دنیای مجازی

نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده یا نسخه وب؟

تیم فنی
تیم فنی

نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده یا نسخه وب؟ کدام را انتخاب کنیم؟

اگر با دنیای AR آشنا باشید، شاید این سوال برای‌تان پیش آمده که نسخه اپلکیشین واقعیت افزوده یا نسخه‌ وب آن چه تفاوت‌هایی دارند. درواقع هر کدام ویژگی‌های جذابی دارند که کاربر را جذب خود می‌کند. برای این که بببینید نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده یا نسخه وب واقعیت افزوده چه برتری و مشخصه‌هایی دارند، با ما باشید.
تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR آینده‌ی رابطه‌ی متقابل میان برند و مشتریان براساس اطلاعات است. اما انتخاب میان نسخه اپلیکیشن موبایلی واقعیت افزوده یا نسخه وب کار راحتی نیست. این فناوری بسیار درخدمت مارکتینگ و پیشبرد برندها قرار گرفته. از این‌رو، باید بررسی کنیم کدام‌یک برای برند ما مناسب‌تر خواهد بود.
‌«پیشگامان لوتوس» شرکتی پیشرو و خلاق ست که دامنه‌ی وسیعی از خدمات مربوط به AR را برای توسعه‌ی برند ارائه می‌دهد. چنان‌چه مایلید برند خود را در بازار توسعه دهید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

واقعیت افزوده نسخه وب چگونه است؟

تکنولوژی AR تا پیش از این به شکل اپلیکیشن موبایلی دردسترس کاربران قرار داشت. اما از سال ۲۰۱۹ نسخه‌ وب واقعیت افزوده (WebAR) به‌عنوان تحولی تازه وارد دنیای فناوری شده. در این نسخه، کاربران با بازدید از پیج وب‌سایت AR را تجربه می‌کنند. کافی‌ست آدرس وب‌سایت را وارد کنیم و به همین سادگی تجربه‌ی جذاب ما آغاز می‌شود. 

سادگی و ارائه‌ی راحت محتوا

سادگی واقعیت افزوده نسخه وب این است که نیازی به دانلود اپلیکیشن ندارد. بنابراین، شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند محتوای AR را به مشتری عرضه کنند؛ چراکه محتوا سریع‌تر دردسترس مشتری قرار می‌گیرد. مشتری نیازی به دانلود اپ و ثبت‌نام در آن ندارد. کافی‌ست روی آدرس سایت کلیک کند تا به هدف برسد. هرچه محتوا سریع‌تر دردسترس کاربر قرار گیرد، او راضی‌تر است. مشتری به‌دنبال ساده‌ترین راه برای باخبر شدن از محصولات است و علاقه‌ای به دردسر و معطلی ندارد.
نسخه‌ی وب AR محدودیتی در تعداد مخاطب ندارد و افراد زیادی می‌توانند همزمان به آن دسترسی داشته باشند. اما از این نکته نباید گذشت که نسخه وب امکان جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشتری و سفارشی‌سازی آن را ندارد و دقت آن کمتر از اپلیکیشن است. 

تغییر در بازی تبلیغات

واقعیت افزوده نسخه وب برای اجرای رویداد مجازی معرفی راه‌اندازی یک محصول یا تبلیغ محصول تازه، گزینه‌‌ای بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.
روند پیشرفت کیفیت و قابلیت تکنولوژی دوربین گوشی موبایل متوقف نمی‌‌شود. امکان به‌کار گرفتن تجربه‌ی واقعیت افزوده با نسخه وب AR بازی تبلیغات را برای همیشه تغییر خواهد داد. سنسورهای دوربین موبایل با نور کم هم کار می‌کنند و زاویه‌ی وسیع‌تری را شکار می‌کنند. این ویژگی در کنار دردسترس بودن گوشی موبایل می‌تواند سبک تبلیغات شهری را تغییر دهد. پوستر، بیلبورد، روزنامه، بروشور و انواع بلیت می‌تواند پلتفرمی برای تجربه واقعیت افزوده نسخه وب باشد.

تکنولوژی موردعلاقه‌ی شرکت‌های کوچک و متوسط

شرکت‌های کوچک و متوسطی که امکان رقابت با توان مالی شرکت‌های بزرگ را در زمینه‌ی تبلیغات و توسعه‌ی محصول ندارند، از فناوری AR نسخه وب بهره می‌برند. این شرکت‌ها بدون نیاز به طراحی اپلیکیشن می‌توانند از مزیت‌های آن سود ببرند. اما شرکت‌های بزرگی هم هستند که نیازی به داشتن نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده نمی‌بینند، اما از مزایای AR تحت وب هم نمی‌توانند چشم‌پوشی کنند.

نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده چیست؟

زمانی که تکنولوژی AR کنار اپلیکیشن موبایل قرار می‌گیرد، تجربه‌ی مجازی کاربر را یک سطح بالاتر می‌برد؛ چراکه ارتباط متقابلی میان کاربر و اپ شکل می‌گیرد. کاربر می تواند با اشیایی که در اپلیکیشن ارائه می‌شود ارتباط برقرار کند. چنین موقعیتی موجب می‌شود همراهی و مشارکت کاربر افزایش یابد و به موفقیت برند می‌انجامد.

ARKIT چیست؟

ARKIT کیت واقعیت افزوده شرکت اپل است که طراحان سایت برای ساخت اپلیکیشن‌های مربوط به IOS از آن بهره می‌برند.

ARCore چیست؟

ARCore قابلیت واقعیت افزوده را به نرم‌افزار گوشی موبایل اضافه می‌کند. این کیت توسعه نرم‌افزاری، ساخت گوگل است. درواقع گوشی‌های اندروید باوجود ARCore امکان استفاده از قابلیت AR را پیدا می‌کنند. Google Playground نمونه‌ی خوبی برای استفاده ز ARCore در اندروید به‌شمار می‌رود.

طراحان سایت با دراختیار داشتن ARCore و ARKIT بر تولید محتوای بی‌نظیری برای مشتریان متمرکز شده‌اند. بازی پوکمون گو (Pokemon Go) مثالی برای استفاده از تکنولوژی AR است که با توسعه‌ی ARCore و ARKIT هم در اندروید و هم در IOS مورداستفاده قرار گرفت.

جمع‌بندی؛ واقعیت افزوده نسخه اپلیکیشن یا نسخه وب؟

نسخه اپلیکیشن واقعیت افزوده به‌دلیل توانایی در بهره بردن از سطح‌های بالاتر تکنولوژی، درمقایسه با نسخه وب فیچرهای بیشتری دارد. از این‌رو، دست طراحان بازتر است تا تجربه‌های متنوعی برای کاربران رقم بزنند، مانند گیم‌ با چند بازیکن، یا اپ پیدا کردن مسیر در محیط دربسته.
شاید بتوان گفت کامپیوتر ویژن یا بینایی کامپیوتری (Vision) که ARKIT و ARCore فراهم می‌کند، بزرگ‌ترین برتری واقعیت افزوده در نسخه اپلیکیشن به‌حساب می‌آید. همچنین حافظه‌ی بیشتر اپ امکان داشتن انیمیشن و ارتباط متقابل بهتری را ارائه می‌کند.
نکته‌ی منفی نسخه اپ که به مزیت نسخه وب تبدیل شده، نیاز به دانلود اپلیکیشن است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند اپ دانلود نکنند. از طرفی چالش سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف گوشی نیز پیش روی طراحان است.
واقعیت افزوده نسخه وب برداشتن هیچ گام اضافه‌ای را به کاربر تحمیل نمی‌کند. دسترسی به آن به‌سادگی اسکن کردن QR کد خواهد بود. دسترسی، مشارکت و همراهی در این نسخه در سطح بالایی قرار دارد. این ویژگی برای شرکت‌هایی که مایلند مشتریان در چند پلتفرم تجربه‌ی یکسانی داشته باشند، بسیار جذاب است.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما