دنیای مجازی

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی

تیم فنی
تیم فنی

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی


بازار واقعیت افزوده در بازاریابی با همه‌گیری کووید ۱۹ داغ‌تر شد. زمانی‌که شرکت‌ها نیاز بیشتری به برقراری ارتباط دیجیتال با مشتری پیدا کردند. واقعیت افزوده در بازاریابی امکان تجربه‌های تازه‌ای را برای مشتری فراهم می‌کند.
برندها با به‌کار گرفتن واقعیت افزوده (Augmented Reality) در بازاریابی توانسته‌اند تجربه‌های دیجیتال بی‌همتایی برای مشتری رقم بزنند. این دانش مدرن فرصت‌های تازه‌ای در دنیای مارکتینگ ایجاد کرده و باعث تمایز برندها شده. 
AR به کمپین‌های تبلیغاتی جانی دوباره بخشید
استراتژی‌های بازاریابی نوین موفق شده‌اند مشتریان به شیوه‌های تازه‌ای جذب کنند. به‌دست آمدن مشارکت کاربران و مشتریان با کمک این استراتژی‌های مارکتینگ کار چندان سختی نیست. چند استراتژی معروف را می‌بینیم.


۱-کاربرد AR در تبلیغات محیطی


سال‌ها از عمر بیلبوردهای تبلیغاتی ایستا می‌گذرد. اکنون استفاده از بیلبوردهای دیجیتال با کمک واقعیت افزوده پنجره‌ی تازه‌ای به دنیای بازاریابی گشوده. اکنون دیگر  استراتژی‌ تبلیغات محیطی بر مبنای ارزش افزوده در همه جای دنیا قابل‌اجراست. یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین استراتژی‌های AR، کمپین سرویس سلامت ملی (NHS) برای تبلیغ اهدای خون است.  بیلبورد تعاملی این تبیلغ افراد نیازمند به خون را نشان می‌داد که از رهگذاران درخواست اهدای خون می‌کردند. رهگذران می‌توانستند با وصل کردن لوله‌ی داخل وریدی مجازی به بازوی خود، به‌طور مجازی به بیمار خون هدیه کنند.



۲-کاربرد AR در تبلیغات چاپی


بازاریاب‌ها بر فضای دیجیتال متمرکز شده‌اند. صنعت تبلیغات چاپی باید خود را با استانداردهای مدرن سازگار کند. برندها باید خلاقیت خیلی بیشتری در داستان‌گویی داشته باشند. این‌جاست که پای واقعیت افزوده به تبلیغات چاپی باز می‌شود. AR مبتنی بر وب روال ساده‌ای دارد. کافی‌ست کاربر کیو آر کد (QR Code) را با دوربین گوشی خود اسکن کند و به‌سادگی وارد موتور جست‌وجو شود. 



۳-کاربرد AR در بسته‌بندی محصول


کاربرد بسته‌بندی برای ایمنی حمل محصول بود. با مهم شدن برندینگ و طراحی، کسب‌وکارها دست به شخصی‌سازی بسته‌بندی محصول زدند تا تعامل بلندمدتی با مشتریان خود بسازند. اکنون واقعیت افزوده آمده تا زمین بازی تازه‌ای به برندها نشان دهد.
کسب‌وکارها باتوجه به هدف‌های کاری خود می‌توانند کمپین‌های مبتنی بر واقعیت افزوده طراحی کنند و آگاهی از برند و میزان مشارکت را بالا ببرند. گاهی هم مشتریان را سرگرم می‌کنند و فروش را بالا می‌برند. راه‌های زیادی به این هدف منتهی می‌شوند. واقعیت افزوده‌ی سه‌ بعدی، ویدیو، توضیحات دیجیتال درباره‌ی محصول، گیم، بن تخفیف و مواردی شبیه این‌ها.
برای مثال، آمازون از جعبه‌هایی بهره برد که تجربه‌ی واقعیت افزوده به مشتری ارائه می‌کردند. این جعبه‌ها مشتری را تشویق می‌کند که دوباره از جعبه استفاده کند. آمازون مشتری را به‌چالش می‌کشد تا کدوتنبل هالووین را سفارشی کند و بتواند با اسکن کی آر کد کدوی واقعی داشته باشد.



نمونه‌های واقعیت افزوده در بازاریابی

• نسخه‌های نمایشی


برندها با ارائه‌ی نسخه‌های نمایشی می‌توانند محصولات یا خدمات خود را به‌شکل زنده به‌نمایش درآورند. نسخه‌ی نمایشی فرصتی‌ست برای بالا بردن مشارکت کاربران و دریافت بازخورد سریع از مشتری وفادار. نمایش محصول یا خدمات با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، هیجان و ارزش نسخه‌ی نمایشی را بالا می‌برد. 
برای مثال، برند لنوو در سال ۱۳۹۸ در نمایشگاه Augmented World Expo شرکت کرد تا پلتفرم «به‌ واقعیت بیندیش» (ThinkReality) و هدست خود را معرفی کند. هدف این پلتفرم، مدیران کسب‌وکارها، توسعه‌دهندگان و متخصصان آی تی بود که مایل به خلق و اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بودند.
RPR تنها آژانس توسعه‌ای بود که در این نمایشگاه و در نمایشگاه CES ۱۴۰۰ در غرفه‌ی لنوو ظاهر شد. این آژانس نسخه‌ی نمایشی خلق کرد که در آن تجربه‌ی واقعیت افزوده را با خلق ۳ اپلیکیشن نشان داد که اکنون در هدست «به واقعیت بندیش» موجود هستند. 


• کمپین‌های بازاریابی محصول


صنعت خرده‌فروشی از کمپین‌های بازاریابی آنلاین سود فراوانی برده. ارتقای تجربه‌ی آنلاین با به‌کار گرفتن فناوری واقعیت افزوده کمک می‌کند مشتریان بتوانند به‌شکل مجازی اقلام موردنظرشان را امتحان کنند. از این‌رو، احتمال خرید بیشتری می‌شود. 
آژانس PRP کمپین نوآورانه‌ای را با کمک AR برای فروشگاه زنجیره‌ای لوکس Saks Fifth Avenue طراحی کرد. خریداران این امکان را داشتند که با استفاده از گوشی هوشمند خود به‌شکل مجازی لباس و لوازم جانبی را در فروشگاه یا در خانه پرو کنند. اپلیکیشن واقعیت افزوده این امکان را مهیا می‌کرد تا اقلام موردنظرشان را انتخاب کنند، به اطلاعات مربوط به آن اقلام دسترسی داشته باشند و از پیشنهاد فروشنده درمورد آن محصول بهره‌مند شوند.
اپلیکیشن واقعیت افزوده اعتماد خریدار را بالا می‌برد و کمک می‌کند به‌طور مجازی محصول موردنظرشان را بررسی کنند. امکان پرو محصول پیش از خرید، تعداد کالاهای برگشتی را کاهش می دهد.


آینده‌ی واقعیت افزوده در بازاریابی


تجربه‌ی فناوری واقعیت روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود. تعجبی هم ندارد. تجربه‌ی مشارکت و سرگرمی برای کاربران جذاب است. مشتری با کمک شبکه‌های اجتماعی به‌سادگی می‌‌تواند تجربه‌ی AR خود را با دوستانش به‌اشتراک بگذارد. ویژگی قابلیت به اشتراک گذاشتن این تجربه، نقش مهمی در توسعه‌ی صنعت AR بازی می‌کند. همین امر باعث شده کارشناسان حرفه‌ای بازاریابی و مدیران کسب‌وکار روی تکنولوژی AR سرمایه‌گذاری کنند و فاصله‌ی میان دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی را پر کنند.
واقعیت افزوده مبتنی بر وب و مبتنی بر اپ، مرزهای داستان‌گویی برندها را از نو تعریف کرده. درست است که خیلی از برندها هنوز به‌سراغ AR نیامده‌اند؛ اما بازاریاب‌ها به‌خوبی می‌دانند بعضی از برندها با خلاقیت فراوان این دانش جدید را وارد استراتژی‌های بازاریابی و بازاریابی محتوایی کرده‌اند.
در راستای تغییرات رسانه و پیشرفت تکنولوژی، بازاریاب‌ها هم فرصت‌های بیشتری برای به‌کارگرفتن AR پیدا می‌کنند. لازم است با خلاقیت روی این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما