اینترنت

اینترنت رفتارها چیست و چگونه کار می‌کند(Internet of Behaviors) قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

مزایای استفاده از تکنولوژی IoB:

مانند تمامی تکنولوژی‌های موجود، اثرگذاری اینترنت رفتارها نیز بستگی به نحوه استفاده و بکارگیری آن و زمینه فعالیت کسب‌وکار و شرکت مورد نظر دارد. همچنین باید به این امر نیز توجه داشت که تجزیه‌وتحلیل رفتارهای میلیاردها انسان در سرتاسر جهان(به علت تنوع بالای آن‌ها) و استخراج داده‌ها برای رسیدن به روشی کاربردی در کسب‌وکار، کاری بسیار دشوار است. با این حال از مزایای فراوان این فناوری نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در ادامه برخی از این مزایا را در زمینه‌های مختلف نام خواهیم برد.

مزایای اینترنت رفتارها برای فروش: 

  1. استفاده از تحلیل رفتاری برای پیدا کردن مشتریان بالقوه
  2. تغذیه کردن تیم فروش از طریق آنالیز داده‌ها در جهت یافتن روش‌های فروش کاربردی‌تر
  3. تعامل مداوم با مشتریان و بررسی کردن رفتارهای آن‌ها 

مزایای اینترنت رفتارها برای بازاریابی:

  1. تحلیل و بررسی داده‌ها در جهت سنجش میزان موثر بودن کمپین‌ها(Campaign)
  2. بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی و ارائه محصولات و خدمات مورد نیازتر برای مشتریان
  3. آنالیز داده‌های مشتریان برای یافتن عادات خرید کردن(برای مثال چه زمان‌هایی و در چه مکان‌هایی مشتریان بیشتر تمایل به خرید کردن دارند)

مزایای اینترنت رفتارها برای سرویس‌های خدماتی و بخش تولید:

  1. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای درک بهتر نیازهای بازار و مشتریان و مطابق ساختن تولیدات متناسب با میزان درخواست و نیاز بازار
  2. پیدا کردن نحوه تعامل بهتر با مشتریان و تبدیل ساختن مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل
  3. آنالیز رفتاری کارکنان برای بهینه‌سازی نحوه عملکرد آن‌ها و بالا بردن سطح کیفی محصولات
  4. تجزیه‌وتحلیل داده‌های اینترنت اشیاء توسط اینترنت رفتارها برای بررسی میزان ارتباط ‌گیری مشتریان با محصولات و برنامه‌ریزی بهتر برای مسیر توسعه شرکت

در نهایت می‌توان گفت تمامی این مزایا اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند و آن هم رضایت‌مندی هرچه بیشتر مشتریان، بالارفتن راندمان کاری و در نهایت ایجاد جریان‌های مالی هرچه بیشتر و درآمدزایی ‌ست. هرچه محیط و محصولات مناسب‌تری برای مشتریان ایجاد کنیم، هرچه سعی در ارائه محصول مورد نیازتر، باکیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر کنیم، سودآوری بیشتری برای مجموعه خود ایجاد خواهیم کرد.

چالش‌ها و معایب اینترنت رفتارها:

یکی از چالش برانگیزترین و اساسی‌ترین موانع پیش‌روی فناوری اینترنت رفتارها جمع‌آوری دقیق داده‌های حساس و احساسی مشتریان و کارکنان است. زیرا افراد ممکن است موانعی را در زندگی خود داشته باشند که نتوانند چیزی را که واقعا به آن تمایل دارند انجام دهند. برای درک بهتر این موضوع مثلا یک شکلات ارزان قیمت را در نظر بگیرید که تعداد قابل توجهی خریدار دارد؛ در اصل فروش بالای این شکلات بخاطر علاقه فراوان مردم به آن نیست بلکه تنها بخاطر شرایط مالی نامناسب افراد و پایین بودن قیمت آن محصول است! در نتیجه ممکن است برخی اوقات داده‌های جمع‌آوری شده دقیق نباشند و نتوان تصمیم قطعی نسبت به آن‌ها اتخاذ کرد. این مثال یک مثال بسیار ساده جهت درک موضوع بود و مسائل حیاتی‌تر و حساس‌تری مانند مسائل درمانی نیز وجود دارند که کار را برای تصمیم‌گیری و طرح روش مناسب دشوار می‌کنند. در بعضی مواقع این مشکلات را می‌توان با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در زمان‌ها و ابعاد مختلف(روحی و فیزیکی) تا حدودی حل و مدیریت کرد. اما گاهی اوقات نیز افراد سعی در مخفی کردن اطلاعات خود دارند و برای اینکار در بعضی موارد ممکن است رفتارهایی خلاف واقعیت انجام دهند که این کار شرایط را برای تحلیل دقیق داده‌ها بسیار دشوارتر نیز می‌کند. به طور کلی شرکت‌ها برای در دست داشتن یک تحلیل درست از داده‌ها نیازمند اطلاعاتی عمیق و درحجمی بالا از جامعه آماری مورد نظرشان هستند.

در ادامه سه مورد از چالش‌های اساسی اینترنت رفتارها را بررسی می‌کنیم:

آئین‌نامه: حریم‌خصوصی و داده‌های شخصی یکی از مشکلات جدی در رابطه با فناوری اینترنت رفتارهاست؛ بخصوص هنگامی که اطلاعات زیادی از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و... استخراج می‌شود، در میان آن‌ها اطلاعات غیرقانونی و غیراخلاقی زیادی نیز جمع‌آوری خواهدشد. برای جلوگیری از انتشار این موارد نادرست در پلتفرم‌های مختلف، باید IoB را به گونه‌ای طراحی کرد که در مواجهه با آن‌ها، آن‌ها را حذف و گزارش کند تا برخوردهای لازم با فرد خاطی صورت گیرد.

تغییر سلایق: مشتریان همواره به دنبال یافتن محصولات و خدمات مناسب هستند اما ممکن است علاقه‌مندی‌های آن‌ها مقطعی باشد و پس از مدت کوتاهی تغییر پیدا کند. این امر باعث می‌شود تولیدکننده پس از تحلیل داده‌ها، محصولی را تولید کند اما به محض عرضه، آن‌طور که باید بازخورد خوبی را از مشتری دریافت نکند و متحمل ضرر شود.

امنیت: همانند فناوری اینترنت اشیاء، اینترنت رفتارها نیز پتانسیل زیادی برای سوءاستفاده کردن از اطلاعات و حمله هکرها را در خود دارد. زیرا IoB می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات حساس و شخصی را جمع‌آوری کند و این شرایط برای مجرمان اینترنتی فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا با دسترسی به این اطلاعات از آن‌ها سوءاستفاده کنند.
 

چشم‌انداز فناوری اینترنت رفتارها:

شرکت گارتنر(Gartner) پیش‌بینی کرده‌است که تا سال 2025، بیش از نیمی از مردم جهان به گونه‌ای با فناوری اینترنت رفتارها در ارتباط خواهند‌بود. این ارتباط ممکن است از طریق شرکت‌های خصوصی و یا سازمان‌های دولتی صورت‌گیرد. 
در حال حاضر یکسری از نرم‌افزارهای مجهز به فناوری اینترنت رفتارها برای دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند دارند. برخی از این اپلیکیشن‌ها عبارتند از: SoberTool، Noom، SmokeFree و Health2sync. بیشتر این برنامه‌ها به علت آنلاین نبودن نگرانی‌های حریم خصوصی را ندارند و برای مشتریان قابل اعتمادتر هستند.
محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، دستیاران دیجیتال(Digital assistants) و... و همچنین اعتماد و ارتباط‌گیری مردم با این پلتفرم‌ها باعث شده تا راه برای پیشرفت IoB هموار شود.

پیشگامان لوتوس:

 در آخر شرکت پیشگامان لوتوس این افتخار را دارد که با در اختیار داشتن تیمی مجرب و حرفه‌ای و در دست داشتن امکانات لازم برای توسعه هرچه بهتر کسب‌وکار شما در زمینه تکنولوژی‌های نوظهور و فناوری‌های کامپیوتری، آماده همکاری همه‌جانبه با شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف باشد.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما