اینترنت

اینترنت اشیاء قسمت سوم

تیم فنی
تیم فنی

در بخش اول به معرفی تکنولوژی اینترنت اشیاء پرداختیم و در بخش دوم نیز نحوه عملکرد و استانداردهای آن را مورد بررسی قرار دادیم. حال در این قسمت به بررسی بسترهای توسعه‌دهنده IoT و امنیت این تکنولوژی می­‌پردازیم:

بسترهای توسعه دهنده IoT:

Amazon Web Services (AWS) IoT: یک پلتفرم محاسباتی ابری­‌ست که توسط شرکت آمازون منتشر شده‌­است. این قالب برای تعامل هرچه راحت‌‌­تر و برقراری ارتباط دستگاه­‌های هوشمند با سرویس AWS و دیگر دستگاه‌­های متصل در بستری امن ارائه شده‌­است.

Arm Mbed IoT: یک پلتفرم برای توسعه اپلیکیشن­‌های IoT بر پایه نوع خاصی از پردازنده‌­های مرکزی است به نام Arm microcontrollers. هدف از ارائه این پلتفرم ایجاد بستری مناسب برای بهینه‌­سازی، گسترش و برقراری ارتباط در امنیت کامل برای دستگاه‌­های IoT از طریق سرویس‌­ها و امکانات آن است.

Microsoft’s Azure IoT Suite: پلتفرمی است که شامل مجموعه‌­ای از سرویس‌­هاست و به افراد این امکان را می­‌دهد که با انجام عملیات­‌های مختلف بر روی داده­‌ها با دستگاه­‌های هوشمند تعامل داشته باشند. از جمله این تعاملات می‌­توان به تحلیل­‌های چندبعدی داده‌­ها و همچنین انتقال و جمع‌­آوری آن‌­ها اشاره کرد. همچنین مجسم‌سازی این عملیات‌­ها به گونه­‌ای که به راحتی قابل درک بوده و در کسب­‌وکار مورد استفاده قرار گیرند نیز یکی دیگر از این تعاملات به حساب می‌­آید.

Google’s Brillo/Weave: پلتفرمی است برای پیاده­‌سازی سریع اپلیکیشن­‌های IoT. این پلتفرم دارای دو قسمت اصلی است: Brillo، یک سیستم عملیاتی بر پایه اندروید برای توسعه‌دادن دستگاه­‌های کم قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری Weave، که یک پروتکل با محوریت IoT برای برقراری ارتباط است و زمینه فعالیت آن مربوط به زبان برقراری ارتباط بین دستگاه و پلتفرم ابری‌­ست.

Calvin: یک پلتفرم باز IoT ست که توسط شرکت Ericsson برای مدیریت اپلیکیشن‌­های مختلف و برقراری ارتباط بین آ‌ن­‌ها طراحی شده‌است و شامل محیطی برای توسعه اپلیکیشن­‌های جدید و مدیریت آن‌­هاست.

امنیت و شخصی‌­سازی در IoT:
با گسترش فناوری اینترنت اشیاء ضرورت استفاده از این فناوری در صنعت­‌های مختلف بیش از پیش احساس می­‌شود. اما در این بین حفاظت از بانک اطلاعاتی امری بسیار مهم است و این موضوع در برخی زمینه‌­ها مانند پزشکی که اطلاعات افراد زیادی را در اختیار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. فناوری اینترنت اشیاء نیز همانند دیگر فناوری‌­ها از این قاعده مستثنی نیست و به علت یکپارچه‌­سازی وسایل دیجیتال تحت شبکه، زمینه را برای هکرها و سودجویان فراهم می­‌کند.
در ادامه به چند نمونه از چالش­‌‌های اینترنت اشیاء می­‌پردازیم.

چالش­‌های امنیتی:

وجهه عمومی: طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2015 در آمریکا، مشخص شد که 27% از مردم تا حدودی نگران و 44% به شدت نگران به سرقت رفتن اطلاعاتشان از طریق گوشی­‌های هوشمند هستند. با توجه به این آمار احتمالا شاهد تردید مردم برای استفاده از فناوری IoT خواهیم‌بود.

هکرها: محققان و تیم‌­های امنیتی با صرف زمان و تلاش می‌­توانند مشکلات امنیتی یک شبکه دیجیتال مانند سایت، اپلیکیشن و ... را پیدا کنند. این به این معناست که هکرها نیز می­‌توانند این کار را انجام دهند، پس برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات، باید لایه­‌های امنیتی زیادی داشته‌باشیم. 
برای مثال یک تیم تحقیقاتی متشکل از متخصصین مایکروسافت و دانشگاه میشیگان توانستند انبوهی از با‌گ‌­ها و مشکلات امنیتی را در پلتفرم "دستگاه­‌های هوشمند-خانه هوشمند" سامسونگ پیدا کنند و جالب­‌تر این است که روش­‌هایی که آن­‌ها برای پیدا کردن این باگ­‌ها استفاده کردند بسیار ساده و به دور از پیچیدگی بوده‌است.

آمادگی شرکت‌­ها: شرکت AT&T بیش از 5000 شرکت را در سرتاسر جهان مورد بررسی قرار داد و طبق گزارشی اعلام کرد که 85% از این شرکت‌­ها در حال استفاده از فناوری IoT هستند، با این حال تنها 10% از آن­‌ها بر این باورند که می­‌توانند امنیت اطلاعاتشان را در مقابل هکرها حفظ کنند.

امنیت واقعی: امینت دستگاه­‌های IoT بسیار پیچیده‌­تر از دستگاه‌­های معمولی است، شرکت­‌ها برای ایمن­‌سازی آ‌‌‌‌‌ن‌­ها باید علاوه بر ایمن­‌سازی خود دستگاه، نرم‌­افزارهایی را طراحی کنند تا امنیت دستگاه و شبکه­‌های متصل به آن را نیز پوشش دهند.

چالش‌­های شخصی­‌سازی:

حجم زیاد داده‌­ها: حجم اطلاعات تولیدی توسط دستگاه‌­های IoT می­‌تواند سرسام­‌آور باشد، به گونه‌­ا‌ی که 10هزار خانوار می­‌توانند روزانه چیزی بالغ بر 150میلیون داده جداگانه تولید کنند و این حجم از اطلاعات می‌­تواند هکرهای زیادی را به دنبال خود داشته‌باشد. بنابراین هرچه حجم اطلاعات بیشتر باشد چالش­‌های حفظ‌­ونگهداری از آن‌­ها نیز بیشتر می‌­شود.

اشتراک­‌گذاری ناخواسته اطلاعات: برای استفاده از فناوری IoT ممکن است مجبور به قبول کردن یکسری قوانین اولیه باشید ولی چند درصد از کاربران تمامی قوانین را ممکن است مطالعه کنند؟
برخی از شرکت‌­ها ممکن است اطلاعات شما را مورد پردازش قرار دهند. برای مثال ممکن است شرکت­‌های بیمه رفتار رانندگی شما را مورد بررسی قرار دهند و هنگامی که شما برای تهیه بیمه­‌نامه اقدام می‌­کنید با افزایش مبلغ بیمه­‌نامه روبه‌­رو شوید و یا ممکن است وضعیت سلامتی شما مورد بررسی قرار گیرد و در هنگام تهیه کردن بیمه­‌نامه با افزایش قیمت و یا شروط مختلفی روبه‌­رو شوید.

استراق سمع: هکرها می‌­توانند با هک کردن دستگاه هوشمند شما به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند، و یا صدای شما را ضبط کنند، و یا با هک کردن دوربین تلفن همراه یا لپتاپ از شما فیلم بگیرند.
همچنین در صورت استفاده شما از فناوری IoT می­‌توانند اطلاعات رفتاری شما را پیدا کنند و آن‌ها را به سازمان‌­های مختلف تحویل دهند. برای مثال می­‌توانند تلویزیون هوشمند شما را هک کنند و برنامه‌­هایی که تماشا می­‌کنید را دسته­‌بندی کنند و از این روش به لیست علاقه‌­مندی‌­های شما دست یابند.

اعتماد مشتریان: تمامی چالش­‌های مطرح شده می­‌توانند باعث عدم جذب اعتماد مشتریان بشوند و این امر در نهایت مانع تحقق یافتن پتانسیل حداکثری این فناوری خواهدشد.

چشم‌­انداز اینترنت اشیاء:
در IoT ماشین­‌ها تحت یک شبکه بدون دخالت انسان­‌ها به یکدیگر متصل می­‌شوند و این امر باعث تکامل یافتن اینترنت اشیاء می­‌شود.
ارتباط ماشین با ماشین یا همان M2M به برقراری ارتباط بین یک دستگاه با پلتفرم ابری، مدیریت آن و جمع‌­آوری اطلاعات اشاره دارد.
در مرحله بعدی تکامل M2M، اینترنت اشیاء تبدیل به یک شبکه متشکل از میلیاردها دستگاه هوشمند می­‌شود که با مردم، سیستم‌­ها و اپلیکیشن­‌های مختلف برای تبادل و به اشتراک‌­گذاری اطلاعات و داده­‌ها ارتباط برقرار می­‌کند.
لزوم پیشرفت در این زمینه به قدری زیاد است که کشور چین در سال 2010 اعلام کرد: پیشرفت در زمینه IoT و به‌کارگیری آن جزو اولویت­‌های استراتژیک کشور چین در ۵ سال آینده خواهد‌بود.
 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما