اینترنت

فناوری پوشیدنی (Wearable Technology) - قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

در قسمت قبل به معرفی فناوری پوشیدنی و تغییرات آن در طی سال‌ها پرداختیم. در این قسمت به زمینه‌های بکارگیری این فناوری و دستگاه‌های معروف پوشیدنی می‌پردازیم.

زمینه‌های بکارگیری فناوری پوشیدنی:
لوازم الکتریکی مصرفی، مانند ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام، از برجسته‌ترین وسایل در زمینه فناوری پوشیدنی به حساب می‌آیند. با این حال با پیشرفت‌های گسترده اینترنت‌اشیاء و هوش‌مصنوعی که اخیراً اتفاق افتاده‌است، فناوری پوشیدنی گستره فعالیت بیشتری پیدا کرده‌‌‌است. اگر بخواهیم به برخی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت فناوری پوششی اشاره کنیم می‌توان از حوزه سلامت، سیستم مسیریابی، ورزش حرفه‌ای و نساجی پیشرفته نام برد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
تکنولوژی پوست مصنوعی: نسل بعدی تکنولوژی‌های پوشیدنی یکسری پوسته‌های بسیار نازک الکتریکی هستند که برروی قفسه سینه قرار می‌گیرند و دارای یک فرستنده کوچک بی­‌سیم هستند. این سنسور به سیگنال‌های الکتریکی حساس است و آن‌ها را ثبت می‌کند، مانند ضربان قلب و حرکات ماهیچه‌ها، و سپس آن‌ها را برای مراکز مراقبت از سلامت ارسال می‌کنند تا وضعیت سلامتی و علائم حیات فرد لحظه به لحظه تحت نظارت باشد. این فناوری در کنترل و درمان بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت بسیار کارآمد و مفید است.

نظارت بر سلامت: افراد برای مطلع شدن از عواملی همچون فشار خون، میزان کالری دریافتی، رژیم‌های غذایی و ... از فناوری‌های پوشیدنی استفاده می‌کنند تا نظارت کامل بر روی وضعیت سلامت جسمانی خود داشته باشند. همه‌گیری کووید-19 باعث افزایش میزان استفاده از فناوری‌های پوشیدنی شد و عامل اصلی آن افزایش میزان آگاهی مردم در زمینه بهداشت فردی و گسترش بیماری‌های مسری و عفونی بود. برای نمونه، شرکت اپل یکی از برنامه‌های خود به نام کاردیوگرام را به‌روزرسانی کرد که کار آن مشاهده و کنترل ضربان قلب بیماران مبتلا به کووید-19 بود.

سرگرمی و بازی‌های ویدیوئی: صنعت سرگرمی و بازی‌های ویدیوئی اولین صنعتی بود که با استفاده از عینک‌ها و کنترلرهای هوشمند وارد عرصه واقعیت‌مجازی شد. عینک‌های هوشمندی از قبیل Oculus Quest ، Meta Quest و Sony PlayStation VR در راستای تمامی اهداف این صنعت بکارگیری می‌شدند که شامل: بازی‌های ویدیوئی، تماشای فیلم و سفر به صورت مجازی می‌شدند.

 مد و لباس: فناوری لباس‌های هوشمند در سال‌های گذشته محبوبیت زیادی یافته‌است. کاپشن‌های هوشمند، مانند ژاکت‌های Levi که توسط یکی از پروژه‌های گوگل به نام فناوری ژاکارد ساخته شده و الیاف بکار رفته در آن الیاف الکتریکی است، هنگامی که توسط کسی پوشیده می‌شود این امکان را به فرد می‌دهد تا بتواند به تماس‌های تلفنی خود پاسخ دهد. همچنین امکانات دیگری از جمله پخش موسیقی و عکس برداری( از قسمت آستین) را در اختیار افراد می‌گذارد. ساعت‌های هوشمند، مچ‌بندها، کفش‌های هوشمند و جواهرات هوشمند نیز انواع محبوب دیگری از فناوری‌های پوشیدنی به حساب می‌آیند.

صنایع نظامی: در صنایع نظامی از فناوری‌های پوشیدنی خاصی استفاده می‌کنند که به وسیله آن‌ها علائم حیاتی سربازان را رصد می‌کنند. از دیگر استفاده‌های این فناوری در صنایع نظامی می‌توان به شبیه‌سازی تمرینی و ورزشی بر پایه واقعیت‌مجازی و فناوری پایداری اشاره کرد. در فناوری پایداری از پوتین‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که شامل سنسورها و افزونه‌هایی برای بررسی مسائلی از قبیل تأثیر زمین‌های مختلف و ناهمواری‌ها بر روی عملکرد سربازان و میزان تحمل سربازان در مقابل وزن تجهیزاتشان است.

ورزش و تناسب اندام: امروزه در ورزش از دستگاه‌های پوشیدنی ورزشی(که در پوشاک و تجهیزات ورزشی مانند راکت‌ها و توپ‌های ورزشی تعبیه شده‌اند) استفاده می‌شود. این سنسورهای تعبیه شده از طریق GPS و یا بلوتوث به کامپیوترها متصل هستند و داده‌ها را به صورت آنی برای آن‌ها ارسال می‌کنند و این داده‌ها از طریق کامپیوترها آنالیز می‌شوند تا در زمینه های مختلف از جمله مربیگری، داوری و ... مورد استفاده قرار گیرند. در کنار فناوری‌های پوششی ورزشی، فناوری‌های پوششی مشابه دیگر نیز مانند Fitbit، Apple Watch، Garmin، Samsung Galaxy Watch و Polar به صورت گسترده برای رصد و کنترل علائم حیاتی و فعالیت‌های بدنی ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های پوشیدنی:
در این قسمت به معرفی یکسری از دستگاه‌های پوشیدنی شناخته‌شده‌تر می‌پردازیم:
زیورآلات هوشمند: این دسته شامل انگشترهای هوشمند، مچ‌بندها، ساعت‌های مچی و سنجاق‌های زینتی می‌شود. دستگاه‌های پوشیدنی کوچک‌تر معمولا به گوشی‌های هوشمند متصل هستند و جزئیات را از این طریق نمایش می‌دهند.

سنسورهای قابل نصب روی بدن: این سنسورها روی بدن نصب می‌شوند تا علائم حیاتی فرد را بررسی کرده و آن‌ها را برای پزشکان مراقب ارسال کند.

ردیاب‌های تناسب اندام: این دستگا‌ه‌ها شامل مچ‌بندها، تسمه‌های ورزشی و هدبندها هستند که علائم حیاتی و حرکات فیزیکی را رصد کنند. این دسته از دستگاه‌های پوشیدنی ممکن است برای پردازش، ارسال گزارشات و ذخیره‌سازی اطلاعات به یک اپلیکیشن متصل باشند.

لباس هوشمند: در داخل این دسته از لباس‌ها سنسورهایی تعبیه شده‌است که می‌توانند وظایف مختلفی را از جمله رصد وضعیت جسمانی و علائم حیاتی، تناسب اندام، بررسی میزان راحتی لباس و آنالیز لباس مناسب برای فرد (که با همکاری موبایل و یا دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود)، میزان فعالیت و در نهایت بررسی محیط انجام می‌دهند.

هدست‌های واقعیت‌افزوده: هدست‌های واقعیت‌افزوده از جزئیات موجود در دنیای واقعی استفاده می‌کنند و آن‌ها را با دنیای مجازی ادغام می‌کنند به گونه‌ای که وقتی از این هدست‌ها استفاده کرده و به اشیاء مختلف نگاه می‌کنید امکانات و اطلاعات دیجیتال گوناگونی در درسترستان قرار می‌گیرد. به طور کلی این هدست‌ها یک پل ارتباطی برای برقراری ارتباط بین دنیای واقعی و محیط اطراف افراد با دنیای مجازی ایجاد می‌کند.

هدست‌های واقعیت‌مجازی: هدست‌های واقعیت‌مجازی دنیای مجازی و تخیلی را جایگزین دنیای واقعی می‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از این هدست‌ها تقریبا اکثر کارهایی که در دنیای واقعی می‌توان کرد را انجام دهند. 

سمعک‌های هوش‌مصنوعی: این سمعک‌ها می‌توانند نویزهای محیط و دیگر صداهای ناخواسته از این قبیل را به صورت خودکار فیلتر کنند و می‌توانند خود را طبق نیازهای افراد مختلف سازگار کنند تا بهترین عملکرد را ارائه دهند. این مدل دستگاه‌ها می‌توانند به قابلیت‌های دیگر نیز مجهز شوند مانند: پخش موسیقی، ترجمه آنی و ...

 

برای مطالعه ی ادامه این مطلب کلیک کنید.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما