اینترنت

اینترنت اشیاء قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

در بخش اول اینترنت اشیاء و زمینه‌های بکارگیری این تکنولوژی را در زندگی روزمره و همچنین بخش صنعتی مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش به نحوه عملکرد، معایب ­‌و مزایا و استانداردهای این تکنولوژی می­‌پردازیم:

نحوه عملکرد IoT:
عملکرد یک سیستم IoT معمولی از طریق جمع‌­آوری و تجزیه و تحلیل آنی داده‌­ها صورت می‌­گیرد که دارای سه بخش مجزاست:

دستگاه‌­های هوشمند: دستگاهی‌ست مانند تلویزیون، دوربین مدار بسته، تجهیزات ورزشی و... که قابلیت تجزیه و تحلیل دارد. این دستگاه داده‌های خود را از منابعی همچون محیط اطرافش، اطلاعات وارد شده از طریق کاربران، الگوهای مختلف و یا از طریق اینترنت جمع‌­آوری می­‌کند.

اپلیکیشن­‌های IoT: یک اپلیکیشن IoT مجموعه‌­ای از سرویس‌­ها و نرم‌­افزار است که اطلاعات جمع‌­آوری‌ شده از طریق دستگاه­‌های IoT را باهم ادغام و یکی می­‌کند و برای این‌کار از یادگیری ماشینی و یا هوش مصنوعی استفاده می­‌کند و پس از تحلیل داده‌­ها بهترین تصمیم را انجام می­‌دهد.

یک رابط کاربری گرافیکی: یک دستگاه IoT و یا مجموعه‌­ای از این دستگاه­‌ها را می­‌توان از طریق یک رابط‌کاربری گرافیکی مدیریت کرد. برای مثال یک اپلیکیشن گوشی همراه و یا یک وب‌سایت که می­‌توان از آن­‌ها برای مدیریت و کنترل دستگاه‌­های IoT استفاده‌کرد.

   مزایا و معایب:
به طورکلی هر تکنولوژی و فناوری دارای یکسری مزایا و معایب است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایا:

  • قابلیت دسترسی به اطلاعات هر دستگاهی از هر کجا و در هر زمان 
  • بهبود ارتباط بین دستگاه­‌های الکتریکی متصل به هم
  • جابه­‌جایی اطلاعات و داده‌­ها در شبکه ایجاد شده و صرفه­‌جویی در هزینه و جلوگیری از هدر رفتن زمان
  • سیستماتیک بودن امور باعث بهبود کیفیت و افزایش بازدهی کسب‌­وکار و کاهش نیاز به نیرو انسانی می­‌شود

معایب:

  • در صورت اتصال تعداد زیادی دستگاه­ به یک شبکه و بالا بودن حجم اطلاعات در آن، زمینه برای افراد سودجو از جمله هکرها فراهم می‌­شود تا در سیستم اختلال ایجاد کنند و یا اطالاعات را به سرقت ببرند.
  • کنترل داده‌­ها و اطلاعات در حجم بالا بسیار دشوار است و در صورتی که شبکه‌­ای با تعداد زیادی دستگاه متصل به آن را در اختیار داشته‌باشیم مدیریت آن‌­ها چالش برانگیز خواهد بود.
  • اگر در شبکه اختلالی به وجود آید و یا اگر یکی از دستگاه‌­ها دچار اختلال شود، مانند ویروس‌­ها، این امر باعث ایجاد اختلال در تمامی دستگاه‌­ها می­‌شود.
  • در صورت عدم وجود یک استاندارد جهانی برای این تکنولوژی، برقراری ارتباط بین دستگاه‌­های گوناگون از کمپانی‌­های مختلف بسیار دشوار خواهد بود.

برخی استانداردهای در حال شکل­‌گیری فناوری IoT:

 IPv6: این فناوری از طریق شبکه‌­های بی­‌سیم کم‌مصرف شخصی کار خود را انجام می‌­دهد که به اختصار به آن “6LoWPAN” گفته می‌­شود. این استاندارد توسط کارگروه مهندسین شبکه و اینترنت تعریف شده‌است (IETF) که به تمامی امواج رادیویی کم‌مصرف امکان برقراری ارتباط با اینترنت را می­‌دهد، مانند: بلوتوث با سطح انرژی پایین (BLE) و Z-Wave برای اتوماسیون خانگی.

 ZigBee: یک شبکه بی‌­سیم کم‌توان و با حجم داده کم است که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این استاندارد توسط موسسه الکترونیک و مهندسین الکترونیک پایه­‌گذاری شده‌است (IEEE). از طریق این استاندارد Dotdot به وجود آمد که زبان عمومی برای IoT به حساب می­‌آید و این امکان را برای دستگاه‌های هوشمند به وجود می‌­آورد تا در هر شبکه‌­ای به صورت ایمن کار کنند و یکدیگر را بشناسند.

 LiteOS: یک سیستم عامل شبیه به یونیکس است برای شبکه‌­های حسگرهای بی‌­سیم. LiteOS مواردی همچون گوشی‌­های هوشمند، تکنولوژی‌­های پوشیدنی، خانه­‌های هوشمند و اینترنت وسایل نقلیه (IoV) را تحت پوشش قرار می­‌دهد. همچنین OS به عنوان یک پلتفرم توسعه‌دهنده دستگاه‌­های هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

 OneM2M: یک لایه برقرارساز ارتباط ماشین به ماشین است که با تعبیه­‌سازی در نرم‌­افزار و سخت‌­افزار این امکان را محیا می­‌سازد. سازمان استاندارد جهانی این استاندارد را برای امکان‌­پذیر بودن برقراری ارتباط بین برنامه‌­ها و دستگاه­‌های مختلف IoT به وجود آورد.

 Data Distribution Service: یا به اختصار DDS، توسط گروه مدیریت اشیاء (OMG) برای برقراری ارتباط لحظه‌­ای و بی‌­درنگ و پردازش سریع بین دستگاه‌­ها (M2M) به‌وجودآمد.

 Advanced Message Queuing Protocol:  یا به‌اختصار AMQP، یک استاندارد با منبعی قابل دسترس برای عموم است که برای پیام‌­رسانی ناهمگام در زمان­‌های مختلف از طریق کابل به وجود آمده‌است. این استاندارد امکان برقراری ارتباط در بستری امن بین سازمان‌­ها و اپلیکیشن­‌ها را فراهم می‌­سازد. این پروتکل در زمینه‌­های پیام‌­رسانی میان خدمات­‌دهندگان و درخواست‌­کنندگان و مدیریت دستگاه­‌های IoT کاربرد دارد.

 Constrained Application protocol: یا به اختصار CoAP، یک پروتکل است که به وسیله IETF طراحی شده و نحوه عملکرد ماشین­‌های محسابه‌­گر‍ محدود مانند دستگاه‌­های هوشمند، میکروکنترلرها، سنسورها و ... را در IoT مشخص می‌­کند.

 Long Range Wide Area Network: یا به اختصار LoRaWAN، پروتکلی برای شبکه­‌های گسترده (WAN) است که برای پشتیبانی از شبکه­‌‌های عظیم، مانند شهرهای هوشمند، با میلیون­‌ها دستگاه کم قدرت، مانند سنسورها و .... طراحی شده‌­است.

 

برای مطالعه بخش سوم کلیک کنید

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما