برنامه نویسی

4 زمینه مورد توجه توسعه فرانت‌اند در سال 2023

تیم فنی
تیم فنی

4 زمینه مورد توجه توسعه فرانت‌اند در سال 2023


توسعه فرانت‌اند در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری پیشرفت داشته است؛ به همین علت، به روز ماندن در آن برای ماندن در گردانه رقابت امری حیاتی برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. در این وبلاگ سعی کردیم به برخی از مباحث ترند(Trend) توسعه فرانت نگاهی بیاندازیم و سعی کرده‌ایم مباحثی کاربردی و به روز را برایتان جمع‌آوری کنیم تا حداکثر استفاده را تقدیم شما کاربران عزیز کنیم. چه یک توسعه‌دهنده تازه کار هستید و چه یک توسعه‌دهنده باتجربه این پست می‌تواند برای شما مفید باشد و همچنین ممکن است روند کاری شما در آینده را دستخوش تغییرات کند. در ادامه این وبلاگ با ما همراه باشید.


جذابیت استفاده از کتابخانه‌(Library)ها و چارچوب‌(Framework)های محبوب در بین برنامه‌نویسان از سال 2016 تا به امروز


از وقتی کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشته‌اند، روند توسعه نرم‌افزارها را دستخوش تغییرات بسیاری کرده‌اند. کار کردن با این ابزارها بسیار آسان‌تر و کاربردی‌تر است و از این رو خیلی زود در بین توسعه‌دهندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. چند نمونه از محبوب‌ترین ترندها عبارتند از: 
ری‌اکت(React.js): ری‌اکت شناخته‌‌شده‌ترین، پرکاربردترین و محبوب‌ترین کتابخانه فرانت‌اند است که در از سالی که منتشر شد تا به امروز محبوبیت و میزان استفاده خود در بین توسعه‌دهندگان را حفظ کرده است.
وو جی‌اس(Vue.js): وو نیز مانند ری‌اکت یکی از محبوب‌ترین‌ها بین توسعه‌دهندگان است و در طول سال‌های انتشار مداومت استفاده از آن در بین برناممه‌نویسان به وضوح مشاهده می‌شود.
انگولار(Angular): انگولار یکی دیگر از نام‌های شنیده‌شده در توسعه فرانت است که کار خود را نسبتاً خوب شروع کرد اما به مرور زمان محبوبیت خود را از دست داد و دیگر مانند سابق از آن استفاده نمی‌شود.
تازه‌کارها: Preact، Svelte، Alpine.js، Lit، Solid، Qwik و Stencil همگی تازه‌کاران فضای توسعه فرانت‌اند به حساب می‌آیند و درصد استفاده و شناخته شدن آن‌ها همچنان پایین است؛ اما با این حال، بسیاری از آن‌ها در حال رشد و پیدا کردن محبوبیت هستند، به طوری که درصد استفاده از برخی از آن‌ها رشد چشمگیری را داشته است.
در کل، آمارهای مختلف نشان می‌دهند که برنامه‌نویسان به طور فزاینده‌ای در حال روی آوردن به استفاده از کتابخانه‌ها و چارچوب‌هایی هستند که ساده‌تر، سبک‌تر، عملکرد بهتر و سرعت بارگذاری بالاتری دارند. این رویکرد دلیل اصلی رشد استفاده و محبوبیت کتابخانه‌هایی مانند React، Vue و Svelte که سریع و سبک هستند و کاهش استفاده از کتابخانه‌های سنگین مانند Agular است. در شکل زیر روند تغییرات هر یک از آن‌ها را در طی سال‌های انتشار مشاهده می‌کنید(در تمامی جداول، ترندهایی که کمتر از یک سال از انتشار آن‌ها می‌گذرد آورده نشده‌اند):

 

میزان تمایل توسعه‌دهندگان به استفاده از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها در آینده


طبق آمارهای مختلف میزان تمایل و گرایش تیم‌های توسعه‌دهنده در رابطه با استفاده از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها در آینده به شرح زیر است(اطلاعات آماری نظرسنجی‌ها و جداول، طبق داده‌های انتشار شده توسط سایت Medium است):
ری‌اکت: همچنان پرکاربردترین کتابخانه فرانت‌اند است و بیش از 50% از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند می‌خواهند کار خود را در سال آینده با ری‌اکت آغاز کنند. درحالی که این آمار از زمان اوج استفاده از ری‌اکت در سال 2018 کاهش یافته است اما همچنان محبوبیت ری‌اکت بسیار بالاست.
وو جی‌اس: دومین کتابخانه پرطرفدار فرانت‌اند است که بیش از 30% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی قصد دارند کار خود را با آن در سال آینده آغاز کنند. Vue.js در طول سال‌ها رشد مداومی را داشته است و در حال جذب سهم بیشتری از بازار برنامه‌نویسی به خود است.
انگولار: محبوبیت انگولار از سال 2018 در حال کاهش است، به طوری که تنها 14.6% از افراد پاسخ‌دهنده به نظرسنجی قصد دارند کار خود را در سال آینده با انگولار آغاز کنند. این کاهش علاقه به انگولار می‌تواند به دلیل پیچیدگی یادگیری آن باشد.
گزینه‌های دیگر: در حالی که React و Vue.js هنوز محبوب‌ترین انتخاب‌ها هستند اما شاهد پایین آمدن میزان علاقه‌مندی آن‌ها در طی سال‌های گذشته هستیم که این خبر از آن می‌دهد که تیم‌های توسعه‌دهنده یا به کتابخانه‌های پیشین خود وفاداراند و یا در حال بررسی گزینه‌های دیگر برای توسعه فرانت‌اند خود هستند که احتمال دوم از درصد بالاتری برخوردار است.
به طورکلی داده‌ها نشان می‌دهند که React و Vue.js همچنان بر فضای توسعه فرانت تسلط دارند؛ اما ممکن است در این بین فرصت‌هایی برای سایر کتابخانه‌ها نیز به وجود بیاید که باتوجه به اینکه برنامه‌نویسان به گزینه‌های جدید تمایل نشان داده‌اند، می‌توانند جایگاه خود را در این فضا پیدا کنند.
تحلیل‌های ارائه شده را می‌توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

 

ری‌اکت و وو جی‌اس همچنان محبوب خواهند ماند


در حالی که رشد برخی گزینه‌های جدید مانند Svelte و Solid Show در فضای توسعه فرانت مشهود است اما بازهم کتابخانه‌های React و Vue.js همچنان محبوب خواهند ماند. اطلاعات آماری به دست آمده از ای بابت به صورت زیر می‌باشد:
ری‌اکت و وو جی‌اس: تقریبا نزدیک به 57% از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کار خود را با React ادامه دهند و دوباره از آن استفاده خواهند کرد. در مورد Vue.js این عدد به تقریبا 30% رسید. این نشان می‌دهد که React یک تکنولوژی تثبیت شده و قابل اعتماد در صنعت فرانت‌اند است.
اِسوِلت(Svelte): عضو نسبتاً جدیدی از خانواده فرانت‌اند محسوب می‌شود؛ اما به سرعت در حال افزایش محبوبیت است، به طوری که 45% از پاسخ‌دهندگان به استفاده از آن ابراز علاقه کرده‌اند. این نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان مایل به آزمایش فناوری‌های جدید هستند و به همین خاطر ممکن است Svelte یک انتخاب امیدوارکننده برای بخش فرانت در آینده باشد.
سالید(Solid) و کویک(Qwik): هردو جدید و با نرخ استفاده پایین هستند، اما درصد بالایی از شرکت‌کنندگان به استفاده از آن‌ها علاقه نشان دادند(به ترتیب 42.2% و 46.4%). این مسئله ممکن است بیانگر آن باشد که توسعه‌دهندگان مدام به دنبال فناوری‌های جدید بوده و آماده استقبال از گزینه‌های جدید و بهینه‌تر هستند.
انگولار: درصد بالایی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که دیگر از آن استفاده نمی‌کنند(تقریبا 24%). این نشان می‌دهد که در حالی که انگولار یک مبحث شناخته‌شده و تثبیت‌شده در توسعه فرانت‌اند است، ممکن است محبوبیت خود را در بین توسعه‌دهندگان از دست بدهد و تبدیل به آخرین گزینه‌های ممکن برای پیاده‌سازی پروژه‌های آتی شود.
اِمبِر(Ember): بالاترین درصد را بین پاسخ‌دهندگان دارد(63%) که می‌گویند دیگر علاقه‌ای به استفاده مجدد از آن را ندارند. این مسئله یعنی نزدیک شدن به پایان مسیر کاری Ember.
آمارهای ذکر شده به صورت کامل‌تر با جزئیات در شکل زیر قابل مشاهده هستند:

 

ابزارهای نوظهور توسعه فرانت‌اند


در سال‌های اخیر فریم‌ورک‌ها و ابزارهای کاربردی زیادی منتشر شده‌اند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:
نکست‌جی‌اس(Next.js): یک فریم‌ورک برپایه React است که یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌ها نیز محسوب می‌شود. بر طبق نظرسنجی انجام شده، Next.js سومین ابزار محبوب در بین پاسخ‌دهندگان است(از بین 1700 پاسخ‌دهنده، 185نفر تمایل به استفاده از این فریم‌ورک را داشته‌اند)، اما تنها %0.5 آن‌ها از این فریم‌ورک استفاده می‌کنند. باتوجه به نوظهور بودن Next.js و میزان بالای کاربردی بودن آن پیشبینی می‌شود این آمار به سرعت افزایش یابد.(برای اطلاعات بیشتر درباره فناوری جذاب و کاربردی نکست‌جی‌اس به مقاله Next.js سر بزنید)
اَسترو(Astro): آمارها نشان می‌دهد که Astro که یک تولیده سایت استاتیک(Static Site Generator) بر پایه جاوا اسکریپت است در حال افزایش محبوبیت در فضای توسعه فرانت است. حدود 1.1% پاسخ‌دهندگان از آن استفاده می‌کردند.
جی‌کوئری(jQuery): از سوی دیگر jQuery که زمانی محبوب‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت برای توسعه فرانت‌اند بود، اکنون به شدت محبوبیت خود را از دست داده است و دیگر کمتر کسی از این کتابخانه استفاده می‌کند. طبق نظرسنجی انجام شده تنها 0.1% از افراد هنوز از آن استفاده می‌کنند. 
گستردگی ابزارها: طبق نظرسنجی انجام شده اکثر ابزارهای موجود در لیست توسط تعداد نسبتاً کمی از پاسخ‌دهندگان استفاده می‌شوند. این نشان می‌دهد که طیف وسیعی از ابزارهای توسعه فرانت‌اند در دسترس هستند و برنامه‌نویسان دستشان برای انتخاب ابزار بسیار باز است.
در جدول زیر آمار و ارقام را می‌توانید مشاهده کنید:

 

پیشگامان لوتوس


در انتها شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در زمینه برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند(Next.js، React.js، ReactNative، Golang، Python و...) و همچنین تیم طراحی حرفه‌ای می‌تواند به صورت هرچه بهتر شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی ‌کند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما