دنیای مجازی

اوپن‌سی (OpenSea) چیست؟ قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

اوپن‌سی                                           OpenSea


بدون شک تا الان حتما اسم توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT به گوشتان خورده است. و برایتان سوال شده است که این توکن‌ها دقیقا چه چیزی هستند و چگونه خرید‌وفروش می‌شوند.(قبل از ادامه دادن به خواندن این مقاله بهتر است مقاله NFT که لینک داده شده ‌است را مرور کنید تا با مفاهیم ابتدایی آن آشنا شوید.)
در سال‌های اخیر NFT بسیار پرطرفدار شده است و بازار معاملات آن هر روزه در حال گسترش است. هر چیزی قابلیت تبدیل شدن به توکن را دارد(چه دارایی‌های دیجیتال و چه دارایی‌های واقعی) که این توکن‌ها به راحتی قابل معامله بوده و به علت بهره‌گیری از فناوری بلاکچین در ساختار آن‌ها، از ضریب امنیت بالایی نیز برخوردار هستند. هر فرد می‌تواند برای خود یک NFT ایجاد کند و آن را به فروش برساند؛ اما این معاملات در مارکت‌پلیس‌(Marketplace)های خاصی قابل انجام شدن هستند که معروف‌ترین آن‌ها وبسایت "OpenSea" است. طبق گزارشات، حجم معاملات در بازار NFT در سال 2021 چیزی حدود 5/12میلیارد دلار بوده که نزدیک به 88% آن متعلق به اوپن‌سی بوده‌ است.


اوپن‌سی دقیقاً چیست؟


اوپن‌سی یک مارکت‌پلیس است مانند مارکت‌پلیس‌های دیگری همچون Amazon، eBay و... با این تفاوت که خرید و فروش در این مارکت‌پلیس از طریق NFT صورت می‌گیرد. این پلتفرم در سال 2017 توسط دو مهندس کامپیوتر به نام‌های Alex Atallah و Devin Finzer راه‌اندازی شد. این دو مهندس در آن سال‌ها به پتانسیل معاملات و خریدوفروش اجناس دیجیتال از طریق NFT پی برده و اقدام به راه‌اندازی بستری برای انجام این معاملات کردند. افراد مختلف می‌توانند با ایجاد NFT برای محصول خود(که می‌تواند هرچیزی از قبیل: محتوا دیجیتال، تصویر، میم و... باشد) آن را در این مارکت‌پلیس به فروش برسانند.


نحوه عملکرد اوپن‌سی:


این مارکت‌پلیس به صورت متمرکز مدیریت نمی‌شود؛ یعنی هیچ شرکت بخصوصی ناظر مستقیم آن نیست و به جای این، تمامی معاملات براساس قراردادهای هوشمند که معمالات را ایمن و منصفانه می‌سازد، انجام می‌گیرد. معاملات در اوپن‌سی یا کامل انجام می‌شوند و یا اصلا صورت نمی‌گیرند؛ این یک مفهوم کلی از معاملات اتوماتیک است.(مبحث قراردادهای هوشمند در مقاله بلاکچین مفصل‌تر مورد بحث قرار گرفته‌اند)
به علت استفاده از قراردادهای هوشمند در معاملات این پلتفرم، افراد واسطه یا همان دلال‌ها عملاً از معاملات حذف شده‌اند و دیگر نیازی به پرداخت مبالغ بالا به آن‌ها برای میانجی‌گری در معامله نیست؛ اما همچنان این مبلغ به صفر نرسیده است و سیستم برای هر معامله 5/2% کارمزد در نظر گرفته است.
ساختار کلی اوپن‌سی برپایه پروتکل "Wyvern" بوده که مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در بلاکچین‌ اتریوم(Ethereum) است. این پلتفرم برای خریدوفروش دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌است و از بلاکچین‌های Ethereum، Polygon و Klatyn پشتیبانی می‌کند.


نقاط قوت اوپن‌سی:


یکی از نکات بسیار مثبت این پلتفرم این است که می‌توان به راحتی در آن توکن NFT ساخت؛ این کار از طریق "Gas-free Marketplace" که برپایه Polygon است قابل انجام است. در این مارکت‌پلیس نیازی به پرداخت کارمزد معاملات نیست. این کارمزد در شبکه اتریوم با نام "Gas Fee" نیز شناخته می‌شود.
یکی دیگر از مزایای اوپن‌سی این است که، خالق اصلی یک NFT می‌تواند شرطی برای معامله NFT خود قرار دهد تا در هر خریدوفروش آن درصدی از معامله را سهم ببرد.
خریداران می‌توانند به راحتی کالکشن‌های مختلف را بررسی و جستجو کنند، محصولات مختلف را مشاهده کنند و آن‌ها را بر اساس زمینه‌ها مختلفی مانند قیمت، نوع بلاکچین، وضعیت و... فیلتر کنند. معاملات به دو صورت مختلف در اوپن‌سی انجام می‌شوند؛ نوع اول شرکت در مزایده است، برای اجناسی که محبوبیت بالاتری دارند قاعدتاً بازار رقابتی سختتری به وجود می‌آید در این حراج‌ها؛ نوع دوم خرید مستقیم است که در روش شما قیمت درخواستی را پرداخت می‌کنید و در لحظه مالکیت محصول دیجیتال مدنظرتان را به دست می‌آورید. همچنین یکی دیگر از مزایای بسیار خوب این پلتفرم این است که شما می‌توانید تاریخچه معاملات یک NFT را به صورت کامل مشاهده و بررسی کنید؛ مثلا یک NFT چند مرتبه خریداری و فروخته شده است، چه کسانی آن را خریدوفروش کرده‌اند و قیمت‌ها معاملاتی آن در گذشته. این پلتفرم از کریپتو والت(Crypto Wallet)های زیادی پشتیبانی می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: MetaMask و Coinbase Wallet.


نقاط ضعف اوپن‌سی:


یکی از نگرانی‌هایی که کاربران در رابطه با اوپن‌سی دارند گَس‌فی(Gas Fee)های بالایی است که در معاملات مجبور به پرداخت آن‌ها هستند. در واقع می‌توان گفت بیشترین درآمد اوپن‌سی از طریق شبکه اتریوم صورت می‌گیرد. برای حل این مشکل، اوپن‌سی یک مارکت‌پلیس گَس‌فیری(Gas Free) بر پایه Polygon را راه‌اندازی کرد. همچنین اقدام دیگری که برای حل این مشکل انجام داد، استفاده از "Ethereum 2.0" بود.
نگرانی دیگر کاربران پایین بودن سرعت پلتفرم است، به گونه‌ای که طبق گزارشات APIها معمولا با سرعت پایینی اجرا می‌شوند و همچنین مشکلات سِروری نیز وجود دارند از جمله: ارورهای API، تأخیر در نمایش نتایج و... . برای حل این مشکل، اوپن‌سی شروع به ارائه یک گزارش ماهیانه از مشکلات ماه قبل و حل شدن آن‌ها کرد تا بتواند رضایت مشتریان خود را جلب و حفظ کند.
برخی افراد سودجو باعث تحمیل ضرر به کاربران این پلتفرم شدند. در سپتامبر سال 2021، مدیرمحصول اوپن‌سی با سوءاستفاده از اطلاعات سایت شروع به خرید برخی از NFTها قبل از بارگذاری بر روی پلتفرم کرده و پس از بارگذاری این NFTها بر روی پلتفرم، سریعاً اقدام به فروش آن‌ها می‌کرد. پس از این اتفاق اوپن‌سی اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر چگونگی افزایش قدرت امنیتی پلتفرم و در آن خبر از شناسایی و اخراج این فرد سودجو داد. 
در ژانویه سال 2022، اوپن‌سی شاهد یک سرقت 332 اتریومی(800هزار دلار) بود. پس از این اتفاق اوپن‌سی سریعاً اعلام کرد با مشتریانی که متحمل ضرر شدن تماس خواهد گرفت و خسارت آن‌ها را جبران می‌کند. در ادامه نیز اعلام کرد که مشکل به وجود آمده یک مشکل اساسی در شبکه بلاکچین است و به کاربران روش جلوگیری از آن را گوش‌زد کرد.

در نهایت تمامی پلتفرم‌هایی که مشارکت زیادی با مخاطبین خود دارند، جامعه‌ای از کاربران را دور خود به وجود می‌آورند و ممکن از گاهی اوقات این جامعه از آدم‌های خوبی شکل نگیرند. همانطور که در دسامبر سال 2021، هنگامی که مدیر عامل اوپن‌سی تصمیم گرفت که این پلتفرم را عمومی کند ولی یکسری افراد منفعت طلب که حس کردند منافعشان در حال به خطر افتادن است به شدت با این کار مخالفت کردند.

برای خواندن ادامه این مطلب کلیک کنید.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما