هوش مصنوعی

نحوه استفاده از ChatGPT

تیم فنی
تیم فنی

نحوه استفاده از ChatGPT


نمونه اولیه چت‌بات همه منظوره‌ی ChatGPT که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است، اکنون به عنوان یک پیش نمایش تحقیقاتی در دسترس عموم قرار گرفته است. کمپانی OpenAI که آغاز شهرتش از ساخت تولیدکننده متن به تصویر DALL-E بود، اکنون در حال فعالیت و توسعه در زمینه چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی پیشرفته است. ChatGPT به گونه‌ای طراحی شده و تعلیم دیده است که هنگام صحبت با آن گویی با یک انسان فهمیده و باسواد در حال گفتگو هستید. دقت و هوش این ربات در پاسخ دادن به سوالات و انجام وظایف محوله، فراتر از هر هوش‌مصنوعی تولیده شده تا به امروز است؛ در کنار هوش سرشار آن، استفاده از آن نیز بسیار آسان است.(برای آشنایی بیشتر با این چت‌بات بهتر است ابتدا مقاله ChatGPT را مطالعه کنید)


پاسخ‌های حیرت‌انگیز از ChatGPT:


از زمان راه‌اندازی این چت‌بات، افراد مختلف برای کشف توانایی‌ها و نقاط ضعف ChatGPT شروع به پرسش و پاسخ‌های مختلف از آن کردند که برخی از نتایج شگفت‌انگیز بوده است! گرفتن پاسخ دقیق سوالات گوناگون با جزئیات کامل توسط ChatGPT، نیاز به زمان و یادگیری دارد و ممکن است در برخی زمینه‌های تخصصی با کمبود اطلاعات دریافتی روبه‌رو شویم؛ اما به طورکلی، پاسخ‌های دریافتی بستگی به نوع سوال و نحوه پرسیدن آن از چت‌بات بستگی زیادی دارد. برای مثال دو نمونه از سوالاتی که برای محک زدن نخوه پاسخگویی ChatGPT استفاده شد در مورد نحوه خرید کرد در تعطیلات و تفسیر آرایش نجومی بود؛ با اینکه پاسخ به هر دو سوال بسیار حیرت‌انگیز بوده اما با این حال در هر دو مورد محدودیت‌ها و خلأهایی در پاسخ‌ها دیده می‌شد. پیشنهاد ما به شما کاربران عزیز این است که خودتان این چت‌بات بینظیر را امتحان کنید تا شیرنی استفاده از آن و تجربه بی‌همتایی که برایتان رقم می‌زند را احساس کنید. 


آیا از ChatGPT می‌توان برای نوشتن متون و مقاله‌ها استفاده کرد؟


از وقتی که ChatGPT فعالیت خود را آغاز کرده است، استفاده از آن مملو از بحث و جدل بوده و بسیاری از افراد به این فکر می‌کنند که هوش‌مصنوعی چگونه قرار است همه چیز از موتورهای جستجو گرفته تا رمان‌نویسی و غیره را دست خوش تغییرات کند. نوشتن متن‌های مختلف(اعم از مقاله‌نویسی، نوشتن انشاء و...)، یکی از بارزترین کارهایی است که ChatGPT می‌تواند آن را به انجام برساند. البته ممکن است برای نوشتن مقالات علمی و پیچیده دچار مشکل شود که در حال حاضر بسیار منطقی و طبیعی‌ست، اما در نوشتن متن‌های ساده‌تر بسیار عملکرد خوب و قابل قبولی را شاهد هستیم. معلمان و نویسندگان از این بابت نگرانی‌های زیادی را مطرح کرده‌اند به گونه‌ای که استفاده از ChatGPT در مدارس برای انجام تکالیف ممنوع شده است و نویسندگان نیز از بابت سرقت ادبی بسیار نگران بوده و خواستار کنترل و مدیریت این وضعیت‌ هستند.


آیا استفاده از ChatGPT کاملاٌ رایگان است؟


پاسخ بله است! استفاده از نسخه اصلی این چت‌بات کاملاً رایگان است. البته توسعه آن برای شرکت سازنده رایگان نیست و آمارها حاکی از آن است که OpenAI در حال هزینه مبلغی بالغ بر 3میلیون دلار در ماه برای توسعه ChatGPT است که می‌شود 100هزار دلار در روز! نسخه دیگری نیز از این چت‌بات توسط شرکت سازنده به نام ChatGPT Professional معرفی شده است که پولی می‌باشد که در حال حاضر فقط می‌توانید به لیست انتظار خریداران بپیوندید؛ برخی منابع حق اشتراک ماهانه استفاده از آن را 42دلار ذکر کرده‌اند اما به طورکلی هزینه دقیق آن مشخص نیست. امکاناتی که ممکن است در نسخه ChatGPT Premium موجود باشند عبارتند از: ارائه عملکرد بدون کاهش سرعت و قطعی، سرعت پاسخگویی بالاتر، تعداد درخواست‌های نامحدود و... .


خطای شبکه ChatGPT


بسیاری از افراد در هنگام تلاش برای دسترسی به سایت و استفاده از ChatGPT، "در حد ظرفیت(at capacity)" را دریافت کرده‌اند. پشت این حرکت احتمالاً تفکری برای جلوگیری از کلاهبرداری است. بسیاری از سودجویان از افراد ناآگاه استفاده می‌کنند و برای استفاده از سرویسی که رایگان است از آن‌ها مبالغی را دریافت می‌کنند؛ به همین علت ممکن است شرکت سازنده برای جلوگیری از این اقدامات و همچنین بالا بودن هزینه اجرا و پشتیبانی از این چت‌بات، سرورهای خود را محدود کرده باشد. ممکن است برای استفاده از این چت‌بات بینظیر مدت طولانی‌ را منتظر بمانید، اما اگر صبور باشید در نهایت موفق خواهید شد.


آیا برای استفاده از ChatGPT نیاز به دانلود آن است؟


چت‌بات ChatGPT از طریق وبسایت قابل استفاده است، بنابراین نیازی به دانلود چیزی نیست. با وجود اینکه ممکن است در هنگام سرچ در اپ استورها(app stores) نسخه‌های گوناگونی از این چت‌بات را مشاهده کنید، اما هنوز نسخه رسمی از طرف شرکت سازنده منتشر نشده است؛ پس بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از استفاده از آن‌ها خودداری کنیم. 


چگونه می‌توانیم از ChatGPT استفاده کنیم؟


صفحه وب ChatGPT بسیار ساده طراحی شده و شامل قسمتی برای پرکردن نتایج و یک کادر متنی(text box) در پایین صفحه برای تایپ سوالات توسط کاربران است. اکثر افراد به علت جذابیت و آوازه این چت‌بات، کار خود را با پرسش سوالات سخت و پیچیده از ChatGPT آغاز می‌کنند، در حالی که خود شرکت OpenAI توصیه می‌کند برای دریافت نتایج دقیق‌تر، بهتر است کار خود را با تعریفی مختصر و شفاف از مطلبی که به دنبالش هستید شروع کنید. این کار را می‌توانید به صورت مختصرتر با وارد کردن چند عبارت مرتبط با موضوع مد نظرتان نیز انجام دهید. سعی کنید از جملات واضح‌تر برای پرسش استفاده کنید؛ برای مثال، با وارد کردن عبارت "توضیح دهید که منظومه شمسی چگونه ساخته شده است(explain how the solar system was made)" نتیجه دقیق‌تر با جملات بیشتری را در مقایسه با زمانی که همین سوال را به شکل "چگونه منظومه شمسی ساخته شد؟(how was the solar system made?)" می‌پرسیم خواهیم گرفت؛ حتی اگر پاسخ به هر دو سوال مقبول باشند، بازهم جواب اولی با جزئیات بیشتری خواهد بود. نکته جذاب‌تر این است که برای درخواست نوشتن متن، گزینه‌های خاصی در دسترس است. مثلاً می‌توانید بگویید "نوشتن یک مقاله با چهار پاراگراف درباره ... (write a four-paragraph essay explaining …)" و در عین تعجب شاهد خواهید بود که متنی مطابق با خواسته شده در مورد مطلب مورد نظرتان را به شما اراده می‌دهد. هرچه اطلاعات بیشتری از مطلب درخواستی کاربر در دسترس باشد، نتایج با جزئیات بیشتری ارائه خواهد شد؛ اما اگر مطلبی را از آن درخواست کنید که در مورد آن اطلاعات کافی ندارد، ممکن است کمبود اطلاعات را با داده‌هایی پرکند که درستی آن‌ها مشخص نیست. پیشتر شرکت OpenAI به این موضوع اشاره کرده و گفته است که رخ دادن این موارد بسیار نادر است و همچنین به این موضوع نیز پرداخته است که دانش ChatGPT هنوز محدود بوده و دامنه اطلاعات آن در حال گسترش است. با این وجود، دامنه اطلاعات آن به قدری بزرگ است که بتوانید ساعت‌ها به سوال و جواب بپردازید و تا جایی اینکار را ادامه دهید که خودتان خسته شوید! نکته مثبت دیگر طراحی Light mode و Dark mode برای استفاده در شرایط نور مختلف است که کاربر در هنگام استفاده از صفحه، راحتی بیشتری را احساس کند.

 

شایان ذکر است که برای استفاده از این چت‌بات می‌توان از ربات‌های تلگرامی آن نیز استفاده کرد.

نحوه ساخت حساب کاربری(register an account) در OpenAI:


همانطور که گفته شده نحوه کار با ChatGPT بسیار آسان است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که متن یا سوال مورد نظر خود را تایپ کنید و نتیجه را دریافت کنید؛ با این حال، OpenAI روندی را قبل از اینکه بتوانید از هر یک از ابزارهای چت‌بات استفاده کنید در نظر گرفته است و باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. اما نگران آن نباشید زیرا با داشتن یک اکانت گوگل یا مایکروسافت می‌توانید یک ورود آسان داشته باشید؛ در غیر این صورت، اگر هر نوع ایمیل دیگری دارید باید ثبت‌نام و ورود را به صورت دستی انجام دهید. پس از آن، باید یک شماره تلفن وارد کنید، به یاد داشته باشید که از شماره تلفن‌های مجازی(Virtual phone number که به آن VoIP نیز گفته می‌شود) برای اینکار استفاده نکنید، سپس کد تأییدی دریافت خواهید کرد که برای ادامه مراحل ایجاد حساب کاربری و تکمیل تنظیمات آن را وارد کرده و داخل اکانت خود می‌شوید. پس از مشاهده لیست قوانین و اخطارهای ChatGPT در مورد مسائلی همچون: خطاهای احتمالی در داده‌ها، نحوه جمع‌آوری داده‌ها توسط OpenAI، نحوه ارسال بازخورد توسط کاربران و... مراحل ثبت‌نام شما با موفقیت به پایان خواهد رسید.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما