اینترنت

فناوری Web 3.0 انقلاب اینترنت! قسمت چهارم

تیم فنی
تیم فنی

زمان انتشار Web 3.0


بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده در Web3 در حال حاضر وجود دارند و مورد استفاده هستند. فناوری‌هایی مانند بلاکچین و برنامه‌های مرتبط با آن به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد و توسعه بوده و قسمت زیادی از صحبت‌های پیرامون آن‌ها به واقعیت تبدیل شده‌اند. با این حال بیش از یک دهه طول کشید تا فناوری از Web 1.0 به Web 2.0 منتقل شود و اکثر فعالان حوزه تکنولوژی انتظار دارند که پیاده‌سازی کامل و تغییر شکل از Web 2.0 به Web 3.0 به همان اندازه یا حتی بیشتر طول بکشد. برخی از ترندهای Web3 مانند NFTها که در حال توسعه بودند به ثمر نشسته‌اند و در برخی پلتفرم‌ها مانند OpenSea در حال استفاده گسترده هستند. گارتنر(Gartner) که یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات است، اعلام داشته که تا سال 2024، بالغ بر 25% از کسب‌وکارها برنامه‌های غیرمتمرکز خواهند داشت، اما آن‌ها را به عنوان بخشی از برنامه‌های متمرکز خود اجرا خواهند کرد. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی(به ویژه متا) شروع به ارائه محتوای متاورس کرده‌اند. برندهای بزرگی از جمله استارباکس و NBA نیز شروع به ارائه NFT کرده‌اند. وب‌های معنایی(Semantic Web) جداگانه‌ای در طی سال‌ها در بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود داشته‌اند که وبسایت‌ها از آن‌ها برای ساختاردهی اطلاعات استفاده می‌کنند تا موتورهای جستجویی مانند گوگل بتوانند صفحات خود را با دقت بیشتری اسکن و خلاصه‌سازی کند. وب‌های معنایی معمولاً برای انجام دسته‌بندی‌ها یا فانکشن(Function)های خاص مانند محصولات یا مهارت‌های کارکنان، استفاده می‌شوند تا به کار فهرست‌نویسی کمک کنند. شرکت‌های بزرگ فعال در Web 2.0 مانند گوگل، متا و مایکروسافت، اخیراً ویژگی‌های بلاکچین را به برخی از محصولات خود اضافه کرده‌اند و به آن‌ها برچسب "Web 3.0" چسبانده‌اند؛ شاید این معرفی به عنوان Web 3.0 برای استفاده نام تبلیغاتی آن باشد که دور از ذهن هم نیست. با این وجود، پیش‌بینی‌های اعلام شده در مورد آغاز به کار نسل سوم وب دقیق نیستند. برخی از افراد خوش‌بین انتظار داشتند که این رویداد سال‌ها پیش اتفاق می‌افتاد که با توجه به تکمیل نبودن فناوری‌های مورد نیاز آن عملی نشد. بسیاری از این فناوری‌های مورد نیاز در حال ظهور بوده و به تازگی در حال عملی شدن هستند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که راه‌اندازی فناوری Web3 یک دهه دیگر به طول بیانجامد(دیدگاهی که تا حد زیادی توسط اکثر توسعه‌دهندگان این حوزه مورد تأیید واقع شده است).


چگونه می‌توان برای رویارویی با نسل سوم وب آماده شد؟


بهترین روش برای این رویارویی در ابتدا داشتن درک اولیه‌ای از این فناوری و تکنولوژی‌های مرتبط با آن و سپس تجربه کار با زبان‌های قدیمی توسعه وب مانند جاوا اسکریپت، Rust(زبان برنامه‌نویسی جدیدی که برای توسعه پروژه‌های Web 3.0 بسیار محبوب شده است) و... است. همچنین آشنایی با پلتفرم‌های برتر بلاکچین از جمله Ethereum، Hyperledger Fabric و IBM بسیار مهم است. انتطار می‌رود توسعه فرانت‌اند، مانند UX و طراحی dApps(Decentralized Applications که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد) بسیار حائز اهمیت بوده و جزو مهارت‌های مهم Web 3.0 باشند. علاوه بر این، ابزارهای Web 3.0 برای توسعه بیشتر اجزای کلیدی در دسترس هستند و محبوبیت آن‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال، Alchemy، Chainstack و OpenZeppelin به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا اپلیکیشن‌های بلاکچین، کیف‌پول‌های رمزنگاری شده و NFT بسازند، در حالی که ابزارهایی مانند Chainlink و Fluree برای یکپارچه‌سازی و مدیریت داده‌ها طراحی شده‌اند. برخی دیگر از این برنامه‌ها نیز وجود دارند که بر توسعه قراردادهای هوشمند تمرکز دارند، مانند Ethernal، Casper و Solidity.
انجام کارهای سنگینی که برای ساختن چیزی به بزرگی Web 3.0 مورد نیاز است می‌تواند تبدیل به یک تلاش جمعی شود که در میان میلوین‌ها مشارکت‌کننده پخش شده است؛ به عبارت دیگر، تبدیل به یک جنبش میلیونی خواهد شد. اگر هر نفر گوشه‌ای از کار را به درستی انجام دهد، در نهایت آینده اینترنت می‌تواند بیشتر شبیه به یک همزیستی مردم و چیزی مانند یک "مغز دیجیتال جهانی" که تشکیل شده از دانش جمعی بزرگ است باشد. این موضوع همانند رویایی است که برنرز-لی در سر داشت.


سوالات متداول دیگری در رابطه با Web 3.0


در ادامه یکسری از سوالات متداول پیش آمده برای افراد مختلف در رابطه با نسل سوم وب را آورده‌ایم که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد.
آیا Web 3.0 همان وب معنایی است؟
جواب خیر است. وب معنایی یک از بخش‌های حیاتی Web3 به شمار می‌رود، زیرا این چیزی است که معنای محتوای وب و دستورات کاربر را برای هوش‌مصنوعی قابل درک می‌کند که به نوبه خود باعث پاسخگویی و شخصی‌سازی به روشی مؤثرتر می‌شود و از مزایای اصلی نسل سوم وب می‌باشد. با این حال Web 3.0 به غیر از وب معنایی به زیرساخت‌های فنی دیگری نیز نیاز دارد(به ویژه بلاکچین).
آیا Web 3.0 همان متاورس است؟
پاسخ خیر است. شما می‌توانید متاورس را به عنوان یک دنیای مجازی سه بعدی تشکیل شده از واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی در نظر بگیرید که اینترنت را به یک فضای مجازی مشترک و واحد تبدیل می‌کند و افراد را قادر می‌سازد کارهایی را انجام دهند که در دنیای فیزیکی نیست و یک تجربه کاربری فوق‌العاده را برای آن‌ها رقم بزند. متاورس به بلاکچین، که مهم‌ترین بخش Web 3.0 به حساب می‌آید، نیاز دارد تا محتوای دیجیتالی خود را به صورت غیرمتمرکز و ایمن ذخیره‌سازی کرده و همچنین بتواند دارایی‌های مختلف را به توکن‌های مختلف تبدیل کند. Web 3.0 در تئوری می‌تواند قبل از متاورس شروع به فعالیت کند، اما برعکس آن غیرممکن است. زیرا زیرساخت اصلی تمام فعالیت‌های موجود در متاورس به شمار می‌رود.
چه کسی Web 3.0 را ساخته است؟
باید بگوییم که هیچ فرد یا سازمان خاصی طرح Web 3.0 و اجزای تشکیل‌دهنده آن را مطرح نکرده است. تنها کسی که می‌توان از آن به عنوان شروع کننده این جریان نام برد برنرز-لی(مخترع وب جهانی) است که از وب معنایی به عنوان متمایز کننده اصلی نسل سوم وب از نسل‌های قبلی‌اش حمایت کرده است. با این حال، اگر بخواهیم از افراد یا شرکت‌هایی به عنوان سازندگان و توسعه‌دهندگان Web 3.0 یاد کنیم، سازندگان بلاکچین و فناوری‌هایی که بر روی آن اجرا می‌شوند(مانند ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و...) و همچنین سازمان‌های غیروابسته و شرکت‌هایی که در امر تجاری‌سازی بلاکچین فعالیت دارند، لایق‌ این عنوان هستند.
آیا Web 3.0 قابل هک شدن است؟
علی رغم ادعاهای افراطی و یکسو گرایانه در رابطه با هک نشدن بلاکچین و ارزهای دیجیتال باید گفت که این امر گهگاهی اتفاق می‌افتد و برای رسیدن به مرحله هک نشدن(که از نظر من به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست!) راه بسیاری طولانی‌ای پیش روی توسعه‌دهندگان است و به طورکلی، فکر هک نشدن آن امری رویایی و خیالی به نظر می‌آید.
منظور از سکه‌های رمزنگاری شده Web 3.0 چیست؟
منظور از این سکه‌ها همان ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین و دوج‌کوین است که رمز ارزهای زیربنایی Web 3.0 به حساب می‌آیند و در حال حاضر نیز مورد استفاده هستند.
چگونه می‌توان در Web 3.0 سرمایه‌گذاری کرد؟
اولین قدم سرمایه‌گذاری در یکی از ارزهای دیجیتال شناخته شده‌تر است. هنوز بسیار زود است که سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند گوگل و متا را یک سرمایه‌گذاری مستقیم در Web 3.0 بدانیم، زیرا تنها بخش کوچکی از کسب‌وکار بزرگ آن‌ها در رابطه با Web 3.0 مشغول به کار است؛ اما سهام برخی شرکت‌هایی که در زمینه Web 3.0 به صورت تخصصی فعال هستند در حال خریدوفروش است و به صورت عمومی در صندوق‌های قابل معامله در بورس یا به اختصار ETFها(Exchange-Traded Funds) معامله می‌شوند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما