دنیای مجازی

ChatSonic بهترین جایگزین برای ChatGPT !

تیم فنی
تیم فنی

بهترین جایگزین برای ChatGPT !


این روزها بازار هوش‌مصنوعی و چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی بسیار داغ است. هرجایی را که سرچ می‌کنید اسمی از ChatGPT به چشم می‌خورد. این چت‌بات فوق‌العاده با عملکرد بینظیرش دنیا را شگفت‌زده کرده است! اما آیا تا حالا سعی در استفاده از ChatGPT کرده‌اید؟ در بعضی مواقع ترافیک سنگین استفاده از کمی آزاردهنده است و آدم را به این فکر فرو می‌برد که چقدر خوب می‌شد اگر جایگزینی مناسب برای ChatGPT نیز وجود داشت. خبر خوب این که همچین جایگزینی وجود دارد! تا حالا اسم ChatSonic به گوشتان خورده است؟ ChatSonic اسمی کمتر شنیده شده از یک چت‌بات بسیار قدرتمند است که امکانات بیشتری نیز نسبت به ChatGPT در اختیار کاربران می‌گذارد. برای بررسی هر یک از این چت‌بات‌ها و مقایسه آن‌ها در ادامه این وبلاگ با ما همرا باشید.


چت‌بات ChatGPT چیست؟


کمپانی OpenAI یک شرکت فعال در حوزه تحقیقاتی هوش‌مصوعی است که یک چت‌بات مجهز به هوش‌مصنوعی به نام ChatGPT را برای آزمایش عمومی در دسترس قرار داده است. به گفته OpenAI محققان این شرکت ChatGPT را آموزش داده‌اند تا با کاربران به شیوه‌‌ای مکالمه‌ای(Conversational Manner) ارتباط برقرار کند و به آن‌ امکان دسترسی به طیف گسترده‌تری از مخاطبان را بدهد. بسیاری از کاربران توییتر تجربیات خود را با ChatGPT منتشر کرده و ادعا کردند که این چت‌بات قادر است به سرعت مسائل پیچیده را در حوزه‌ کدنویسی حل کند. در ChatGPT یک مدل مبتنی بر ترانسفورماتور برای استفاده از مجموعه بزرگی از داده‌های مکالمه‌ای آموزش داده شده است. این رویکرد امکان تقلید از پاسخ‌های انسانی را فراهم می‌کند و شرایط یک تعامل لذت‌بخش با پاسخ‌هایی معتبر را برای کاربران ایجاد می‌کند. شرکت OpenAI مدل پردازش زبان طبیعی یا همان NLP(Natural Language Processing) را در ChatGPT توسعه داد و با اینکار باعث شد تا ChatGPT پاسخ‌هایی همانند انسان به درخواست‌های متفاوت کاربران داشته باشد. به گفته شرکت سازنده، ChatGPT می‌تواند مفاهیم دشوار را به زبان ساده توضیح دهد.(برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و نحوه پرسش و پاسخ‌های انجام شده با این چت‌بات به مقاله‌های "18 کاربرد سرگرم‌کننده ChatGPT" و "کاربردهای صنعتی ChatGPT" مراجعه کنید)


نحوه عملکرد ChatGPT چگونه است؟


این چت‌بات از یک مدل زبان بزرگ، که یک مدل یادگیری ماشینی است و بر روی حجم عظیمی از داده‌های متنی مانند کتاب‌ها، ویکی‌پدیا، صفحات وب و... کار می‌کند، آموزش دیده است. هنگامی که ChatGPT یک ورودی دریافت می‌کند، با استفاده از مدل زبان طبیعی، پاسخی ایجاد می‌کند. آنچه که این چت‌بات را متمایز می‌کند این است که آموزش آن شامل یادگیری تقویتی است و سعی در حذف خروجی‌های مخرب، غیرواقعی و مغرضانه دارد تا نتایج رضایت‌بخش‌تری را ارائه دهد.


چت‌بات ChatSonic چیست؟


این چت‌بات بخشی از برنامه Writesonic است که یک نویسنده مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای تولید محتوای مناسب و سئو محور برای وبلاگ‌ها، تبلیغات اینترنتی و... بوده و کاملاً رایگان است. کلیه حقوق Writesonic متعلق به کمپانی "Y Combinator" است که یک شرکت آمریکایی شتاب‌دهنده به استارت‌آپ‌های آینده‌دار است و با نام اختصاری "YC" نیز شناخته می‌شود. این برنامه بسیار محبوب است و بیش از 1 میلیون کاربر از جمله تیم‌های بازاریابی، تیم‌های تولید محتوا، فریلنسرها(Freelancers) و غیره از آن استفاده می‌کنند. ChatSonic توسط هوش‌مصنوعی هدایت می‌شود و در نظر گرفته شده است که به شرکت‌ها در خودکارسازی خدمات مشتریان کمک کند. پردازش زبان طبیعی توسط ChatSonic برای تفسیر سوالات کاربران و ارائه پاسخ‌های کامل به آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین از هوش‌مصنوعی برای ایجاد تعاملاتی استفاده می‌کند که تقریباً مشابه تعاملات یک فرد پشتیبان معمولی(انسان) است. استفاده از ChatSonic ساده و فاقد پیچیدگی است، با سیستم‌های امنیتی مراقبت از اطلاعات مشتریان سازگار است و بسیاری از زبان‌ها را پشتیبانی می‌کند. همچنین برای اتوماتیک‌سازی عملیات‌های مختلف مانند ثبت سفارش، پیشنهاد محصولات و بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز کاملاً کاربردی و بهینه است. تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای ChatSonic هستند. این چت‌بات دارای یک بخش تحلیلی قوی است که بینش(Insight)هایی در مورد رفتار مصرف کننده ارائه می‌دهد و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بر رفتارها و تعاملات مشتریان نظارت کنند.


نحوه عملکرد ChatSonic چگونه است؟


اگر می‌خواهید ChatSonic را امتحان کنید، کافیست از آن برای نوشتن یک مقاله، وبلاگ، خلاصه‌نویسی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر استفاده کنید تا تعجب را با تمام وجود حس کنید!


راهنمای عمومی استفاده از ChatSonic


1) به وبسایت رسمی Writesonic بروید و گزینه ChatSonic را انتخاب کنید.
2) هنگامی که کادر گفتگو(Dialogue Box) روی صفحه باز شد، سوال یا موضوع مدنظرتان را وارد کنید. همچنین می‌توانید جزئیات موضوعی که می‌خواهید را نیز وارد کنید.
3) پس از وارد نمودن موضوع، اطلاعات واقعی با جزئیات در قالب نوشتاری مناسب در اختیارتان قرار می‌گیرد. علاوه براین می‌توانید آثار هنری دیجیتال را برای همراهی با فیلم خریداری کنید.
4) این چت‌بات می‌تواند به شما در یافتن محتوای درست و واقعی در موضوعات مختلف کمک شایانی کند و همچنین برای کاربران عمومی می‌تواند موضوعاتی مانند پیدا کردن مطالبی برای وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها را نیز به زیباترین حالت ممکن انجام دهد.


ویژگی‌های هوش‌مصنوعی ChatSonic


می‌توان گفت که ChatSonic به گونه‌ای نسخه‌ای پیشرفته از ChatGPT است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در زیر لیستی از ویژگی‌های ChatSonic که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند و باعث پیشی گرفتن از آن‌ها می‌شود آورده شده است:
1) برخلاف نسخه فعلی ChatGPT، می‌توانید فرمان صوتی برای آن ارسال کنید
2) از آنجایی که به گوگل وصل است می‌توانید مقالاتی درباره رویدادهایی تازه و جاری تولید و منتشر کنید. یا به عبارت دیگر اطلاعات دریافتی شما همیشه به روز و تازه است
3) تولید متن با کیفیت بالا و کاملاً شبیه به زبان طبیعی 
4) با کمک ChatSonic و با استفاده از Stable Diffusion(یک مدل یادگیری عمیق یا همان Deep Learning متن به تصویر است) و DALL-E(یک سیستم هوش‌مصنوعی است که می‌تواند تصاویر واقعی و هنری را از یک توصیف در زبان طبیعی ایجاد کند) می‌توانید تصاویر هوش‌مصنوعی بسازید
5) امکان گرفتن مشاوره تخصصی در زمینه‌های مختلف مانند: تناسب اندام، مشاغل مختلف، ریاضی، طالع‌بینی و غیره
6) می‌توانید از ChatSonic API برای ارتباط با ابزارها و نرم‌افزارهای موجود خود در جهت افزایش بهره‌وری استفاده کنید
7) امکان نوشتن ایمیل‌های فوری با استفاده از افزونه(Extension) ChatSonic Chrome را دارید


مقایسه ChatGPT و ChatSonic


شباهات اصلی هر دو چت‌بات این است که هر دو از هوش‌مصنوعی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند. ChatSonic از الگوریتم‌های مبتنی بر قانون(Rule-based) استفاده می‌کند که با یادگیری ماشینی ترکیب می‌شوند، در حالی که ChatGPT از رویکرد مبتنی بر یادگیری ماشینی برای پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند. این موضوع نحوه پاسخگویی ChatSonic به درخواست‌ها را، نسبت به رقبایش، منعطف‌تر می‌کند. به زبان دیگر، برخلاف ChatGPT، رویکرد مبتنی بر قانونی که ChatSonic از آن بهره می‌برد این امکان را برای آن فراهم می‌کند تا داده‌های بیشتری را با ورودی کاربر بر اساس قوانین و الگوهای از پیش تعریف شده مدیریت کند. هر دو برای حل مشکلات کدنویسی استفاده می‌شوند؛ با این حال، در حال حاضر سرعت انجام این کار توسط ChatSonic بیشتر است.
این روزها صحبت از مقایسه این دو چت‌بات هوشمند با یکدیگر است و کارشناسان در حال بررسی نقاط مثبت و منفی هر کدام برای برتری دادن یکی به دیگری هستند؛ اما واقعیت این است که هر دو بسیار قدرتمند هستند و ویژگی‌های خاص خود را نیز دارند. اما اگر بخواهیم کمی کلی‌تر صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم که، بهتر است از ChatGPT برای گفتگو و یافتن راه حل برای مشکلات استفاده کنید؛ هر سوالی می‌توانید از آن بپرسید و مهم نیست که چقدر پیچیده باشد زیرا سوال شما به صورت ساده پاسخ داده خواهد شد. در مقابل، بهتر است از ChatSonic برای ایجاد محتوای متنی استفاده کنید. مهم نیست موضوع چه چیزی باشد یا اینکه می‌خواهید در قالب وبلاگ باشد، مقاله باشد یا هر چیز دیگری، ChatSonic آن را به بهترین نحو ممکن برای شما انجام خواهد داد. همچنین برای دریافت پاسخ سوالاتی که منابع آن‌ها تازه هستند(رویدادهایی که به تازگی رخ داده‌اند)، ChatSonic انتخاب بهتری است. برای ثابت شدن این امر، ما یک سوال در مورد دلیل قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2022 را از هر دو چت‌بات پرسیدیم و جوابی که ChatSonic ارائه کرد به مراتب بهتر از جواب ChatGPT بود(در حال حاضر منابع اطلاعاتی ChatGPT محدود به سال 2021 به قبل است). 
نکته آخر در مورد تمایز این دو چت‌بات، نحوه برنامه‌ریزی آن‌هاست. ChatGPT جوری طراحی شده است که بیشتر تأکید بر پیشبینی کلمات بعدی در یک دنباله براساس بافت کلمات قبلی دارد تا درک کامل محتوا و هدف متن؛ در مقابل ChatSonic به گونه‌ای طراحی شده است که معنی و هدفی که پشت ورودی کاربر وجود دارد را تشخیص دهد و پاسخ‌هایی را ارائه دهد که طبیعی و نزدیک به زبان انسان بنظر بیایند.


جمع‌بندی


از نظر کارایی و دقت، هر دو چت‌بات مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ابتدا این شما هستید که باید هدف خود برای استفاده از آن‌ها را در نظر بگیرید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. امکانات بیشتری که ChatSonic ارائه می‌دهد(به روز بودن اطلاعات، پردازش تصویر، فرمان صوتی و...) می‌تواند تجربه کاری بهتری را برای کاربران به همراه داشته باشد و در صورت عدم دستیابی به ChatGPT می‌تواند جایگزین خوبی باشد، ضمن اینکه برخی از کاربران از ابتدا ترجیحشان ChatSonic است که عجیب و دور از انتظار نیز به نظر نمی‌آید؛ اما باید منتظر نسخه‌های بعدی ChatGPT نیز باشیم و رقابت زیبای به وجود آمده در دنیای هوش‌مصنوعی را دنبال کنیم.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما