بازی های ویدیویی

Unity چیست؟ قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

Unity چیست؟
Unity یک موتور بازی‌سازی تمام‌عیار است و به جرأت می‌توان گفت که در زمینه فعالیت خود یکی از بهترین‌هاست. اگر قصد ورود به زمینه بازی‌سازی را دارید پس بهتر است یادگیری این نرم‌افزار را در اولویت کارهای خود قرار دهید. این نرم‌افزار برای اولین بار در سال 2005 در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی اپل معرفی شد. در آن زمان Unity تنها با OS X کار می‌کرد (سیستم‌عامل MacBook) ولی در حال حاضر در حال گسترش بوده و هدف آن رسیدن به 27 پلتفرم است. 
Unity با اینکه طیف کاری بسیار گسترده‌ای دارد ولی همچنان بیشترین استفاده آن در زمینه بازی‌های ویدیوئی است، به طوریکه در اوایل رونمایی فقط برای شبیه‌سازی و توسعه بازی‌های ویدیوئی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر زمینه فعالیت بسیار گسترده‌‌تری را داراست و در بخش‌هایی مانند توسعه سیستم‌عامل‌های تلفن‌همراه نیز کاربرد بسیاری داردکه دارای دو شاخصه اصلی می‌باشد: 
1. از 2D و 3D پشتیبانی می‌کند، زبان مورد نیاز آن #C و عملکردش به صورت drag-and-drop است.
2. یک Cross-Platform است(به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که برای سیستم‌عامل‌های مختلف امکان خروجی گرفتن دارد).
برخی از بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که از طریق Unity توسعه یافته‌اند عبارتند از: 
Ori and the Blind Forest / Will of the Wisps
INSIDE
Monument Valley 1 & 2
Temple Run
Deus Ex: The Fall
Escape Plan
Angry Birds
Superhot
Super Mario Run
Bone Works
My Friend Pedro

Unity IDE چیست؟
Unity علاوه بر اینکه یک موتور بازی‌سازی قوی به شمار می‌رود، به عنوان یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) نیز به‌حساب می‌آید. این به آن معناست که این برنامه تمام امکانات لازم برای کاربران خود را به صورت یکجا و بدون نیاز به هیچ برنامه دیگری فراهم کرده‌است. 
قابلیت دیگری که Unity در اختیار کاربران می‌گذارد قسمت ویرایشگر بصری است که امکان استفاده کاربران از قابلیت drag and drop برای ایجاد تغییرات در المان‌های مختلف و طراحی آن‌ها به شکل دلخواه را در اختیار کاربران می‌گذارد.
علاوه بر این، Unity مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های سودمند و کاربردی دیگر را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که شامل طراحی تصاویر متحرک با کمک ابزارهای timeline و تلفیق پروژه‌های مختلف با یکدیگر برای رسیدن به پروژه نهایی می‌شود. همچنین به کاربران اجازه استفاده از ویرایشگر جایگزین را برای رفع نیازهای کدنویسی می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده در Unity:
زبان مورد استفاده در این برنامه #C به همراه تلفیقی از مجموعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط دیگر در کلاس‌ها و APIهای مختلف است.
بهترین بخش کار بار Unity این است که این برنامه اجازه می‌دهد کارهای زیادی را در برنامه انجام دهید بدون آنکه نیاز داشته باشید از کدهای دستوری زیادی بهره ببرید. با این حال در مقایسه با یک کاربر عادی اگر شما تسلط کامل بر کدنویسی داشته باشید به آسانی قادر به انجام کارهای متفاوت بسیاری در این برنامه هستید، زیرا این برنامه انعطاف‌پذیری بسیار زیادی در مقابل تغییرات و کدنویسی دارد.
#C به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، ماهیتی بسیار کاربرپسند و ساده دارد، به همین خاطر تقریباً می‌توان گفت این برنامه به اولین انتخاب کاربران به ویژه افراد مبتدی برای شروع کار در زمینه شبیه‌سازی و ساخت بازی‌های ویدیوئی تبدیل شده‌است.
این پلتفرم رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به خرید برنامه و یا پرداخت حق اشتراک نیست، بنابراین برای شروع کار و یا ساخت نمونه‌های اولیه یک انتخاب ایده‌آل به شمار می‌رود. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا قبل از پرداخت هزینه برای خرید برنامه‌ها و لایسنس‌های حرفه‌ای‌تر، با کمک این برنامه تبدیل به یک متخصص در این زمینه شوید.

قسمت‌های مختلف Unity:

نمای صحنه: این بخش قسمتی است که در آن بخش‌های سه بعدی مختلف یک پروژه مانند بازی‌های ویدیوئی و ... طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. تمامی المان‌هایی که قصد ساخت آن را دارید و یا می‌سازید در این قسمت قرار می‌گیرند. همچنین در این بخش آزادی عمل بسیار زیادی برای ایجاد تغییرات بر روی المان‌های مورد نیاز خود دارید و می‌توانید آن‌ها را به هر طریقی که می‌خواهید تغییر دهید.

نمای بازی‌های ویدیوئی: در این قسمت شما می‌توانید نتایج کار خود را ببینید. در اصل شما می‌توانید کار خود را در این قسمت محک بزنید و تفاوت آن را با ایده اصلی مشاهده کرده و تغییرات لازم را بررسی کنید. برای این‌ که بتوانید جزئیات کار را بهتر بررسی کنید، حالت دید این قسمت از نمای دوربین تنظیم شده‌ (انگار از دیدگاه یک دوربین به نتایج نگاه می‌کنید) از این رو به این بخش نمای دوربین نیز گفته می‌شود.

دسته‌بندی و تنظیمات: تمامی نمونه‌های ساخته‌شده و همچنین کارهای انجام‌شده در این قسمت قابل مشاهده هستند. به طور کلی تمامی اتفاقاتی که در قسمت "نمای بازی‌های ویدیوئی" قابل مشاهده هستند در این قسمت ثبت می‌شوند و شامل هر دو قسمت قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده (کدنویسی‌ها) می‌شود.

پروژه: این قسمت با نام کامل "Project Window’s Function" تمامی محتوای موجود در یک پروژه را نمایش می‌دهد و قابل دسترس هستند، اعم از: المان‌های مختلف، اسکریپت‌ها، پوشه‌ها، بافت‌ها، صداها، مدل‌ها، ویدیوها و دیگر  اجزای یک بازی‌ ویدیوئی.

پنل بازرسی: با کمک این پنل قادر به مشاهده تمامی ویژگی‌ها و جزئیات یک المان انتخاب شده هستید. جزئیات نمایش‌داده‌شده بستگی به المان انتخاب شده دارد.

فروشگاه دارایی‌ها: در این قسمت شما می‌توانید نمونه کارهای به اشتراک گذاشته‌ شده دیگران را مشاهده کرده و از آن‌ها ایده بگیرید یا استفاده کنید.

کنسول:  در بخش کنسول، شما به اطلاعات برنامه Unity دسترسی دارید و اجازه مشاهده خطاهای برنامه‌نویسی، آدرس‌دهی و مشکلات دیگر را به شما می‌دهد. 

برای خواندن ادامه این مطلب کلیک کنید

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما