دنیای مجازی

۹ شکل مختلف دیجیتال مارکتینگ (Types of Digital Marketing)، چه زمانی و چگونه؟ قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

۵) بازاریابی وابسته و اینفلوئنسر(Affiliate and Influencer Marketing):


کار کردن با یک فرد مشهور می‌تواند سرعت چشم‌گیری به فرآیند جذب مخاطب شما بدهد. هرچه فردی که شما برای تبلیغات خود و شناخته‌شدن برندتان با آن همکاری می‌کنید مشهورتر و محبوب‌تر باشد، قاعدتاً اثر مثبت‌تری را نیز شاهد خواهید‌بود. به صورت معمول در شبکه‌های اجتماعی این امر شناخته شده‌تر است و پیج‌های مختلفی پستی را آماده می‌کنند و لینک‌های مرتبط با پیج یا وبسایت خود را در آن پست قرار می‌دهند و آن را به پیج‌های پرمخاطب‌تر می‌دهند تا با پست کردن آن جذب مخاطب داشته باشند؛ برخی دیگر نیز افراد مشهور استفاده می‌کنند تا برایشان یک ویدیو تبلیغاتی بسازند و یا در تیزر تبلیغاتی آن‌ها نقشی کوتاه را ایفا کنند.
مزایا:
۱) از یک جامعه بزرگ مخاطبین به صورت یکجا بهره‌مند می‌شوید و شاهد یک جهش در جذب مخاطب خواهید‌بود.
۲) چون مخاطبین به فرد مورد نظر اعتماد دارند پس راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند و می‌توانید مشتریان واقعی بیشتری پیدا کنید.
معایب:
۱) این روش هزینه‌بر است زیرا افراد مشهور و صفحات محبوب تنها با دریافت مبالغ زیاد حاضر به همکاری و تبلیغ پیج‌های دیگر هستند.
۲) اگر در پیج مناسبی تبلیغات انجام ندهید، ضمن صرف هزینه، مخاطب چندانی نیز نمی‌توانید جذب کنید و برایتان تبدیل به یک چوب دو سر باخت می‌شود(برای مثال اگر یک پیج لوازم دیجیتال را در یک پیج آشپزی تبلیغ کنید، هرچند که پیج آشپزی از تعداد مخاطبین زیادی بهره‌مند باشد، بازهم انتخاب درستی نکرده‌اید و نتیجه تبلیغات می‌تواند دلسرد‌کننده باشد).
برای شروع:
پیج مناسبی برای انجام تبلیغات خود پیدا کنید(برای این کار بهتر است لیستی از پیج‌هایی که ممکن است نتایج بهتری از تبلیغات در آن‌ها کسب کنید را تهیه و تنظیم کنید) و اهداف خود از هر تبلیغی که انجام می‌دهید مشخص کنید(مثلا بگویید با تبلیغ در این صفحه می‌خواهیم ۲۰۰ نفر افزایش مخاطب داشته باشیم و...). با هر یک از پیج‌ها ارتباط بگیرید و شرایط هر یک را برای تبلیغات بررسی کنید. پس از مقایسه آن‌ها می‌توانید بهترین گزینه را با توجه به شرایطتان(میزان بودجه درنظر گرفته شده، زمینه فعالیت و...) پیدا کنید.


۶) بازاریابی از طریق ایمیل(Email Marketing):


حتما تا حالا به این موضوع برخورد کرده‌اید که زمانی که می‌خواهید از اطلاعات یک وبسایت استفاده کنید از شما درخواست می‌کند تا اکانتی را ایجاد کنید و ایمیل خود را وارد کنید. با این کار وبسایت شروع به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای شما می‌کند که مفهوم کلی بازاریابی از طریق ایمیل را شامل می‌شود. این ایمیل‌ها محتوای مختلفی را در بر می‌گیرند؛ برای مثال اعلام تخفیفات، کد تخفیف زمان‌دار، اعلام رویدادهای مختلف، اعلام محصولات جدید و... . معمولا این سبک از بازاریابی دیجیتال دست کم گرفته می‌شود و توجه زیادی به آن نمی‌شود، اما بر اساس بازریابی لایف(به انگلیسی Lyfe marketing، یک کمپانی فعال در زمینه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است)، به ازای هر یک دلار هزینه‌ای که برای بازاریابی ایمیلی انجام می‌شود درآمدی معادل 40 دلار خواهد‌داشت. مهم‌ترین نکته در بازاریابی ایمیلی این است که ایمیل‌ها باید حاوی محتوای بسیار جذابی برای مخاطبان باشند تا آن‌ها را وادار به کلیک و پیگیری کردن کنند؛ برای مثال تخفیفاتی ارائه دهید که این تخفیفات را از هیچ طریق دیگری نمی‌توانند دریافت کنند.
مزایا:
۱) برای خلاف انواع دیگر بازاریابی، این سبک از بازاریابی دیجیتال مستقل از هرگونه الگوریتم و تغییرات آن‌هاست.
۲) ارائه دادن ایمیل‌هایی با محتوای مناسب باعث می‌شود در ذهن کاربران ثبت شوید و هنگام خرید برند شما را نیز به خاطر داشته باشند.
معایب:
۱) خیلی از کاربران دیر به دیر به ایمیل‌های خود سر می‌زنند و برخی دیگر نیز ایمیل‌های تبلیغاتی را به سختی باز می‌کنند.
۲) معمولاً بسیاری از مخاطبان با دیدن تعداد زیادی از ایمیل‌های تبلیغاتی در ایمیل باکس(Email Box) خود احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنند و این حس نارضایتی باعث می‌شود تا آن‌ها اشتراک و ارتباط خود را قطع کنند. 
برای شروع:
۱) یک نرم افزار ایمیل برای انجام این کار انتخاب کنید. نرم افزارهایی از قبیل: ConvertKit، GetResponse، Mailchimp و... (این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مارکتینگ خود را اتوماتیک کنید).
۲) ایمیل‌های مشتریان خود یا افراد دیگر را جمع‌آوری کنید.
۳) در مورد پیشنهادات و آفرهایی که می‌خواهید به مشتریان خود اراده دهید تصمیم‌گیری کنید.
۴) به جای تبلیغات پی در پی به محتوایی که ارائه می‌دهید توجه بیشتری داشته‌باشید(در یک کلام کیفیت را فدای کمیت نکنید).
۵) ثبات را حفظ کنید و به طور منظم با مشتریان خود در ارتباط باشید(علاوه بر ایمیل به طور رندوم با آن‌ها تماس بگیرید و از محصولات، تخفیفات و... آن‌ها را مطلع سازید).
۶) تبلیغات باید منظم باشند ولی مراقب میزان آن‌ها باشید تا برای مشتریان آزاردهنده نشوند.


۷) بازاریابی از طریق موبایل(Mobile Marketing):


تعداد افرادی که در حال استفاده از موبایل برای کارهای مختلف خود هستند روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کارهای خود را به جای کامپیوتر با موبایل انجام دهند. یکی از دلایل این ترجیحات می‌تواند راحتی کار و دسترسی بیشتر به تلفن نسبت به کامپیوتر باشد؛ برای طبق تحقیقات گوگل، ۲۷٪ از مردم در سرتاسر جهان از جستجوی صوتی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؛ این یعنی بسیاری از مردم حتی دیگر حوصله تایپ کردن را نیز ندارند! از این رو می‌توان نتیجه گرفت مردم زیادی روزانه زمان زیادی را صرف گوشی همراه خود می‌کنند واین یعنی یک فرصت مناسب برای بازاریابی از طریق این بستر. این کار نیازمند انجام زنجیره‌ای از اقدامات است. برای مثال باید هرکاری را که با نسخه دسکتاپ انجام می‌شود با موبایل نیز قابل انجام باشد به گونه‌ای که افت سرعت یا نداشته باشد یا به قدری کم باشد که قابل چشم‌پوشی باشد. از آنجایی که دست ما در این گونه از تبلیغات بازتر است و می‌توانیم بسترهای مختلفی مانند انواع مختلف اپلیکیشن‌ها را طراحی و بهره‌برداری کنیم پس باید کارهای اضافی نیز صورت گیرد؛ مثلا تبلیغات درون برنامه‌ای یکی از بسترهای خوب است یا ارسال پیامک. همچنین با استفاده از پیام رسان‌های اجتماعی(همان طور که پیشتر به آن اشاره شد) می‌توان از این امر بهره برد. از طرفی این امر به قدری حائز اهمیت شده‌است که گوگل الگوریتمی جهت بررسی حالت ریسپانسیو(Responsive) وبسایت‌ها طراحی کرده‌است و بسیار در رتبه‌بندی یک سایت اثرگذار است. از این رو اگر به دنبال رقابت در دنیای کسب‌و‌کارهای رقابتی امروزی هستید باید حواستان به کاربران موبایلی باشد!
مزایا:
۱) بیشتر افراد مخصوصاً افراد جوان، وقت زیادی را صرف موبایل می‌کنند و این یعنی یک جامعه هدف بزرگ با پتانسیل بالا.
۲) برای دستیابی به مخاطبین در یک محدوده خاص می‌توان از فناوری GPS نیز کمک گرفت.
معایب:
۱) در مقایسه با کامپیوترها فضای کمتری برای ارائه محتوا دارید.
۲) طبق آمار‌ها، تبلیغات موبایلی کلیک کمتری می‌شوند. 
۳) معمولا مردم از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی بیزارند.
برای شروع:
اگر وبسایت دارید(که اگر ندارید بهتر است در اولین فرصت اقدام به ساخت یک وبسایت کنید! چون به گونه‌ای می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی دیجیتال داشتن یک وبسایت مناسب است) ابتدا حالت موبایل یا همان ریسپانسیو آن را راه اندازی کنید. این باعث می‌شود کار شما از نظر گوگل مورد تایید و از نظر کاربران حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. می‌توانید برای کسب‌وکار خود اپلیکیشن طراحی کنید، از موقعیت مکانی کاربران استفاده کنید و... . در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با بازاریابی موبایل اشاره کرده‌ایم:
۱) محتواها را ساده و کوتاه طراحی کنید تا هم باعث سرعت بارگذاری سایت شود و هم مخاطب سردرگم نشود.
۲) از متن‌های مشخص و فونت خوانا استفاده کنید.
۳) سعی کنید دکمه‌ها و لینک‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب برای کلیک کردن دچار مشکل نشود.
۴) برای محتواهای ویدیویی خود از زیرنویس و کپشن مناسب استفاده کنید تا در صورتی که موبایل افراد دچار نقص در سیستم صوتی بود، بتوانند از محتوای ویدیو مطلع شوند. 

در قسمت بعد با دو نوع از روش های بازاریابی که قدمت بیشتری دارند و میزان اثرگذاری کلی دیجیتال مارکتینگ بحث خواهیم کرد.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما