هوش مصنوعی

هوش‌مصنوعی (Artificial Intelligence) قسمت چهارم

تیم فنی
تیم فنی

در بخش قبلی زمینه‌های بکارگیر فناوری هوش‌مصنوعی و کاربرد آن در صنایع مختلف را بررسی کردیم. حال در بخش پایانی این مقاله به معرفی هوش‌افزوده، مزایا و معایب هوش‌مصنوعی و توضیحات تکمیلی دیگر جهت آشنایی بیشتر با این فناوری و درک تفاوت آن با تکنولوژی‌های مشابه خواهیم پرداخت.

هوش‌افزوده: 
کارشناسان معتقدند که اصطلاح هوش‌مصنوعی برای اکثریت مردم یک اسم آشناست و مردم بر این باورند که پیشرفت‌های فناوری هوش‌مصنوعی تعیین‌کننده سرنوشت دنیای تکنولوژی‌ست. اما اصطلاح هوش‌افزوده (Augmented Intelligence) ممکن است کمتر به گوش خورده باشد. این تکنولوژی کاربرد هوش‌مصنوعی را به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر می‌کشد. کاربرد این فناوری تلفیقی از هوش‌مصنوعی و واقعیت‌افزوده است؛ مثلا اگر درحال خواندن مقاله یا متنی هستید به صورت خودکار قسمت‌های مهم برایتان هایلایت شوند و یا اطلاعات مرتبط و توضیحات تکمیلی برایتان نمایش داده شوند. 

نگرانی‌هایی در مورد هوش‌مصنوعی:
از آن‌جایی که پایه و اساس این فناوری از قدرت یادگیری و ذهن انسان گرفته شده‌است و با پیشرفت روزافزون این فناوری و توسعه آن، این نگرانی برای افراد به وجود می‌آید که آیا این یادگیری ماشینی در جهت درستی استفاده می‌شود یا خیر؛ زیرا ممکن است این فناوری به نقطه‌ای برسد که ربات‌های انسان‌نما و هوشمند از طریق یادگیری ماشینی رفتارهای نادرست را یاد گرفته و از آن‌ها استفاده کنند. از این رو برای جلوگیری از این اتفاقات باید حساب‌شده و دقیق عمل کنیم. برای مثال ابزارهای کنترلی طراحی کنیم و یا برای آن‌ها متناسب با زمینه فعالیتشان محدودیت‌های مختلفی را اعمال کنیم.
یکی دیگر از نگرانی‌ها در این زمینه استفاده از هوش‌مصنوعی برای دسترسی به حریم‌ شخصی اطلاعات کاربران و یا اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف است. یکی از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را بخش حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه اروپا انجام داده‌است و طبق قوانینی که وضع کرده‌است، برای شرکت‌های مختلف محدودیت‌هایی در استفاده از اطلاعات مشتریان قرار داده‌است.
به طور کلی پیشرفت‌های مستمر و روزافزون فناوری هوش‌مصنوعی کار را برای قانون‌گذاران بسیار سخت کرده‌است؛ زیرا این فناوری بسیار منعطف بوده و در زمینه‌های مختلفی به شکل‌های گوناگون قابل استفاده است.

تفاوت بین محاسبات شناختی و هوش‌مصنوعی:
اصطلاحات محاسبات شناختی و هوش‌مصنوعی گاهی‌اوقات بجای یکدیگر استفاده می‌شوند. ولی اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم، اصطلاح هوش‌مصنوعی برگرفته شده از هوش انسان است و به گونه‌ای طراحی شده‌است که عملکردی مشابه مغز انسان ارائه دهد؛ به گونه‌ای که یاد بگیرد، تجزیه‌وتحلیل کند و عکس‌العمل نشان دهد.اما عملکرد محاسبات شناختی تنها از طریق کپی‌برداری و تقلید از انسان است.

مزایا و معایب: 
تولید روزانه حجم بالای اطلاعات در شرکت‌های مختلف و سختی آنالیز و دسته‌بندی آن‌ها و همچنین برای رهایی از انجام دادن کارهای دشوار، پیشرفت فناوری هوش‌مصنوعی را به یک ضرورت در دنیای امروزی تبدیل کرده‌است. اما همانند تمامی فناوری‌های دیگر، این تکنولوژی هم دارای مزایا و معایب بخصوص خود است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم‌کرد:

مزایا:

  1. مناسب برای کارهایی که در آن‌ها توجه به جزئیات بسیار مهم است
  2. انجام دادن کارهایی که ممکن است برای انسان ریسکی و خطرناک باشد
  3. آنالیز داده‌ها و انجام دادن محاسبات‌ بر روی آن‌ها در حجم بالا و زمان کوتاه
  4. ارائه عملکرد مطمئن با خطای پایین‌تر نسبت به انسان و کامپیوترهای معمولی
  5.  همیشه در دسترس است، بدون خستگی، بدون استراحت

معایب:

  1.  هزینه‌بر بودن
  2. نیازمند تجربه و تخصص بسیار بالایی است
  3. محدود بودن افرادی که در این زمینه تخصص لازم برای راه‌اندازی و توسعه آن را دارند
  4. عدم توانایی تعمیم دادن یک کار به کار دیگر
  5. از بین رفتن موقعیت‌های شغلی برای انسان‌ها
  6. ممکن است تصمیماتی منطقی ولی به ضرر انسان اتخاذ کند
  7. ممکن است باعث گسترش تنبلی میان انسان‌ها شود

هوش‌مصنوعی در قالب یک سرویس:
از آنجایی که سخت‌افزار، نرم‌افزار و راه‌اندازی سیستم‌های مجهز به هوش‌مصنوعی بسیار گران است در نتیجه افراد و شرکت‌هایی که خواهان استفاده از این تکنولوژی هستند از پلتفرم‌های "AlaaS" (Artificial Intelligence as a Service) استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها اجازه استفاده از هوش‌مصنوعی را برای تحلیل کسب‌وکارهای مختلف به افراد و شرکت‌ها می‌دهد. 
برخی از این پلتفرم‌ها عبارتند از: Amazon AI، IBM Watson Assistant،Microsoft Cognitive Services و Google AI.

آینده در دستان هوش مصنوعی:
زمینه‌ها، کاربردها، مزایا و معایب، نحوه عملکرد و تمامی اطلاعات و تغییرات هوش‌مصنوعی در این مقاله بررسی شد. افزایش روزافزون حجم داده‌ها و همچنین سرعت بالای پردازش اطلاعات توسط هوش‌‌مصنوعی با احتمال بروز خطای کمتر، استفاده از این تکنولوژی را در صنایع و شرکت‌هایی که زمینه فعالیت حساس‌تری دارند، به امری ضروری مبدل کرده‌است؛ در آخر می‌توان به این نتیجه رسید که هوش‌مصنوعی آینده تکنولوژی‌ست؛ این حقیقتی غیرقابل انکار است و با سرعت پیشرفت این تکنولوژی شاهد به واقعیت پیوستن بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود!

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما