User interface

ترندهای طراحی گرافیک در سال 2023

تیم فنی
تیم فنی

ترندهای طراحی گرافیک در سال 2023


ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همیشه در حال تکامل است، این روند تکاملی بیش از هرچیز دیگری در دنیای تکنولوژی قابل مشاهده است. این سرعت بسیار بالای پیشرفت فناوری بر اثر تقاضا و جذابیت این عرصه برای تمامی اقشار و سنین و همچنین درک و احساس نیاز به آن در زندگی روزمره و دنیای کسب‌وکارهای رقابتی امروزه است. در این بین، جذاب بودن طراحی بصری برنامه‌های دیجیتال باعث می‌شود که روند پیشرفت یک کسب‌وکار و جذب مشتری بسیار سرعت گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید همیشه یک گام جلوتر از رقبای خود باشید، بهتر است به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه این مقاله 7 مورد از گرایش‌های محبوب طراحی گرافیک که در سال 2023 بیشتر مورد توجه هستند را باهم بررسی خواهیم کرد.


موشن گرافیک(Motion Graphics) یا لوگوهای متحرک:


تنها راه موفقیت در نبرد بین رقبا برای جلب توجه مشتریان، بولد شدن(Bold) نام تجاری است. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین راه را برای افزایش شناخت و هویت برند خود پیدا کرده و بکارگیری کنند. یکی از جالب‌ترین متودهایی که طراحان برای انجام این کار به آن دست یافته‌اند، اضافه کردن ابعاد و حرکات گرافیکی به لوگوی خود یا شکل‌های ثابت(غیرمتحرک) دیگر است. استفاده از لوگوهای متحرک موضوعی تازه نیست اما بررسی روند پیشرفت آن و همچنین افزایش محبوبیتش، خبر از آینده‌ای بسیار درخشان و گسترش چشمگیر آن می‌دهد. اما سوالی این است که چرا استفاد از موشن‌گرافی تا این حد حائز اهمیت است؟ پاسخ ساده است. استفاده از جلوه‌ها گرافیکی چشم‌نواز این حس را در کاربر به وجود می‌آورد که شرکت به نوآوری و فناوری اهمیت بسیاری می‌دهد و همین امر باعث جلب اعتماد آن‌ها به صورت غیرمستقیم می‌شود. همچنین می‌تواند راهی برای گفتن روایتی کوتاه از شرکت و زمینه‌های فعالیت آن در عرض چند ثانیه باشد. یک موشن گرافیست می‌تواند جلوه‌های بصری متفاوتی را برای جذاب‌تر کردن یک لوگوی ایستا چاشنی کارش کند، از جمله شکل‌دهی‌های گوناگون(Morphing)، چرخاندن لوگو(Rotating)، متحرک‌سازی عناصر سه بعدی لوگو و موارد دیگر. یک لوگوی متحرک خوب به معنای واقعی کلمه می‌تواند به متمایز کردن نام تجاری شما در میان رقبا کمک شایانی کند.


تایپوگرافی به روش‌های عجیب(Distorted Typography):


به‌طورکلی هدف اصلی استفاده از یک فونت زیباسازی متن و خوانایی آن است. اما برعکس، در سال 2023 فونت‌های عجیب‌وغریب و ناخوانا در حال ترند شدن هستند. استفاده از اشکال عجیب و بافت‌های گرافیکی درهم، در بین مخاطبین(بخصوص نسل Z که متولدین سال‌های 1997 تا 2012 را شامل می‌شود) در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. از این رو، سخن از شکل جدیدی از طراحی به نام تایپوگرافی و علل خصوص Distorted Typography بسیار شنیده می‌شود. این سبک از تایپوگرافی شکلی بسیار چشم‌نواز و به اصطلاح جوان‌پسند به طراحی می‌دهد و باعث جذب بیشتر نسل جدید می‌شود. فونت‌های تحریف‌شده(Distorted) از هیچگونه قاعده و قانونی پیروی نمی‌کنند، زیرا می‌توان بدون هیچ قاعده‌ای فونت‌ها را به سلیقه شخصی تغییر داد؛ می‌توان آن را کشید، چرخاند، نازک یا ضخیم کرد و... . امروزه این مدل تایپوگرافی بیشتر برای طراحی لوگو در زمینه‌هایی مانند خالکوبی، نقاشی خیابانی، کارخانجات تولید نوشیدنی و پوسترهای تبلیغاتی مورد توجه هستند. لوگوی TikTok یک نمونه عالی برای استفاده از این سبک طراحی است که در آن ترکیب نت موسیقی و مقداری لرزش همراه با افکت Glitch(این افکت که به افکت انحراف رنگی نیز شناخته می‌شود، یک افکت ویدیویی محبوب است که تصویر و رنگ‌ها را به نوعی ترکیب می‌کند که انگاری مشکل سیگنال یا نویز باعث این اتفاق شده است) را شاهد هستیم که به نوعی نشان دهنده ضرب آهنگ موسیقی است.


استفاده مجدد از فونت‌های سریف کلاسیک(Classic Serif Fonts):


فونت‌های سریف کلاسیک به تعدادی از فونت‌های قدیمی تلقی می‌شود که ریشه در قرن 15 میلادی دارند و به صورت پیش‌فرض بر روی کامپیوترها نصب هستند. محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از: Times New Roman، Georgia، Garamond و Didot. این فونت‌ها در سال 2023 دوباره بازگشته‌اند. پس از اشباع شدن طراحی مینیمالیستی(نوعی سبک طراحی است که در آن تمامی خطوط و اجزا به طور دقیق، تمیز و مرتب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سادگی از ویژگی‌های اصلی آن بشمار می‌رود)، باز شاهد بازگشت عناصر طراحی به حالت سنتی و کلاسیک خواهیم بود. این سبک فونت‌ها جذابیتی جاودانه دارند، ارتفاعی بلند، نازک و ظاهری شیک همگی باعث این جذابیت هستند. نتیجه استفاده از این سبک فونت‌ها این است که طراحی را مرتب، طبقه‌بندی شده و کلاسیک نگه می‌دارد و در عین حال می‌تواند بینندگان را با ظاهر زیبای خود شگفت‌زده کند. اگرچه امروزه گزینه‌های بیشتر و جدیدتری مانند مفاهیم لوگو(Logo Concepts)، پست‌های خلاقانه در رسانه‌های اجتماعی، وبسایت‌های مدرن، وبلاگ‌های جذاب و بسیاری موارد دیگر برای طراحی و ارائه متون وجود دارد اما همچنان از این سبک فونت‌ها به بهترین وجه در روزنامه‌ها، کتاب‌ها و موارد از این قبیل استفاده می‌شود. همچنین به علت خوانایی و شکیل بودن در مواردی دیگر از جمله طراحی بسته‌بندی‌ها نیز استفاده می‌شود که احساس بهتری را نیز به مصرف کننده القا می‌کند.


عناصر طراحی سه‌بعدی(3D Design Elements):


استفاده از تکنیک سه‌بعدی یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های طراحی گرافیک است و محبوبیت آن باعث شده تا همچنان در حال تکامل، پیشرفت و گسترش باشد. طراحی سه‌بعدی حس واقع‌گرایی را در طراحی گرافیکی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. تصاویر سه‌بعدی را می‌توان در جایگاه‌های مختلف مانند وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، پوسترها و لوگوها دیجیتال، غیر دیجیتال و... استفاده کرد. استفاده از آن باعث افزایش جذابیت بصری محصول برای بینندگان می‌شود و اغلب با انیمیشن‌هایی که به اِلِمان‌ها جان می‌بخشند همراه هستند. علاوه براین، استفاده کردن از تایپوگرافی سه‌بعدی نیز می‌تواند با اضافه کردن عمق و ابعاد به عناصر، این حس زنده بودن را افزایش دهد. به‌طورکلی استفاده از این سبک طراحی، علاوه بر تمام مزیت‌های گفته شده، باعث می‌شود تا خلاقیت تیم شما به چشم بیاید و کسب‌وکار و برند بسیار متمایزتری در میان رقبای خود داشته باشید.


سبک‌های رترو(Retro):


این سبک تقلیدی از یک مد یا فشن است که در گذشته‌ای نه چندان دور بسیار محبوب بوده است. اگر طرفدار استایل‌های قدیمی هستید و یا متولد آن سال‌ها هستید، احتمالاً خوش‌حال خواهید شد اگر بدانید که استفاده از استایل‌های قدیمی برای طراحی در سال 2023 در حال افزایش محبوبیت است. از سال 2019، استفاده از طراحی به سبک رترو در همه جا از طراحی صنعتی گرفته تا طراحی داخلی، رسانه‌های اجتماعی و غیره به چشم می‌خورد. هدف از این نوع طراحی، بازسازی خاطرات نوستالژیک و نمادهای خاطره‌انگیز برای کاربران است. استفاده از سادگی در طراحی و رنگ‌های مختلف جذاب، باعث ایجاد تمایزی متفاوت در این سبک از طراحی می‌شود، به گونه‌ای که احساس صمیمیت و راحتی را به مخاطبین خود تقدیم می‌کند. بسیاری از طراحان، سبک رترو را با ویژگی‌هایی که در طراحی مجلات قدیمی استفاده می‌شد ادغام می‌کنند تا اثرگذاری آن را بیشتر از آن چیزی که هست کنند؛ ویژگی‌هایی مانند حاشیه‌های بیضی شکل، فونت‌های حبابی(Bubble Fonts، نوعی قدیمی از فونت است که بیشتر در کاتون‌های قدیمی استفاده می‌شد)، نقاشی‌ها و برچسب‌های ستاره‌باران و... .


سبک‌های طراحی خشن(Brutalism):


این سبک طراحی از یک جنبش معماری با همین نام الهام گرفته شده است که از ویژگی‌های آن می‌توان به تأکید بر عملکرد مناسب در عین سادگی طراحی، اشاره کرد. Brutalism در طراحی گرافیک، گرایشی است که در آن از فونت‌های بزرگ و سنگین مدرن، جلوه‌های بصری آینده‌نگر و هتروتوپیک(Heterotopic Visuals، جلوه‌های بصری عجیب‌وغریب)، طرح‌های رنگی تک رنگ یا همان مونوکروماتیک و عکاسی‌های گرافیکی استفاده می‌شود. این نوع سبک طراحی جامعه کاربری بخصوصی دارد و مورد چسند همگان نیست؛ اما اگر به دنبال یک طراحی مفهوم‌گرا و جسورانه برای بیان ایده خود هستید، بد نیست نیم نگاهی نیز به این سبک از طراحی داشته باشید.


ویژگی‌های این سبک:
1) استفاده از سبک‌های عجیب‌وغریب و بی‌قاعده: برخی اوقات برای طراحی وبسایت از استایل دادن به تگ‌ها HTML استفاده نمی‌شود تا این حس عجیب بودن را بیشتر القا کند.
2) مونوکروماتیک بودن: استفاده از طرح‌های رنگی تک رنگ و یا ترکیب یک رنگ با یکی از رنگ‌های سیاه، سفید و یا خاکستری برای Theme.
3) تأکید بر عملگرا بودن(Functionality) بدون تزئینات اضافی
4) تکرار عناصر مختلف در طراحی کلی
5) استفاده از طرح‌های گرافیکی خاص مانند خطوط سنگین(Heavy Line)، طرح‌های نواری(Tape Design)، پوسترهای ناهموار و درهم(Rugged Posters)، استفاده از اشکالی شبیه به پلاستیک و فویل‌های(Foil) آلومینیومی.


هنر خلق‌شده توسط هوش‌مصنوعی(AI-Generated Art):


امروزه هنرهای خلق‌شده توسط هوش‌مصنوعی در حال پیدا کردن جایگاه خود در دنیای طراحی گرافیک هستند؛ بنابراین بررسی و آشنایی با آن خالی از لطف نیست و چه بسا ضروری نیز است! برای خلق این آثار گرافیکی‌، طراحان از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند. این کار با الگوریتم‌هایی انجام می‌شود که هزاران تصویر را به صورت آنلاین تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا برنامه در مورد چگونگی خلق آثار بیاموزد و بتواند فرآیند تولید آن را پیاده‌سازی کند. با این حال، نگرانی‌هایی نیز در بین گرافیست‌ها و هنرمندان وجود دارد که آیا در آینده هوش‌مصنوعی جایگزین آن‌ها خواهد شد یا خیر؛ به نظر می‌رسد این امر یا اتفاق نمی‌افتد یا در آینده‌ای بسیار دور رخ خواهد داد، زیرا گستردگی و انعطاف‌پذیری ذهن انسان و داشتن پکیج کاملی از احساسات، منطق، خلاقیت و بسیاری صفات دیگر، باعث می‌شود که جایگرین شدن هوش‌مصنوعی عملی بسیار دور از ذهن به نظر برسد؛ در اصل این ذهن‌های خلاق انسان‌هاست که هوش‌مصنوعی با ویژگی‌های خاص را پدید می‌آورد، هرچند که دنیای دیجیتال شگفتی‌های بسیاری را تا به امروز به جهانیان نشان داده است و کسی چه می‌داند که در آینده چه چیزی در انتظار ماست!
جدا از مبحث رقابت هوش‌انسانی و مصنوعی، استفاده از یک مولد هوش‌مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را افزایش دهید و آثار گرافیکی خود را دستخوش تغییرات بی‌نظیری کنید. به عنوان یک طراح گرافیک، به روز ماندن در تکنیک‌ها و متدهای طراحی چیزی است که آینده شغلی شما را تضمین خواهد کرد و استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند در این امر کمک شایانی کند.
هوش‌مصنوعی می‌تواند در موارد زیر کاربرد بسیاری داشته باشد:
1) افزایش مهارت‌های طراحی
2) تولید ایده‌ها نو
3) صرفه‌جویی در زمان
4) به روز ماندن با آخرین متدها
5) افزایش خلاقیت و قوه تخیل

تمامی موارد ذکر شده تنها تعدادی از گرایش‌های بسیاری است که در سال جاری شاهد هستیم و انتخاب و بررسی این موارد به علت اهمیت و جذابیت نسبی آن‌ها در مقایسه با دیگر روش‌های طراحی بود. طراحی گرافیک ارتباط بسیار نزدیکی با مخاطب عام دارد، زیرا به عنوان ابزاری برای ارتباطات جمعی عمل می‌کند و نوع استفاده از آن‌ها برای پیدا کردن جامعه هدف بسیار اهمیت دارد.
توصیه ما به تمامی شرکت‌ها و برندها همگان شدن با روش‌های نوین طراحی است. البته اگر قصد دارید که بین رقبای خود منحصر به فرد باشید!

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما