شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

در بخش قبل به بررسی مفاهیم کلی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم، در به انواع بازاریابی و تفاوت آن‌ها با دیجتیال مارکتینگ می‌پردازیم

بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) و تفاوت آن با بازاریابی دیجیتال:


بازاریابی درونگرا نوعی استراتژی محسوب می‌شود که بر روی جذب مشتری از طریق محتواهای تولید شده توسط یک شرکت و قرار دادن آن‌ها بر روی اینترنت تمرکز دارد. اگر بخواهیم به زبانی ساده‌تر این روش را توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم در این روش شرکت‌ها و یا افراد با ارائه محصولات، خدمات و یا محتواهای مناسب دیگر که مورد نیاز افراد هستند باعث جذب آن‌ها می‌شوند. در این روش نیازی نیست که شما به دنبال مشتری بروید، بلکه مشتری بر حسب نیازهای خود به سمت شما می‌آید. بگذارید با یک مثال ساده این نوع بازاریابی را ساده‌تر کنیم، فرض کنید فردی در حوزه کامپیوتر سوالی در ذهنش به وجود آمده است و برای پاسخ دادن به این سوال شروع به سرچ کردن در فضای مجازی می‌کند، در این بین شما نیز سایتی تکنولوژی محور دارید که در آن افراد زیادی به سوال و جواب می‌پردازند. فرد مورد نظر با سرچ کردن به سایت شما می‌رسد و اینگونه جذب مطالب وبسایت شما می‌شود. این یک مثال ساده از بازاریابی درونگراست.
بازاریابی درونگرا می‌تواند از روش‌های مختلفی صورت گیرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به وبلاگ، عکس، اینفوگرافی، ویدیو، پادکست، پرزنت کردن، کتاب‌های دیجیتال، کاغذ سفید(White Paper)، روزنامه‌های دیجیتال، وبینار، سئو و بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.(کاغذ سفید مقاله‌ای است که در آن استراتژی یا نگرش یک شرکت یا سازمان در مورد موضوعی خاص بررسی می‌شود)
در مقایسه بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ می‌توان گفت در اصل دیجیتال مارکتینگ حالتی کلی‌تر است و تمامی حالت‌های بازاریابی اعم از درونگرا و برونگرا را شامل می‌شود.
در مقابل بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing) قرار دارد. در این روش بازاریابی شرکت‌ها آغاز کننده درخواست هستند. این به این معناست که شرکت‌ها به دنبال مشتریان می‌روند. این روش مزایا و معایبی نسبت به بازاریابی درونگرا دارد. از جمله مزایا و معایب این روش نسبت به روش درونگرا می‌توان به دارا بودن جامعه آماری بزرگ‌تر از مشتریان اشاره کرد. اما این جامعه آماری از مشتریان بالقوه تشکیل نشده است و ممکن است بسیاری از افرادی که به سراغشان می‌رویم علاقه‌ای به همکاری یا استفاده از محصولات و خدمات ما نداشته باشند.
به طورکلی بازاریابی درونگرا از اهمیت بسیاری برخورار است، زیرا همانطور که اشاره شد مشتریان با توجه به نیازهای خود به سمت شما آمده اند و این بدان معناست که مشتریان بالقوه محسوب شده و نوعی جاذبه بین آن ها و محتوای شما وجود دارد. این مسئله باعث می شود که توجه به این روش بازاریابی، مناسب و به روز بودن محتوای وبسایت شما بسیار حائز اهمیت باشد.


بازاریابی دیجیتال B2B و B2C: 


بازاریابی B2B(Business to Business) یک بازاریابی دیجیتال است که در آن یک شرکت با استفاده از روش های نامبرده شده برای دیجیتال مارکتینگ، سعی در پیدا کردن و جذم کسب و کارهای دیگری است که از محصولات و خدماتش استفاده می کنند. برای مثال یک شرکت وارداتی اقدام به وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز صنایع کرده‌است، حال با این روش سعی در جذب مشتری از صنایع و کارخانجات می‌کند.
بازاریابی B2C(Business to Consumer) یک بازاریابی دیجیتال است که در آن یک کسب و کار به جذب مشتریان از بین اشخاص حقیقی می‌کند(مردم معمولی که برای نیازهای شخصی اقدام به خریداری اجناس مختلف می‌کنند). شرکت‌ها در این بازار کار سخت‌تری دارند، زیرا بازار رقابتی سنگین‌تری را در این نوع بازاریابی شاهد هستیم و امکانات مختلفی از جمله مناسب بودن قیمت و کیفیت اجناس، سرعت پاسخگویی و... بسیار حائز اهمیت هستند.
معاملات در بازاریابی B2B در حجم و مبالغ بالاتر صورت می‌گیرد و زمان بیشتری برای فروش اجناس و خدمات از طریق نیاز است، زیرا با یک شرکت یا سازمان رو به رو هستیم و برای تصمیم گیری نظر بیش از یک نفر دخیل است(از نظر هیأت مدیره باید مورد تأیید قرار گیرد) در حالی که در روش B2C ما فقط با یک فرد رو به رو هستیم که می‌تواند به دلایل مختلف از جمله نیاز شخصی، علاقه، تبلیغات و... اجناس و خدماتی را خریداری کند، در نتیجه در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توان فرآیند فروش را انجام داد.
به طورکلی این دو روش را می‌توان در یک جمله تعریف کرد: بازاریابی B2B بر ایجاد رابطه و برقراری ارتباط با صنایع بزرگ برای اعتباربخشی به کسب و کار خود و عقد قراردادهای کلان تأکید دارد در حالی که بازاریابی B2C شناخته شدن برند و سرعت بخشیدن به این امر را هدف اصلی خود قرار می‌دهد.


مزایای دیجیتال مارکتینگ:


بازاریابی دیجیتال از مزایای بسیاری برخوردار است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم‌کرد:
۱) دسترسی محلی و جهانی: از طریق بازاریابی دیجیتال می‌توان در مدت زمانی کوتاه، حجمی بالا و گستره بسیار زیاد به تبلیغ برند خود بپردازیم. تنها با یک کلیک در کمتر از چند لحظه تمامی مردم دنیا از غرب تا شرق کره زمین قادر به دیدن تبلیغات ما هستند و این یعنی سرعت بیشتر در تبلیغات، مشتری بیشتر و در نتیجه آن درآمد بیشتر!
۲) حفظ ارتباط با مشتریان: از طریق دیجیتال مارکتینگ و با بکارگیری روش‌های مختلف آن می‌توان به راحتی با مشتریان تعامل داشت و مشتریان بالقوه را حفظ کرد. این کار می‌تواند با ارسال پیام‌های آگاه‌سازی از محصولات و تخفیفات که رایج‌ترین آن‌هاست و یا روش‌های دیگر صورت گیرد.
۳) مقرون به صرفه بودن: استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال علاوه بر مزیت‌های گفته‌شده، یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد و آن کاهش چشم گیر هزینه‌های تبلیغات است. استفاده از روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و چاپی به علت روی آوردن مردم به دنیای دیجیتال، دیگر اثرگذاری سابق را نداشته و هزینه‌های بسیاری را نیز در پی دارد. از این رو اکثر کسب و کارها به روش‌های دیجیتال روی آورده‌اند که هزینه‌های بسیار پایین‌تری داشته و در بعضی مواقع نیز رایگان هستند.
۴) امکان ایجاد تغییرات: می‌توان به راحتی و بدون صرف هزینه تبلیغات خود را تغییر داد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است آن را با مثالی ساده توضیح دهیم. فرض کنید برای چاپ تراکت یا بنر هزینه کرده‌اید(از طراحی تا چاپ) و بعد از آن احساس می‌کنید تبلیغاتان نیاز به تغییرات دارد. در اینصورت باید تمام هزینه‌ها را دوباره انجام دهید تا یک بنر جدید چاپ کنید. این در حالی است که وقتی در فضای مجازی اقدام به تبلیغات می‌کنید می‌توانید در لحظه و بدون صرف هزینه آن را دستخوش تغییرات کنید.


چالش‌های بازاریابی دیجیتال: 


همانطور که دیجیتال مارکتینگ مزایای فراوانی دارد، چالش‌هایی نیز دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱) بروز بودن: به علت رقابت سنگین در دنیای کسب و کارهای دیجیتال، شرکت‌ها مجبور هستند تا تیمی متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ به خدمت بگیرند تا اطلاعات و محتواهای آن‌ها مدام بروزرسانی شود.
۲) رقابت سنگین: همانطور که بارها در این مقاله به این موضوع اشاره شد، رقابت سنگینی را در این حوزه شاهد هستیم. پس برای ادامه دادن حیات کسب و کار خود مجبور هستیم مدام آن را به روش‌های موثر گسترش دهیم که این خود نیازمند تیمی مجرب و تحقیق و بررسی مداوم است.
۳) اطلاعات و امنیت: حفظ حریم خصوصی مشتریان و امنیت اطلاعات بسیار مهم است و با بزرگ‌تر شدن کسب و کار این پالش نیز بزرگ‌تر می‌شود و شرکت‌ها باید برای مدیریت این چالش فکری اساسی کرده باشند. برای مثال استفاده از درگاه‌های پرداخت ناامن باعث سرقت از حساب‌های بانکی کاربران می‌شود که عوابق بسیار بدی را برای کسب و کارها به وجود خواهد آورد.
۴) استفاده از تکنولوژی‌های مدرن: سرعت بالا و کیفیت طراحی یک وبسایت یا پلتفرم می‌تواند تجربه خوبی را برای کاربر رقم بزند. از این رو تیم دیجیتال مارکتینگ باید با کمک تیم توسعه دهنده اقدام به بروز رسانی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای محیا سازی این شرایط برای کاربران کنند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما