واقعیت مجازی چیست و چه کاربردی در دنیای ما دارد؟

خیلی از ما درباره‌ی واقعیت مجازی چیزهایی می‌دانیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. می‌خواهیم ببینیم VR یا واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد.

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا VR یکی از هیجان‌انگیزترین دستاوردهای تکنولوژی‌ به‌شمار می‌رود. جایی که مرز بین واقعیت و دنیای مجازی ترک برمی‌دارد. انگار که پایانی هم برای از بین رفتن این مرز وجود ندارد. در این مطلب از بلاگ «پیشگامان لوتوس» خواهیم دید مفهوم واقعیت مجازی چیست و برای تجربه‌ی آن به چه وسایلی در خانه نیاز داریم. سپس از کاربردهای این تکنولوژی حرف می‌زنیم.

واقعیت مجازی چیست؟

قدیم‌ترها در فیلم‌های علمی تخیلی صحنه‌های پرهیجان این فناوری را می‌دیدیم. گاهی هم در خبرها می‌شنیدیم که قرار است این دنیای مجازی وارد واقعیت زندگی‌مان شود. اکنون این اتفاق بزرگ رخ داده. واقعیت مجازی تصویرها و صداهایی تولید می‌کند که ما را با یک اشاره وارد دنیای تخیلی می‌کنند. جذاب نیست؟

VR تجربه‌ای نزدیک به واقعیت است. تجربه‌ای که شاید انسان سال‌ها آرزویش را داشت. این‌که با سر وارد دنیای سه‌بعدی کامپیوتری و غیرواقعی شویم. خلاصه این‌که VR ایجاد کردن محیطی با بهره بردن از تکنولوژی کامپیوتر است. کامپیوتر با شبیه‌سازی حس‌های مختلف مثل بینایی، شنوایی، حتی لمس کردن و بویایی، نقش دروازه‌ای رو به این دنیای تخیلی را بازی می‌کند. ما با کمک هدست و ابزار پوشیدنی مثل کلاه مخصوص به این دنیا راه پیدا می‌کنیم.

تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR هم جای خودش را در دنیای امروز پیدا کرده. هر دو این تکنولوژی‌ها در زندگی آینده‌ی ما نقش خواهند داشت. آنها مثل دو روی یک سکه عمل می‌کنند. AR اشیای غیرواقعی را در محیطی واقعی شبیه‌سازی می‌کند و VR محیطی مجازی را با شبیه‌سازی دنیای واقعی می‌آفریند.

واقعیت ترکیبی چیست؟

پای واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) یا MR هم به دنیای تکنولوژی باز شده. MR دنیای واقعی و عناصر دیجیتال را کنار هم می‌چیند. در این واقعیت ترکیبی امکان تعامل وسایل فیزیکی، محیط اطراف و وسایل مجازی فراهم می‌شود. مثالی می‌زنیم. ما در حال ویدیو گیم هستیم. در همان حال در دنیای واقعی بطری آب واقعی را برداریم و با آن به کاراکتر تخیلی درون گیم ضربه می‌زنیم. در کجای تاریخ واقعیت و تخیل این‌طور درهم تنیده شده بودند؟ با این همه تغییر سریع حق داریم اگر تفاوت بین VR، AR و MR را ندانیم و حسابی گیج شویم. 

این‌ تکنولوژی‌ها دردسترس هستند. اما پیش از این‌که همه‌ی پس‌انداز‌تان را برای خرید این دست محصولات خرج کنید، دقیق‌تر بررسی کنید که برای تجربه‌ی هر کدام، به چه چیزهایی نیاز دارید.

۱ خرید هدست

مدل‌های متنوعی با کارایی و قیمت متفاوت برای تجربه‌ی این فناوری وجود دارد. بعضی مدل‌ها مثل گوگل کاردبورد (Google Cardboard) گوشی هوشمند را به صفحه تبدیل می‌کنند. بعضی از مدل‌ها هم با کامپیوتر هماهنگ می‌شوند، مانند اچ تی سی وایو (HTC Vive) و اکلس ریفت (Aculus Rift). ماکروسافت چندی پیش اعلام کرد پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز ۱۰ می‌تواند از هدست‌های برندهای ایسر، ایسوس، دل، اچ پی، لنووو و سامسونگ بهره ببرد.

اگر در فکر خرید هدست یا ابزار مشابه آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های موجود در بازار را بررسی کنید. نظر خریداران قبلی را بخوانید و باتوجه به بودجه و سلیقه‌تان خرید کنید.

۲ خرید کامپیوتر

برای تجربه‌ی این تکنولوژی مدرن، باید به CPU، GPU و حافظه‌ی دسکتاپ یا لپتاپ دقت کنیم. این موارد برای کارهای دیگری مثل ویرایش ویدیو یا گیم هم مهمند. دستگاه قدرتمند خیال شما را آسوده می‌کند که هنگام تجربه‌ی تکنولوژی‌های نوین، پابه‌پای شما راه می‌آید و درصورتی‌که بایستید، راه بروید یا خم شوید، دستگاه‌تان یاری می‌کند و صدا یا تصویر قطع نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به کمتر از پردازنده‌ی Core i7 راضی نشوید.

درصورتی که اکلس ریفت، اچ تی سی وایو و ویندوز میکسد ریالیتی آلترا (Windows Mixed Reality Ultra) استفاده کنیم، کارت گرافیک یا GPU جداگانه نیاز داریم. کارت گرافیک مسوول رندر کردن عکس‌ و تصویر با رزولوشن بالاست که برای واقعیت مجازی لازم است.

هر سه شرکت اکلس، اچ تی سی و ماکروسافت ابزاری دارند که می‌توانید از سایت رسمی آنها دانلود کنید و بببینید آیا لپتاپ یا دسکتاپ شما مناسب هدست‌های VR هست یا نه.

به خدماتی در زمینه‌ی VR و AR نیاز دارید؟ همین امروز با ما در «پیشگامان لوتوس» تماس بگیرید. 

VR چه کاربردهایی در زندگی دارد؟

حالا که دیدیم واقعیت مجازی چیست، کمی هم به کاربرد آن بپردازیم. کاربردهای VR، AR و MR هر روز بیشتر از قبل می‌شود. گیم، فیلم، علم پزشکی، کلاس‌های آموزشی و خیلی رشته‌های دیگر از این تکنولوژی بهره می‌برند. کاربردی که بیشتر هم خواهد شد.

کاربرد VRدر رشته‌های هوانوردی و نظامی

این فناوری در همه‌ی شاخه‌های نظامی مانند زمینی، دریایی، هوایی و زیردریایی نقش آموزشی دارد. نیروی نظامی می‌تواند با رفتن به دنیای مجازی، خودش را در موقعیت‌ها و محیط‌های مختلف ببینید. شبیه‌سازی پرواز، نبرد، استفاده از وسایل نقلیه و دیگر موقعیت‌ها به سربازان کمک می‌کند بدون آسیب دیدن آموزش ببینند.

نقش آن در ورزش

این تکنولوژی توانسته صنعت ورزش را برای بازیکنان، مربیان و تماشاگران زیر و رو کند. آموزش موثرتر و تجربه‌ موقعیت‌های گوناگون به کمک VR امکان‌پذیر شده. فروش بلیت مجازی به تماشاگرانی که نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند یا هزینه‌ی بلیت برای‌شان گران است، یکی دیگر از کاربردهای آن ‌ست. به این ترتیب هر جا که باشیم می‌توانیم مسابقه را به‌صورت زنده ببینیم و همان حس و حال را تجربه کنیم.

کمک به آموزش پزشکی

دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، عمل‌های جراحی و بعضی از فرایندهای درمان را به کمک این تکنولوژی کاربردی تجربه می‌کنند. به این ترتیب میزان خطا و آسیب‌های احتمالی به کم‌ترین حد خود می‌رسد. 

آموزش به کمک تکنولوژی

این فناوری جذاب به یاری دانش‌آموزان و دانشجویان می‌آید تا در محیطی سه‌بعدی با هم تعامل داشته باشند. آنها می‌توانند به‌طور مجاز به موزه بروند، سری به منظومه‌ی خورشیدی بزند یا دوره‌ی مختلف تاریخی را بیینند.

شما چه تجربه‌ای از روبه‌رو شدن با تکنولوژی‌های مدرن مانند واقعیت مجازی دارید؟

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما