دنیای مجازی

تکنولوژی واقعیت افزوده وب چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تیم فنی
تیم فنی

تکنولوژی واقعیت افزوده وب چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌هایی دارد؟

واقعیت افزوده وب تکنولوژی‌ای‌ست که کاربران به کمک آن می‌توانند از گوشی موبایل خود واقعیت افزوده را تجربه کنند. کاربران نیازی به دانلود اپلیکیشن ندارند و با واقعیت افزوده وب به‌طور مستقیم می‌توانند به دنیای AR پا بگذارند. 

این تجربه با اغلب سیستم‌های عامل و گوشی‌های هوشمند موبایل و از راه مرورگر به‌دست می‌آید. واقعیت افزوده وب برای کاربران تجربه‌ی لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی‌ست؛ ضمن این‌که به کمک بازاریاب‌ها آمده تا پیام آن‌ها را به شیوه‌ای نوین و جذاب به مصرف‌کننده‌ برساند. تحقیقات نشان داده بازاریابی از راه واقعیت افزوده توانسته کاری کند که محصول موردنظر تا ۸۰ درصد بیشتر در خاطر بماند. 

در این نوشته از بلاگ «پیشگامان لوتوس» می‌خواهیم ببینم واقعیت افزوده یا AR چگونه کار می‌کند و دلیل کارایی و موثر بودن آن چیست. 

تفاوت واقعیت افزوده وب با اپلیکیشن واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده بر پایه اپلیکیشن تنها با دانلود کردن اپ از اپ استور یا گوگل پلی دردسترس قرار می‌گیرد. این نوع تکنولوژی تجربه‌ی پیچیده‌ای را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اپ واقعیت افزوده انیمیشن، تصویر و ارتباط متقابل بسیار جذابی به‌همراه دارد. 

نکته‌ی منفی اپ AR نیاز کاربر به دانلود اپلیکیشن است. بسیاری از کاربران علاقه‌ای به دانلود اپ برای تجربه کردن AR نشان نمی‌دهند. به‌نظر می‌رسد مشارکت کاربران درصورت نیاز به دانلود اپ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. از ۵۰ درصدی که اپ را دانلود می‌کنند، تنها حدود ۲۵ درصد ممکن است بار دوم هم از اپ استفاده کنند. نکته‌ی بعدی، تفاوت انواع گوشی و تبلت و سیستم‌های عامل مانند IOS و اندروید است که تفاوت‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کند.

در سوی دیگر واقعیت افزوده بر پایه وب را می‌بینیم که در همه‌ی پلتفرم‌ها تجربه‌ی یکسانی ایجاد می‌کند. این فناوری به کمک آژانس‌های بازاریابی آمده تا بتوانند نقش پررنگ‌تری در بازار داشته باشند. 

واقعیت افزوده وب چگونه کار می‌کند؟

واقعیت افزوده بر پایه وب از سنسورهای گوشی موبایل بهره می‌برد تا محتوای دیجیتال را به گوشی برساند و کاربر بتواند در دنیای فیزیکی اطرافش، آن محتوای دیجیتال را ببیند. فناوری AR با استفاده از این سنسورها و با بهره بردن از بینایی کامپیوتری (Computer Vision) می‌تواند تجربه‌ی انیمیشن سه بعدی، ویدیو، شناسایی هدف و ارتباط متقابل را برای کاربر فراهم کند. 

همچنان که مرورگرها به‌تدریج ویژگی‌های کامل‌تری پیدا می‌کنند، تجربه‌ی AR وب هم پیچیدگی و عمق بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب AR از RGB دوربین، ژیروسکوپ، درک صحنه و سیستم مدیریت محتوا بر پایه‌ کلاود استفاده می‌کند. 

۱-  6DoF یا ۶ درجه آزادی (Six degrees of Freedom)

واقعیت افزوده وب به ویژگی ۶ درجه آزادی نیاز دارد تا بتواند مدل دیجیتال را در محیط واقعی جا دهد. به این معنی که AR بر پایه وب باید توانایی دنبال کردن ۳ محور و ۳ موقعیت را داشته باشد تا تصویر سه بعدی را کنترل کند. 

۲- جریان دوربین (Camera Stream)

دسترسی جریان دوربین نشان می‌دهد چگونه تکنولوژی AR بر پایه وب دنیای واقعی و مجازی را در هم تنیده می‌کند. برای افزودن تجربه‌ی واقعیت افزوده به محیط فیزیکی، دوربین RGB مورد نیاز است تا پرسپکتیو و میدان دید را ایجاد کند. 

۳- شناخت صحنه (Scene Understanding)

واقعیت افزوده AR  به درک یا شناخت صحنه نیاز دارد تا بتواند شی سه بعدی را در محیط فیزیکی قرار دهد. توانایی گوشی موبایل در این است که نور محیط را تخمین بزند و نقشه‌ی سطح را مشخص کند. 

۴- مدیریت سیستم محتوا بر پایه کلاود

یکی دیگر از ویژگی‌های AR وب با وجود CMS یا مدیریت سیستم محتوا (Content Management System) بر پایه‌ کلاود (Cloud) کامل می‌شود.

این ویژگی به کاربران امکان دسترسی به تجربه‌ی AR با ابزارهای مختلف را می‌دهد. این ابزارها معمولا کیو آر کد (QR Code) هستند، اما ممکن است به‌شکل لینک، فلش یا حتی صورت کاربر هم باشند.  زمانی که کاربران با کمک لنز دوربین به واقعیت افزوده وب دسترسی پیدا می‌کنند، محتوای ارتباطی دوجانبه می‌تواند در هر جایی شکل ‌گیرد. 

ویژگی‌ و امکانات AR وب در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

دیگر هر کسی که گوشی یا هر ابزار دارای دوربین، صحفه و اینترنت داشته باشد، می‌تواند AR را تجربه کند. اما AR در کنار سرگرمی، راه‌حلی برای زندگی واقعی و فروش بیشتر ارائه می‌کند. اکنون بیشتر برندها تلاش می‌کنند از این تکنولوژی بهتره ببرند. ببینیم کارکردها و امکانات واقعیت افزوده کدامند.

فیلترهای صورت: فیلترها در شبکه‌های اجتماعی مثل اسنپ چت و اینستاگرام محبوب هستند. این فلیترها ممکن است به صورت شما میک آپ خاص یا ماسک عجیب یا ترسناکی اضافه کنند. 

رنگ مو: با کمک این تکنولوژی هیجان‌انگیز می‌توانید ظاهرتان را تغییر دهید. با یک اشاره رنگ مو می‌تواند صورتی، آبی یا سبز شود. 

تغییر پس‌زمینه: با ورود کووید ۱۹ به زندگی، استفاده از کنفرانس و جلسه‌های آنلاین رونق بیشتری گرفته و ویدیوکال به پای ثابت زندگی تبدیل شد. با کمک واقعیت افزوده می‌توانید پس زمینه‌ی تصویر را در طول کنفرانس یا ویدیوکال تغییر دهید یا آن را تار کنید. 

قرار دادن تصویر سه بعدی: یکی از بهترین ویژگی‌های واقعیت افزوده به‌شمار می‌رود. با وجود این ویژگی کاربران می‌توانند با مدل‌های سه بعدی اشیا ارتباط متقابل برقرار کنند. 

پوشیدنی‌های مجازی: کاربرد این ویژگی در بازار لوازم آرایشی، پوشاک و برندهای زیورآلات بیشتر است. کافی‌ست صورت‌تان را مقابل دوربین بگیرید تا عکس شما را بگیرد و بعد نرم‌افزار وارد بازی شود. با ترکیب اشیای واقعی و مجازی، می‌توانید لباس، رژ لب یا گردن‌بند را امتحان کنید. 

سخن پایانی

واقعیت افزوده وب تکنولوژی جذابی‌ست که نقش پررنگی در بازاریابی و فروش پیدا کرده. شرکت‌ها با کمک این تکنولوژی به شیوه‌ای خلاق، به‌یاد ماندنی و راحت به مشتری خود دسترسی پیدا می‌کنند. غول‌های فناوری از آن حمایت می‌کنند تا کامل‌تر و کاربردی‌تر شود، از این‌رو، توانسته جایگاه محکمی برای خود دست‌وپا کند. 

باتوجه به این که این فناوری با مرورگر گوشی یا تبلت کار می‌کند، در مقایسه با AR بر پایه‌ اپلیکیشن طرفدار بیشتری دارد و کاربران بیشتری را جذب می‌کند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما