برنامه نویسی

پایتون (Python) چیست

تیم فنی
تیم فنی

پایتون                                 Python


ماهیت پایتون:


پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه فن حریف است که طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های بارز آن که این زبان را بسیار منحصر به فرد می‌کند این است که سازگاری بسیار خوبی با تمامی سیستم‌ عامل‌ها دارد از جمله: سیستم‌های بر پایه UNIX، Mac OS، MS-DOS، OS/2 و ورژن‌های مختلفی از ویندوز مانند ویندوز 10 و 11. همه فن حریف بودن این زبان به آن معناست که از این زبان می‌توان در زمینه‌های زیادی استفاده کرد و عملکرد آن مختص به زمینه‌ای خاص نیست. از این زمینه‌ها می‌توان به طراحی سایت، نرم‌افزار، یادگیری ماشین، خودکارسازی وظایف (Automat Tasks) و آنالیز داده‌ها اشاره کرد. گستردگی زمینه‌های فعالیت این زبان برنامه‌نویسی در کنار کاربرپسند بودن آن، پایتون را به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل کرده‌است.


زمینه‌های استفاده از پایتون:


همان‌طور که گفته شد زمینه‌های بکارگیری این زبان برنامه‌نویسی بسیار گسترده است و از آنجایی که یادگیری آن آسان است، بسیاری از افراد را به سمت خود جذب می‌کند که بعضاً برنامه‌نویس هم نیستند و برای انجام وظایف روزانه خود از پایتون کمک می‌گیرند؛ مانند دانشمندان، حسابداران و... . 
"برنامه‌نویسی کردن کاری بسیار خلاقانه و با ارزش است"، این حرفی است که دانشمند حوزه کامپیوتر و استاد دانشگاه میشیگان "Charles R Severance"  در کتاب خود به نام "پایتون برای همه" گفته است. 
به طورکلی برنامه‌نویسی برای کارهای بسیاری استفاده می‌شود؛ برای حل تحلیل داده، برای سرگرمی، برای کمک به حل برخی مشکلات و... که این مسئله کاملا به نیاز افراد بستگی دارد.


چه کارهایی می‌توان با پایتون انجام داد: 


1) یادگیری ماشین و تحلیل داده: در سال‌های اخیر پایتون به یکی از انتخاب‌های برنامه‌نویسان در حوزه تحلیل داده تبدیل شده‌است، به گونه‌ای که برای محاسبات پیچیده و پیاده‌سازی فناوری‌های پیچیده مانند یادگیری ماشین و هوش‌مصنوعی بسیار کاربرد پیدا کرده‌است. برای این کار، پایتون تعدادی کتابخانه دارد که به برنامه‌نویسان این اجازه را می‌دهد تا بسیار سریع‌تر و موثرتر به برنامه‌نویسی در حوزه یادگیری ماشین و تحلیل داده بپردازند. همچنین برای مصورسازی داده‌ها نیز بسیار کاربرد دارد مانند رسم نمودارهای میله‌ای، دایره‌ای، هیستوگرام‌ها، 3D Plots و... .
2) توسعه وب: پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده برای بک‌اند نویسی است. به طورکلی بک‌اند قابل مشاهده برای کاربران نیست و کار آن پردازش و برقراری ارتباط سمت سرور، روت کردن URLها و تضمین امنیت سایت است. بدین منظور پایتون برخی فریم‌ورک‌ها مانند Django و Flask را در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار می‌دهد.
3) اتوماسیون یا اسکریپتینگ(Scripting): یکی دیگر از زمینه‌های استفاده پایتون برای انجام خودکار وظایفی است که به صورت مدام در حال تکرار هستند؛ این تکرارها در دنیای برنامه‌نویسی می‌توانند برای عملکردهایی باشد که منجر به پیدا کردن خطاها بشوند و یا برای افراد می‌تواند انجام وظایف روزمره و ساده دیگر از طریق کامپیوتر باشد. به این سبک کدها اسکریپت گفته می‌شود.
4) آزمودن نرم‌افزار و نمونه‌سازی: در موضوع توسعه نرم‌افزاری، پایتون می‌تواند در زمینه‌هایی همچون کنترل کردن Buildها، یافتن باگ(Bug)ها و خطاها، تست نرم‌افزار و... بکارگیری شود. برنامه‌نویسان می‌توانند این فرآیندها را خودکارسازی کرده و برای مراحل بعدی نیز استفاده کنند. برخی از ابزارهایی که پایتون برای تست کردن نرم‌افزار در اختیار افراد قرار می‌دهد عبارتند از: Green و Requestium.  
5) وظایف روزانه: همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، یکی از کاربردهای بسیار خوب پایتون، اتوماتیک‌سازی فرآیندهای روزمره است. این ویژگی پایتون از این رو بسیار کاربردی و خوب است که افراد عادی نیز می‌توانند به راحتی برای کارهای خود از آن بهره ببرند. برخی از این کاربردها عبارتند از:
1) پیگیری قیمت‌های بازار سهام و بورس
2) یادآوری مسائل مختلف مانند یک قرار ملاقات، برداشتن وسائل مورد نیاز و... 
3) یادآوری لیست خرید روزانه
4) تبدیل فایل‌های متنی به Spreadsheets
5) تقسیم‌بندی وظایف بین افراد یک خانواده و...
6) پر کردن فرم‌های تکراری به صورت اتوماتیک
و بسیاری موارد دیگر.

علت محبوبیت پایتون:


علل متعددی برای محبوبیت پایتون در بین برنامه‌نویسان وجود دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:
1) سینتکس: سینتکس‌های بسیار ساده پایتون، باعث شده‌است که کدنویسی و فهمیدن کدهای آن بسیار ساده باشد و در نیتجه آن کار کردن با آن راحت‌تر و سریع‌تر است
2) همه فن حریف: زمینه‌های بکارگیری پایتون بسیار گسترده است؛ از برنامه‌نویسی وب سایت گرفته تا یادگیری ماشین
3) تازه کارها: به علت سادگی در سینتکس‌ها و نحوه کدنویسی، برای تازه‌کارها بسیار کاربرپسند است
4) متن‌باز(Open Source): متن‌باز بودن برای توسعه‌دهندگان یک مزیت بسیار خوب به حساب می‌آید، زیرا به آن‌ها امکان شخصی‌سازی و تغییرات بیشتری را می‌دهد
5) پیشرفت: به علت متن‌باز بودن پایتون، افراد مختلفی کدهای مختلفی را در کتابخانه(Library) قرار می‌دهند تا دیگران نیز بتوانند استفاده کنند. این کار به توسعه و فراگیری پایتون بسیار سرعت می‌بخشد
6) کتابخانه: کتابخانه پایتون بسیار کاربردی است و اگر شما در کدنویسی خود به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید به راحتی از این قسمت به جست‌وجوی جواب مورد نیاز خود بپردازید 

چهار اصطلاح مهم در رابطه با پایتون:


1) پایتون 3: که مربوط به سال 2008 است. برخلاف آپدیت‌های قبلی، بر روی دی‌باگ ورژن‌های قبلی تمرکز دارد. این ورژن تغییرات زیادی در نحوه کدنویسی نسبت به ورژن‌های قبلی داشت و نمی‌توانست ورژن‌های قبلی را ساپورت کند. برای مثال کدها خلاصه‌تر و ساده‌تر شدند و این اجازه را به کاربر می‌داد تا یک عملکرد را به روش‌های مختلف پیاده‌سازی کند.
2) توسعه یکپارچه و محیط یادگیری(IDLE): یک محیط استاندارد برای توسعه این زبان برنامه‌نویسی است که امکان دسترسی به Python Interactive Mode را از طریق Python Shell Window می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند سورس پایتون موجود را از این طریق دست‌خوش تغییرات کنند.
3) لانچر پایتون(PythonLuncher): به کاربران اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌های پایتون را از روی دسکتاپ اجرا کنند و همچنین امکان اجرای این فایل‌ها را با دوبار کلیک کردن بر روی فایل مورد(اسکریپت‌ها) نظر نیز فراهم می‌کند. این لانچر امکانات بسیار دیگری را نیز برای اجرای فایل‌های اسکریپت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
4) آناکوندا(Anaconda): یکی از بهترین محیط‌های مدیریت برنامه‌نویسی پایتون و R است که دارای بیش از 300 کتابخانه ویژه برای پروژه‌های یادگیری ماشین است. 
کلام آخر:
امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری در دنیای کدنویسی امروزه وجود دارد که در حال بکارگیری و استفاده هستند و این کاملا به یک برنامه‌نویس بستگی دارد که برای چه مواردی بخواهد کدنویسی یاد بگیرد. هر کدام از این زبان‌ها در زمینه خاصی قدرت مانور بیشتری دارند و زمان یادگیری آن‌ها نیز بسته به میزان علاقه افراد متفاوت است. برای انتخاب یک زبان مناسب جهت ورود به دنیای برنامه‌نویسی بهتر است قبل از یادگیری، خوب تحقیق کرده و در نهایت مناسب‌ترین زبان را(هم از لحاظ ارتباط‌گیری و هم از نظر کاربرد) انتخاب کنید.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما