برنامه نویسی

طراحی سایت (Web Designing) چیست قسمت اول

تیم فنی
تیم فنی

طراحی سایت Web Designing                                                        

طراحی سایت چیست؟ 


طراحی سایت به ساخت یک وبسایت جهت معرفی شرکت و زمینه‌های فعالیت آن به مشتریان با درنظرگرفتن کاربرپسند بودن آن گفته می‌شود. طراحی و ساختاری که کاربر بر روی سایت آن را می‌بیند مسئله‌ای بسیار حیاتی‌ست و در قدم اول جذابیت ساختاری سایت و کاربرپسند بودن آن در جذب مشتری بسیار اهمیت دارد. این نوع طراحی باید با دستگاه‌های مختلف سازگار و متناسب با سایز صفحه نمایش هر دستگاه باشد(ریسپانسیو(Responsive) بودن بر روی موبایل و تبلت). با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات همگانی، داشتن یک وبسایت مناسب برای کسب‌وکار امری بسیار حیاتی است.
در این مقاله به معرفی فاکتورهای مختلف طراحی سایت خواهیم پرداخت.


سیر تکاملی طراحی سایت:


طراحی سایت نیز مانند تمامی زمینه‌های تکنولوژی طی سالیان اخیر دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌است، از زبان‌های برنامه‌نویسی گرفته تا طراحی ظاهری و... . در ادامه به معرفی برخی از این زمینه‌ها در طی سالیان اخیر خواهیم پرداخت:
سال 1995، مقدمه‌ای از جاوا اسکیریپت: در آن زمان‌ها سایت‌ها تنها با HTML برنامه‌نویسی می‌شدند و این موضوع گاهی اوقات مشکلات و محدودیت‌هایی را برای تیم طراحی به همراه داشت؛ اما با معرفی و آغاز فعالیت جاوا در زمینه طراحی وبسایت، شاهد سایت‌هایی پویا‌تر و کاربرپسندتر بودیم که این موضوع باعث برقراری ارتباط و تعامل بیشتر کاربران با محیط وب بود. مثال‌هایی از این تغییرات که جاوا ایجاد کرد عبارتند از: پاپ‌آپ‌ها، برخی از تازه‌سازی‌های خودکار و... .
سال 1996، آغاز به کار Adobe Flash: این نرم‌افزار این امکان را به طراحان داد تا بتوانند محیط یک سایت را از طریق امکان اضافه کردن ویدیو، صدا و انیمیشن‌ها مختلف، پویا‌تر از قبل کنند؛ ولی متاسفانه کاربران تنها با داشتن بروزترین نسخه این نرم‌افزار بر روی سیستم خود می‌توانستند این انیمیشن‌ها و امکانات را مشاهده کنند. این محبوبیت تا جایی ادامه داشت که اپل در سال 2007 تصمیم گرفت در اولین نسخه آیفون خود دیگر از این نرم‌افزار استفاده نکند و از آن پس محبوبیت این نرم‌افزار به شدت کاهش یافت. 
سال 1998، CSS به HTML پیوست: مدت کوتاهی بعد از کنار گذاشته شدن نرم‌افزار فلش، راهی بهتری برای بهینه‌سازی ساختار و طراحی وبسایت‌ها معرفی شد به نام CSS(Cascading Style Sheets). با بهره‌گیری از CSS شما قادر به تغییر اندازه فونت‌ها، رنگ آن‌ها، اضافه کردن رنگ به پس‌زمینه، عکس‌ها و... بودید. با بهره‌گیری هم‌زمان از HTML و CSS، طراحان توانستند یک وبسایت با بیشترین میزان تنظیم شدن و تغییرات را ایجاد کنند. 
سال 2000، شروع به کار مشاغل آنلاین: درگاه پرداخت بین‌المللی Paypal آغاز به کار و پس از مدت کوتاهی پیشرفت صعودی باورنکردنی‌ای را داشت و از آن‌جایی که بسیاری از کسب‌وکارها در حال ورود به حوزه آنلاین بودند، استفاده از یک درگاه پرداخت آنلاین و مطمئن یک ضروریت و الزام به شمار می‌رفت. اولین پایه‌گذاران کسب‌وکارهای آنلاین را می‌توان Amazon، eBay و Etsy نامید که پس از آن‌ها، این سبک کاری کم‌کم بین کاربران جا افتاد.
سال 2007، شکوفایی صنعت تلفن همراه: با رونمایی از اولین مدل iPhone، طراحی سایت‌ها به گونه‌ای که در سایز موبایل به راحتی بتوان از آن‌ها استفاده کرد، تبدیل به بزرگ‌ترین چالش برای طراحان وبسایت شد. طراحان و برنامه‌نویسان شروع به کار بر روی سازگار کردن و بهبود زمان بارگذاری وبسایت‌ها در سایز موبایل کردند. استفاده از سایت‌های غیر ریسپانسیو در زمانی که سرعت اینترنت بسیار کندتر از الان بود مانند یک کابوس برای کاربران به شمار می‌آمد.
بزرگترین گام در راه بهینه‌سازی وبسایت‌ها در ابعاد موبایل و ایجاد راحتی و تجربه بیشتر برای کاربران، ایده Column grids بود. سیستم‌های 960-grid و تقسیم‌بندی 12-column به یکباره در بین طراحان محبوب شدند.
سال 2010، طراحی ریسپانسیو وبسایت: فردی به اسم "Ethan Marcotte" ایده‌ای را مطرح کرد با عنوان طراحی ریسپانسیو به عنوان چالشی در طراحی وبسایت. او در پستی که منتشر کرد نوشت: Fluid grids، Flexible images و Media queries، سه اصل پایه برای طراحی ریسپانسیو به حساب می‌آیند اما به نگرش طراح نیز بستگی دارد. در اصل هدف اصلی این موضوع مواجهه طراحان با مشکل طراحی ریسپانسیو برای موبایل(iOS و Android) و تبلت بود.
سال 2012، Flat Design: قبل از اینکه Flat Design محبوبیت خود را پیدا کند، افکت‌های مورد استفاده در سایت‌ها مانند: سایه‌ها، گرادیان‌ها و هایلایت‌ها به صورت سه بعدی طراحی می‌شدند و در بسیاری موارد نیز به خاطر سنگین بودن این افکت‌ها و آبجکت‌ها، به مشکل برمی‌خوردند تا اینکه ساختار این طراحی از 3D به Flat تغییر پیدا کرد. 

طراحی وب‌سایت در طی زمان تغییرات بسیاری را شاهد بوده است. با روی کار آمدن طراحی Flat، بسیاری از افکت‌ها و فیچرهای سنگین و اضافی کنار گذاشته شدند و خود این مسئله باعث آسانی طراحی، تعامل بیشتر کاربر و فواید بسیار دیگری شد.

کار اصلی طراحان وبسایت چیست؟


به طورکلی هدف و وظیفه اصلی یک طراح وبسایت سازماندهی و قرار دادن محتوای مناسب با موضوع مرتبط سایت در یک قالب و طراحی کاربرپسند است به گونه‌ای که سایت بتواند بیشترین ارتباط و تعامل را از کاربر جذب کند. این طراحی و محتواها در قالب صفحات مختلف بر روی یک سایت بارگذاری می‌شوند. این طراحی و قالب‌بندی صفحات مراحلی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
1) طراحی یک لوگو تجاری و هماهنگ‌سازی تم سایت با آن
2) بررسی و ساخت یک نقشه عملیاتی برای طراحی سایت و محتوایی که باید در آن قرار داده شود(برای جلوگیری از مشکلات مختلف از جمله، اختلاف نظر با کارفرما، اطمینان حاصل کردن از مشخص بودن قالب و تم صفحات و...)
3) انتخاب فونت مناسب و خوانا
4) انتخاب رنگ برای فونت نوشته‌ها مناسب با تم(Theme) سایت در عین خوانا بودن آن
5) استفاده از زبان برنامه‌نویسی مناسب برای قالب‌بندی پیج‌ها
6) بارگذاری محتواهای مورد نیاز از جمله: لوگو، متن‌ها، عکس‌ها و...
7) طراحی و پیاده‌سازی نسخه ریسپانسیو برای موبایل و تبلت(نسخه آداپتیو(Adaptive) سایز استاندارد برای استفاده در کامپیوتر است و نسخه ریسپانسیو(Responsive) طراحی شده متناسب با سایز موبایل و تبلت)  

چند نکته حیاتی برای طراحان وبسایت:


داشتن یک وبسایت مناسب، یکی از ضرورت‌های هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود. اگر دقیق‌تر به این موضوع دقت کنید متوجه این موضوع می‌شوید که تمامی شرکت‌های موفق علاوه بر تمرکز بر کسب‌وکار خود، فعالیت بسیار خوبی نیز در فضای مجازی دارند که یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها داشتن یک وبسایت مناسب است و تمام تلاش خود را برای مطرح شدن در این زمینه از طریق استفاده از تیم‌های حرفه‌ای طراحی و برنامه‌نویسی انجام می‌دهند. در این بین نکاتی وجود دارد که تیم‌های طراحی و توسعه‌دهنده برای بهبود کار خود و گرفتن بازخوردهای مناسب باید به خوبی آن‌ها را رعایت کنند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
1) در هنگام طراحی و راه‌اندازی سایت فقط یک گروه خاصی از مخاطبین را در نظر نگیرید چون ممکن است مشتریان بسیار دیگری نیز داشته باشید که آن‌ها را از دست بدهید
2) محتواهای خوب و به روزی برای کاربران خود در نظر بگیرید تا حس قدیمی بودن و معتبر نبودن وبسایت به آن‌ها القا نشود
3) از پیچیده‌سازی طراحی و اضافه نمودن تعداد زیادی فیچر به شدت خودداری کنید چون باعث سردرگمی کاربر شده و آن را پس از مدت کوتاهی از کار کردن با وبسایت شما خسته می‌کند
4) مراحل ثبت سفارش و ارتباط‌گیری با بخش بازرگانی را برای کاربران تا جایی که ممکن است ساده‌سازی کنید تا به آسان‌ترین روش ممکن بتوانند از شما خدمات دریافت کنند
5) تصمیمات و طرح اولیه خود را به خوبی مستندسازی کنید تا در زمان پیاده‌سازی به مشکلی بر نخورید

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما