هوش مصنوعی

18 زمینه استفاده کاری و صنعتی از ChatGPT

تیم فنی
تیم فنی

18 زمینه استفاده کاری و صنعتی از ChatGPT


همانطور که در مقاله‌های قبلی گفته شد، ChatGPT یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI معرفی شده است. همچنین نحوه استفاده از ChatGPT را نیز باهم بررسی کردیم. این چت‌بات در حال حاضر برای آزمایش به صورت عمومی در دسترس است. 


موج تحول دنیای تکنولوژی


گزارش‌های اخیر همگی به پیشرفت خیره‌کننده تکنولوژی هوش‌مصنوعی در سال‌های اخیر اشاره دارند، به گونه‌ای که میزان استفاده شرکت‌ها از این فناوری را در 5 سال گذشته دو برابر اعلام کرده‌اند(از سال 2018 تا 2023). ChatGPT با ظرفیت بالایی که دارد در زمینه‌های مختلف در حال بکارگیری است و با قابلیت‌هایی که دارد برای هر کسب‌وکاری از خرد تا کلان، از بزرگ تا کوچک کاربرد بسیاری دارد. ویژگی‌های منحصر به فرد این چت‌بات در نحوه آنالیز داده‌ها و پاسخگویی به درخواست‌ها و سوالات باعث شده تا بسیاری از کارشناسان حوزه تکنولوژی، این چت‌بات را موجی جدید در صنعت هوش‌مصنوعی نامگذاری کنند. پیشتر در مورد زمینه‌های سرگرم‌کننده‌ای که افراد از ChatGPT استفاده می‌کنند صحبت کردیم. در این وبلاگ قصد داریم مواردی دیگر از استفاده‌های ChatGPT در زمینه‌های صنعتی و کاری را مورد بررسی قرار دهیم.
1) پاسخ به سوالات مختلف: همانطور که در مقالات قبلی نیز این موضوع به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، اصلی‌ترین ویژگی این چت‌بات(بر خلاف بسیاری از چت‌بات‌های دیگر) پاسخ به سوالات مختلف از ساده تا پیچیده است و قادر است مسائل پیچیده مختلف را از روش‌های مختلف ساده‌سازی کرده و توضیح دهد.
2) برنامه‌ها را توسعه می‌دهد: برخی از کاربران از ChatGPTبرای ایجاد یک برنامه کمک خواستند و حدس بزنید که چه شد؟! در کمال تعجب کار کرد! حتی ابزار هوش‌مصنوعی نمونه‌ای از کدها را ارائه کرد که می‌توانست برای یک سناریو خاص استفاده شود. علاوه بر این، نکات کلی برای توسعه برنامه را نیز ارائه می‌دهد. با این وجود نباید بدون هیچگونه اصلاح یا بازبینی مورد استفاده قرار گیرد. 
3) به عنوان یک جایگزین برای بخش جستجوی گوگل کار می‌کند: ChatGPT تنها یک رقیب برای چت‌بات‌ها به حساب نمی‌آید، بلکه این پتانسیل را دارد که جایگزین بخش جستجوی گوگل شود. دلیل آن این است که پاسخ‌های هوشمندانه‌ای برای سوالات مختلف کاربران دارد و کاربران دیگر نیاز نیست صفحات متعددی را جستجو کنند. تنها ایراد آن این است که رفرنسی را از منابع ارائه نمی‌کند. 
4) می‌تواند ایمیل بنویسد: می‌توانید از ChatGPT بخواهید تا برای شما یک ایمیل آماده بنویسد. می‌توانید جزئیات ایمیل را نیز انتخاب کنید که می‌خواهید برای چه زمینه‌ای باشد(ایمیل تبلیغاتی، کاری و...).
5) دستورالعمل‌های آشپزی: می‌توانید از ChatGPT بخواهید برای شما رسپی(Recipe) یا همان دستور آماده‌سازی غذاها، نوشیدنی‌ها و... را آماده کند. ممکن است در حال حاضر با خطاهایی نیز رو به رو شوید و دقیقاً چیزی که می‌خواهید از آب در نیاید اما مطمئناً در آینده می‌تواند کمک بسیاری به رستوران‌ها و کافه‌ها کند.
6) مدل‌سازی زبان: ChatGPT می‌تواند برای آموزش مدل‌های دیگر مانند فرآیند تشخصی موجودیت‌های اسمی(Named Entity Recognition که به اختصار NER نیز به آن گفته می‌شود، برای تشخیص اسامی و نوع آن‌ها استفاده می‌شود) یا برچسب‌گذاری جزء کلام(Part-of-speech Tagging، به آن برچسب‌گذاری دستوری یا ابهام‌زدایی رده واژه فرآیندی برچسب‌گذاری یک واژه در یک متن بوده که آن برچسب متناظر با رده جزء کلامی خاص آن واژه است) و یا استخراج مفاهیم و معانی از داده‌های متنی استفاده شود.
7) تبدیل متن به گفتار: این چت‌بات قابلیت این را دارد که متن را به گفتار تبدیل کند و به آن اجازه می‌دهد در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند دستیار صوتی، خدمات مشتریان خودکار و غیره استفاده شود.
8) طبقه‌بندی متون: از ChatGPT می‌توان برای دسته‌بندی متن‌هایی مانند هرزنامه‌ها(Spam)، غیر هرزنامه‌ها(not Spam) و یا دیدگاه‌های مثبت و منفی استفاده کرد. کسب‌وکارهایی که نیاز به فیلتر کردن یا سازماندهی حجم زیادی از اطلاعات متنی را دارند، استفاده از اتوماسیون و طبقه‌بندی اطلاعات را نیازی ضروری به شمار خواهند آورد. جدای از آن، ChatGPT همچنین می‌تواند متن را با استفاده از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند؛ این مسئله می‌تواند برای مشاغلی که نیاز به برقراری ارتباط با افراد مختلف در کشورهای گوناگون را دارند بسیار کاربردی و مفید باشد. 
9) تجزیه‌وتحلیل احساسات در متن: ChatGPT می‌تواند احساسات موجود در یک متن را برای تعیین مثبت، منفی و خنثی بودن آن آنالیز کند. کسب‌کارهایی که نیاز به نظارت بر احساسات مشتریان و دیدگاه‌های مختلف آن‌ها نسبت به خدمات و محصولات خود را دارند، ممکن است این کار را مفید و عامل پیشرف خود بدانند. به علاوه اینکه ChatGPT برای خلاصه کردن متن‌های طولانی نیز استفاده می‌شود و با اینکار درک و هضم مطالب را آسان‌تر می‌کند؛ این موضوع در مورد انواع مختلف محتوا از جمله مقالات خبری، اسناد حقوقی و... صدق می‌کند.
10) توضیحات محصولات: شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند از ChatGPT برای بهبود توضیحات محصول(Product Descriptions) در پلتفرم‌های خود استفاده می‌کنند. ار آنجایی که تجارت الکترونیک یک صنعت رقابتی‌ست، مصرف‌کنندگان انتخاب‌های گوناگونی را در دسته‌بندی‌های مختلف دارند و از طرف دیگر در حوزه مارکتینگ، توضیحات جذاب برای یک محصول امری بسیار مهم است؛ از این رو شرکت‌ها از این چت‌بات استفاده می‌کنند تا توضیحات جذابی برای محصولات خود ارائه کنند و باعث جذب حداکثری مشتریان به محصولات خود شوند. مشتری بیشتر، فروش بیشتر، سود بیشتر!
11) خدمات مشتریان: از ChatGPT به‌طور گسترده‌ای در زمینه خدمات مشتریان استفاده می‌شود؛ این زمینه‌ها عبارتند از: پاسخ به سوالات متداول، ردیابی سفارش(Order Tracking)، مرجوع شدن سفارش و... . استفاده از ربات‌ها باعث ایجاد تجربه کاربری بهتری می‌شوند، زیرا آن‌ها ظرفیت حافظه بیشتری نسبت به انسان دارند و برای کاری مشخص برنامه‌ریزی شده‌اند تا همان کار را به درست‌ترین حالت ممکن انجام دهند. توانایی ارائه خدمات در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر شرایطی، یکی دیگر از مزایای استفاده از ربات‌ها در تجارت الکترونیک(بخصوص بخش فروش) است. همچنین استفاده از چت‌بات‌های هوشمند مانند ChatGPT و ChatSonic باعث کاهش فشار بر روی تیم‌های خدمات مشتریان و بهبود رسیدگی به امور آن‌هاست.
12) تولید محتوا: موارد استفاده بی‌شماری از ChatGPT برای تولید محتوا در صنایع مختلف به چشم می‌خورد. توانایی بالای ابزارهای هوش‌مصنوعی برای تولید محتوای جذاب و محاوره‌ای باعث می‌شود تا شرکت‌ها از آن‌ها برای تولید محتوای مناسب و به اصطلاح خودمانی استفاده کنند تا مشتری احساس راحتی و محیط صمیمی را احساس کند. محتوای مناسب یکی از موثرترین و مهم‌ترین ابزار برای ایجاد ترافیک بیشتر بر روی یک پلتفرم است.
یک نکته ظریف در تولید محتوا: در صنعت تولید محتوا قالب‌های گوناگونی برای ساخت یک محوای مناسب وجود دارد. بسته به زمنیه فعالیت هر شرکت این محتوا و قالب آن متفاوت است. گاهی اوقات نیاز است که محتوا قالب رسمی داشته باشد، گاهی اوقات این قالب باید نیمه رسمی و در برخی مواقع نیز باید کاملاً خودمانی باشد تا بیشترین اثر مثبت را بر روی مخاطبان مدنظر بگذارند. پس در اولین قدم جامعه هدف خود را شناسایی کنید و در گام بعدی متناسب با آن محتوا تولید کنید.
13) تحقیق و بررسی محتوا: از ChatGPT تا حد زیادی برای تحقیق در مورد هر موضوع آنلاین و انتخاب محتوای مرتبط از منابع مختلف استفاده می‌شود. این موارد خاص استفاده از ChatGPT به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا یک برنامه بازاریابی محتوای منسجم و موثر را ایجاد کنند.
14) تعامل با مشتریان: ChatGPT می‌تواند تا تعامل مشتریان با مجموعه را از طریق بخش‌هایی مانند رسانه‌های دیجیتال، بخش فروم(Forum)، وبلاگ و... افزایش دهد. ایجاد زمینه‌های جذاب برای حضور بیشتر مشتریان می‌تواند یکی از روش‌هایی باشد که این چت‌بات از آن برای تعامل بیشتر مشتریان با مجموعه بکار می‌گیرد.
15) ایجاد کپی تبلیغاتی جذاب: ممکن است ایجاد نسخه متمایز و جذاب برای صدها طرح بازاریابی دشوار باشد. اما مدیریت این کار با ChatGPT آسان‌تر است. برای افزایش بهره‌وری، ChatGPT می‌تواند پیشنهاداتی را برای کپی و تغییر ساختار یک تبلیغ ارائه دهد. علاوه بر این، برای ایجاد ایمیل‌های جذابی که ممکن است جرقه‌های اولیه جذب افراد را رقم بزنند نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
16) رهبری کسب‌وکار: چت‌بات‌ها مدت‌هاست که یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه کسب‌وکارها به شمار می‌روند. آن‌ها در طول مسیر توسعه یک شرکت می‌توانند سرنخ‌های بسیار خوبی را از تعاملاتشان با مشتریان و آنالیز داده‌ها در اختیار تیم‌های مختلف قرار دهند تا بتوانند برطبق آن‌ها برنامه‌ریزی کنند و مسیر پیشرفت خود را بهبود بخشند. توانایی چت‌بات‌ها در به خاطر سپردن نظرات(انتقادات، پیشنهادات، سوالات و...)، رفتارها و تعاملات مشتریان و تجزیه‌وتحلیل داده‌های به دست آمده از آن‌ها، مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که به مجموعه‌ها کمک شایانی می‌کنند. 
17) ایده‌های الهام‌بخش برای تست A/B: تست A/B که معمولاً به عنوان تست تقسیم شناخته می‌شود، یک آزمایش بازاریابی است که در آن بازار هدف خود را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دو متد مختلف را یکی در دسته A و دیگری دسته B امتحان می‌کنیم تا مشخص شود اثرگذاری کدام یک بیشتر است. ChatGPT امکان خودکارسازی این فرآیند را فراهم می‌سازد. این امر باعث می‌شود تا تیم‌های مارکتینگ زمان کمتری را برای پیدا کردن بازار هدف و اثرگذاری روش‌های مختلف خود صرف کنند.
18) بررسی کد: یکی دیگر از ویژگی‌های ChatGPT که بسیار نیز سروصدا به پا کرده است، توانایی آن در کدنویسی و پیدا کردن ایرادات کدنویسی است. البته انجام اینکار را هنوز به صورت کاملاً حرفه‌ای نمی‌تواند انجام دهد اما به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شگفتی دیگری در زمینه کدنویسی از ChatGPT خواهیم بود!

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما