برنامه نویسی

زمینه‌های مورد توجه طراحی UI-UX در سال ۲۰۲۳

تیم فنی
تیم فنی

زمینه‌های مورد توجه طراحی UI-UX در سال ۲۰۲۳


هر ساله در زمینه‌های مختلف مسائل گوناگونی ترند می‌شوند. از کیف و کفش گرفته تا زمینه‌های دیگر. در این بین، دنیای دیجیتال نیز سهم خود را دارد و هر ساله برخی تکنولوژی‌ها و متدها ترند(Trend) می‌شوند. در این وبلاگ سعی کردیم برخی زمینه‌هایی که در بخش طراحی UI-UX در سال 2023 بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و خواهند گرفت را باهم مورد بررسی قرار دهیم(البته شایان ذکر است که زمنیه‌های طراحی بسیار گسترده هستند و نمی‌توان تمام آن‌ها را در یک وبلاگ گنجاند؛ به همین علت سعی کردیم مسائل ترندتر را مورد بررسی دهیم).


ترندهای UI در سال 2023


1) طراحی موشِن‌(Motion Design): طراحی حرکت که با نام طراحی موشن بیشتر شناخته می‌شود، در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی رابط‌های کاربری می‌باشد. تکامل مداوم انیمیشن و فشرده‌سازی ویدیو، همراه با گسترش و پیشرفت روزافزون اینترنت، مرورگرها، دستگاه‌ها و ظرفیت‌های گوناگون آن‌ها، امکان بارگذاری و نمایش موشن‌های پیچیده‌تر با ظرافت بیشتر را بدون کاهش سرعت و کارایی فراهم کرده است. موشن‌گرافیست‌ها به‌طور مداوم در حال بررسی رفتارهای فیزیکی مختلف برای پیشرفت کاری خود و تولید موشن‌هایی جذاب‌تر با حرکات حقیقی‌تر هستند. استفاده از این موشن‌ها باعث ایجاد تجربه‌کاربری شیرین‌تر برای کاربران و جذابیت بیشتر پلتفرم برای آن‌ها می‌شود. این موشن‌ها اشکال گوناگونی دارند؛ برخی از آن‌ها به صورت ویدیوهای کوتاه، برخی از آن‌ها به صورت گیف(Gif) و برخی دیگر تعاملی‌تر هستند و کاربر می‌تواند بخش‌های از آن را تغییر دهد یا کاراکتر را بچرخاند، رنگ لباسش را عوض کند و... .
۲) تصویرنویسی یا پیمایش اسکرولی(Scrollytelling): یا اسکرول غوطه‌ور(Immersive Scrolling)، یکی از زیرمجموعه‌های طراحی موشن می‌باشد که سزاوار توجه دقیق بوده و به‌طور فزاینده‌ و موثری در تعاملات کاربران با محصول اثرگذار است. استفاده از ای نوع انیمیشن، زمانی که به درستی اجرا شود، جذابیت بصری چشمگیری را به کار می‌افزاید و باعث اضافه شدن حسی مطلوب به تجربه کاربری می‌شود. این یک راه جدید در بخش طراحی انیمیشن است که به تازگی شروع به تکامل کرده است. افزایش علاقه‌مندی به این سبک از افزایش میزان سرچ‌ها و مطالب تولید شده در این زمینه در بستر اینترنت مشهود است.
3) روش New Bolder Minimalism: مسیری که این روش در پیش دارد برای آینده هنوز کاملاً مشخص نیست(حداقل در نگاه اول)، اما زمینه‌ها و المان‌هایی که مینیمالیسم بر آن‌ها تمرکز دارد عبارتند از: تمرکز بر آبجکت‌های فانکشنال(Functional Objects) بدون دکور غیرفانکشنال، فضای منفی بدون مانع(Unobstructed Negative Space)، عناصر و الگوهای مسطح(Flat Elements and Patterns)، نویگیشن آسان(Easy Navigation) و پالت‌های رنگی محدود(Limited Color Palettes). چیزی که این روش را متفاوت می‌کند نگاه دقیق‌تر و ظریف‌تر به موضوعات و مفاهیم مختلف است. پالت‌های مونوکروماتیک(Monochromatic) یا تک رنگی که با دقت انتخاب شده‌اند، کلید ایجاد یک ظاهر مینیمال مدرن خواهند بود. در ترکیب با شکل‌های رنگی مسطح بزرگ(Large Flat Color Shapes)، پدینگ(Padding)های مناسب و لبه‌های گرد، باعث ایجاد رابط‌های کاربری به اصطلاح غنی(Rich) می‌شوند. این سبک باعث حفظ سبک‌ها و تضادها در کنار هم به نحوی زیبا و چشم‌نواز می‌شود.در آینده رابط‌های کاربری مینیمالیستی مطمئناً طراحی‌های گویاتر و شخصی‌سازی‌شده‌تری(Personalized) را در کنار وضوح‌، خوانایی و نویگیشن بیشتر و آسان‌تر فراهم خواهند کرد.
4) رنگ‌های شاد-پالت‌های القاکننده دوپامین: در سال‌های اخیر در صنعت مد و فشن اصطلاحی با نام لباس دوپامین(Dopamine Dressing) مطرح شده است و به استفاده از رنگ‌های شاد و پررنگ و ویژگی‌های نمادین شادی‌آور اشاره دارد. این رویه در بخش طراحی نیز کاربرد دارد، زیرا به تکامل روند طراحی و شناخته شدن برند، کمک بسیار می‌کند. مسدودسازی رنگ(Color Blocking)، بافت‌های ملایم و چشم‌نواز، آگهی و استفاده از رنگ‌ها براساس تأثیرات روانشناسی و ترکیب آن‌ها با ساختارهای مختلف و حتی عجیب‌وغریب، همگی خروجی کاری را ارائه می‌دهند که جذابیت بیشتری را به همراه دارد. اثرگذاری این روش به قدری زیاد است که نه در حال مورد توجه قرار گرفتن توسط تمامی برندها و شرکت‌ها است. کمپانی‌های بزرگ بیشتر از این روش برای طراحی لوگوها و بنرهای کمپین‌های مختلف خود استفاده می‌کنند.
5) گرادیان آرورا(Aurora Gradients): یک افکت طراحی گرادیانی شبیه به شفق‌های قطبی‌ست که به آن Aurora UI نیز گفته می‌شود. در این سبک شما از ترکیب چند رنگ در کنار هم استفاده می‌کنید که به نرمی و آرامی طیف‌هایشان به یکدیگر تبدیل می‌شود. طراحان از ترکیب رنگ‌ها سازگار باهم در یک طیف طراحی استفاده می‌کنند تا جلوه‌ای منحصر به فرد و چشم‌نواز را ارائه دهند. علاوه بر این، گرادیان به طراح اجازه می‌دهد تا به متن‌ها، شکل‌ها، انیمیشن‌ها و هر جزء دیگری در رابط کاربری، جلوه سه بعدی بخشد که خود باعث می‌شود تا برنامه(وبسایت، اپلیکیشن و...) واقعی‌تر و عمیق‌تر به نظر برسد.


ترندهای UX در سال 2023


1) تجربه بین پلتفرمی(cross-platform experience): یک تجربه بین پلتفرمی(به آن طراحی پلتفرم-آگنوستیک(platform-agnostic) نیز گفته می‌شود)، تجربه کاربر را در چندین دستگاه از جمله وب، موبایل، تبلت و ابزارهای پوشیدنی(Wearable things)، و همچنین در سیستم‌های مختلف مانند iOS، ویندوز، اندروید و... بررسی و توصیف می‌کند. قطعاً هدف اصلی تیم‌های توسعه‌دهنده محصولات ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه و یکسان در پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف است تا اطمینان حاصل شود که محصولات آن‌ها در تمامی دستگاه‌ها خدمات یکسانی را به کاربران ارائه می‌دهد. برای مثال، کاربران باید امکان استفاده از حساب بانکی خود را په از طریق درگاه وب و په از طریق تلفن همراه داشته باشند. تطبیق اطلاعات حساب و به روز بودن آن در تمام پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند.
2) طراحی احساسی(Emotional Design): طراحی احساسی مفهوم چگونگی ایجاد طرح‌هایی است که احساسات کاربر را به گونه‌ای برمی‌انگیزد که منجر به تجربیات مثبت کاربر شود. این اصطلاح این حقیقت را آشکار می‌سازد که بسیاری از کاربران تصمیمات احساسی را به تصمیمات منطقی ارجحیت می‌دهند و برخی دیگر را نیز می‌توان با اثرگذاری بر روی احساساتشان جذب کرد. با بلوغ دنیای دیجیتال و در کنار آن کسب‌وکارهای دیجیتال، بازارهای رقابتی بسیار اشباع شده‌اند و امکانات محصولات دیگر به عنوان تنها نکته مثبت جذب مشتریان کارایی ندارد؛ در اینجاست که طراحی احساسی وارد عمل شده و باعث ایجاد تمایز بین یک محصول با دیگر محصولات می‌شود. استفاده از این نوع طراحی نیاز به صرف تحقیقات گسترده و تیمی قوی در زمینه UX دارد که بتوانند بازارهای هدف را پیدا کرده و نیازها و انتظارات هر کدام را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند.
3) فراشخصی‌سازی(Hyper-personalization): فراشخصی‌سازی فرآیند استفاده از هوش‌مصنوعی و داده‌های هم‌زمان برای نمایش محصولات و محتوا با نظارت بالا برای مشتریان و خریداران است. با مشتریان به عنوان افرادی با سلایق و ترجیحات متفاوت رفتار می‌کند و به برندها و فروشندگان مختلف این امکان را می‌دهد تا تجربه‌ای منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه دهند که برای هر خریدار متفاوت است. با اینکار، پلتفرم در سطوح مختلف شخصی‌سازی می‌شود که این امر برای تجربه کاربری بهتر، بسیار ارزشمند است. تمام مزایای گفته شده تفاوت‌های فراشخصی‌سازی را با روش‌های شخصی‌سازی‌ سنتی رقم می‌زنند. به جای توصیه‌های کلی محصول و نمایش دادن کل محصولات به تمامی مشتریان به صورت یکسان، سیستم به مشتریان براساس تعاملاتشان با برندهای مختلف، موارد مورد علاقه یا مورد نیازشان را بیشتر نمایش خواهد داد و اگر به درستی پیاده‌سازی و اجرا شود یک سفر روان و بدون سختی را برای مشتری فراهم می‌سازد که علاوه بر جلب رضایت مشتری، باعث بالا رفتن میزان فروش نیز می‌شود.
4) تعاملات کوچک(Micro-interactions): تعاملات کوچک شامل انیمیشن‌های کوچک و ترجیحاً فانکشنالی(Functional) هستند که با ارائه بازخورد بصری و نمایش تغییرات به صورت واضح‌تر، کار را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. با استفاده از تعاملات کوچک می‌توان خیلی چیزها را بدون نیاز به توضیحات، شرح داد. میکروتعامل‌ها حاوی تعداد زیادی اِلِمان دیجیتالی هستند اما هر المان بخشی از یک میکروتعامل نیست. المان‌های استاتیکی که همیشه روی صفحه وجود دارند میکروتعامل نیستند زیرا ماشه(Trigger) خاصی ندارند. همچنین جریان متشکل از کنش‌های چندگانه(Multiple Actions)، میکروتعامل نیستند. به طور کلی تعاملات کوچک به دو دسته User Triggered(از طریق کاربر اجرا می‌شود) و System Triggered(سیستم اجرا می‌کند) تقسیم می‌شود. از انواع این تعاملات کوچک می‌تواند به Scrollbar، Pull-to-refresh animation، Swipe animation، Digital alarm و Notification اشاره کرد که سه مورد اولی User Triggered و دو مورد آخری System Triggered هستند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما