هوش مصنوعی

پدیده‌ای به نام ChatGPT

تیم فنی
تیم فنی

پدیده‌ای به نام ChatGPT !


پدیده! همانطور که از لقبش پیداست معجزه‌ای نوظهور در دنیای هوش‌مصنوعی را می‌خواهیم باهم مورد بررسی قرار دهیم. این روزها در سرتاسر دنیای تکنولوژی حرف از یک چیز است، ChatGPT! این فناوری به عنوان یک تغییر بالقوه در دنیای هوش‌مصنوعی مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است. توانایی بالای این چت‌بات در زمینه نوشتن، مهارت در کارهای بسیار پیچیده‌تر از ورژن‌های قبلی، نحوه پاسخگویی به سوالات به طرز خیره‌کننده، سهولت کار با آن و... همگی باعث شده‌اند تا این چت‌بات حرفه‌ای تمامی کارشناسان حوزه تکنولوژی را تحت تأثیر قرار دهد. 


پدیده چت‌بات هوش‌مصنوعی ChatGPT چیست و آیا می‌تواند جایگزینی انسان شود؟


پدیده ChatGPT یک نمونه بینظیر از چت‌بات‌های مبتنی بر دیالوگ هوش‌مصنوعی(dialogue-based AI chatbot)، یا بهتر است بگوییم گفتگوی شبه انسانی است که قادر به درک زبان طبیعی انسان و نوشتن متون با جزئیات دقیق و چشمگیر است. در حال حاضر این آخرین تکامل از خانواده هوش‌مصنوعی‌های تولید متن(text generating) یا همان GPT(Generative Pre-Trained Transformer)هاست.


سازنده ChatGPT کدام شرکت است؟


این چت‌بات جدید مبتنی بر هوش‌مصنوعی، آخرین نسخه ارائه شده از ربات‌های گفتگو کننده توسط شرکت OpenAI(این کمپانی یک مجموعه تحقیقاتی خصوصی واقع در سانفرانسیسکو-کالیفرنیا‌ست که توسط ایلان ماسک تأسیس شده و فعالیت آن تحقیق، توسعه و تولید در زمینه هوش مصنوعی‌ست) است.
ایلان ماسک در اواخر سال 2015 این استارت‌آپ را با دیگر سرمایه‌گذاران دره سیلیکون(به انگلیسیSilicon Valley، یک مرکز بین‌المللی نوآوری در تکنولوژی‌ست که در خلیج سانفرانسیسکو جنوبی در ایالت کالیفرنیا واقع شده است)، تأسیس کرد که از جمله این سرمایه‌گذاران می‌توان به Sam Altman(یکی از سرمایه‌گذاران مشهور در حوزه فناوری و مدیرعامل شرکت OpenAI) اشاره کرد. ماسک در آن زمان وبلاگی را متنی را در فضای مجازی با عنوان "هوش‌مصنوعی را به روشی که به نفع بشریت است ارتقا دهید" منتشر کرد که نظر بسیاری از افراد را برانگیخت. شرکت OpenAI به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی(non-profit) و متن‌باز(open source) فعالیت خود را آغاز کرد و همچنان نیز به همین روال در حال ادامه روند خود است.


نحوه عملکرد ChatGPT چگونه است؟


همانطور که از نام آن پیداست، ChatGPT یک مدل زبان مولد(generative) مبتنی بر معماری مبدل‌(transformer)هاست. این مدل‌ها قادر به پردازش حجم زیادی از متون و یادگیری زبان طبیعی به صورت کاملاً موثر، هستند. این سیستم که بر پایه هوش‌مصنوعی بوده و توسط یادگیری ماشینی آموزش دیده و در حال ارتقا است، برای ارائه اطلاعات و پاسخ به سوالات از طریق یک رابط مکالمه(conversational interface)، طراحی شده است. هوش‌مصنوعی این چت‌بات از طریق کار بر روی حجم عظیمی از اطلاعات و متن‌های مختلف گرفته شده از اینترنت آموزش دیده است. مدل GPT-3 دارای 175 میلیارد پارامتر یادگیری است که آن را به بزرگترین مدل زبانی تبدیل می‌کند که تا کنون آموزش دیده است. این مدل بر روی مجموعه بسیار بزرگی از اسناد برای یادگیری کار کرده است، مجموعه‌ای که شامل 8میلیون سند و بیش از 10میلیارد کلمه بود. با بررسی این متون، هوش‌مصنوعی پردازش زبان طبیعی و تولید متن‌های منسجم و زیبا را یاد می‌گیرد. هنگامی که مدل به خوبی آموزش داده شد، می‌توان از GPT برای انجام طیف وسیعی از وظایف بهره گرفت؛ همچنین برای تقویت آموزش از یادگیری تقویتی براساس بازخوردهای انسان نیز استفاده می‌شود. در نهایت تیم توسعه‌دهنده تنظیمات نهایی را به صورت دقیق انجام می‌دهند تا برای بهره‌برداری آماده شود.
مربیان هوش‌مصنوعی مکالماتی را ارائه کردند که در آن به جای هر دو طرف کاربر و دستیار هوش‌مصنوعی صحبت کردند. علاوه بر این پیشنهاداتی که ارائه می‌شد نیز مورد توجه آن‌ها واقع شد تا در نهایت مجموعه جدیدی از ترکیب InstructGPT و یک مجموعه داده(dataset) جدید برای شکل‌گیری یک قالب گفتگوی حرفه‌ای و کارآمدتر ایجاد شود. اولین چیزی که برای یادگیری تقویتی(reinforcement learning) مورد نیاز بود، جمع‌آوری داده‌های مقایسه‌ای بود که شامل دو یا چند پاسخ مختلف مدل به سوالات و رتبه‌بندی آن‌ها براساس کیفیت می‌شد. بنابراین، برای جمع‌آوری داده‌ها، چند مکالمه‌ای که مربیان با ChatGPT انجام داده بودند را به صورت تصادفی انتخاب کردند؛ به این ترتیب آن‌ها پایان‌های مختلفی از مربیان را آزمایش و رتبه‌بندی نمودند. به این روش مدل پاداش یا reward model گفته می‌شود. همچنین آموزش‌ها در پلتفرم Microsoft Azure بر روی یک ابر کامپیوتر(supercomputer) نیز انجام شد. در نهایت، برای استفاده از GPT در یک چت، ورودی‌ به شکل متن ارائه می‌شود؛ این ورودی می‌تواند یه صورت یک سوال یا یک جمله متنی باشد و با توجه به این ورودی GPT یک پاسخ مناسب و منسجم ایجاد می‌کند.
به گفته شرکت OpenAI، هوش‌مصنوعی جدید به کار رفته در این چت‌بات با تمرکز بر راحتی استفاده کاربران ایجاد شده است. از جمله ویژگی‌های بسیار جالب آن می‌توان به مواردی مانند: پاسخ‌دهی مناسب به سوالات پشت سرهم، پذیرفتن اشتباهات، رد درخواست‌های نامناسب و به چالش کشیدن موقعیت‌های نادرست اشاره کرد.


منظور از اینکه ChatGPT را transformer-based می‌نامند چیست؟


تبدیل یا transformation نوعی پردازش داده است که بر روی زنجیره‌ای از اِلمان‌ها، مانند کلمات موجود در یک جمله یا حروف یک کلمه انجام می‌شود. مبدل‌ها(transformers) مدل‌های یادگیری ماشینی هستند که به طور خاص برای پردازش توالی عناصر(elements) با استفاده از تبدیل، طراحی شده‌اند. معماری مبدل‌ها مبتنی بر استفاده از تکنیکی به نام توجه(attention) است که به مدل اجازه می‌دهد تا در زمان پردازش دنباله به بخش‌های مختلف توالی ورودی در زمان‌های مختلف توجه داشته باشد. این موضوع به مبدل‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به طور موثرتری پردازش کنند و وظایف پردازش زبان طبیعی را با دقت بیشتری انجام دهند. همانطور که پیشتر گفته شد، GPT یک مدل زبان مولد براساس معماری مبدل‌هاست؛ اما این موضوع به چه معناست؟ این بدان معناست که مدل برای پردازش توالی عناصر، مانند کلمات در یک جمله، با استفاده از تبدیل و توجه(transformation and attention) طراحی شده است. همانطور که گفته شد این معماری برای پردازش زبان طبیعی بسیار موثر است و شیوه برخورد با بسیاری از وظایف NLP(Natural Language Processing) را متحول کرده است.


چت‌بات ChatGPT سودمند برای کاربران یا سازندگان؟


در سال 2019 سَم آلتمن در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرد که آن‌ها به قولی که به سرمایه‌گذاران خود داده‌اند عمل خواهند کرد و هوش‌مصنوعی را موظف می‌کنند تا خودش راه‌هایی برای درآمدزایی پیدا کند. در آن زمان مخاطبان، این موضوع را به شوخی می‌گرفتند؛ اما با نگاه کردن به نحوه عملکرد و روند پیشرفت سیستم، محقق گشتن این موضوع نزدیک‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم به نظر می‌رسد.


چگونه می‌توان از ChatGPT کسب درآمد کرد؟


این چت‌بات را می‌توان به روش‌های مختلفی برای کسب درآمد استفاده کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال دستیاران خودکار برای سهولت کار برای کاربران و جذب مخاطبین بیشتر هستند؛ به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند از آن برای ایجاد چت‌بات‌ها برای مشاغل خود استفاده کنند. برای بررسی این موضوع، کارشناسان آزمایشی را انجام دادند. نتیجه شگفت‌انگیز بود! در ادامه می‌توانید سوال مطرح شده توسط کارشناسان و پاسخ ChatGPT را مشاهده کنید:
سوال: آیا می‌توانی 5 روش درآمدزایی شرکت OpenAI از طریق ChatGPT را نام ببری؟
پاسخ ChatGPT: البته، با افتخار:
1) ارائه APIهای پولی برای دسترسی به GPT: شرکت OpenAI برای برخی APIهای مدل‌های زبان‌های پیشرفته‌تر مانند GPT-3، این امکان را برای شرکت‌ها قرار داده است که از آن‌ها در برنامه‌ها و خدمات خود استفاده کنند. شرکت‌ها می‌توانند از این APIهای پولی برای دسترسی به این مدل‌ها استفاده کنند و از آن‌ها برای انجام وطایف پردازش زبان طبیعی در برنامه‌های بهره ببرند.
2) ارائه خدمات توسعه برنامه مبتنی بر GPT: شرکت OpenAI می‌تواند با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای توسعه برنامه‌ها و خدماتی که از GPT استفاده می‌کنند همکاری کند و در ازای این خدمات، پول دریافت کنند.
3) فروش محتوای تولید شده توسط GPT: شرکت OpenAI می‌تواند محتواهای تولید شده توسط GPT را به شرکت‌ها یا افراد علاقه‌مند به استفاده از این نوع محتوا بفروشد.
4) ارائه آموزش و مشاوره در استفاده از GPT: شرکت OpenAI می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مایل به استفاده از GPT در پروژه‌ها و برنامه‌های خود هستند، آموزش و مشاوره پولی ارائه دهد.
5) مجوز(License) استفاده از GPT را به شرکت‌ها بفروشند: شرکت OpenAI می‌تواند با دریافت هزینه، مجوز استفاده از GPT را به شرکت‌های دیگر بدهد که می‌تواند شامل فروش مجوز استفاده انحصاری یا غیرانحصاری باشد.
همانطور که گفته شد جواب‌ها منطقی و شگفت‌انگیز بودند. به نظر می‌رسد انقلاب فناوری نوینی را در بخش مدل‌های زبانی شاهد هستیم.


زمینه‌های بکارگیری ChatGPT:


برخی از برنامه‌هایی که می‌توانید از ChatGPT برای آن‌ها استفاده کنید(علاوه بر سوال و جواب‌های جذاب و سرگرم‌کننده معمولی) عبارتند از:
1) با GPT می‌توانید متن‌هایی منسجم و با قلمی مناسب در طیفی وسیع از سبک‌ها، موضوعات و زبان‌های مختلف تولید کنید. علاوه بر این محتواهای مختلفی از جمله: خلاصه اخبار، توضیحات محصولات یا یک داستان را نیز تولید کرد.
2) به لطف این چت‌بات، می‌توان مشکلات را تجزیه‌وتحلیل کرد و راه‌حل یا پاسخ مناسب به سوالات را نیز ارائه کرد.
3) می‌توان از آن برای ایجاد پست‌ها و پیام‌های جذاب برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.
4) با GPT می‌توانید گزارش‌ها، ایمیل‌ها و سایر محتواها را برای برنامه‌های کاربردی(productivity applications) تولید کنید.
5) با توانایی بالای هوش‌مصنوعی GPT، می‌توان حجم عظیمی از داده‌ها را آنالیز کرده و اطلاعات ارزشمند را از آن‌ها استخراج نمود.


آیا ChatGPT می‌تواند جایگزین انسان شود؟


گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آینده چت‌بات‌ها وجود دارد. برخی از آن‌ها مبنی بر این هستند که مشاغل وابسته به تولید محتوا می‌توانند منسوخ شوند، مشاغلی مانند نویسندگان، برنامه‌نویسان، روزنامه‌نگاران و... . اما در حال حاضر این امکان میسر نیست. از زمان انتشار این چت‌بات از آن در زمینه‌های مختلف استفاده و بهره‌گیری شده است؛ برای مثال در موارد مختلفی از جمله زمینه‌های تحصیلی برای یافتن پاسخ سوالات، زمینه برنامه‌نویسی برای رفع خطاها و برطرف ردن چالش‌های کدنویسی بخصوص در بخش‌های مبهم برنامه‌نویسی و... . سرعت بسیار بالای این فناوری در پاسخ به سوالات نکته قابل تأملی بود که کاربران را شگفت‌زده کرد! 
توانایی و قدرت بسیار بالای این فناوری در نوشتن متون و تولید محتواهای مختلف افکار را به سمتی برده است که این تکنولوژی می‌تواند در آینده جایگزین مناسبی برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان باشد. با این حال در جایگاه فعلی که ChatGPT دارد، فاقد مهارت‌های ظریف و ایده‌پردازی‌ست؛ داشتن ویژگی‌هایی مانند تفکر انتقادی یا توانایی تصمیم‌گیری اخلاق محور از جمله چیزهایی هستند که برای موفقیت یک روزنامه‌نگار ضروری بشمار می‌روند. همچنین پایگاه داده آن باید برای احاطه داشتن به مسائل مختلف گسترش بیشتری یابد. با تمام خوبی‌هایی که این چت‌بات دارد، بازهم در پاسخ‌دهی به تمامی سوالات کامل نیست و پاسخ‌های اشتباه نیز می‌دهد و ممکن است اطلاعات غلط آن در برخی زمینه‌ها مانند مباحث درمانی، خطرآفرین باشد. رفع اینجور مشکلات و انجام فرآیند بی‌نقص‌سازی بسیار دشوار است؛ به گفته شرکت OpenAI، زیرا منبع مشخصی برای یادگیری هوش‌مصنوعی آن وجود ندارد و یادگیری تحت نظارت نیز می‌تواند باعث گمراهی و در برخی مواقع سوگیری‌های فردی شود. از طرفی درحال حاضر ماشین توانایی تشخیص حالات روحی و یا تلاش برای تظاهر افراد را ندارد و ممکن است فرد برخلاف واقعیت شروع به پرسیدن سوال‌هایی از چت‌بات بکند و پاسخ‌های دریافتی از چیزی که مورد نیاز اوست فاصله داشته باشد.  


آغاز دنیای دستیاران هوشمند!


در ابتدا کاربران این چت‌بات را جایگزینی برای گوگل توصیف کردند؛ زیرا قادر به ارائه توضیحات، پاسخ‌ها و راه‌حل‌هایی برای سوالات پیچیده از جمله روش‌های کدنویسی، حل مشکلات layout و بهینه‌سازی‌های Querieهاست.
برنامه‌های دنیای واقعی می‌توانند شامل تولید محتوا برای وبسایت‌ها، پاسخ به سوالات مشتریان، ارائه توصیه‌ها و همچنین ایجاد چت‌بات‌های خودکار باشند. اما باید توجه داشت که این تازه اول کار است و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانیم شاهد دستیارانی بسیار مفیدتر و هوشمندتر باشیم که به راحتی با انسان صحبت می‌کنند، به سوالات سخت‌تر و پیچیده‌تر پاسخ‌های بهتر و کامل‌تری می‌دهند؛ حتی ممکن است تبدیل به مشاوران هوشمند می‌شوند و یا حتی به کشف مباحث جدید علمی بپردازند!

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما