دنیای مجازی

۹ شکل مختلف دیجیتال مارکتینگ (Types of Digital Marketing)، چه زمانی و چگونه؟ قسمت سوم

تیم فنی
تیم فنی


۸) بازاریابی ویدیویی(Video Marketing):


در دنیای امروزی افراد وقت و حوصله زیادی برای دیدن تبلیغات ندارند؛ از این رو تولید ویدیوهای کوتاه نشان داده‌است که در جذب مشتریان اثرگذاری مثبتی دارند. با این که قالب این نوع بازاریابی دستخوش تغییرات شده‌است اما همیشه یک روش بازاریابی قابل اعتماد و بسیار اثرگذار بوده و هست. همانطور که مشخص است، روزانه میلیون‌ها میلیون نفر در شبکه‌های مجازی از یوتیوب تا اینستاگرام در حال سرچ کردن و گشت‌ زدن هستند و چه زمینه‌‌ای بهتر از این برای جذب مشتری؟! یک فرصت عالی و طلایی برای وایرال شدن در دنیایی با میلیاردها کاربر! طبق آمارهای مختلف بیشتر افراد برای مطلع شدن از اخبار محصولات جدید، تماشای محتوای ویدیویی را به خواندن مطالب ترجیح می‌دهند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت یک تبلیغ ویدیویی مناسب و جذاب مانند یک تور صید بسیار بزرگ است که می‌تواند هزاران مشتری را برای شما به ارمغان بیاورد و نتیجه را در دنیای کسب‌وکارهای رقابتی امروزی به نفع شما عوض کند. 
مزایا:
۱) ویدیوهای تاثیرگذار می‌توانند احساسات مشتریان را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها را به خرید محصولات ترغیب کنند.
۲) در حافظه افراد برای مدت طولانی‌تری ثبت می‌شوند. 
۳) افراد می‌توانند ارتباط بیشتری با محتوای ویدیویی بگیرند و در صورت جالب بودن آن را برای دیگران ارسال کنند که به صورت غیرمستقیم برای شما بازاریابی محسوب می‌شود!
معایب:
۱) تولید محتوایی که کوتاه باشد، اثرگذار باشد و متناسب با نیازهای مشتریان باشد چالش‌های زیادی را به همراد دارد.
۲) تولید یک محتوای ویدیویی باکیفیت نیازمند همکاری با تیم حرفه‌ای است که هزینه زیادی را به همراه خواهد‌داشت.
برای شروع:
بدون شک استفاده از محتوای ویدیویی به عنوان قسمتی از استراتژی مارکتینگ امری بسیار ضروری و غیرقابل اجتناب است. اما به دلیل اینکه تولید آن فرآیندی هزینه‌بر است، حتما قبل از شروع کار زمینه فعالیت را قطعی کنید(دسته‌بندی ویدیو خود را مشخص کنید که آیا می‌خواهید سرگرمی باشد، آموزشی باشد یا چیزهای دیگر). برای شروع نیاز به ویدیوهای گران قیمت ندارید و بهتر است با تبلیغات ساده‌تر شروع کنید؛ کار خود را مرحله‌بندی کنید و طبق برنامه پیش بروید. این کار به شما کمک می‌کند تا مدیریت زمان و هزینه بهتری در طول مسیر پیشرفت کسب‌و‌کار خود داشته باشید.


۹) بازاریابی صوتی(Audio Marketing):


این نوع بازاریابی قدمت بیشتری نسبت به سبک‌های دیگر از جمله ویدیو مارکتینگ دارد. از اوایل دهه 1920 میلادی که بحث رادیو به پیش آمد، افراد زیادی جذب آن شدند. اگرچه امروزه تعداد مخاطبان آن بسیار کمتر شده‌است امام همچنان برخی افراد علاقه‌مند به گوش‌دادن رادیوهای اینترنتی هستند. کانال‌هایی مانند اسپاتیفای(Spotify) در این زمینه بسیار کمک کننده هستند. اما بازاریابی صوتی به همین سادگی نیست و گستردگی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال: پادکست‌ها، دستیاران خانه‌های هوشمند(Smart home assistants)، Google home، الکسا(به انگلیسی Alexa، یک دستیار صوتی هوشمند متعلق به شرکت آمازون است) یا سیری(به انگلیسی Siri، مانند الکسا یک دستیار هوشمند و راهنمای مجهز به هوش مصنوعی بسیار قدرتمند و متعلق به شرکت Apple است)، همگی می‌توانند مثال‌هایی از این نوع بازاریابی باشند.
امروزه پادکست‌ها بسیار مورد استقبال افراد هستند؛ مردم می‌توانند در هنگام کار کردن، در اوقات فراغت یا هرجای دیگر به راحتی از آن‌ها استفاده کنند و مطالب مورد نظرشان را از این طریق یاد بگیرند(یکی از مصارف بسیار عمده و شناخته شده برای پادکست‌ها، یادگیری زبان انگلیسی و کتاب داستان‌های صوتی است). از این رو می‌توانید با استفاده از پادکست‌ها به عنوان یک روش موثر به بازاریابی صوتی بپردازید. اما به دلیل اینکه تنها فقط از راه شنیداری می‌توانید به مخاطبان ارتباط برقرار کنید، چالش‌های خاص خودش را دارد.
مزایا:
۱) برای افرادی که مشغله زیادی دارند و وقتی برای دیدن کلیپ‌های تبلیغاتی ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
۲) تولید محتوای صوتی آسان‌تر و ارزان‌تر از محتوای ویدیویی است.
معایب:
۱) ممکن است افراد در هنگام کار مشغول گوش‌دادن باشند و حواسشان پرت شود.
۲) بازاریابی از طریق دستیارهای هوشمند هنوز در مرحله آزمایشی است و فراگیر نشده‌است.
۳) فرآیند زمانبری است و باید به آن به چشم سرمایه‌گذاری طولانی مدت نگاه کرد.
برای شروع:
مانند تمامی روش‌های بازاریابی که پیشتر بررسی کردیم، در ابتدا باید نوع محتوا و نحوه ارائه آن را انتخاب کنید(بهتر است ابتدا چند نمونه از آن‌ها و میزان اثرگذاریشان را بررسی کرده و اطلاعات کاملی جمع آوری کنید). اینکه در بین چه افرادی قصد دارید این روش بازاریابی را ارائه دهید خوب تحقیق کنید؛ نیازها، زمانبندی و شرایط مختلف آن‌ها را بسنجید. می‌توانید با در‌نظر گرفتن شرایط و برای کاهش هزینه‌ها کار خود را با تولید فایل‌های صوتی ساده‌تر(استفاده از اطلاعات ساده‌تر و پرهیز از همکاری با گویندگان حرفه‌ای برای شروع) آغاز کنید.


کی و چگونه می‌توانیم از هر یک از این روش‌ها استفاده کنیم؟


برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال فاکتورهای زیادی نیاز هستند که باید در نظر گرفته شوند؛ مشاوره از افراد با تجربه و کارشناس، جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی بازار هدف، بررسی نیازهای مشتریان و... همگی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب و بکارگیری یک روش بازاریابی است. بسته به شرایط کسب و کارتان ممکن است روش‌ها در طول زمان جایگزین یکدیگر شوند. برای کسب‌و‌کارهای نوپا که به دنبال مطرح شدن در مدت زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر هستند، بهتر است روش‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها، بازاریابی موتورهای جستجو و... می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند. موقعی که مراحل اولیه جذب مخاطب را طی کردید شروع به پیدا کردن مشتریان وفادار و ترغیب آن‌ها به خرید از طریق بازاریابی ایمیل گزینه‌ای مناسب خواهد بود. اما از بکارگیری بازاریابی سئو غافل نشوید؛ این کار را به عنوان یک بازاریابی و سرمایه گذاری طولانی مدت ببینید که قرار است در تمام مراحل پیشرفت کسب‌وکارتان برای شما ترافیک ارگانیک به ارمغان بیاورد. اما همانطور که گفته شد استفاده از این مراحل چهارچوب مشخصی ندارد و باید بسته به شرایط تغییر کنند. برای اینکه بتوانید تشخیص این کار را حرفه‌ای‌تر و آگاهانه‌تر پیش ببرید بهتر است به مطالعه و افزایش سطح دانشتان در این زمینه و همکاری با افراد متخصص بپردازید.
مخاطبین همیشه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در انتخاب یک روش مناسب هستند و اینکه متوجه شوید نیازهای آن‌ها چیست و در کجا به دنبال چه اطلاعاتی هستند کار آسانی نیست. محتوا باید با سطح مخاطب ما یکسان باشد. برای مثال اگر جامعه مهندسین مخاطی ما هستند، ارائه اطلاعاتی علمی، دقیق و عمیق باعث ارزشمند شدن مطالب ما می‌شوند؛ از طرفی اگر مخاطبین ما افراد عادی هستند ارائه مطالب علمی عمیق می‌تواند برای آن‌ها حوصله سربر باشد و برخلاف تلاش‌های فراوان، برای ما بازخورد خوبی را نداشته باشند. یا اگر قصد استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی را دارید، تحقیق کنید که کدام پلتفرم در بین مخاطبین هدف شما محبوب‌تر است.


 با بازاریابی دیجیتال تفاوت را احساس کنید!


برای این سوال که کدام روش برای کدام کسب‌و‌کار مناسب‌تر است و یا چه میزان زمان نیاز است که تاثیرات آن را ببینیم جواب دقیقی وجود ندارد. تمام این سوالات فاکتورهای زیادی دارند که هرکدام به دیگری وابسته هستند و ما در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن آن‌‎ها را مورد بررسی قرار دهیم. اما در اینکه بازاریابی دیجیتال شاه کلید مورد نیاز یک کسب‌وکار به دنیای رقابت است هیچ حرف و حدیثی نیست! اگر دقیق‌تر نگاه کنید تمامی شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارند و تیم‌های حرفه‌ای و مختلفی را برای تعیین استراتژی مارکتینگ خود استخدام می‌کنند؛ پس بهتر است به این متخصصان اعتماد کنیم و از تجربیات آن‌ها بهره کامل را ببریم، استراتژی خود را بچینیم و نهایت تلاش خود را برای پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار رقابتی امروزی به کار گیریم.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما