دنیای مجازی

آیا ChatGPT گوگل را خواهد کشت؟!

تیم فنی
تیم فنی

آیا ChatGPT گوگل را خواهد کشت؟!


هوش‌مصنوعی همه چیز را مختل خواهد کرد؛ حتی مشاغل میلیارد دلاری! در ماه‌های گذشته اخبار زیادی را از ChatGPT، قابلیت‌های شگفت‌انگیز آن و همچنین نحوه استفاده از آن زمزمه شده است و بعد از رونمایی آن، شاهد انقلابی در صنعت پت‌بات‌ها بودیم. پس از این انقلاب تمامی زنگ‌های هشدار در دفتر مرکزی گوگل به صدا درآمد! این مسئله به قدری سروصدا به پا کرد که خبرگذاری نیویورک‌تایمز یک مقاله کامل در مورد این موضوع منتشر کرد. به گفته آن‌ها اعلام کد قرمز در بالاترین رده‌های شرکت رخ داد است و گفته‌ها حاکی از آن است که گوگل به شدت از پیشرفت شرکت OpenAI و هوش‌مصنوعی منحصر به فرد آن‌ها ترسیده است. 
اما دلیل این ترس واقعا چیست؟
اخیراً صنعت هوش‌مصنوعی پیشرفت شگرفی داشته است که می‌تواند تجارت اصلی گوگل(یعنی موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش‌مصنوعی گوگل) را به خطر بیاندازد. آیا ممکن است بزودی شاهد نابودی یکی از معتبرترین کمپانی‌های جهان باشیم؟! آیا یک شرکت میلیارد دلاری با هزاران نفر کارمند در حال مرگ است؟! آیا صنعت SEO و بازاریابی دیجیتال در حال کشیدن نفس‌های آخر خود را هستند؟ سوال‌های زیادی در ذهن افراد به وجود آمده که جواب دادن به آن‌ها کار پیچیده‌ایست.


گوگل زیر ذره‌بین!


ارزش گوگل در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار است، یک و دوازده صفر! اما چیزی که دیوانه‌وارتر است این است که همین شرکت در نوامبر سال 2021 یک شرکت تقریبا 2 تریلیون دلاری بود! این یک سقوط کامل است؛ اما همچنان جزو 5 شرکت برتر جهان از نظر ارزش بازار جهانی به شمار می‌روند. بزرگی این شرکت خبر از درآمدهای کلان آن می‌دهد؛ 256 میلیارد دلار درآمد در سال 2021 رقمی چشمگیری به حساب می‌آید. برای مقایسه می‌توان گفت این مبلغ بیشتر ار کل تولید ناخالص داخلی کشور پرتغال در سال 2022 است! به عبارت دیگر، درآمد یکسال گوگل بیشتر از آن چیزی بود که پرتغال به عنوان یک کشور در طول یکسال کامل تولید کرد. با بررسی این مبالغ و مقایسه آن‌ها نمی‌توان گفت که از ارزش‌گذاری و مدل کسب‌وکار گوگل نمی‌توان شگفت‌زده نشد.
سرمایه به شدت زیاد گوگل غیرقابل انکار است. طبق گزارشات وبسایت visualcapitalist.com اگر نتایج اعلامی درآمد سه ماهه گوگل در ماه ژوئن را بررسی کنیم خواهیم دید که گوگل توانسته به درآمدی 69.7 میلیارد دلاری با حاشیه سود 23% که تقریبا چیزی در حدود 16 میلیارد دلار می‌شود، دست یابد. شگفت انگیز است نه؟ اگر دقیق‌تر به بررسی‌های خود ادامه دهیم خواهیم یافت که از این 70 میلیارد درآمد تقریبا 41 میلیارد آن(حدود 60% آن) از طریق تبلیغات جستجو(Search Advertising) صورت گرفته است. این دقیقاً صنعتی است که گوگل در آن حدود 92% سهم بازار را به خود اختصاص داده است. و مشکل اصلی اینجاست که ورود و پیشرفت هوش‌‌های‌مصنوعی جدید کمپانی‌های دیگر می‌تواند این بازار را به طورکامل از بین ببرد. آن‌ها ربات‌های قاتل هستند اما نه به شکلی که در فیلم‌های تخیلی به معرض نمایش در می‌آیند!


ورود ChatGPT و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد


برای کسانی که هنوز اطلاعاتی از ChatGPT و شرکت سازنده آن ندارند باید بگوییم که این چت‌بات توسط شرکت OpenAI که یک شرکت خصوصی‌ست و توسط ایلان ماسک و سَم آلتمن تاسیس شده، منتشر شده است. این شرکت آخرین نسخه چت‌بات خود را(GPT-3.5) را در حال حاضر با پشتیبانی از بیش از 175میلیارد پارامتر ارائه کرده است. اگر برایتان سوال است که چت‌بات چیست باید بگوییم که چت‌بات رباتی است که می‌توانید با آن صحبت کنید که برخی از آن‌ها پاسخ‌ به سوال‌های متداول و ساده را پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر مانند ChatGPT که مجهز به هوش‌مصنوعی هستند از یادگیری ماشینی برای افزودن روز به روز اطلاعات خود و یادگیری استفاده می‌کنند و سوالات بسیار پیچیده را نیز به صورت کاملاً منطقی پاسخ می‌دهد. احتمالاً برخی از شما تا حالا با چت‌بات‌های مختلف در وبسایت‌ها برخورد کرده‌اید، اما باید بگویم تجربه صحبت کردن با ChatGPT اصلا با نمونه‌های دیگری که تا به حال دیده‌اید قابل مقایسه نیست؛ پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را تجربه کنید. در طول صحبت با آن حتما بارها پیش خود خواهید گفت: فوق‌العاده است! این چت‌بات تقریبا برای هر سوالی جوابی کامل و منطقی دارد(البته پرسیدن سوال‌های بسیار پیچیده علمی از آن درست نیست زیرا اینکار مانند پرسیدن سوالات سخت ریاضیاتی از یک کودک نوپا است که تازه شروع به یادگیری کرده است)؛ کدهای برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف و یا رفع عیوب آن‌ها، نوشتن داستان‌ها و متونی که هیچ مشابه قبلی ندارند و جدید هستند و هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید!


یک غول به تمام معنا!


برخی از افراد معتقدند که هوش‌مصنوعی این چت‌بات احساسات را درک می‌کند! جواب یک نه قاطعانه است؛ این افراد قدرت بالای پیشبینی و پاسخ دادن این ربات را با احساسات اشتباه گرفته‌اند! اجازه ندهید رسانه‌های مختلف شما را فریب دهند. بسیاری از این رسانه‌ها برای جذب مخاطب تیترها و اخباری را انتشار می‌دهند که پایه و اساس علمی درستی ندارند و فقط با احساسی برخورد کردن با موضوع سعی در انتشار نام خود دارند. درست است که انقلاب ربات‌ها و اشغال کره زمین توسط آن‌ها مانند فیلم‌ها در حال حاضر امری محال به نظر می‌رسد اما ChatGPT اولین قدم برای نابودی را برداشته است و آن هم نابودی موتورهای جستجوی اینترنتی و بخصوص گوگل است! 


پایان دوران طلایی گوگل و صنعت سئو؟


برخلاف جستجو از طریق گوگل، ChatGPT شما را از پیمایش بی‌پایان صفحات و گم شدن میان لینک‌ها خلاص می‌کند و در عین حال پاسخ‌های مستقیم و کاربردی مورد نیازتان را نیز در اختیارتان می‌گذارد. این امر می‌تواند باعث شود تا افراد بجای جستجو در گوگل به جستجو مطالب خود از طریق این ربات بپردازند. در این سناریو، جذابیت گوگل برای شرکت‌های مختلف جهت تبلیغات می‌تواند به طرز چشمگیری کاهش یابد، جذابیتی که بیشترین منبع درآمد گوگل است! اما از آن بدتر این است که گوگل تنها نیست و هزاران شرکت مختلف از طریق تخصص خود در زمینه سئو در حال کسب درآمد هستند و با این وضعیت در قدم ضربه خواهند خورد و در آینده‌ای نه چندان دور به تعطیلی کشیده خواهند شد. خبر بدتر برای این صنعت آن است که نسخه GPT-4 بزودی روانه بازار خواهد شد و اگر گوگل اقدامی نکند احتمالاً شاهد سقوط بعدی سهام این شرکت خواهیم بود. اما آیا برای از بین رفتن گوگل آماده‌ایم؟!


مرز بین درست و غلط


ایجاد یک موتور جستجوی خوب کار بسیار پیچیده‌ایست. الگوریتم‌هایی که گوگل از آن‌ها را ایجاد کرده است برای جلوگیری از افشای اخبار جعلی، نژادپرستی، سرقت ادبی و بسیاری زمینه‌های دروغین دیگر است. این الگوریتم‌ها برای نشر اخبار درست و جلوگیری از سوءاستفاده‌گران باید به صورت مداوم تنظیم و به روز شوند.
اگر ChatGPT می‌خواهد این امکان را در خود ایجاد کند باید سه موضوع: شفافیت، سوگیری اطلاعات و اجتناب از ساخت اطلاعات دروغین را در خود داشته باشد.
چالش بزرگ دیگر برای این چت‌بات این است که مدل‌های مورد استفاده از طریق آن هوشمند نیستند و کاملاً ریاضیاتی و از طریق یادگیری حجم زیادی از اطلاعات صورت گرفته‌اند؛ پس تیم پشتیبان آن باید تیمی بی‌طرف باشند تا بتوانند از سوگیری‌های احتمالی اطلاعات این ربات جلوگیری کنند. برای مثال طبق گزارشات Zippia(شرکتی است که خدمات استخدام آنلاین را ارائه می‌دهد)، %70 برنامه‌نویسان دنیا مرد و 69% آن‌ها نیز سفیدپوست هستند، همین امر می‌تواند باعث شیطنت‌هایی از سمت گروهی متخصص به دنیای کامپیوتر که راه‌های فرعی زیادی را در کدنویسی بلد هستند شود.


سلطنت گوگل همچنان پابرجا


با تمام این صحبت‌ها بعید بنظر می‌رسد که فعلاً سلطنت گوگل به عنوان پادشاه موتورهای جستجو به پایان برسد. اینکه آینده موتورهای جستجو با هوش‌مصنوعی هدایت خواهد شد غیرقابل انکار است، ضمن اینکه شرکت گوگل تیم بسیار قوی و متخصصی در زمینه برنامه‌نویسی و هوش‌مصنوعی در اختیار دارد و قطعاً ساکت نمی‌ماند و به احتمال زیاد شاهد یک شگفتی عظیم از این شرکت بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود. با این حال، با اینکه استفاده از چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی در مقیاس انبوه فعلاً کاری خطرناک و غیرممکن است اما ChatGPT به ما نشان داد که هوش‌مصنوعی قادر به انجام چه کارهایی است و یک دورنما از آینده صنعت تکنولوژی را به معرض نمایش درآورد و نشان داد که ورود هوش‌مصنوعی به عرصه اینترنت می‌تواند چقدر مخرب باشد؛ البته نه برای من و شما، بلکه برای شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در این زمینه.


کلام آخر


اطلاعات بی‌ارزش زیادی در اینترنت وجود دارند. در واقع یافتن محتوای باکیفیت بخصوص در مسائل حساس مانند ارز دیجیتال، پزشکی و... کار وقت‌گیر و دشواری است. اما اگر می‌خواهید پیشرفت در کارتان داشته باشید، باید همیشه یک قدم جلوتر از افراد دیگر باشید. اطلاعات خود را به روز نگه دارید، از منابع معتبر برای اینکار استفاده کنید و تا جایی که ممکن است سعی کنید از تکنولوژی‌های جدید در کسب‌وکار خود بهره ببرید.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما