شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing

دیجیتال مارکتینگ 


دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که یک شرکت برای جذب مشتریان به انجام آن‌ها می‌پردازد. این اقدامات در بستر دیجیتال و از روش‌های مختلفی از جمله: شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، ایمیل، وبینار و به روش‌های دیگر(بخصوص در بستر اینترنت) صورت می‌گیرد. این روش بازاریابی نوین تشابهاتی نیز با بازاریابی سنتی دارد اما تفاوت‌های بسیاری نیز دارند. جذابیت بیشتر این روش نسبت به بازاریابی سنتی و همچنین تمایل بیشتر مشتریان به بسترهای دیجیتال، باعث شده تا استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ اثرات مثبت زیادی برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان داشته باشد.


چرا دیجیتال مارکتینگ؟


نکته بسیار مهم در این باره این است که، گستردگی اینترنت در قرن ۲۱ و همه‌گیری این فناوری بستری بسیار مناسب را برای تبلیغات و جذب مشتری فراهم آورده‌است. به گونه‌ای که با صرف هزینه‌ای کمتر می‌توان تبلیغات گسترده‌تر و موثرتری را انجام داد. همچنین با ترکیب دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی‌های دیگر مانند اینترنت رفتارها و... می‌توان بازارهای هدف بهتری را که احتمال فروش محصول و خدماتی خاص در آن‌ها بیشتر است را پیدا کرد که خود فروش بیشتر و درآمد بیشتر را به همراه خواهد‌داشت. برای درک بهتر بازاریابی نوین و یا همان دیجیتال مارکتینگ، یک مثال ساده می‌زنیم: فرض کنید نزدیک شب یلداست و یک تولیدی پوشاک، لباس هایی با تِم(Theme) مرتبط با این مناسبت تولید کرده‌است. همانطور که مشخص است این تولیدی بازه زمانی کوتاهی را برای فروش محصولات خود دارد و بعد از شب یلدا لباس‌‌‌هایی که تولید کرده‌است دیگر فروش چندانی نخواهند‌داشت. پس باید در یک بازه زمانی کوتاه تبلیغات گسترده‌ای انجام دهد به گونه‌ای که مخاطبین بسیاری را به مشتری تبدیل کند. بهترین روش ممکن تبلیغات در بستر دیجیتال است، زیرا از این طریق می تواند به راحتی و بدون واسطه با قیمت پایین‌تر جنس خود را به بازار هدف یا همان مشتریان برساند و همچنین افرادی را به مشتری تبدیل کند که کیلومترها با آن‌ها فاصله دارد، در نتیجه با صرف هزینه کمتر می‌تواند سودآوری بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورد. حال این جذب مخاطب از هر روشی می‌تواند صورت گیرد که موثرترین آن‌ها در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی و وبسایت است. 
امروزه شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم جهان برخورداند، در نتیجه فروشندگان نیز فرصت را غنیمت شمرده و به صورت گسترده در حال فعالیت و جذب مشتری از پلتفرم‌های مختلف بخصوص اینستاگرام هستند. شرکت متا نیز برای سهولت کار این فروشندگان و همچنین درآمدزایی بیشتر برای مجموعه خود امکاناتی را در قالب اکانت بیزینس(Business Account) در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بتوانند کسب و کار دیجیتال خود را تقویت کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ این است که تا حدود بسیاری رایگان است و در صورت افت مخاطبین در یک پلتفرم می‌توان بستر تبلیغات را به پلتفرمی دیگر که طرفداران بیشتری دارد منتقل کرد.
دیجیتال مارکتینگ در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز مانند تمامی روش‌های بازاریابی اصولی مخصوص خود را دارد که به ۵ مرحله تقسیم می‌شود. این ۵ مرحل عبارتند از:
۱) داشتن استراتژی
۲) برنامه‌ریزی و انتشار
۳) تعامل
۴) تجزیه و تحلیل و بررسی گزارشات
۵) تبلیغات
جدا از تمامی مزایایی که برای دیجیتال مارکتینگ نام برده شد، یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از بستر اینترنت بخصوص وبسایت و شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی، در اختیار داشتن ابزارهای آنالیزی است. با کمک این ابزارها می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را برای بهینه‌سازی شرایط ارائه خدمات خود به مشتریان ایجاد کنید.


انواع دیجیتال مارکتینگ:


همانطور که پیشتر گفته‌ شد، دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در شکل‌های مختلفی به کار گرفته شود. برخی از این اشکال عبارتند از:
ایمیل مارکتینگ(Email Marketing): در این روش فروشندگان می‌توانند به مشتریان خود که قبل‌تر ایمیل‌های آن‌ها را گرفته‌اند رویدادهای مختلف خود را ارسال کنند. مثلا تخفیف‌های ویژه، جشنواره‌ها و... .
مارکتینگ از طریق شبکه‌های مجازی(Social Media Marketing): پیشتر در مورد این روش بازاریابی دیجیتال مفصل صحبت شد. از جمله معروف ترین شبکه های اجتماعی در این زمینه عبارتند از: اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام و واتساپ. هر کدام از این پلتفرم‌ها امکانات بخصوص خود را برای فعالیت‌های تجاری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک(Pay-Per-Click): این مدل از تبلیغات با پرداخت هزینه همراه هستند و ناشر به ازای هر کلیکی که بر روی بنر تبلیغاتی انجام شود از مالک تبلیغ پول دریافت می‌کند. همچنین این سبک از تبلیغات می‌تواند به گونه‌ای باشد که برخی اطلاعات مانند: سن، مکان افراد و... نیز جمع‌آوری شود و برای تجزیه و تحلیل در اختیار مالک بنر تبلیغاتی قرار گیرد.
بازاریابی محتوایی(Content Marketing): این بازاریابی از طریق انتشار محتواهای مختلف سعی در رسیدن به بازار هدف خود دارد. معمولا از این نوع بازاریابی زمانی استفاده می‌شود که مالکین سعی در برقراری ارتباط بین پلتفرم‌های ازتباطی خود با مشتریان را دارند. برای مثال یک شرکت برای بالا بردن امتیاز وبسایت خود و جذب بیشتر مشتری شروع به تولید محتواهای خاص در شبکه‌های اجتماعی می‌کند تا با کلیک شدن رتبه وبسایت خود را ارتقا بخشد و یا برعکس.
محتوای حمایتی(Sponsored Content): در این روش(که بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد)، کسب و کارهای نوپا برای تبلیغ محصول و خدمات خود به شرکت‌های تبلیغاتی مبالغی را پرداخت می‌کنند تا برایشان تبلیغ کرده و از این طریق دیده شوند.
بازاریابی وابسته(Affiliate marketing): در این روش افراد برای تبلیغ کسب و کار خود به یک فرد مشهور در یک پلتفرم خاص مانند اینفلوئنسرهای اینتساگرام یا یوتیوب، مبالغی را پرداخت می‌کنند تا برایشان تبلیغ کنند.
بازاریابی پیامکی(Short Message Service or SMS Marketing): این سبک از بازاریابی مختص کسب و کارها نبوده و زمینه های گسترده تری را نسبت به بقیه روش ها شامل می شود. از فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته تا تبلیغات انتخاباتی!
به طور کلی بازاریابی اشکال مختلفی دارد و استفاده از آن‌ها باید متناسب با نوع و کسب و‌کار، میزان اثرگذاری مورد نظر و بودجه در نظر گرفته شده‌باشد. برخی از شرکت‌ها استفاده از یک روش را کافی می‌دانند و برخی دیگر به صورت تلفیقی از آن‌ها بهره می‌گیرند. ولی همانطور که واضح است بهره‌گیری از دیجیتال مارکتینگ در دنیای کسب و کارهای رقابتی امروز، امری حیاتی ست و هرچه از روش‌های مختلف و متنوع‌تری استفاده شود اثرگذاری بیشتری نیز خواهدداشت.

پایان قسمت اول

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما