اینترنت

فناوری پوشیدنی (Wearable Technology) - قسمت سوم

تیم فنی
تیم فنی

 در قسمت قبل به زمینه‌های بکارگیری این فناوری و دستگاه‌های معروف پوشیدنی پرداختیم. حال در این قسمت به مزایا و معایب و چشم انداز آینده این فناوری می‌پردازیم.

مزایا و معایب:
با افزایش روز افزون میزان علاقه‌مندی به این فناوری بهتر است مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را به خوبی بدانیم.

مزایا:
 فناوری پوشیدنی امکان رصد وضعیت سلامتی، موقعیت‌یابی از طریق GPS، خواندن و دسترسی به پیام‌های متنی در زمان کوتاه‌تر و خیلی امکانات دیگر را برای ما فراهم می‌کند. اما بهترین مزیت استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی این است که تمامی آن‌ها به راحتی قابل حمل هستند و دیگر نیاز به حمل کردن وسایل دیگر از جمله موبایل را با خود نداریم.
قبل از اختراع دستگاه‌های پوشیدنی نیز جمع‌آوری اطلاعات امکان‌پذیر بود ولی بیشتر شبیه به یک عذاب برای کاربران به شمار می‌رفت زیرا همانطور که ذکر شد، به همراه داشتن موبایل و یا دستگاه‌های بزرگ مشابه ضروری بود، اما دستگاه‌های پوشیدنی به دستگاه‌های دیگر مانند موبایل متصل می‌شوند و با انتقال داده‌ها به موبایل این امکان را به کاربر می‌دهند که تا اطلاعات جمع‌آوری شده را در لحظه و یا در وقتی دیگر مشاهده کنند. امکاناتی که این دستگاه‌های پوشیدنی برای شما فراهم می‌کنند به شما کمک کرده تا بتوانید اهداف خود را مشاهده نموده و مسیر پیشرفت خود را به بهترین روش ممکن مدیریت کنید.

معایب:
معمولا عمر باتری این دستگاه‌ها کوتاه است و بعضی از آن‌ها نیز مشکل نگهداری شارژ دارند. برای مثال بعضی از دستگاه‌ها مانند Fitbit trackers می‌توانند مقدار بیشتری شارژ را نسبت به دستگاه‌های دیگر مانند Apple Watch نگه دارند. از این رو برای کنار آمدن با مشکل شارژ کردن مداوم این دستگاه‌ها، توسعه دهندگان این صنعت در حال گرایش به سمت شارژ بی‌سیم هستند. با این روش مشکل درآوردن و پوشیدن دوباره این دستگاه‌ها نیز به راحتی حل می‌شود.
گزارش شده‌است که این دستگاه‌ها گاهی اوقات اطلاعات نادرستی را نمایش می‌دهند، این مسئله می‌تواند در بعضی موارد همچون نشان دادن ضربان قلب بسیار خطرناک باشد. برای کسانی که مشکلات قلبی دارند، این اشتباه نشان دادن اطلاعات ممکن است منجر به بروز صدمات جبران ناپذیری شود. 

چشم انداز فناوری پوشیدنی:
وسایل پوشیدنی از جمله ساعت‌های هوشمند، لباس‌های هوشمند و... با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال گسترش و افزایش محبوبیت در بین کاربران هستند که این موضوع در اثر انقلاب‌هایی است که این فناوری در صنعت تکنولوژی در حال ایجادکردن است. 
در ادامه تعدادی از دستگاه‌های پوشیدنی که قرار است در آینده تولید شوند را معرفی خواهیم کرد که از نظر کارشناسان این محصولات بدنه اصلی فناوری پوشیدنی در آینده را تشکیل خواهند داد:

Apple Glasses: طبق گزارشات Bloomberg و The Information ممکن است عینک هوشمند شرکت Apple در سال 2023 به بازار عرضه شود. این عینک واقعیت افزوده برای انتقال اطلاعات از موبایل کاربر به جلوی چشمانش طراحی شده‌است. همچنین این عینک‌ها قابلیت این را دارند که با برقراری ارتباط و هماهنگ شدن با گوشی‌های iPhone یکسری اطلاعات  از قبیل: پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، بازی‌های ویدیوئی و... را جلوی چشمان کاربر به تصویر بکشند.

تولید انرژی: یکی از نکات منفی این دستگاه‌ها شارژ کردن آن‌هاست؛ زیرا برای این کار مجبور به درآوردن دستگاه و جداسازی آن از خود هستید. از این رو شرکت‌های مختلفی شروع به تحقیقات در زمینه استفاده از انرژی‌های مختلف از جمله انرژی گرمایشی بدن، خورشیدی، حرکتی و تبدیل آن‌ها به الکتریسیته برای شارژ کردن باتری دستگاه‌های پوشیدنی کردند. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به صفحه‌های سرامیکی پیزوالکتریک اشاره کرد که در آن‌ها باتری از طریق لرزش‌های بدن در اثر حرکت شارژ می‌شود. 
لنزهای هوشمند: این لنزها چیزی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی هستند! لنزهای هوشمند قابلیت رساندن آنی اطلاعات به چشمان کاربر و نمایش دادن آن‌ها را دارند و به سرعت مشتریان زیادی پیدا خواهند کرد. غول‌های فناوری همچون گوگل، موجو ویژن، سامسونگ و سونی در حال کار کردن بر روی این تکنولوژی و توسعه دادن آن هستند. این لنزهای هوشمند را می‌توان از طریق موبایل‌های هوشمند و یا دستگاه‌های دیگر همگام‌سازی کرد.

هوش مصنوعی برای مغز انسان: سنسورهایی در این زمینه وجود دارند تحت عنوان "سنسورهای هوش‌مصنوعی هماهنگ‌سازی شده غیرتهاجمی" که در حال توسعه هستند و عملکرد آن‌ها مرتبط با مسائل فکری است. برای مثال شرکت متا در حال توسعه یک رابط برقرار کننده ارتباط بین مغز انسان و کامپیوتر است که این امکان را برای کاربران محیا می‌کند تا به جای تایپ کردن استاتوس‌ها، آن‌ها را با ذهن خود بنویسند! همچنین شرکت نورالینک که متعلق به ایلان ماسک است هم روی پروژه‌ای کار می‌کند که هدف آن کمک به افرادی است که بر اثر ضربه، مغزشان آسیب‌ دیده‌است.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما