دنیای مجازی

اوپن‌سی (OpenSea) چیست؟ قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

امکانات مختلف پلتفرم اوپن‌سی:


این پلتفرم برای کاربران خود امکانات بسیاری را در نظر گرفته است که ارتباط ‌گیری با آن‌ها بسیار آسان است. معمول‌ترین کاربرد این پلتفرم، معاملات یا همان خریدوفروش انواع مختلف NFT است ولی کاربردهای دیگری نیز دارد؛ برای مثال کاربران می‌توانند برای بررسی و تحلیل بازار NFT یا اخبار مربوط به آن‌ها نیز از اوپن‌سی استفاده کنند.
 ساخت NFT: اوپن‌سی این امکان را برای کاربران خود فراهم ساخته که به راحتی NFT خود را بسازند. برای شروع در ابتدا باید یک کالکشن بسازید؛ بعد از آن شما می‌توانید NFTهای خود را با توجه به فرمت‌های مورد تأیید سایت، بارگذاری کنید.

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، فرمت‌های مورد تأیید در بالای باکس آپلود نوشته شده‌اند.
در آخر اطلاعات مربوط به NFT خود و اطلاعات دیگر مانند آیدی تلگرام، توییتر و... را وارد می‌کنید و آن را آپلود می‌کنید.
پشتیبانی از انواع مختلفی از NFTها: NFTها می‌توانند هر چیزی اعم از یک محصول دیجیتال یا فیزیکی باشند که یک سند دیجیتال در بستر بلاکچین برای آن‌ها تهیه شده است. این سند دیجیتال همان NFT است. اما اوپن‌سی، برای سهولت کار، دسته‌بندی‌هایی را که برای کاربران محبوب‌تر است را انتخاب کرده است؛ این دسته‌بندی‌ها عبارتند از: آثار هنری، موزیک، دامنه‌های اینترنتی، دنیای مجازی، کارت‌های تجاری، اجناس کلکسیونی، دارایی‌های ورزشی، و NFTهای محبوب و کاربردی دیگر مانند یکسری مجوزها.
اوپن‌سی بازاری مناسب برای مشتریان و توسعه‌دهندگان: این پلتفرم بیشترین حجم از معاملات NFT در جهان را به خود اختصاص داده است. این موضوع باعث شده تا هر مشتری با هر سلیقه‌ای و حتی با سرمایه کم قادر به انجام معاملات در این بازار پررونق باشد. همچنین بستری فراهم شده تا توسعه‌دهندگان بتوانند مارکت‌پلیس شخصی خود را برای مسائلی مانند فروش‌های داخل برنامه‌ای(مانند فروش اجناس داخل یک بازی ویدیوئی)، ایردراپ‌ها(Airdrops) و... در آن راه‌اندازی کنند.(ایردراپ‌ها توکن‌ها یا دارایی‌های دیجیتالی هستند که معمولا برای تبلیغات بین کاربران یک بازی ویدیوئی، وبسایت و یا هر پلتفرم دیگری به صورت اتفاقی بین آن‌ها توزیع می‌شود)

پشتیبانی از بلاکچین‌های مختلف: پرکاربردترین بلاکچین در دنیای NFT متعلق به اتریوم است و تمامی فعالان حوزه NFT نیز آن را به عنوان اصلی‌ترین جریان مالی این حوزه به رسمیت شناخته‌اند. اما استفاده از اتریوم نیز خالی از دردسر نبوده و مشکلات خاص خود را دارد. از جمله این دردسرها می‌توان به بالا بودن Gas Feeهای آن اشاره کرد که برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است. البته همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این مشکل تا حدودی با اضافه شدن بلاکچین Polygon رفع شده است. این بلاکچین توکن‌های NFT را با سرعت بالاتر و ارزان‌تر از اتریوم می‌سازد. شما به راحتی و تنها با یک کلیک قادر هستید بلاکچین خود در اوپن‌سی را تغییر بدهید و در بلاکچین مورد نظر خود فعالیت کنید.

بررسی آمار و آنالیز NFT: بازار NFT نسبت به بازارهای مالی و معاملاتی دیگر نسبتاً جدید است. از این رو پیدا کردن اطلاعات در مورد معاملات آن ممکن است کمی سخت و پیچیده باشد. اما اوپن‌سی این کار را بسیار آسان کرده است. شما می‌توانید به آسانی اطلاعات مورد نیاز برای معامله یک NFT را در این پلتفرم بررسی کرده و آن‌ها را بر اساس موارد مختلفی همچون: رتبه‌بندی، میزان خریدوفروش و... مرتب‌سازی کنید.

کارمزد پایین: همانطور که پیش‌تر اشاره شد نرخ کارمزد معاملات در اوپن‌سی 5/2% به ازای هر معامله است. این در حالی است که این نرخ کارمزد برای سایت‌های دیگر بسیار بالاتر است. برای مثال این نرخ در سایت eBay از 10% شروع می‌شود؛ این در حالی است که در اوپن‌سی، نرخ کارمزد به مبلغ معامله بستگی ندارد و معامله شما چه 10 دلار باشد چه 1 میلیون دلار، بازهم کارمزد یکسانی از شما گرفته می‌شود.

ارزهای دیجیتال مورد قبول در اوپن‌سی: 


یکی از مسائل گیج‌کننده در مورد معاملات NFT می‌تواند همین موضوع باشد که چه ارزهایی را می‌توان برای معامله در اوپن‌سی استفاده کرد؛ این سردرگمی زمانی پیچیده‌تر می‌شود که قیمت یک NFT را براساس ارزهای مختلف مشاهده کنید. معمول‌ترین ارزی که در اوپن‌سی برای معاملات استفاده می‌شود، اتریوم است و می‌توان گفت ارز غالب در اوپن‌سی همین اتریوم است. اما باید این را بدانید که در اوپن‌سی از نسخه متفاوت و پیچیده‌تری از اتریوم استفاده می‌شود که به آن WETH(Wrapped ETH) گفته می‌شود. پس بهتر است قبل از شرکت در حراج و ارائه قیمت پیشنهادی خود، از تبدیل اتریوم به WETH اطمینان حاصل کنید. برای اینکار کافی‌ست به والت(Wallet) اوپن‌سی رفته و مقدار مشخصی از اتریوم خود را از طریق گزینه "Wrap" مطابق شکل زیر به WETH تبدیل کنید. 

 فقط این نکته را در نظر داشته باشید که مقداری اتریوم برای پرداخت Gas Fee در والِت خود نگه دارید.


مارکت‌پلیس‌های دیگر برای معاملات NFT:


1) Binance NFT: در ژوئن سال 2021 شروع به کار کرد و محبوبیت خوبی در بین کاربران دارد. این پلتفرم براساس زنجیره هوشمند بایننس(Binance Smart Chain) طراحی شده است و معاملات در آن بدون کارمزد است.
2) Crypto.com NFT: در مارچ سال 2021 آغاز به کار کرد. این پلتفرم برای جذب کاربران، با برندهای معروف و محبوب مانند Aston Martin و UFC همکاری می‌کند و مانند بایننس بدون کارمزد است.
3) LooksRare: در ژانویه سال 2022 شروع به کار کرد. هدف اصلی مالکین این پلتفرم پایان دادن به سلطه اوپن‌سی به بازار NFT بود. این مارکت‌پلیس در هفته نخست راه‌اندازی خود حجم معاملاتی 1میلیارد دلار را رد کرد. کارمزدی که این پلتفرم برای هر معامله در نظر گرفته است 2% است. 
4) Nifty Gateway: در سال 2018 شروع به کار کرد و اولین پلتفرمی است که معاملات را بر اساس دلار آمریکا انجام می‌دهد. مالکیت این پلتفرم متعلق به شرکت "Gemini" بود ولی در سال 2019 توسط برادران دو قلوی "Winklevoss" خریداری شد. کارمزدی که این پلتفرم به ازای هر معامله دریافت می‌کند 5% است.
5) Rarible: این پلتفرم در اوایل سال 2020 شروع به کار کرد، برپایه شبکه اتریوم است و امکانات بسیار مشابهی به پلتفرم اوپن‌سی دارد. این پلتفرم بالای 6/1میلیون کاربر دارد و کارمزدی که برای هر معامله در نظر گرفته است 5/2% است.
6) Solanart: این پلتفرم در جولای سال 2021 با نرخ کارمزد 3% آغاز به کار کرد و اولین و بزرگ‌ترین مارکت‌پلیسی است که بر پایه بلاکچین "Solano" ساخته شده است. هدف اصلی این پلتفرم ایجاد اعتماد هرچه بیشتر بین هنرمندان و سازندگان آثار هنری است.
7) SuperRare: یکی از اولین پلتفرم‌هایی است که بر پایه اتریوم ساخته شده است و در آوریل سال 2018 شروع به کار کرد. زمینه فعالیت این پلتفرم به صورت انحصاری برای آثار هنری دیجیتال است و کارمزدی که مالکین آن برای هر معامله در نظر گرفته‌اند، 15% است.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما