اینترنت

محاسبات ابری (Cloud Computing) چیست قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

دنیای کسب‌وکار با پلتفرم‌های ابری:


پلتفرم‌های ابری می‌توانند به صورت‌های گوناگونی در کسب‌وکارها مورد استفاده قرار گیرند. برخی از کاربران تمامی اطلاعات و برنامه‌های خود را روی پلتفرم ابری ذخیره‌سازی می‌کنند در حالی که برخی دیگر از کاربران از روشی تلفیقی استفاده می‌کنند و برخی اطلاعات مهم را روی سرور خصوصی خود ذخیره می‌کنند و مابقی اطلاعات را روی پلتفرم ابری. چگونگی استفاده از این پلتفرم کاملا به طرح کسب‌وکار شما بستگی دارد.
مشهورترین پلتفرم‌های ابری متعلق به غول‌های صنعت تکنولوژی که در این زمینه فعالیت دارند عبارتند از:
1) Google Cloud
2) Amazon Web Services (AWS)
3) Microsoft Azure
4) IBM Cloud
5) Alibaba Cloud (Meanwhile)
پلتفرم ابری آمازون 100% عمومی است و می‌توانید برای خدمات‌ مختلف ثبت‌نام کرده و حق اشتراک بپردازید. پلتفرم ابری مایکروسافت این اجازه را به کاربران می‌دهد تا بخشی از اطلاعات خود را بر روی سایت خود نگهداری کنند. پلتفرم ابری علی‌بابا تحت اختیار هولدینگ علی‌بابا و شرکت‌های این مجموعه است.


ویژگی‌های فناوری پلتفرم ابری:


توسعه این فناوری طی دهه‌ها انجام شده‌است و پس از سالیانی طولانی به جایگاه فعلی خود رسیده‌است. این فناوری با اینکه بسیار شناخته شده‌است اما همچنان در بعضی موارد با وب‌هاستینگ‌های قدیمی اشتباه گرفته می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد پلتفرم‌های ابری می‌پردازیم:
1) تأمین: کاربران می‌توانند متناسب به حجم کاری خود تقاضای فضای بیشتر یا کمتر در این پلتفرم دهند و این پلتفرم‌ها مسائلی مانند ذخیره‌سازی منابع، مدیریت سرور و... را که در روش‌های قدیمی به عهده ادمین بود را حذف کردند و به صورت خودکار توسط سیستم انجام می‌شوند. 
2) انعطاف‌پذیری: میزان محاسبات قابل تغییر هستند و شرکت‌ها می‌توانند با توجه به میزان تقاضا این میزان را کاهش یا افزایش دهند. این امر باعث حذف بسیاری از زیرساخت‌ها در شبکه می‌شود که خود در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است. 
3) پرداخت متناسب با مصرف: استفاده از این پلتفرم این اجازه را به کاربران می‌دهد تا متناسب با تقاضای خود حق اشتراک پرداخت کنند و نه بیشتر.
4) ذخیره‌سازی ایمن: این پلتفرم‌ها برای بالا بردن ضریب امنیت در حفظ اطلاعات اطلاعات مهم کاربران را در پایگاه‌داده‌های مختلف در نقاط متفاوت ذخیره‌سازی می‌کنند.
5) سهولت در انتقال: سازمان‌ها می‌توانند به راحتی اطالاعات خود را از پلتفرم ابری برداشته، به آن اضافه کرده و یا به یک پلتفرم ابری دیگر انتقال دهند. این امر باعث مدیریت هزینه‌ها برای شرکت نیز می‌شود.
6) دسترسی: کاربران می‌توانند به راحتی از هر نقطه‌ای و از طریق اینترنت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند، آن‌ها را آپلود و یا دانلود کنند.
7) زیرساخت اشتراکی: این ویژگی به تعداد متعددی از کاربران این اجازه را می‌دهد تا از زیرساخت‌های فیزیکی مشترکی به صورت هم‌زمان استفاده کنند و در عین حال امنیت اطلاعاتشان تضمین شده باشد. 


مزایای استفاده از پلتفرم‌های ابری: 


1) مدیریت هزینه‌ها: شرکت‌ها با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی را حذف و مدیریت کنند، برای مثال دیگر نیازی نیست که برای ساخت تجهیزاتی از قبیل سرور و... هزینه کنند. با رفع این مشکل، برخی مشکلات دیگر از جمله مانند هزینه‌های تعمیر و نگهداری از تجهیزات نیز حذف می‌شوند و همچنین دیگر نیازی به یک تیم IT بزرگ نیست.
2) تحرک داده‌ها و حجم‌کاری: ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی پلتفرم ابری به این معناست که کاربران دیگر برای انتقال داده‌ها نیازی به استفاده از ابزار فیزیکی مانند فلش یا هارد اکسترنال ندارند و از هر جایی از دنیا به راحتی با موبایل و یا کامپیوتر از طریق اینترنت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی خواهند‌داشت و به راحتی می‌توانند کارهای خود مانند پردازش، ذخیره‌سازی، بازیابی و... را بر روی این پلتفرم انجام دهند. به علاوه اینکه تمام آپدیت‌های این پلتفرم‌ها به صورت خودکار توسط شرکت‌های مالک پلتفرم‌ها انجام می‌شوند.
3) بازیابی اطلاعات: تمامی سازمان‌ها نگرانی مشترکی در مورد از دست رفتن اطلاعات خود دارند. ذخیره‌سازی اطلاعات این تضمین را برای کاربران به وجود می‌آورد که همیشه به اطلاعات خود دسترسی داشته‌باشند و در صورتی که دستگاه آن‌ها(لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و...) دچار مشکل شد اتفاقی برای اطلاعات آن‌ها به وجود نیاید. این ویژگی که به BCDR(Business Continuity and Disaster Recovery) معروف است این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا در صورت وقوع هر نوع اختلال و مشکل مانند بلایای طبیعی و یا رفتن برق بتوانند به راحتی اطلاعات خود را بازیابی کنند.


معایب استفاده از پلتفرم‌های ابری:


1) امنیت پلتفرم ابری: امنیت همیشه به عنوان یکی از اساسی‌ترین معضلات فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید بوده است. سازمان‌ها با استفاده پلتفرم‌های ابری برای انجام کارها و ذخیره‌سازی اطلاعات خود ریسک‌های زیادی از جمله هک شدن اطلاعات را می‌پذیرند.
2) غیرقابل پیش‌بینی بودن هزینه‌ها: روش Pay-as-you-go در پلتفرم‌های ابری و وابستگی هزینه‌ها به حجم‌کاری و فضای ابری مورد نیاز باعث شده‌است که پیش‌بینی هزینه‌ها کاری دشوار باشد. همچنین برخی از این پلتفرم‌های ابری خود به چند پلتفرم ابری دیگر مرتبط و متصل هستن که خود هزینه‌های جداگانه‌ای به وجود می‌آورند و پیش‌بینی هزینه‌ها را دشوارتر نیز می‌کنند.
3) عدم دسترسی به زیرساخت‌ها: همانطور که پیش‌تر اشاره شد خیلی از عملیات‌ها در پلتفرم‌های ابری به صورت خودکار انجام می‌شوند بدون نیاز به ادمین و تمامی زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها در اختیار شرکت مالک است و این امر می‌تواند تا حدودی برای امنیت اطلاعات(بخصوص اطلاعات مهم و امنیتی) نگران کننده باشد.
4) انطباق قوانین: در هنگام انتقال داده‌ها به محیط ابری باید قوانین شرکت مالک را در نظر بگیریم زیرا ممکن است اطلاعاتی که می‌خواهیم ذخیره‌سازی کنیم با قوانین پلتفرم در تناقض باشد و باعث ایجاد مشکل شود.

مانند تمامی فناوری‌های مختلف این تکنولوژی نیز مزایا و معایب بسیار دیگری نیز دارد که ممکن است در آینده بهبود یا رفع شوند. در حال حاضر فناوری پلتفرم ابری آن‌طور که باید مورد استفاده همگان قرار نمی‌گیرد و دلیل آن نیز می‌تواند موارد گوناگونی از جمله نبود زیر ساخت مناسب، عدم توجیه مالی، اعتماد نکردن و... باشد، اما پیش‌بینی حاکی از آن است که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.  

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما