برنامه نویسی

فرانت اند (Front End) چیست؟ قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

چگونه می‌توانیم به یک برنامه‌نویس فرانت‌اند تبدیل شویم؟


در ابتدا یک توصیه دوستانه! نگذارید لیست وظایفی که با هم مرور کردیم شما را بترساند. برای تبدیل شدن به یک فرد کارشناس در هر زمینه‌ای نیازمند زمان، آموزش مناسب و استعداد در آن زمینه هستید. پس نگران نباشید و اگر به برنامه‌نویسی فرانت‌اند علاقه دارید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید کم‌کم استارت کار خود را به عنوان یک توسعه دهنده فرانت آغاز کنید:


۱) شروع به یادگیری HTML، CSS و JavaScript کنید:


این موارد پایه و اساس توسعه برنامه‌های تحت وب هستند، بنابراین قدم اولتان باید تسلط بر آن‌ها باشد. اگر علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی باشید، یادگیری آن‌ها کار دشواری نیست. منابع آنلاین بسیاری هستند که بدون پرداخت و رایگان می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری استفاده کنید (طبق تجربه شخصی بهتر است به صورت خودخوان وارد بازار برنامه‌نویسی شوید و پول خود را برای کلاس‌های مختلف هدر ندهید. در این کلاس‌ها شما وقت و پول خود را صرف چیزی می‌کنید برای یادگیری مسائلی که کاربردی نیستند). پس از یادگیری موارد ذکر شده سعی در یادگیری فریم ورک‌های کاربردی و بروز دنیای توسعه کنید.


۲) به روز باشید:


مدام سرچ کنید، مقالات مختلف را مطالعه کنید و از آپدیت‌های مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی مطلع باشید. مقالات آموزشی را دنبال کنید تا نحوه کار با کد را بهتر یاد بگیرید. برای اینکار می‌توانید از ویدیوهای آموزشی رایگان استفاده کنید. یادتان باشد، دنیای کدنویسی بسیار پهناور است و به احتمال زیاد مشکلی که شما به آن برخورده‌اید را کسی پیشتر به آن برخورده و برای آن راه حلی پیدا کرده‌است؛ با سرچ درست می‌توانید راه حل مشکلات خود را به راحتی بیایید.


۳) تمرین کنید:


یک جمله معروف است که می‌گوید: با تمرین کامل شوید! یادگیری به تنهایی کافی نیست و تا تمرین نشود تسلط به همراه نخواهد ‌داشت. امتحانات دوران مدرسه یا دانشگاه را بخاطر بیاورید، بارها پیش می‌آمد که فرمولی را خوب حفظ می‌کردیم اما در حل مسئله نمی‌توانستم از آن استفاده کنیم. اینجا هم شرایط مشابه است. از ساخت رابط‌های کاربری ساده و کوچک شروع کنید و کم‌کم برنامه خود را گسترش دهید. اگر دچار اشتباه شدید نگران نباشید، اشتباه جزئی از یادگیری‌ست. گاهی اوقات یادگیری و تثبیت مسائل با اشتباه کردن بهتر صورت می‌گیرند.


۴) خط فرمان(Command Line) را یاد بگیرید:


زمانی که وارد یادگیری زمینه‌ای شده‌اید که با طراحی وب مرتبط است، باید مفاهیم مرتبط با آن را نیز یاد بگیرید؛ مفاهیمی مانند: نمایش فایل‌ها (Displaying files)، File system navigation و... . در کلامی ساده‌تر، باید خود را با ویژگی‌های Shell (شِل یا پوسته در محاسبات کامپیوتری یک برنامه کامپیوتری است که سرویس‌های یک سیستم عامل را در اختیار کاربر یا سایر برنامه ها قرار می‌دهد. به طورکلی پوسته‌های سیستم عامل از یک رابط خط فرمان یا به اختصار CLI(Command-Line Interface) یا رابط کاربری گرافیکی یا به اختصار  GUI(Graphical User Interface)، بسته به نقشی که قرار است کامپیوتر ایفا کند و عملکرد خاصی که از آن انتظار می‌رود، استفاده می‌کنند) که ابزاری برای دسترسی به فانکشن(Function)های سیستم عامل از طریق یک رابط متنی است، آشنا کنید. 


۵) کنترل نسخه یا ورژن(Version Control) را یاد بگیرید:


یکی از مشکلات یا بهتر است بگوییم خطراتی که در زمینه کدنویسی وجود دارد این است که ممکن است با ایجاد یک تغییر کوچک کد ما به اصطلاح شکسته(Break) شود. حتی در بعضی مواقع بعد از رفع مشکل باز هم کد شما مانند قبل عمل نمی‌کند! به همین خاطر بهتر است به عنوان یک برنامه نویس فرانت‌اند، کنترل نسخه را خوب یاد بگیرید. تعداد زیادی سیستم‌های کنترل نسخه برای انتخاب وجود دارد و دست شما در این زمینه بسیار باز است؛ اما اگر می‌خواهید یک راست به سراغ محبوب‌ترین آن‌ها بروید و از ازبین رفتن ناگهانی کد خود در اثر اشتباهات فردی و غیره جلوگیری کنید، بهتر است به سرغ Git بروید(اگر تمایل به استفاده از پلتفرم‌های گیت دارید می‌توانیم به سراغ دو پلتفرم GitLab و GitHub بروید که بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب هستند و امکانات بسیار خوبی را در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. پیشنهاد مجموعه پیشگامان لوتوس استفاده از GitHub به علت سهولت کار بالاتر و امکانت بیشتر است). 


۶) مهارت‌های خود را تقویت کنید:


همانطور که در اوایل وبلاگ اشاره کردیم، اینترنت منبع بسیار وسیعی برای پیدا کردن اطلاعات گوناگون است. چه فرصتی از این بهتر! برخی آموزش‌ها، ابزارها و پروژهای متن باز(Open-Source) را بررسی کنید. منابع و وبسایت‌های بسیاری وجود دارند که دنیایی از اطلاعات آموزشی و پروژه‌های گوناگون را به صورت آنلاین، کاملاً رایگان و بدون صرف حتی یک ریال، در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهند. کافیست مهارت سرچ کردن خود را تقویت کنید! 


۷) می‌توانید در دوره‌های مختلف شرکت کنید:


می‌توانید در دوره‌های حضوری یا آنلاین مختلف شرکت کنید تا از دانش افراد باتجربه استفاده لازم را ببرید. دوره‌های رایگان نیز وجود دارند اما قطعاً در این دوره‌ها به موضوعات مختلف تنها به صورت سطحی اشاره خواهد‌ ‌شد! سعی کنید از دوره‌های خارجی استفاده کنید. طبق تجربه افراد مختلف، بسیاری از کلاس‌های موجود در زمینه برنامه‌نویسی در ایران از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و مطالب کاربردی مناسبی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. اگر در انجام این کار مصمم هستید، بهتر است از معتبر بودن دوره اطمینان حاصل کنید و به تعریف افراد و تبلیغات مختلف اکتفا نکنید؛ منابع و موضوعاتی که قرار است در دوره مورد بررسی قرار گیرد را چک کنید و مطمئن شوید کاربردی هستند. اما باز هم پیشنهاد ما استفاده از اقیانوس منابع رایگان موجود در اینترنت است!


۸) یک دوره کارآموزی را سپری کنید:


گاهی اوقات باید از صفر شروع کرد!‌ خود را یک برنامه‌نویس مبتدی در نظر بگیرید و برای یادگیری به شرکتی بروید که می‌توانید از جربیات آدم‌های متخصص استفاده کنید. ممکن است چند ماه دستمزدی دریافت نکنید؛ اما مشکلی نیست چون شما برای یک آینده درخشان درحال جنگیدن هستید. در انتخاب شرکتی که برای کارآموزی می‌روید دقت لازم را داشته باشید. ممکن است برخی از آن‌ها از شما طلب مبالغی برای کارآموزی کنند و یا بخواهند چندماه رایگان از شما به عنوان نیروی کار بدون دستمزد استفاده کنند و بعد از آن با شما قطع همکاری کنند. اما یک شرکت خوب با کادری مجرب می‌تواند از شما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای بسازد و رزومه کاری درخشانی را برای شما فراهم کند.


آینده یک توسعه دهنده فرانت‌اند چیست؟


آمارهای عجیب و خیره کننده‌ای در این زمینه وجود دارند که کافیست با مهارت سرچ خود آن‌ها را به راحتی در وبسایت‌های مختلف مشاهده کنید! گسترش و پیشرفت سریع و چشمگیر تکنولوژی و بخصوص صنعت برنامه‌نویسی از هیچکس پنهان نیست و روز به روز نیست سرعت آن در حال افزایش است. طبق یکی از آمارهای جالبی که اداره کار ایالات متحده چند سال پیش منتشر کرد، نرخ رشد استخدام بین سال‌های 2016 تا 2026 را در این کشور 15٪ تخمین زده است؛ این نرخ رشد بسیار سریع‌تر از میانگین دیگر مشاغل است!
اگرچه این اعداد باورنکردنی به نظر می‌رسند اما اگر کمی تأمل کنیم و بازه زمانی اعلام شده را در کنار سرعت پیشرفت تکنولوژی نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که آنقدرها هم که فکر می‌کردیم آمار شکه‌کننده‌ای نیست. پتانسیل بالای اینترنت و افزایش میزان استفاده کاربران از آن، بخصوص در زمینه موبایل، به معنای رونق کسب‌وکارهای دیجیتال است و این یعنی نیاز بیشتر به اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها گوناگون؛ در نتیجه بازار کار نیاز بیشتری به برنامه‌نویسان دارد.


چگوه بدون مدرک آکادمیک می‌توانیم یک برنامه نویس فرانت‌اند شویم؟


در گذشته داشتن یکی از مدرک‌های مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا نرم افزار برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس امری ضروری بود. اما این وضعیت چندین سال است که دستخوش تغییرات شده ‌است. دیگر مهم نیست که مهارتتان را از کجا کسب کرده‌اید؛ تنها میزان تخصص شماست که برای شرکت‌ها ارزشمند است. می‌توانید به راحتی از طریق منابع رایگان اینترنت و یا شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف مهارت‌های لازم جهت تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده را کسب کنید و شروع به کار در این زمینه کنید.


چگونه می‌توان در کمتر از سه ماه یک برنامه نویس فرانت‌اند شد؟!


سوال مسخره‌ای به نظر می‌آید، اینطور نیست؟! باید بگوییم هیچ میانبری برای اینکار وجود ندارد و بهتر است بگوییم قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد! یادگیری برنامه‌نویسی نیازمند صرف وقت، استعداد و پشتکار است. برخی از افراد ممکن است به صورت تمام وقت پیگیر یادگیری باشند و برخی دیگر ممکن است به علت شرایط زندگیشان مجبور باشند به صورت پاره وقت و یا حتی کمتر به آن بپردازند. در عوض ممکن است برخی از بهره هوشی بالاتری برخوردار باشند و مفاهیم را با سرعت بالاتری یاد بگیرند. اما شاه کلیدی یادگیری هر چیزی داشتن استمرار در آن است. اگر برای انجام کاری مصمم هستید آن را جدی بگیرید و برای آن وقت بگذارید؛ روزانه وقتی را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. از فرآیند یادگیری لذت ببرید و عجله نکنید. اگر سعی کنید از مسیری لذت ببرید، انجام آن کار برایتان آسان‌تر و دلپذیرتر خواهد‌بود.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما