بلاکچین

متاورس (Metaverse) قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

متاورس چیست؟
دنیایی را تصور کنید که در آن افراد روی مبل راحت خود استراحت می‌کنند و تمام کارهای خود را از طریق یک دنیای مجازی انجام می‌دهند. این یعنی متاورس! 
به‌طورکلی متاورس یک دنیای مجازی و سه‌بعدی است که افراد در آن می‌توانند با محیط شبیه‌سازی شده کامپیوتری و همچنین کاربران دیگر تعامل داشته و ارتباط برقرار کنند و موضوعات زیادی از جمله بازی‌های ویدیوئی، برقراری ارتباطات آنلاین، کسب‌وکار، جلسات و کنفرانس‌های آنلاین و... را شامل می‌شود.

پیدایش اصطلاح متاورس:
متاورس موضوعی تازه نیست و اولین بار در رمانی با نام "Snow Crash" در سال 1992 از آن نام برده شده‌است. نویسنده این رمان "Neal Stephenson" متاورس را نسل آینده ارتباطات و اینترنت توصیف کرده است اما با این حال این رمان آینده و زندگی بشریت در بستر متاورس را تماماً از بعد منفی و بسیار دشوار و سخت روایت کرده‌است. در این رمان نویسنده یکسری ویژگی‌های بخصوص برای دنیای متاورس در نظر گرفته‌بود که بعدها در نسخه اصلی آن نیز به واقعیت پیوست. برای مثال، نویسنده استفاده هر شخص از آواتار مخصوص خودش، پرداخت حق اشتراک و یا خرید برخی امکانات اضافی را جزء ویژگی‌های این محیط در نظر گرفته بود.
یکی دیگر از رمان‌هایی که از متاورس نام برد رمانی با نام "Ready Player One" اثر "Ernest Cline" بود که بعدها توسط کارگردان معروف "Steven Spielberg" تبدیل به یک فیلم سینمایی شد.
رمان علمی-تخیلی "2011" نیز یک رمان با چشم‌انداز ناامیدکننده از آینده است که وقایع آن در سال 2045 اتفاق می‌افتد. به گونه‌ای می‌توان گفت مردم در این فیلم برای فرار از مشکلات دنیای واقعی به دنیایی مجازی که نام آن "Oasis" است پناه می‌برند. افراد با استفاده از عینک‌های واقعیت‌مجازی و دستکش‌های بخصوص که به آن‌ها اجازه لمس کردن اشیاء در "Oasis" را می‌دهند قادر هستند وارد این دنیا شوند و با محیط آن ارتباط بگیرند. بعد‌ها شرکت‌های مختلف با استفاده از این مفهوم به توسعه ارتباطات پرداختند و مهم‌ترین آن‌ها "Second Life" بود که در سال 2003 رونمایی شد. اما برای اولین بار شرکت فیسبوک اصطلاح متاورس را به‌طور رسمی به عموم معرفی کرد و در سال 2021 این شرکت برنامه‌های خود را برای ساخت و توسعه این فناوری با اختصاص دادن بودجه 10 میلیارد دلاری اعلام کرد.
در حال حاضر شبیه‌سازی سه بعدی برای ساخت یک دنیای مجازی از طریق موتورهای بخصوصی از جمله Unreal و Unity انجام می‌گیرد.   

برخی ویژگی‌های متاورس:
همانطور که افراد در دنیای واقعی یک چهره مختص خود دارند در دنیای مجازی و متاورس هم معمولا هر شخص از یک آواتار بخصوص برای معرفی خود و برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کند.
در این دنیای مجازی بخصوص افراد می‌توانند آزادی عمل بسیار زیادی داشته باشند، به راحتی از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر بروند، وارد نبردهای شبیه‌سازی شده برای سرگرمی شوند، بازی‌های ویدیوئی متفاوت انجام دهند و... . همچنین خریدوفروش و معاملات به علت سهولت کار و جابجایی دارایی و امنیت قابل توجه، رونق بسیاری در این دنیا می‌تواند داشته باشد که از طریق توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFTها صورت می‌گیرد. 
برای مثال افراد می‌توانند امکانات اضافی یک بازی ویدیوئی مجازی را خریداری کنند و یا دارایی‌های مجازی متفاوتی را خریدوفروش کنند.

تفاوت‌های میان متاورس و اینترنت:
متاورس در حال رقابت با اینترنت نیست بلکه بر پایه اینترنت بنا شده‌است و پیشرفت‌های بسیار زیاد اینترنت به شرکت‌ها جهت توسعه هرچه بیشتر متاورس کمک خواهدکرد.
اینترنت شبکه‌ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، دستگاه الکترونیکی و سرور است که می‌توانند با آنلاین شدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وبسایت‌های مختلف را بررسی کنند، تعامل داشته باشند، سرویس‌های مختلف را ارائه دهند و یا از آن‌ها بهره ببرند و یا به خریدوفروش اجناس بپردازند.
یکسری اصول پایه‌ای متاورس برگرفته از زندگی واقعی است با این تفاوت که هر اتفاق غیرممکن در دنیای واقعی در دنیا مجازی می‌تواند رخ بدهد و امکانات جذاب و سرگرم کننده بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. در اختیار قرار گرفتن این امکانات و توسعه این بستر از طریق تکنولوژی‌های مدرن از جمله: واقعیت‌مجازی، واقعیت‌افزوده، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.  
به‌طورکلی اینترنت بستری است که افراد در آن به جستوجوی چیزهای مختلف بپردازند اما با متاورس می‌توانند زندگی کنند، یک زندگی دلخواه در یک دنیای دلخواه! برای مثال برخی بازی‌های ویدیوئی مانند "Minecraft" دسترسی‌های زیادی در اختیارتان می‌گذارد و اجازه ساخت محیط دلخواه‌تان را به شما می‌دهد و یا در برخی دیگر از بازی‌های ویدیوئی جهان‌باز شما قادر به ساخت شخصیت منحصربه‌فرد خود و انتخاب مسیر زندگی و پیشرفت آن هستید مانند "World Of Warcraft". این بازی‌های ویدیوئی به خوبی چشم‌اندازی از فرم ساختاری متاورس را به ما می‌دهند.

برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما