دنیای مجازی

کمپین‌ بازاریابی واقعیت افزوده با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟

تیم فنی
تیم فنی

کمپین‌ بازاریابی واقعیت افزوده با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟

کمپین بازاریابی واقعیت افزوده به کمک دنیای تبلیغات و مارکتینگ آمده تا ساده‌تر از پیش مشتری را جذب کنند. اما کمپین بازاریابی واقعیت افزوده مبتنی بر وب با وجود موفقیت‌ها، با چالش‌هایی هم روبه‌روست. 

در این نوشته از بلاگ «پیشگامان لوتوس» از چالش‌هایی می‌خوانیم که در طراحی و اجرای کمپین بازاریابی واقعیت افزوده مبتنی بر وب قرار دارد. کمپین مبتنی بر AR به کاربر کمک می‌کند با کمک تلفن همراه خود و بدون دانلود کردن اپلیکیشن، واقعیت افزوده را تجربه کند. هنگامی که کاربران URL یا کیو آر کد (QR Code) را با موبایل اسکن می‌کنند، محتوای AR از مرورگر گوشی موبایل وارد محیط واقعی کاربر می‌شود. همه‌ی گوشی‌های اندروید ۶ و بالاتر با داشتن ژیروسکوپ و شتاب‌سنج می‌توانند به AR بر پایه‌ی وب وصل شوند. همچنین گوشی‌های دارای IOS 11 و بالاتر مشکلی با AR نخواهند داشت. به این ترتیب واقعیت افزوده روزبه‌روز بیشتر دردسترس قرار می‌گیرد و استفاده از آن متداول‌تر می‌شود.

چالش‌های متداول AR بر پایه‌ی وب

AR بر پایه‌ی وب باوجود موفقیت‌ها و تحولی که ایجاد کرده، هنوز تکنولوژی جدیدی به‌حساب می‌آید و محدودیت‌هایی دارد. حافظه‌ی مرورگر وب درمقایسه با اپلیکیشن محدود‌تر است. از این‌رو قابلیت رندر کردن سه بعدی محدودتر خواهد بود. از آن‌‌جا که عملکرد مرورگر وب به پنهای باند اینترنت بستگی دارد، درصورتی‌که سرعت اینترنت پایین بیاید، لگ یا تاخیر در تصویر خواهیم داشت. پیش از دست‌ به‌کار شدن برای پروژه‌ی تازه، باید با محدودیت‌های عملکرد واقعیت افزوده در فعال شدن و ترکینگ (Tracking) یا دنبال کردن تصویر آشنا باشیم.

۱- محدودیت در قابلیت محاسبه

اپلیکیشن می‌تواند به همه‌ی قابلیت‌های گوشی دسترسی داشته باشد. اما صفحه‌ی وب تنها به بخش‌هایی دسترسی دارد. دو بخش اصلی سیستم واقعیت افزوده، ترکینگ و ثبت هستند که هر دو کاملا مبتنی بر محاسبه عمل می‌کنند.

همچنین، قابلیت‌های رندر کردن در مرورگر وب محدود است. اجرای تصویرهای پیچیده و فوتو ریالیستیک (Photorealistic) از مدل‌های سه بعدی از منبع مصرف می‌کند.

۲- باتری محدود

واقعیت افزوده مبتنی بر وب برای کارکرد خوب به سنسورهای دوربین، تحلیل اطلاعات، محاسبه و نشان دادن منابع نیاز دارد. این استفاده می‌تواند به‌سرعت باتری گوشی موبایل را مصرف کند، مگر آن‌که AR به درستی توسعه یافته باشد. 

یکی از راه‌های جبران این محدودیت، استفاده از کلاود برای کاهش فشار محاسباتی‌ست. اما این گزینه باعث می‌شود به وضعیت و کیفیت شبکه‌ی اینترنت وابسته شود. ظرفیت محدود باتری هم برای واقعیت افزوده بر پایه‌ی وب مشکل‌ساز است و هم برای AR بر پایه‌ی اپ. 

۳- تاخیر شبکه

شبکه‌های کنونی موبایل، سرعت انتقال دیتای محدودی دارند. از این‌رو، در عملکردهای بی‌درنگی که تجربه‌ی AR به آن نیاز دارد،‌ تاخیر ایجاد می‌کنند. کمپین بازاریابی واقعیت افزوده بر پایه‌ی وب به مرورگر متکی‌ست، از این‌رو تجربه‌ی AR به شبکه‌ی اینترنت همراه یا وای‌فای وابسته است. شبکه‌ی ارتباطی5G در حال توسعه است و انتظار می‌رود این محدودیت تاخیر شبکه رو به کاهش بگذارد. 

۴- نبود آموزش برای استفاده از کیو آر کد یا AR بر پایه‌ی وب

از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی کیو آر کد وجود داشته، اما از سال ۲۰۰۰ استفاده از آن متداول شد، یعنی زمانی‌که پای گوشی موبایل به زندگی‌هامان باز شد. تا حدود ۱۰ سال پیش ۷۲ درصد از مشتریان می‌گفتند با کیو آر کد آشنا هستند، اما حدود ۳۰ درصد ماهیت آن را نمی‌شناختند.

در چند سال گذشته استفاده از کیو آر کد سرعت گرفت و برای مثال در ۲۰۱۹ حدود ۳۷ درصد از مردم آمریکا از کیو آر کد استفاده می‌کدرند. بعد از آغاز همه‌گیری کووید ۱۹، استفاده از کیو آر کد در منوها، هنگام چک‌این فرودگاه و هتل و موارد مشابه رو به افزایش گذاشت و افراد بیشتری با کاربرد آن آشنا شدند. همین امر نشان داد تجربه‌ی AR بر پایه‌ی وب با اسکن کردن کیو آر کد از گوشی موبایل چقدر راحت است. البته که همچنان نمی‌توانیم ادعا کنیم استفاده از کیو آر کد فراگیر شده. تعدادی از شرکت‌هایی که کالاهای بسته‌بندی ارائه می‌کنند از کمپین بازاریابی واقعیت افزوده بر پایه‌ی وب بهره برده‌اند. در این کمپین‌ها کاربر باید روی هایپرلینک یا کیو آر کد کلیک کند.

بنابراین، اگر بخواهیم بیش از پیش از AR بر پایه وب بهره ببریم، آموزش روش استفاده از کیو آر کد به مشتریان امری بسیار مهم به‌نظر می‌رسد.

مزایای واقعیت افزوده بر پایه‌ی وب کدامند؟

باوجود محدودیت‌های گفته شده و اثر منفی که در کمپین بازاریابی واقعیت افزوده وب دارند، همچنان برگ برنده در دست AR وب است. واقعیت افزوده وب فرایندی دو مرحله‌ای دارد که کاربر را تشویق می‌کند تجربه‌ای فراتر از کمپین‌های تبلیغاتی و مارکتینگ سنتی داشته باشد. درنتیجه، وفاداری مشتری به برند و فروش نهایی افزایش پیدا می‌کند. کاربر تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده کسب می‌کند که تعاملی و هیجان‌انگیز است.

چالش‌های کمپین بازاریابی واقعیت افزوده وب حل می‌شوند؟

AR وب هنوز تکنولوژی تازه‌ای به‌حساب می‌آید و عملکرد آن در حال توسعه است. پیش‌بینی می‌شود شبکه‌ی ارتباطی 5G تاخیر شبکه را از بین ببرد. از سوی دیگر،‌ گوگل، اپل و بازیگران اصلی این فناوری روی بهبود مرورگر وب کار می‌کنند تا چالش‌های واقعیت افزوده وب را کم کنند. 

سخن پایانی

باوجود محدودیت‌هایی که بر سر تجربه‌ی AR وب وجود دارد، کسب‌وکارها از نقاط قوت واقعیت افزوده وب بهره می‌برند. شرکت‌ها دامنه‌ی مخاطب خود را وسیع‌تر می‌کنند، مخاطبان خود را سرگرم می‌کنند و به‌شیوه‌های ساده، ارتباط متقابل با کاربران برقرار می‌کنند.

کمپین بازاریابی واقعیت افزوده بر پایه‌ی وب توانسته شیوه‌ی مشارکت مشتری با برند را متحول کند؛ مانند مدل‌سازی هولوگرافیک مایکروسافت در پلتفرم مد و فشن، یا گالری هنری آنلاین Saatchi Art که بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار کار هنری را به نمایش گذاشت.

شرکت‌های توسعه‌دهنده موبایل و کارشناسان بازاریابی با روی آوردن به تصمیم‌های خلاقانه و تمرکز بر چالش‌هایی که کاربران با آنها روبه‌رو می‌شوند، تلاش می‌کنند تجربه واقعیت افزوده وب کارآمدتری دراختیار مشتریان قرار دهند.

شما می‌توانید پروژه‌های توسعه موبایل، برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری خود را به کارشناسان ما در «پیشگامان لوتوس» بسپارید. با ما تماس بگیرید.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما