بلاکچین

توکن غیرقابل معاوضه (NFT) بخش دوم

تیم فنی
تیم فنی

در مقاله قبلی به معرفی NFT و تفاوت آن‌ها با توکن‌های قابل معاوضه پرداختیم، در این مقاله به یکسری از کاربردهای این توکن‌ها می‌پردازیم.

مد و لباس:
می‌­توان گفت عجیب‌­ترین و غیرقابل باورترین قسمت NFT همین قسمت است! افراد اجناس و لباس­‌های دیجیتالی را خریداری می­‌کنند که هرگز قادر به پوشیدن آن­‌ها نیستند و فقط برای نشان‌دادن آن می­‌توانند از آواتارهای اینترنتی استفاده کنند.
این روش یکی از بهترین روش‌­ها برای هدر دادن پول است!
برندهایی از قبیل لویی ویتون و بربری در این زمینه فعالیت دارند و اقلامی همچون کیمونو و کتانی‌­های مختلف را به فروش می­‌رسانند!

اقلام کلکسیونی:
آغاز فعالیت NFT در سال 2017 در زمینه اقلام کلکسیونی بود که شامل اقلام خاص و منحصر به‌ فرد مانند اسباب‌­بازی­‌ها و کارت­‌های بازی قدیمی و... می‌شد که به صورت دیجیتالی بودند.
همه‌روزه این اقلام همانند اجناس واقعی در این مارکت خریدوفروش می­‌شوند و افراد با خریداری آن­‌ها می­‌توانند کلکسیون خاص خود را بسازند!
قیمت این اقلام کلکسیونی مانند اقلام کلکسیونی فیزیکی و واقعی بالا است و گاهی با قیمت‌­های بسیار گزاف به فروش می­‌رسند.

بازی‌های ویدیویی:
یکی دیگر از صنایع پیشگام در صنعت NFT صنعت بازی­‌های ویدیویی‌ست. موارد زیادی از طریق NFT در بازی­‌های ویدیویی به فروش می­‌رسند، از جمله شخصیت‌ها، پوسته‌ها، اقلام خاص و در برخی مواقع برخی بسته‌­های الحاقی جداگانه که از طریق خریداری و استفاده آن‌­ها می­‌توانید به یکسری قابلیت­‌های بیشتر دست یابید. 
از آن‌جایی که بازی‌های ویدیویی و آنلاین بسیار محبوب و مورد توجه هستند، خرید این اقلام نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و به نظر راهی بسیار مناسب برای پیشرفت هرچه سریع‌­تر یک بازی ویدیویی است، از این رو با استفاده از تکنولوژی NFT می‌­توان در یک بستر ایمن به این مسئله سرعت بخشید.

دامنه­‌های اینترنتی:
دامنه‌­های اینترنتی نیز مانند مابقی زمینه­‌ها در تب­‌و­تاب خریدوفروش در بازارهای دیجیتال جایگاهی برای خود پیدا کرده‌­اند به گونه‌­ای که معاملات از طریق NFT راه را برای حذف دلال­‌ها و داشتن مالکیت تام یک دامنه هموار نموده‌است. دامنه‌های خریداری شده به صورت انحصاری در اختیار فرد قرار می­‌گیرند ولی برای مدیریت و نگهداری از دامنه­‌هایتان نیازمند یک شرکت در این زمینه هستید و با پرداخت هزینه آن می‌­توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
به طور کلی به دامنه‌­هایی که از طریق NFT خریدوفروش می‌­شوند دامنه­‌های کریپتویی گفته می‌شود که متأسفانه این دامنه­‌ها از سمت هیچ سازمانی حمایت و پشتیبانی نمی‌­شوند همچنین یکی دیگر از مشکلات این دامنه­‌ها عدم پشتیبانی بسیاری از مرورگرها از آن‌هاست.

خریداری بلیط­‌های رویدادهای مهم:
یکی دیگر از کارهایی که می­‌توانیم با NFT انجام دهیم خریدوفروش بلیط رویدادهای مهم است و همانطور که قبلا اشاره شد این بلیط­‌ها از طریق سرورهای بلاکچین به راحتی قابل احراز هستند.
از جمله مزیت‌­های فروش بلیط از این طریق، داشتن نظارت بر قیمت فروش و جلوگیری از فروش بلیط با قیمت‌­های گزاف است.
یکی دیگر از مزایای این روش کنترل بلیط­‌های فروخته‌شده و خارج کردن سیستماتیک آن­‌ها از چرخه فروش و جلوگیری از استفاده مجدد آن‌­هاست.
همچنین از این بلیط‌­ها پس از استفاده می­‌توان به عنوان اقلام کلکسیونی استفاده نمود و آن‌­ها را بار دیگر در چرخه خریدوفروش قرار داد.

خریدوفروش دارایی­‌های فیزیکی:
تا اینجای کار تمامی فعالیت‌های نامبرده مربوط به خریدوفروش اجناس دیجیتال در دنیای مجازی بود، ولی جالب است بدانید نوع خاصی از NFT به نام real world asset NFT و یا به اختصار rwaNFT وجود دارد که با استفاده از آن­ از طریق برنامه‌­هایی خاص قادر به خریدوفروش اجناس فیزیکی در دنیای واقعی هستید.
به طور کلی، به علت بالا بودن ضریب امنیت معاملات از طریق NFT، بستری ایمن برای معاملات سنگین فراهم است.

نتیجه­‌گیری:
رشد تکنولوژی NFT بسیار سریع و وسیع است و به همین جهت بستر برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای مختلف فراهم شده‌است به گونه‌­ای که می­‌توان گفت در این بستر فرصت­‌های بسیار زیادی در زمینه کسب‌وکار منتظر هر فرد است و گسترش روز افزون این بستر فرصت‌­ها و ایده‌­های نوظهور بسیار زیاد دیگری را نیز به دنبال دارد.
به­‌طورکلی NFT در حال تبدیل شدن به یک روش بدون نقص و کامل در زمینه کسب‌وکار و معاملات است و بهترین عملکرد در این شرایط پیدا کردن روشی درست و برنامه‌ریزی شده برای کسب درآمد و پیشرفت و سودآوری هرچه بیشتر در این زمینه‌است.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما