بلاکچین

توکن غیرقابل معاوضه (NFT)

تیم فنی
تیم فنی

توکن غیرقابل معاوضه (NFT)

توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه دارایی‌‌های رمزنگاری‌شده روی یک بلاک‌چین هستند که به‌وسیله‌ی کدهای منحصربه‌فرد از هم مجزا می‌شوند. برخلاف رمزارزها، توکن‌ها امکان معامله شدن یا تبدیل شدن ندارند. این ویژگی NFT را با توکن قابل معاوضه متفاوت می‌کند.

مهم است که بدانیم:

NFT‌ها مثل آثار هنری و ملک در دنیای واقعی قابل نمایش می‌باشند.

NFT ‌ها توکن‌های رمزنگاری‌شده‌ی منحصر به‌فردی هستند که بر روی بلاک‌چین‌ها قرار گرفتنه‌اند و قابل کپی‌شدن نیستند.

روند تبدیل دارایی‌های مختلف به دارایی دیجیتال (توکن) ساده و ملموس است و همین امر خرید، فروش و معامله آن‌ها را آسان‌تر کرده و امکان کلاهبرداری را کاهش داده.

NFT ‌ها تعریف مستقلی از خود ارایه کرده‌ا‌ند. همین طور می‌توان در آن‌ها حق مالکیت و موارد دیگری را نیز داشته باشیم.

با شرکت پیشگامان لوتوس همراه باشید تا هر آنچه نیاز است را در مورد NFT‌ها بیاموزید.

ساختار متفاوت هر NFT پتانسیل استفاده در چندین مورد را دارد. به عنوان مثال NFT‌ها ماشینی ایده‌آل هستند که به‌طور دیجیتال دارایی‌های فیزیکی مثل آثار هنری و املاک را ارایه می‌دهد. به این دلیل که آن‌ها برروی بلاک‌چین واقع شده‌اند و حتی این امکان را دارند که واسطه‌ها و ارتباطات را از میان برداشته و معاملات را آسان‌تر کنند.

اوایل ماه مارچ 2021، بیش از 69 میلیون دلار NFT توسط گروهی فروخته شد. این گروه دیجیتال بیپل‌ها بودند. این فروش روندی را ایجاد کرد و بیش‌ترین فروش در بخش دیجیتال تاکنون را رقم زد. قسمت بزرگی از بازار NFT‌ها درحال حاضر بر جمع‌آوری آثار هنری متمرکز است مثل آثار هنری دیجیتالی، کارت‌های ورزشی و هر شی قیمتی دیگر.

شاید بتوان گفت که ان بی ای تاپ شاپ فضایی است که بیش‌ترین اغراق بازاری را دارد. در این فضا می‌توان توکن‌های غیرقابل معاوضه به صورت کارت‌های دیجیتالی را به دارایی‌های مختلف تبدیل کرد. تعدادی از این کارت‌ها میلیون‌ها دلار به فروش رسیده‌اند. اخیرا جک دورسی لینکی از ورژن روند تبدیل دارایی‌های مختلف به دارایی دیجیتال را برای اولین بار در توییتر به اشتراک گذاشته‌است. او نوشته‌است: "فقط توییت من رو نصب کنید." و این اولین توییت ورژن NFT در تاریخ، به قیمت 2/9میلیون دلار به فروش رفت.

درک NFT‌ها:

مثل پول‌های کاغذی رمز ارزها هم قابل معاوضه می‌باشند. به این معنا که می‌توان آن‌ها را تبدیل و یا حتی در معاملات استفاده کرد. NFTها الگوی رمزی را با منحصر به‌فرد کردن وغیرقابل جایگزین بودن، دگرگون کردند. بدین گونه است که معادل‌سازی توکن‌های غیرقابل معاوضه با دیگری غیرممکن شده‌است. آن‌ها ارایه‌ی دیجیتالی دارایی‌ها هستند و به‌مانند پاسپورت‌های دیجیتالی می‌باشند چرا که هر توکن هویتی منحصر به‌فرد و غیرقابل واگذاری و انتقال دارد و این امکان را می‌دهد که توکن‌ها را بتوان از هم تشخیص داد. همین طور توکن‌ها این قابلیت را دارند که یکی با دیگری ترکیب شده و توکن سومی را به‌وجود بیاورند که توکن جدید نیز منحصر به‌فرد خواهدبود.

درست مثل بیت کوین، ان اف تی‌ها هم جزئیات مالکیت جهت تشخیص هویت را دارا هستند و در بین توکن‌دارها منتقل می‌شوند. مالکان حتی این امکان را دارند تا فراداده و ویژگی خاصی را به دارایی NFTها اضافه کنند. به عنوان مثال توکن‌های صنعت دانه‌های قهوه به عنوان معاملات مشخص‌کننده‌ی بها  طبقه‌بندی می‌شوند.

یا هنرمندان می‌توانند آثار هنری دیجیتال خود را با امضای فراداده‌ای خود ارایه دهند. در واقع NFT‌ها حالت تحول یافته‌ی استاندارد ERC-721 می‌باشند که در واقع این تحول به‌دست ارایه‌دهندگان قراردارد هوشمند ERC-20 صورت گرفت.

ERC-721 جزئیات مالکیت، امنیت و فراداده ای راکه جهت صرافی توکن‌ها نیاز است را تعریف می‌کند.

ERC-1155 حتی فراتر رفته‌ بدین‌گونه که معاملات را کاهش داده و هزینه‌های ذخیره‌سازی را نیز پایین آورده‌است. شاید کاربردی‌ترین ویژگی NFT‌ها صندوق رمزی آن‌هاست. این صندوق رمزی در نوامبر سال 2017 تاسیس شد. صندوق‌های رمزی ارایه دیجیتالی کت کوین در بسته‌ی بلاک‌چین اتوریم‌های منحصر به‌فرد می‌باشد. هر صندوق منحصر به‌فرد است و قیمت اتر خودش را دارد. این قیمت‌ها بین خودشان مشخص می‌شوند و پیامدهای خودش را دارد. به این صورت که رفتار و ارزشمندی خودشان نسبت به اترهای قبلی را دارا هستند. بعد از چند هفته از ساخت آن‌ها، صندوق‌های رمزی موفق شدند طرافدارانی را درکنار خود داشته باشند که 20 میلیون دلار برای هر اتر سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند رشد کنند و به اندازه کافی سرمایه برای تغذیه داشته‌باشند. حتی کسانی بودند که تا بالاتر از سقف 100000 دلار مایل به سرمایه‌گذاری بودند. اخیرا هرچند صندوق‌های ارزی و "کلاب یاچ ایپ" از مواردی استفاده می‌کنند که شاید به‌نظر کم‌اهمیت بیایند و شاید دیگر موارد کاربرد تجاری جدی‌تری داشته‌باشند.

به‌عنوان مثال NFTها علاوه بر خرید و فروش مسکن در معاملات خصوصی نیز استفاده می‌شوند. یکی دیگر از کابردهای توکن‌ها قابلیت صدور سند تضمینی برای انواع NFT‌هاست. این امکان چه برای آثار هنری و چه املاک قابل اجرا است. می‌توان این سند تضمینی را برای هر یک از معاملات جداگانه صادر کرد.

ارایه‌ی دیجیتالی یا فیزیکی آثار هنری توسط NFT‌ها باعث می‌شود تا دلالان فروش در بستر بلاک‌چین حذف شوند و هنرمندان با مشتریان خود مستقیم ارتباط برقرار کنند. حتی می‌توانند فرایند تجاری خود را ارتقا دهند. NFT‌ها همینطور برای مدیریت هویت نیز کاربردی هستند. مساله‌ی پاسپورت فیزیکی که باید در هر ورود و خروج ارایه شود، را درنظر بگیرید. با تبدیل پاسپورت‌ها به NFT‌، هر کدام با هدف مدیریتی منحصر به‌فرد خود در محدوده دیجیتال استفاده می‌شوند. NFT‌ها می‌توانند مورد سرمایه‌گذاری مردمی واقع شوند. به این صورت که دارایی‌های فیزیکی مثل مسکن را خرد کنیم. تقسیم املاک به‌صورت دیجیتال بین چند مالک بسیار آسان‌تر می‌باشد تا تقسیم فیزیکی آن. تبدیل دارایی‌های مختلف به دارایی‌های ارزی فقط شامل املاک نمی‌شود. می‌توان آثار هنری را جز دارایی‌ها قرار داد. بنابراین یک نقاشی می‌تواند فقط یک مالک نداشته‌باشد. مالکیت دیجیتالی آن می‌تواند متعلق به چندین نفر باشد. هر شخصی هم مالک قسمتی از آن باشد. و چنین اقداماتی می‌تواند درآمد و ارزش آن را افزایش دهد. جالب‌ترین ویژگی NFT‌ها ایجاد بازاری جدید و همچنین شکلی جدید از سرمایه‌گذاری است. تصور کنید یک ملک به ابعاد کوچیک‌تر تقسیم شود که هر کدام مالکی مستقل و ارزشی مستقل دارد. قسمتی از آن در ساحل باشد، قسمتی در فضای تفریحی و قسمتی از آن مسکونی باشد. بدین ترتیب هر قسمت از این زمین قیمتی مجزا دارد، و توسط NFT‌های‌ خاص خود ارایه می‌شود. خریدوفروش املاک کاری پیچیده‌ است و کاغذبازی بسیاری دارد اما با تقسیم آن به‌صورت فراداده و NFT‌های منحصر به‌فرد به راحتی انجام می‌پذیرد. دیسنترالند پلتفرم مجازی بر روی بسته بلاک‌چین اتریم اخیرا چنین معاملاتی را انجام می‌دهد. ازآن جایی‌ که NFT‌ها پیشرفته شده‌اند و بر بستر مالی قرار گرفته‌اند، امکان تبدیل هر دارایی به دارایی دیجیتال برای هر زمینی (ملک) ممکن‌تر از قبل شده‌است.

سوالات متداول:

مثال‌هایی برای توکن‌های غیرقابل معاوضه را بیان کنید؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه هرگونه دارایی را شامل می‌شوند، دارایی‌هایی مثل آثار هنری و املاک دیجیتال. از دارایی‌های دیگری که در این دسته قرار می‌گیرند می‌توان به آیتم‌های داخل بازی مثل آواتارها، گنج‌های دیجیتال وغیردیجیتال، اسم‌های دامنه‌ها و بلیط‌های رویدادها اشاره کرد.

چگونه می‌توانم NFT‌ها را خریداری کنم؟

می‌‌توانید آن‌ها را از هر بازار آنلاین خرید‌وفروش NFT‌ مثل اوپن سی (Open Sea)، راریبل (Rarible) و سوپر ریر (SuperRare) خریداری کنید.

آیا توکن‌های غیرقابل معاوضه امن هستند؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه که مثل دیگر رمز ارزها بر بستر بلاک‌چین قرار دارند به‌صورت کلی امن می‌باشند.

تکنولوژی بلاک‌چین هک‌شدن را سخت (نه غیرممکن) می‌کند. یکی از ریسک‌های ناایمن NFT‌ها این است که اگر هاستی (Host) که NFT شما روی آن قرار دارد از دسترس خارج شود، NFT شما نیز با آن از بین خواهد رفت.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما