اینترنت

اینترنت نسل پنجم چیست؟ (5G) قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

انواع مختلفی از فناوری G5 که در آینده در دسترس قرار خواهدگرفت:


1)5G fixed wireless broadband services: ارائه خدمات به خانه‌های شخصی و شرکت‌ها به صورت بی‌سیم. برای این‌ کار اپراتورها گیرنده‌ها و فرستنده‌های مختلفی را بر روی ساختمان‌ها و یا مکان‌ها دیگر جهت انتقال داده‌ها تعبیه خواهندکرد. به طورکلی جایگزینی شبکه‌های بی‌سیم با شبکه‌های کابلی برای اپراتورها بسیار مقرون به صرفه است زیرا هزینه‌هایی مانند کابل‌کشی، تعمیر و نگهداری حذف می‌شوند. 
2)5G cellular services: اجازه می‌دهد تا کاربران به شبکه‌های 5G Cellular دسترسی داشته باشند. این سرویس در سال 2019 و از زمانی که نسل اولیه اینترنت نسل پنجم معرفی شد، راه‌اندازی شده‌است. ارائه خدمات این سرویس به استانداردهای 3GPP نیز بستگی دارد.

تفاوت میان G4 و G5:


هر کدام از نسل‌های اینترنت تفاوت‌هایی در سرعت انتقال و روش‌های کدگذاری داده‌ها دارند که استفاده از آن‌ها نیازمند سخت‌افزارهای پیشرفته‌تر است.
اینترنت نسل چهارم می‌تواند از انتقال داده‌ها تا سرعت Gbps2 پشتیبانی کند که این سرعت برابر است با 500 برابر سرعتی که نسل سوم ارائه می‌داد. همچنین اینترنت نسل پنجم سرعتی بالغ بر 100 برابر اینترنت نسل چهارم ارائه خواهدکرد.
یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های بین اینترنت نسل چهارم و پنجم تفاوت سطح تأخیر(Latency) آن‌هاست، به گونه‌ای که G5 سطح تأخیر بسیار پایین‌تری را ارائه می‌دهد.
اینترنت نسل پنجم همانند نسل چهارم از شیوه کدگذاری OFDM بهره می‌گیرد با این تفاوت که محدوده فرکانسی متفاوتی دارند. 
در حال حاضر شرکت سامسونگ در حال تحقیق بر روی تکنولوژی G6 یا همان اینترنت نسل ششم است. اگرچه اطلاعات دقیقی از سرعت انتقال داده اینترنت نسل ششم و یا چگونگی راه‌اندازی آن در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این تکنولوژی نحوه عملکرد بسیار متفاوتی از نسل‌های قبلی خود داشته باشد.

موارد استفاده G5: 


استفاده از این فناوری طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود، از استفاده‌های صنعتی گرفته تا کاربران معمولی. در ادامه به برخی از این موارد استفاده اشاره خواهیم‌کرد:
1) مشاهده آنلاین ویدیو با بالاترین کیفیت و بدون محدودیت
2) سرعت بخشیدن به مسیر توسعه و پیشرفت اینترنت اشیاء
3) استفاده برای بهبود وضعیت موقعیت‌یابی
5) استفاده برای بهبود وضعیت تحلیل آنی داده‌ها

به طور کلی این فناوری برای صنایعی که از حساسیت بالایی برخوردارند و یا نیازمند حجم بالایی از اطلاعات در زمان کوتاهی هستند امری حیاتی به شمار می‌رود و انتظار می‌رود استقبال بسیار خوبی از این تکنولوژی کاربردی صورت گیرد.

تفاوت میان G5 و GE5:


شرکت AT&T شبکه‌ای با عنوان GE5 را رونمایی کرد که کاربران می‌توانستند شبکه خود را از 4GLTE به GE5 ارتقا بدهند. با این حال، از GE5 فقط می‌توان به عنوان یک تغییر نام تجاری یاد کرد. این کمپانی ادعا می‌کرد تکنولوژی‌ای که از آن رونمایی کرده‌است به نسل پنجم بسیار نزدیک است در حالی که از نظر تکنیکالی این امر میسر نبود؛ زیرا نسل پنجم اینترنت نیازمند زیر ساخت‌های خاص سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که GE5 از آن‌ها بی‌بهره است. می‌توان گفت این تنها یک استراتژی بازاریابی بیش نبود و ممکن بود خیلی از افراد را که اطلاعات کاملی در این زمینه نداشتند را به اشتباه بیندازد.

مزایا و معایب:

مزایا:
1) استفاده از فرکانس‌های بالا و در نتیجه سرعت بسیار بالاتر
2) پهنای باند بسیار بالا
3) تأخیر پایین
4) انتقال داده در حجم بالا
5) پیشرفت صنایع و تکنولوژی‌های مختلف مانند یادگیری ماشینی، اینترنت اشیاء و...

معایب:
1) برقراری امنیت در این شبکه به علت وجود گره‌های زیاد و حساسیت بالا سخت‌تر است
2) هزینه راه‌اندازی بالا
3) مدت زمان زیادی برای راه‌اندازی و استفاده عمومی نیاز دارد
4) مشکلات موانع و بلاک شدن امواج 

مزایای تجاری اینترنت نسل پنجم:


بسیاری از اپراتورهای بزرگ در حال ساخت زیرساخت‌های خود برای ارائه شبکه G5 هستند، شرکت‌هایی از جمله: Verizon، AT&T و Sprint. شرکت Verizon بر روی پیاده‌سازی امواج میلی‌متری و شرکت T-Mobile نیز بر روی باندهای پایین و متوسط اینترنت نسل پنجم مشغول فعالیت هستند. 

به دنبال فعالیت‌های شرکت T-Mobile به عنوان اولین اپراتور فعال در این زمینه بقیه اپراتورها نیز برای رسیدن به این تکنولوژی گام برداشتند و شروع به تحقیق و توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از فرکانس‌های پایین، متوسط و بالا کردند.
کمپانی Verizon یکی دیگر از کمپانی‌هایی است که در این زمینه به عنوان یکی از رهبران و پیشگامان محسوب می‌شود و بیشتر تمرکز خود را بر روی توسعه امواج میلی‌متری گذاشته است و برای این مسئله یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام Verizon Ventures تشکیل داده و هدف اصلی آن توسعه مسائل مرتبط با تکنولوژی اینترنت نسل پنجم است؛ مانند توسعه و پیشرفت در زمینه‌هایی همچون اینترنت اشیاء، هوش‌مصنوعی و... . 

شرکت‌هایی دیگری نیز فعالیت‌هایی دارند از این زمینه مانند شرکت AT&T که پیش‌تر به فعالیت آن اشاره شد و یا شرکت Sprint که بر روی فرکانس‌های میانی فعالیت متمرکزی دارد.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما