هوش مصنوعی

5 نمونه نوین به کارگیری واقعیت افزوده درخورده فروشی

تیم فنی
تیم فنی

5 نمونه نوین به کارگیری واقعیت افزوده درخورده فروشی:

واقعیت افزوده تلفیق دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی است. به طورمعمول واقعیت افزوده از طریق برنامه‌های موبایل، سایت‌ها و موتورهای جستجوگر بر روی گوشی‌های موبایل در دسترس است. وسایل پوشیدنی خاص مثل عینک‌های هوشمند یا هدست‌ها می‌توانند حس تجربه واقعیت افزوده را تقویت کنند. تعداد وسایل مرتبط با موبایل و عینک هوشمند که تجربه فناوری واقعیت افزوده را به ما منتقل می کنند تا سال 2023، دو ونیم میلیارد تخمین زده شده‌است.

واقعیت افزوده فرصت‌های بسیاری را درتمامی تجارت‌ها و صنایع مهیا کرده‌است. مصرف کنندگان هر روزه تطبیق بیشتری با این فناوری در زندگی هایشان ایجاد می‌کنند. براساس پژوهش سازمان گوریلا این ذِ روم،30% درصد افراد تجربه‌ی واقعیت افززوده یا واقعیت مجازی را در شش ماه اخیر داشته‌اند و 69% از واقعیت افزوده شگفت زده شده‌اند.

آژانس‌های توسعه دهنده و توسعه دهندگان واقعیت افزوده خود، در خط مقدم تطبیق دهندگان مصرف این فناوری هستند و مشتاق بهره‌گیری از این فناوری می‌باشند. به عنوان مثال شرکت‌ها به طور معمول از هدایای واقعیت افزوده برای ارسال استفاده می‌کنند و اهدای کارت‌های هدیه قدیمی و خسته‌کننده را کنار گذاشته‌اند. برخی از شرکت‌ها از تصاویر واقعیت افزوده (هولوگرام)استفاده می‌کنند.

فهرست:

- تاثیر واقعیت افزوده در خرده فروشی.

- واقعیت افزوده در تجربیات خرید حضوری.

- واقعیت افزوده در خرید بر خط.

- واقعیت افزوده درتبلیغات فروشگاه‌ها.

- نمونه‌هایی از استفاده‌ی واقعیت افزوده در خرده فروشی.

. پروژه پنجم "سیک ها"

. پروژه هنری ساعتچی

. پروژه ایکییا

. پروژه سفورا

. پروژه لگو

- استفاده‌های بیشتر از واقعیت افزوده در خرده فروشی.

تاثیر واقعیت افزوده در خرده فروشی:

حس ناب امتحان کردن مبل راحتی در اتاق پذیرایی قبل از خرید، امتحان کردن رژلب روی صورتتان قبل از خرید آن، را مدیون فناوری واقعیت افزوده می‌باشیم. تاثیر این فناوری را در خرده فروشی به‌صورت روز افزون شاهد هستیم.

براساس نیاز مشتریان و اطلاعات مشتری محور سطح سرویس‌دهی آن نیز ارتقا می‌یابد. 

برخی از مزیت‌های اثبات شده‌ای که واقعیت افزوده به خرده فروشی افزوده‌است در زیر آمده‌است:

- افزایش مبادلات

-مطلع کردن مشتریان

-کاهش مرجوعات

-اشتراک گذاری تجربیات

- جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازها و ترجیحات مشتریان

- مشتری‌سازی

براساس سایت آرتیلری با افزایش 74 % مشتریانی مواجه هستیم که تمایل دارند روی لینک محصول مورد نظرشان برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنند. این نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها مایلند واقعیت افزوده را امتحان کنند بلکه با یک بار امتحان آن، خواهان تکرار آن تجربه می‌باشند. در حال حاضر شرکت‌ها این فرصت را دارند تا به مشتریان خود استفاده از آن را آموزش دهند و آن‌ها را ترغیب به استفاده از آن کنند تا خریدهای آسان‌تری را تجربه کنند. شرکت‌های خرده‌فروشی از واقعیت افزوده برای خلق محیطی که تجربیات خرید حضوری و بر خط را افزایش می‌دهد، استفاده می‌کنند.

به علاوه واقعیت افزوده به تجارت‌ها این امکان را می‌دهد که جغرافیای فروش خود را در سراسر جهان گسترده کنند درحقیقت می‌توان گفت که واقعیت افزوده به آخرین لذت خرید مشتریان تبدیل شده‌است.

واقعیت افزوده در تجربیات خرید حضوری:

همان‌طور که در بالا اشاره شد، این روزها مشتریان این امکان را دارند تا با دروبین گوشی خود به اطلاعات و جزئیات محصولات دسترسی داشته باشند و محصولات مشابه آن را جستجو کنند. در سطوح بالاتر مشتریان می‌توانند از پیشنهادات دیگر مشتریان، حراج‌های خاص و تغییرات شعب فروشگاه‌ها اطلاع پیدا کنند. اینچنین متدهایی باعث افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی می‌شود. همین طور به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مفید در رابطه با مشتریان خود را در جهت ارتقای بازار در اختیار داشته باشند.

واقعیت افزوده برای خریدهای بر خط:

به موجب پاندمی جهانی و فاصله گذاری اجتماعی شاهد افزایش خریدهای بر خط هستیم. اما مشتریانی هستند که هنوز خواستار ارتباط فیزیکی با خرید خود در فروشگاه‌ها می‌باشند.

به عنوان مثال 70% افرادی که خرید حضوری را می‌پسندند اذعان داشته‌اند که تعامل با جنس در دنیای واقعی به آن‌ها در خرید کمک می‌کند. واقعیت افزوده با شکستن پلی بین دنیای فیزیکی و مجازی کمک شایانی در این امر کرده‌است

به عنوان مثال با ایجاد اتاق پرو مجازی و تصاویر سه بعدی از مدل‌های موجود، قبل از خرید حسی مملوس از محصول را به مشتریان عرضه می‌کند.

واقعیت افزوده برای فروشگاه‌های خرده فروشی:

همگی در مورد فروشگاهای خرده فروشی موقت می‌دانیم و اطلاع داریم که چطور آن‌ها تکنیک‌های نوینی را در صنعت خرده فروشی به ارمغان می‌آورند. اقدام مهم بعدی این فروشگاه‌ها، استفاده از واقعیت افزوده در جذب مشتری و فروش محصولات است به این صورت که مشتریان چه در خرید حضوری و چه خرید برخط، لینک محصول مورد نظر را با گوشی همراه خود اسکن می‌کنند که به آن ها این تجربه را می دهد که بتوانند به صورت مجازی محصولات را پرو کنند، به اطلاعات محصول دسترسی پیدا کنند و در نهایت خرید خود را انجام دهند.

نمونه‌هایی از استفاده‌ی واقعیت افزوده در خرده فروشی:

پروژه "سیک‌ها"

سیک‌ها، فروشگاه زنجیره‌ای معروف خرده فروشی به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا لباس‌ها و اسکوری‌ها را با استفاده از برنامه موبایلی به صورت مجازی پرو کنند.

خریداران با استفاده از گوشی موبایل خود به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. این امکانات هم برای خرید حضوری و هم خرید از خانه در دسترس است.  برای مثال فروشگاه‌ها شیشه‌های هوشمند را برای نمایش محصولات، ارایه پیشنهادات و دسترسی به اطلاعات محصول در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و بدین ترتیب به مشتریان اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از هر کجا که هستند خرید خود را انجام دهند. امکان پرو محصول مورد نظر در خانه‌ اعتماد به نفس مشتریان را بالا می‌برد. در نتیجه این مسئله باعث بالا رفتن فروش شده و مرجوعی محصول را کاهش می‌دهد.

شرکت پیشگامان لوتوس در ایران چنین تمهیداتی را برای مشتریان خود مهیا می‌کند.

پروژه هنری ساعت چی:

بزرگترین فروشگاه هنری بر خط دنیا لزوم استفاده از واقعیت افزوده در استراتژی‌های دیجیتال خرده فروشی را اثبات کرده است. این شرکت با خلق ویژگی شناخته شده‌ای به اسم "دراتاق خود بین" واقعیت مجازی را وارد این صنعت کرده‌است. امکان دسترسی به بیش از 4/1میلیون اثر هنری روی دیوار خانه مشتریان قبل از خرید آن مهیا شده‌است. این امکان را دارید تا اندازه و رنگ کارهای هنری را در خانه خود درک کنید. تمام این فرایند در موتور جستجوگر مشتریان صورت می‌گیرد و حتی نیازی به دانلود برنامه‌ای خاص نیست. سادگی و دسترسی آسان به این فناوری 70% فروش را افزایش داده و تعداد استفاده کنندگان این فناوری قبل از انجام خرید به صورت قابل توجهی افزایش یافته‌است.

پروژه ایکییا:

یکی از چالش‌های ایکییا حجم بالای عودت محصولات فروخته شده بود. مشتریان بسیاری بعد از خرید و نصب محصول مورد نظر، به این نتیجه می‌رسیدند که وسایل خانه خریداری شده نه تنها آن طور که انتظار داشتند نیست بلکه با مابقی وسایل خانه همنشینی ندارد. در کنار دستورالعمل دستی پیچیده که باعث بروز این مساله بود نرخ بالای نارضایتی هم از سوی مشتریان به چشم می‌خورد. ایکییا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از شعار "قبل از خرید، امتحان کن" استفاده‌کرد. به مانند بسیاری از شرکت های خرده فروش، ایکییا نیز برای حل مشکل مرجوعی محصولات از فناوری واقعیت افزوده استفاده کرد.

با استفاده از نرم افزار ایکییا مشتریان می‌توانند بیش از 2000 وسیله خانه را در خانه خود به صورت مجازی امتحان کنند. استفاده از واقعیت افزوده، مرجوعی محصولات را کاهش و رضایت مشتری را افزایش داده‌است. به موجب آن بیش از 2 میلیون نسخه از برنامه نیز توسط مشتریان دانلود شد.

پروژه سفورا:

سفورا برای به کارگیری واقعیت افزوده در شرکت خود از تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی استفاده می‌کند. برنامه هنرمند مجازی که توسط خرده فروش معروف زیبایی ساخته شده‌است، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا محصولات گوناگون آرایشی را با بارگذاری عکسی از خودشان امتحان کنند. برنامه همین طور دوره تعاملی را برای استفاده از محصولات مختلف آرایشی ارایه می‌دهد. شرکت سفورا تلاش دارد تا مشتریان خود را در امر آرایش، آموزش دهد. این قابلیت اعتماد به‌نفس خریدار را بالا برده و این موضوع که قبل از خرید آن را بر روی صورت خود امتحان کنند، آن‌ها را تشویق به خرید می‌کند. تست محصولات آرایشی قبل از خرید به مشتری اجازه می‌دهد تا ظاهر خود را ببینند بدین ترتیب آن‌ها تشویق به خرید محصول می‌شوند.

پروژه لگو:

لگو با همکاری اسنپ‌چت بوتیک مد و واقعیت افزوده را ایجاده کرده‌است. به این صورت خط  فروش آخرین لباس‌های مد شده بزرگسالان را ایجاد کرده‌است. فروشگاه به نظر خالی می‌آید به جز برای برخی از کدهای اسنپ. زمانی ‌که  کاربران کدها را اسکن می‌کنند به صورت کامل به تجربه واقعیت افزوده دست می‌یابند: تعامل با بازی‌های گیم نتی، پایگاه دی جی مجازی، و مجموعه خاص لباس. این فروشگاه لباس خالی از لباس نشان می‌دهد که واقعیت افزوده چه امکاناتی را می‌تواند به صنعت خورده فروشی وارد کند.

استفاده‌های بیشتر از واقعیت افزوده در خرده فروشی:

واقعیت افزوده، صنعت خرده فروشی را وارد سطح نوینی کرده‌است و برای مشتریان امکان تصمیم‌گیری و خرید سریع تر و بهتر را ایجاد کرده‌است. به‌علاوه به مشتریان برندها کمک کرده‌است که با استفاده از روش‌های سرگرم کننده به معرفی محصولات به دوستان خود و اشتراک‌گذاری محصولات و تجربیات جذابشان بپردازند. شرکت‌های خرده فروشی در هر صنعتی می‌توانند از مزیت‌های روز افزون به کارگیری واقعیت افزوده در آینده در مراحل خرید مشتریان بهره ببرند.

شرکت پیشگامان لوتوس می‌تواند در ساخت وطراحی برنامه‌های موبایلی با برندها همکاری داشته‌باشد وآن‌ها در این راه همراهی کند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما