بلاکچین

متاورس (Metaverse) قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

در بخش اول مفهوم متاورس، تاریخچه پیدایش و تفاوت آن با اینترنت مورد بررسی قرار گرفت. حال در این قسمت به شرکت‌های توسعه‌دهنده این حوزه، نوع معاملات و چشم‌انداز آن می‌پردازیم:

کمپانی‌های فعال در زمینه متاورس:
Facebook: مارک زاکربرگ رئیس کمپانی متا (فیس‌بوک سابق) اعلام کرد که سرمایه‌گذاری عظیم این شرکت در زمینه متاورس نشانگر ایجاد یک تحول بزرگ و طراحی جدید برای توسعه هرچه بهتر شبکه‌های اجتماعی‌ست. هدف از این توسعه آشنا کردن افراد با محیط متاورس و اضافه کردن این بستر به زندگی مردم جهان است. همچنین برای استفاده از امکانات متاورس نیازی به داشتن اکانت فیس‌بوک نخواهید داشت.
این کمپانی برای جا انداختن مبحث متاورس و برقراری ارتباط هرچه بیشتر کاربران با این محیط میلیون‌ها نسخه از عینک‌های واقعیت‌مجازی خود با نام "Oculus" را به فروش رسانده است.
در اطلاعیه کمپانی متا، زاکربرگ اضافه کرد که هدف اصلی این کمپانی شتاب بخشیدن به تکنولوژی‌های اساسی و آینده‌دار است.
بعد از انتشار این اخبار در اواخر سال 2021، این کمپانی پروژه "Horizon Worlds" را راه‌اندازی کرد. این پروژه یک فضای مجازی بود که در آن افراد می‌توانستند آواتار خود را بسازند، آن را کنترل کنند و با ابزارهایی که در اختیار دارند چیزهای مختلفی را برای این دنیای مجازی خلق کنند.   
Epic Games: این کمپانی خالق سری بازی‌های ویدیوئی آنلاین "Fortnite" با 350میلیون بازیکن فعال است که برای توسعه و ساخت این بازی ویدیوئی جذاب و محبوب از موتور بازی‌سازی بسیار قدرتمند Unreal استفاده کرده‌است و ادعا دارد سرمایه‌ای در حدود 1 میلیارد دلار برای توسعه در بستر متاورس در نظر گرفته‌است که200میلیون دلار از این مبلغ از طرف شرکت سونی اهدا شده‌است.
دیدگاه این کمپانی با کمپانی متا متفاوت است. هدف اصلی این کمپانی به‌وجود آوردن یک محیط مناسب برای تعامل کاربران با یکدیگر بدون هیچگونه ارائه اخبار و یا تبلیغات است. 
"Kenichiro Yoshida" رئیس هیأت مدیره شرکت سونی در این رابطه می‌گوید: من شدیداً معتقدم که این ماجرا با هدف ما برای پرکردن جهان از احساسات از طریق قدرت خلاقیت و تکنولوژی، همسو است.
Microsoft:  یکی دیگر از کمپانی‌های فعال در زمینه متاورس، مایکروسافت است. این شرکت شبکه ارتباطی مخصوص خودش را در اوایل سال 2022 ارائه کرد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا در هر نقطه‌ای که هستند امکان اتصال به یکدیگر جهت همکاری را داشته باشند. همچنین آن‌ها می‌توانند اطلاعات خود را به صورت هولوگرام سه بعدی به نمایش بگذارند و هر کاربر می‌تواند با آواتار مخصوص خود در آن حضور پیدا کند.
شرکت مایکروسافت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "Mesh" پلتفرمی برای توسعه‌دهندگان است و شامل ابزارهایی مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای ساخت آواتارها، مدیریت جلسات، همگام‌سازی چندین کاربر، هولوپورتاسیون و... می‌شود. (هولوپورتاسیون یک فناوری جدید است که به افراد اجازه ساخت و انتقال شکل سه‌بعدی اشیاء و افراد در لحظه را می‌دهد).

در حال حاضر مایکروسافت با شرکتی به نام "Accenture" برای ساخت یک فضای مجازی تعاملی در حال همکاری است. سالانه بیش از 100هزار نفر از این طریق استخدام می‌شوند و این سیستم به آن‌ها کمک‌رسانی می‌کند. در ابتدا به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه یک آواتار برای ورود به این فضای پارک مانند درست کنند. این پارک شبیه به یک شهربازی در آینده است که دارای یک اتاق کنفرانس مرکزی، اتاق جلسات و یک مونوریل است که با استفاده از آن، افراد تازه استخدام شده می‌توانند به قسمت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بروند.

NFT در متاورس: 
توکن‌های غیرقابل معاوضه نقش بسیار مهمی را برای بهبود کیفیت و محبوبیت متاورس ایفا می‌کنند. این توکن‌ها به جای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرکدام از آن‌ها ارزش خاص خود را دارند و مانند سندی دیجیتال عمل کرده و مالکیت یک شیء را در دنیای مجازی مشخص می‌کنند. در این راستا شرکت Metaverse Properties خود را به عنوان اولین شرکت املاک و مستقلات در متاورس معرفی کرده‌است، این شرکت مانند یک مشاور املاک و شرکت واسطه برای خرید ملک و یا اجاره آن در چندین دنیای مختلف متاورس عمل می‌کند. این دنیاهای متاورس عبارتند از: Decentraland، Sandbox، Somnium و Uplandعلاوه بر این متاورس زمینه را برای معاملات اجناس دیجیتال بسیار دیگری نیز فراهم کرده‌است و می‌توان به جرأت گفت که گستردگی آن بی‌حد و اندازه است. تمامی این معاملات از طریق NFTها و سیستم بلاکچین در بستری ایمن و با سرعتی بالا انجام می‌شوند. 

چشم‌انداز:
به جرأت می‌توان گفت متاورس تکامل اینترنت در آینده خواهدبود. با وجود اینکه ایجاد جهانی مجازی که تعامل‌ها و رفتارها در آن مانند دنیای واقعی باشد ایده‌ای‌ست که مدت‌ها وجود داشته ولی تا رسیدن به چنین جهانی هنوز سال‌ها فاصله داریم. بیل گیتس در بلاگ سالانه‌اش بیان می‌کند که هنوز بسیاری از افراد تجهیزات لازم برای این که حرکات بدن و صدایشان به‌خوبی دریافت و به فضای دیجیتال منتقل شود را ندارند ولی پیش‌بینی می‌کند که طی دو تا سه سال آینده اکثر سمینارهای آنلاین از فضای دوبعدی به فضای سه‌بعدی منتقل خواهندشد.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما