اینترنت

اینترنت رفتارها چیست و چگونه کار می‌کند(Internet of Behaviors) قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

منظور از اینترنت رفتارها یا IoB چیست؟

هدف اصلی اینترنت رفتارها تحقیق وتوسعه(R&D) برای فهمیدن و آنالیز چگونگی رفتار انسان‌ها در بستر اینترنت است. مثلاً چه محصولاتی(موزیک، فیلم، وسایل مختلف، علایق و سلایق مختلف و...) در یک بازه زمانی خاص بیشتر مورد توجه قرار دارند و... . IoB شامل سه زمینه مطالعاتی است که عبارتند از: علم رفتارشناسی، Edge Analytics و اینترنت اشیاء یا همان IoT
پلتفرم‌های IoB برای جمع‌آوری، شناسایی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های تولیدشده در طیف گسترده‌ای از منابع(مانند دستگاه‌های دیجیتال خانگی، کامپیوترهای پوشیدنی و فعالیت‌های آنلاین انسان) طراحی شده‌اند. 
پس از جمع‌آوری، این اطلاعات از طریق روانشناسی رفتاری برای استفاده و توسعه در زمینه بازاریابی و فروش، تجزیه‌وتحلیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فروشندگان با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانند حجم بسیار بالای از اطلاعات را برای توسعه و بهبود کسب‌وکار خود مورد استفاده قرار دهند.

نحوه عملکرد IoB: 

این فناوری به روش‌های گوناگونی قابل استفاده است. مثلاً برای آنالیز افراد عادی و رفتارهای آن‌ها در زندگی روزمره می‌توان از IoT کمک گرفت. دستگاه‌های دیجیتال کمپانی‌های مختلف(که به اینترنت اشیاء مجهز هستند) می‌توانند داده‌های مورد نظر را جمع‌آوری کرده و برای تجزیه‌وتحلیل، آن‌ها را برای تیم توسعه‌دهنده کمپانی خود ارسال کنند. تحلیل داده‌ها از طریق بکارگیری فناوری IoB در CRM(Customer Relationship Management)، ERP(Enterprise resource planning)، SCM(Supply Chain Intelligence) و یا هر نرم‌افزار سازمانی دیگری می‌تواند انجام گیرد. 
به طورکلی این آنالیزها برای درک بهتر علایق و سلایق انسان‌ها و ارائه خدماتی نزدیک‌تر به خواسته‌های آن‌ها صورت می‌گیرد. همچنین به علت رقابت شدید در دنیای کسب‌وکار، بکارگیری فناوری‌های نوین مانند IoB بسیار بااهمیت شده‌است.

برخی داده‌هایی که از طریق IoB جمع‌آوری و آنالیز می‌شوند:

  1. فعالیت در شبکه‌های مجازی(فیس‌بوک، اینستاگرام، توئیتر و...)
  2. داده‌های اینترنت اشیاء(داده‌های سنسورها، دوربین‌ها و....)
  3. عادت‌های خرید کردن و زمینه‌های خرج کردن پول
  4. Metadata (داده‌هایی که برای توضیح دادن موضوعی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند عکس‌ها)
  5. مکان‌هایی که برای رفت‌وآمد و گردش بیشتر مورد استقبال هستند
  6. تعاملات کاربران و مشتریان با فروشندگان
  7. داده‌های بیومتریک(آنالیز رفتارهای فیزیکی، اخلاق‌شناسی و...)

زمینه‌های بکارگیری اینترنت رفتارها:

اهمیت بسیار بالای این فناوری باعث بکارگیری آن در زمینه‌های مختلفی شده‌است و هر کدام از آن‌ها پتانسیل رشد با سرعت بسیار بالایی را دارند. در حال حاضر این فناوری در زمینه‌های بخصوصی استفاده بیشتری دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خوهیم‌کرد:

شخصی‌سازی: 

کمپانی‌های بزرگ مانند گوگل، مِتا، یوتیوب و.... از آنالیز داده‌های رفتاری کاربران خود برای نمایش و پیشنهاد محتوای جدید مطابق سلایق آن‌ها استفاده می‌کنند. این داده‌ها بر اساس موارد مختلفی مانند لایک کردن، سرچ کردن، فالو کردن و از این قبیل فعالیت‌های کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌شوند. همچنین با در نظر گرفتن لوکیشن و منطقه سکونت کاربران برای آن‌ها اطلاعاتی که در آن منطقه(کشور و...) بیشتر موردپسند است و یا مطالب مرتبط با فرهنگ و زبان آن‌ها را نمایش و پیشنهاد می‌دهند.

بهینه‌سازی:

دستیاران هوشمند مانند Google Assistant، Siri و... می‌توانند حرف‌های شما را تجزیه‌وتحلیل کرده و الگوهای رفتاری شما را برای پاسخگویی بهتر آنالیز کنند. 
شرکت‌های مختلف می‌توانند رفتارهای خرید کردن افراد را بررسی کنند تا محصولی با مطابقت بیشتر با نیازهای بازار ارائه کنند و یا اگر از محصولی استقبال نشد قبل از ضرر سنگین آن را از چرخه تولید خارج سازند.
همچنین در بستر اینترنت، با آنالیز کلیک‌های کاربران به لینک‌های مختلف، قسمت‌های محبوب‌تر سایت را می‌توان پیدا کرد و قسمت‌هایی با کلیک پایین‌تر را اصلاح نمود.

موارد استفاده IoB در صنعت:

پزشکی و سلامت: 
1) بررسی وضعیت سلامت بیمار و میزان اثرگذاری دارو
2) بررسی رفتارهای خطرناک افراد مانند مصرف الکل، مواد مخدر، مصرف داروهای مختلف به صورت خودسر 
3) بررسی عادت‌های غذایی بیماران برای ارائه رژیم غذایی مناسب و تجویز دارو

ساخت و تولید:
1) آنالیز سلایق و نیازهای مشتریان
2) تحلیل و بررسی رفتار کارگران و کارمندان در جهت فراهم‌سازی محیطی بهتر و تعامل بیشتر آن‌ها با محل کار
3) بالا بردن راندمان کاری و ایجاد امنیت بیشتر در محیط کار از طریق آنالیز رفتاری کارمندان و عملکرد دستگاه‌ها

گردشگری:
1) بررسی مناطق و محل‌های توریستی برای سرمایه‌گذاری
2) پیدا کردن نحوه سفر کردن مسافران(هواپیما، قطار و...)
3) آنالیز رفتاری مسافران در هنگام تأخیر حرکت(با کمک این کار می‌توانند به این امر دست یابند که مسافران در هنگام تأخیر حرکت هواپیما و... وقت خود را صرف چه کاری می‌کنند و طبق آن برای مسافران امکاناتی جذاب فراهم کنند)

امورمالی و بیمه:
1) بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند با آنالیز مواردی که افراد در آن‌ها بیشتر تمایل به خرج کردن پول دارند سرمایه‌گذاری هدفمند و سودمندی انجام دهند
2) شرکت‌های بیمه با آنالیز رفتاری مشتریان(نحوه رانندگی، بررسی تعداد مراجعات به پزشک و....) حق بیمه‌های مختلفی متناسب با شرایط ریسک‌پذیری برای افراد تعیین کنند

 

اینترنت رفتارها در سال 2022:

فناوری IoB برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف که توسعه و پیشرفت برای آن‌ها مهم است، بسیار ارزشمند است. در ادامه برخی رخدادهای مهم این تکنولوژی در سال 2022 را ذکر خواهیم کرد:

  1. در هنگام پاندمی کرونا، از این فناوری برای آنالیز داده‌های پزشکی از جمله بررسی افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند و در مواردی دیگر جمع‌آوری عکس‌های حرارتی از افراد مختلف و تحلیل آن‌ها جهت فهمیدن وضعیت پیشرفت و کنترل بیماری، استفاده می‌شد.
  2. شرکت اوبر(Uber) در اقدامی جالب به بررسی مکان‌های پررفت‌وآمد و همچنین زمانی که افراد در مکان‌های مختلف صرف می‌کنند پرداخت تا بتواند با تحلیل این داده‌ها نحوه خدمات‌رسانی خود را بهبود بخشد.
  3. در کشور چین، با کمک‌گیری از فناوری هوش‌مصنوعی و IoB، یک سیستم ارزشیابی فردی راه‌اندازی کردند که طبق آن به هر فرد به ازای میزان وفاداری به دولت، اثرگذاری در جامعه و... امتیازدهی می‌کنند.
  4. در سال 2018، سیستمی در جهت تشخیص شرایط، سن و علاقه‌مندی‌های مشتریان و پیشنهاد کردن نوشیدنی‌های مختلف، مطابق با سلایق افراد در کافی‌شاپ‌ها مورد استفاده قرار گرفت

این‌ها تنها مواردی از زمینه‌های بکارگیری فناوری IoB در سال 2022 بودند که ما به آن‌ها اشاره کردیم. اما قطعا زمینه‌هایی که در آن‌ها می‌توان از این فناوری استفاده کرد بسیار گسترده‌تر هستند.

 

پایان قسمت اول

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما