مدیریت IT

جیرا یک برنامه کاربردی برای مدیریت چرخه برنامه قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

در قسمت قبل با مفاهیم اولیه جیرا و پکیج‌های آن آشنا شدیم. در این قسمت موارد استفاده جیرا، مزایای استفاده از آن و هزینه پکیج‌های مختلف آن را باهم مورد بررسی قرار خواهیم داد.


آنچه که جیرا برای آن استفاده می‌شود


جیرا بیشتر برای مدیریت چرخه عمر برنامه، مدیریت تست و مدیریت پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظایف آن نیز اغلب شامل ردیابی باگ‌ها و مشکلات و همچنین ساماندهی به مسائل مربوط به مشتریان و داستان کاربر است. داستان کاربر(User Story) ابزاری است که در توسعه نرم‌افزار Agile برای توصیف یک ویژگی نرم‌افزار از دید کاربر نهایی استفاده می‌شود و باعث ایجاد یک ابزار مدیریت نیازمندی‌ها برای تولید و سازماندهی وظایف می‌گردد. در یک محیط چابک(Agile)، داستان‌های کاربر اغلب به سه صورت: دست نوشته، یادداشت‌های چسبناک(یادداشت کردن مسائل بر روی ورقه‌های چسبی و چسباندن آن‌ها به یک تخته یا جایی دیگر) و یا به صورت کارت‌هایی فهرست‌وار نوشته شده و در نهایت به یک برد اسکرام متصل می‌شوند. Jira کاربران خود را قادر می‌سازد تا داستان‌های کاربران را به صورت دیجیتالی ضبط کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنند؛ این اولیت‌بندی اغلب بر اساس زمان و یا قاعده MosCoW(که مخفف Must، Should، Could و Would بوده و در فارسی به معنای تقسیم‌بندی بایدها و نبایدها، توانایی‌ها و احتمالات است) انجام می‌گیرد. پس از انجام این اولویت‌بندی، داستان کاربر در اختیار اعضای تیم قرار می‌گیرد، البته با در نظر گرفتن یک بازه زمانی تخمینی و دیگر موارد مورد نیاز.
علیرغم تمرکز اولیه جیرا بر روی ردیابی مسائل و پروژه، موارد آزمایشی آن نیز، بخصوص در بین تیم‌های مدیریتی، بسیار محبوب شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا با آزمایش و تست مداوم برنامه، مسیر توسعه آن هموارتر شود. QTest به عنوان یکی از ابزارهای آزمایشی جیرا توسعه یافته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با برنامه‌ریزی برای نرم‌افزارشان و پیگیری مشکلات و آزمایش مداوم آن، سریع‌تر و مؤثرتر کار خود را پیش ببرند. این ابزار به راحتی با بخش‌های مختلف جیرا(مانند داستان کاربر، وظایف تیم و...) کار می‌کند و تمامی بخش‌های نیازمند آزمایش را پوشش می‌دهد. همچنین کاربران QTest می‌توانند تاریخچه گزارشات آزمایش‌ها را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنند. علاوه بر این، QTest به کاربران این امکان را می‌دهد که پروژه‌های آزمایشی خود را با پروژه‌های مختلف موجود در جیرا مطابقت بدهند تا با این روش، کارایی پروژه خود را بسنجند.
تیم‌هایی که از جیرا استفاده می‌کنند می‌توانند جریان‌های کاری جدید را به صورت دقیق‌تر و کارآمدتر ایجاد کنند، به این صورت که با جمع‌آوری اطلاعات، بررسی اهداف پروژه و شیوه‌های آزموده شده، برای ایجاد جریان‌های کاری جدید تصمیم‌گیری کرده و آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. همچنین با جمع‌آوری ورودی‌های کاربران، به شرح وظایف تیم توسعه‌دهنده جهت ارائه نسخه جدید برنامه متناسب با خواسته‌های مشتریان سرعت می‌بخشد.
جیرا دارای یک (Rest API) باز است که امکان ادغام ابزارها در طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها را برای کاربران فراهم می‌سازد. این کاربران هستند که انتخاب می‌کنند که رابط(Connector) خود را بین Jira و سیستمشان ایجاد کنند و یا از یکی از رابط‌های پیشنهادی ارائه شده توسط Atlassian Marketplace (پلتفرمی است که در آن مشتریان شرکت Atlassian می‌توانند برنامه‌های ساخته شده خود را به سایر کاربران این شرکت ارائه کرده یا بفروشند) استفاده کنند. Jira معمولاً به راحتی با پلتفرم‌های معروف دیگر مانند GitHub، Microsoft Team Foundation Server، Visual Studio Team Services، Perforce و ServicNow ادغام می‌شود.


یکی دیگر از ویژگی‌هایی کاربردی که در بین محصولات شرکت Atlassian مشاهده می‌شود، امکان ایجاد یکپارچگی در بین تمامی محصولات آن است. برای مثال، می‌توان مسائل و مشکلات را در Jira با استفاده از Confluence پیدا کرد و از Confluence برای مشاهده گزارش‌ها و داشبوردهای Jira استفاده نمود.


مزایای استفاده از Jira


مزایای استفاده از جیرا عبارتند از:
1) مقرون به صرفه بودن: قیمت لایسنس(License)های جیرا اغلب نصف هزینه خدمات مشابهی است که سایر شرکت‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری سازمانی ارائه می‌دهند. توانایی پشتیبانی و نگهداری آسان برنامه‌ها، سرعت بخشیدن به فرآیندهای سفارشی‌سازی(Customization) و ارتقا برنامه و همچنین ساده‌سازی آن، همگی باعث کاهش هزینه کلی در کنار به خدمت داشتن یک ابزار بسیار کاربردی شده‌اند.
2) قابلیت همکاری: جیرا یک کتابخانه بزرگ REST API را ارائه می‌دهد که شامل بیش از 2000 گزینه افزودنی(Add-on Option) و یک کیت(Kit) توسعه نرم‌افزار پلاگینی بوده که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری از جیرا برای ساخت و توسعه پروژه‌های خود بهره ببرند.
3) کاربرپسند: کاربران و شرکت‌ها استفاده از Jira را ترجیح می‌دهند زیرا رابط بصری آن بدون پیچیدگی بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. علاوه بر این، پشتیبانی بسیار خوب شرکت سازنده و آموزش‌های متن‌باز (Open Source) بسیاری در جهت یادگیری و نحوه استفاده از ابزار آن وجود دارد که به هر فردی اجازه می‌دهد تا به آسانی کار با آن‌ها را یاد بگیرد.
4) دسترسی آسان: جیرا به عنوان یک برنامه تحت وب به آسانی از طریق سیستم‌عامل‌های مختلف در دسترس است.
5) مقیاس‌پذیر(Scalable): طراحی جیرا به گونه‌ای است که برای تمامی کسب‌وکارها از خرد تا کلان، از شرکت‌های کوچک تا کمپانی‌های بزرگ و برای کارهای آسان و ساده تا کارهای اساسی و پیچیده قابل استفاده است.
6) قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی: توانایی شخصی‌سازی به بهترین شکل ممکن متناسب با کار هر شرکت، جیرا را برای طیف وسیعی از شرکت‌ها و پروژه‌ها تبدیل به گزینه‌ای کاربردی و سودمند کرده است. 
علاوه بر موارد ذکر شده ،جیرا از تمامی پایگاه های داده اصلی مانند Microsoft SQL Server  ،MySQL و Oracle و همچنین تمامی مرورگرهای وب استاندارد مانند Google،Chrome، FireFox و Internet Explorer پشتیبانی می‌کند.


استفاده از لایسنس(License) جیرا


اگر سازمانی قصد استفاده از لایسنس جیرا را دارد، آن‌ها می‌توانند از خدمات آن به مدت یک هفته به صورت رایگان و بدون محدودیتی برای اندازه تیم خود، استفاده کنند. اگر شرکت تصمیم به خرید Jira داشته باشد می‌تواند آن را به عنوان یک سرویس ابری با پرداخت‌های ماهیانه و یا به عنوان یک سرویس خود مدیریتی در محل(Self-managed on-premises) با یک پرداخت ثابت در اختیار بگیرد.
اصطلاح on-premises در دنیای تکنولوژی اشاره به برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد که در محل مشخصی(شرکت میزبان) راه‌اندازی می‌شوند.
قیمت‌های خدمات درون محل براساس تعداد اعضای تیمی که از جیرا قرار است استفاده کنند و اینکه آیا شرکت آن را برای سرور یا پایگاه‌داده خریداری می‌کند متفاوت است.
قیمت سه بسته اصلی جیرا در صورت استفاده از طریق ابر(Cloud) به شرح زیر است:


گزینه‌ها و قیمت‌های Jira Core :


1) رایگان: همیشه رایگان با پشتیبانی تا حداکثر 10 کاربر. شامل 2 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به انجمن جیرا(Jira Community). کاربران دسترسی به بخش‌های پیشرفته ندارند.
2) استاندارد: قیمت شروع 5 دلار به ازای هر کاربر در ماه است با پشتیبانی حداکثر تا 10000 کاربر. شامل 250 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به پشتیبانی‌های استاندارد در طول روز کاری.


گزینه‌ها و قیمت‌های Jira Software :


1) رایگان: همیشه رایگان با پشتیبانی تا حداکثر 10 کاربر. شامل 2 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به انجمن جیرا(Jira Community). کاربران دسترسی به بخش‌های پیشرفته ندارند.
2) استاندارد: قیمت شروع 7.75 دلار به ازای هر کاربر در ماه است با پشتیبانی حداکثر تا 35000 کاربر. شامل 250 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به پشتیبانی‌های استاندارد در طول روز کاری.
3) ویژه: قیمت شروع 15.25 دلار به ازای هر کاربر در ماه است با پشتیبانی حداکثر تا 35000 کاربر. شامل فضای ذخیره‌سازی فایل نامحدود و امکان دسترسی 24 ساعته کاربران به پشتیبانی‌.


گزینه‌ها و قیمت‌های Jira Service Desk :


1) رایگان: همیشه رایگان با پشتیبانی تا حداکثر 3 کاربر و بدون محدودیت در تعداد مشتریانی که می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند. شامل 2 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به انجمن جیرا(Jira Community). کاربران دسترسی به بخش‌های پیشرفته ندارند.
2) استاندارد: قیمت شروع 20 دلار به ازای هر کاربر در ماه است با پشتیبانی حداکثر تا 10000 کاربر و بدون محدودیت در تعداد مشتریانی که می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند. شامل 250 گیگ فضای ذخیره‌سازی فایل و امکان دسترسی کاربران به پشتیبانی‌های استاندارد در طول روز کاری.
3) ویژه: قیمت شروع 40 دلار به ازای هر کاربر در ماه است با پشتیبانی حداکثر تا 10000 کاربر و بدون محدودیت در تعداد مشتریانی که می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند. شامل فضای ذخیره‌سازی فایل نامحدود و امکان دسترسی 24 ساعته کاربران به پشتیبانی‌.
قیمت‌های و ویژگی‌های ذکر شده براساس براساس اطلاعات سال 2023 بوده و در آینده دستخوش تغییر خواهند شد. 
علاوه بر سه گزینه رایگان، استاندارد و ویژه، حالت دیگری به نام Enterprise نیز وجود دارد که اکثر ویژگی‌های حالت ویژه را دارد با اندکی تفاوت.
هر کدام از گزینه‌های نام برده شده دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که برای مطلع شدن از تمامی آن‌ها بهتر است به سایت شرکت سازنده مراجعه کنید.
شرکت Atlassian علاوه بر این سه محصول، محصولات دیگری نیز ارائه می‌دهد که تمامی جزئیات و قیمت‌های آن‌ها با جزئیات در سایت مبدأ قابل مشاهده و بررسی هستند. 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما