بلاکچین

توکن غیرقابل معاوضه (NFT) بخش اول

تیم فنی
تیم فنی

دنیای دیجیتال مدام در حال تغییر و تحول بوده و همواره شاهد این رویه غیرقابل توقف و شگفت‌آور هستیم. 
از طرفی این پیشرفت‌ها برای تمامی مردم ملموس و قابل درک است.
شماری از این پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر به بازار جهانی معرفی شد و باعث درخشش کارنامه کاری دنیای دیجیتال گردید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فناوری NFT ست.
این فناوری خلاقانه راه را برای گسترش انواع ایده‌های نوظهور در حیطه کسب‌و‌کارهای دیجیتال هموار کرد و از آن جایی که مورد استقبال فراوان قرار گرفت در حال گسترش و پیشرفت همه‌جانبه است.
NFTها یا همان توکن‌های غیرقابل معاوضه (none fungible tokens) نوعی دارایی‌های دیجیتال و یا به عبارت دیگر سندهای دیجیتال و قابل پیگیری از طریق یک شبکه بلاکچین هستند و می‌توان از این طریق مالکیت هر NFT را احراز کرد.

تفاوت توکن‌های قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه:
به طور کلی توکن‌های قابل معاوضه و یا همان ارزهای دیجیتال مانند پول‌های رایج و فیزیکی هستند و هرکدام با دیگری ارزش یکسانی دارند، برای درک بهتر این موضوع می‌توان گفت همانطور که یک اسکناس ده دلاری با یک اسکناس ده دلاری دیگر ارزش یکسانی دارند یک واحد ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین نیز دارای ارزش یکسانی با یک واحد دیگر بیت‌کوین است، ولی در مورد NFTها قضیه متفاوت است.
هر NFT مانند سند خاصی برای چیزی بخصوص است و هر یک از آن‌ها ارزش متفاوتی با یکدیگر دارند.

معاملات NFT:
پتانسیل بسیار بالای این تکنولوژی باعث تبدیل آن به یک الگوی همه‌جانبه برای کسب‌و‌کارهای جدید شده که قادر به پاسخگویی به معاملات در حجم‌های بالا و امنیت کامل است.
مهم‌ترین و دشوارترین قسمت در مورد معاملات، حفظ و نگهداری از محصول و یا اثر و انتقال امن مالکیت آن است که با قابلیت‌های فراوان این فناوری از جمله توانمندی در به‌کار رفتن در معاملات سنگین و باارزش بالا و همچنین انعطاف‌پذیری در به‌کارگیری آن و بهره‌مندی از فناوری بلاکچین این امر به سادگی میسر می‌شود.NFTها در بازارهای خاصی خریدوفروش می‌شوند و قابل انتقال هستند که بازه بسیار بزرگی از مالکیت‌های دیجیتال را شامل می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

انواع NFT:

  • موسیقی
  • ورزشی
  • متاورس
  • میم‌ها
  • آثار هنری
  • مد و لباس
  • اقلام کلکسیونی
  • بازی‌های ویدیویی
  • دامنه‌های اینترنتی
  • خریداری بلیط رویدادهای مختلف
  • خریدوفروش دارایی‌های فیزیکی

 

موسیقی:
یکی از انواع پرکاربرد NFTها در دنیای امروز در زمینه موسیقی و تبدیل قطعه موسیقی به NFT است.
با این روش موسیقی‌دانان و خواننده‌ها می‌توانند به راحتی افراد واسطه از جمله دلال‌ها را حذف کنند و مالکیت تام بر روی اثر خود داشته‌باشند که این کار باعث کسب سود حداکثری برای آن‌ها می‌شود و برای شنوندگان نیز بهتر است زیرا که با حذف افراد واسطه می‌توان هزینه خرید بلیط را نیز کاهش داد و خرید اثر یا بلیط کنسرت را آسان‌تر کرد.

ورزشی:
صنعت ورزش نیز مانند دیگر صنایع برای جا نماندن از موج تکنولوژی وارد عرصه NFT شده‌است، از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به فروش ویدیوهای کوتاه، کلیپ‌های گوناگون خاطره‌انگیز ورزشی، فروش بلیط و .... اشاره کرد.
گسترش تجارت‌های ورزشی و ورود آن‌ها به عرصه NFT در این سال‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. انتظار می‌رود که محبوبیت صنعت ورزش و ورود آن به عرصه دیجیتال راه را برای دیگر صنایع هموار ساخته و از این طریق باعث ارتقا و گسترش روز افزون آن‌ها گردد.

متاورس:
این روزها اصطلاح متاورس بسیار شنیده می‌شود که معروفیت و پیشرفت خود را مدیون تکنولوژی NFT است.
تجربه ایجاد و گسترش کسب‌وکار و خریدوفروش در این فضا برای افراد بسیار تازگی و جذابیت دارد چون محیط متاورس و نحوه خریدوفروش در آن بسیار منحصربه‌فرد است. از جمله تجربیات جالب در این زمینه می‌توان به خریدوفروش ملک و زمین‌های غیرواقعی و مجازی اشاره کرد. 

میم ها:
خریدوفروش میم‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را در بستر NFT داشته‌اند و با توجه به علاقه‌مندی مردم به آن‌ها تعداد زیادی از میم‌ها در بستر NFT قرار گرفته‌شده و در این بازار عرضه می‌شوند.
در همین راستا شاهد حضور و فعالیت هر چه بیشتر سازندگان میم‌ها در این بازار پررونق هستیم.
برخی میم‌های معروف قیمتی معادل30 الی 770هزار دلار دارند و تا الان گرا‌‌‌‌ن‌ترین میم فروخته شده با قیمتی معادل 4میلیون دلار معامله شده‌است.

آثار هنری:
به جرأت می‌توان گفت که پررونق‌ترین و محبوب‌ترین بازار معاملات NFT متعلق به آثار هنریست. به گونه‌ای که اکثریت خریدوفروش‌ها را به خود اختصاص داده‌است.
در حال حاضر آثار هنری دیجیتال از جمله عکس‌های دیجیتال، تصاویر متحرک، کلیپ‌های کوتاه و .... به صورت آنلاین و در بستر NFT معامله می‌شوند و این امر به قدری در میان افراد جا افتاده‌است که انگار خریدوفروش‌های آن‌ها برسر آثار هنری فیزیکی و واقعیست و نه یک اثر دیجیتالی و مجازی!
گران قیمت‌ترین NFT فروخته‌شده یک اثر هنری متعلق به فردی به نام بیپل به قیمت 69.3 میلیون دلار گزارش شده‌است.

 

جهت مطالعه بخش دوم مقاله NFT کلیک کنید.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما