هوش مصنوعی

۷ ایده‌ی جذاب پروژه‌های هوش مصنوعی ویژه‌ی تازه‌کارها

تیم فنی
تیم فنی

۷ ایده‌ی جذاب پروژه‌های هوش مصنوعی ویژه‌ی تازه‌کارها

پروژه‌های هوش مصنوعی در چند سال گذشته رشد فراوانی داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود ارزش پروژه‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۶ میلیارد دلار برسد! 

شرکت‌های چند ملیتی مانند IBM، اپل یا اکسنچر در حال استخدام کارشناس برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی (AI) هستند. میانگین دستمزد مهندسان هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۱ هزار دلار بوده که این رقم به بالای ۲۵۰ هزار دلار هم رسیده. 

 هوش مصنوعی اثر چشمگیری بر زندگی روزمره‌ی ما به‌جا گذاشته. هر بار که به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنیم، اسپاتیفای را باز می‌کنیم تا موضوعی را در گوگل جست‌وجو می‌کنیم، در حال استفاده از آن هستیم. این حوزه‌ بسیار وسیع است و در صنایع مختلفی مانند IT، صنایع تولیدی، خودروسازی، مالی و تولید محتوا به‌کار گرفته می‌شود. 

برای درک این دانش لازم است از آخرین ابزار و تکنیک‌ها باخبر باشیم و دانش مرتبط مانند برنامه‌نویسی را بدانیم. شرکت‌های نرم‌افزاری مانند شرکت توسعه اپلیکیشن موبایل از این دانش بهره‌ی فراوانی می‌برند. در این مطلب از بلاگ پیشگامان لوتوس درباره‌ی ۷ ایده‌ی جذاب هوش مصنوعی برای مبتدیان می‌خوانید.

۱- دستیار مصنوعی جست‌وجوی صوتی

دنیای وب بسیار گسترده‌است و مخاطب را در تنوع محصول و خدمات غرق می‌کند. از طرف دیگر، کسی زمان اضافی برای جست‌وجوهای طولانی ندارد. دستیار مصنوعی مبتنی بر صدا می‌تواند زندگی را ساده‌تر کند. افراد از اپ‌هایی مانند گوگل اسیستنت و سیری برای جست‌وجوی آنلاین محصولات مختلف بهره می‌‌برند. 

سیستم صدای انسان را می‌شنود و آن را به زبان ماشین تبدیل می‌کند. فرمان در دیتابیس ذخیره خواهدشد. در این سیستم هدف کاربر شناسایی می‌شود و از ابزار تبدیل متن به گفتار یا گفتار به متن استفاده می‌شود. دستیار مصنوعی جست‌وجوی صوتی موارد مشابه جست‌وجو شده در اینترنت را پیدا می‌کند، موسیقی، فیلم یا ویدیو پخش می‌کند، ابزار یادآوری تنظیم می‌کند، یادداشت‌های فوری و کوتاه می‌نویسد و می‌تواند لوازم خانگی را روشن و خاموش کند.

۲- آموزش رانندگی با یادگیری تقویتی

ایده‌ی اصلی این پروژه کمک به راننده برای یافتن فضاهای خالی در هنگام مسابقه است. این ایده از پروژه‌های هوش مصنوعی از یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) بهره می‌برد. یادگیری تقویتی بخشی از ماشین لرنینگ به‌شمار می‌رود و به این نکته می‌پردازد که چگونه عامل هوشمند (Intelligent Agent) در محیط خود واکنش نشان دهد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده باشد. این ایده شبکه‌های عصبی مصنوعی (Artificial neural networks) را در کنار معماری یادگیری تقویتی قرار می‌دهد و عامل هوشمند تولیدشده توسط نرم‌افزار را قادر می‌سازد بهترین واکنش را برای رسیدن به هدف نشان دهد. اغلب ماشین‌های خودران از الگوریم‌های مختلف مبتنی بر یادگیری تقویتی بهره می‌برند که به ماشین می‌آموزد چگونه با محیط ارتباط متقابل برقرار کند. 

۳- سیستم تشخیص چهره

کار سیستم تشخیص چهره (Face Recognition System) که به‌نام هوش مصنوعی بیومتریک هم خوانده می‌شود، تشخیص هویت فرد با استفاده از تحلیل الگوهای مبتنی بر خطوط صورت فرد است.

این سیستم برای تشخیص چهره از مفهوم تشخیص الگو، یادگیری عمیق، تحلیل صورت و ماشین لرنینگ بهره می‌برد. کار با فرایند شناسایی چهره، تحلیل چهره و تبدیل تصویر به داده‌های موجود و یافتن جفت مناسب آغاز می‌شود. این یکی از معروف‌ترین ایده‌های پروژه هوش مصنوعی‌ست که در صنایع مختلف کاربرد دارد. از کاربردهای این ایده به شرکت‌های سازنده‌ی شبکه‌های اجتماعی، اسکن صورت در کالج، اپلیکیشن‌های سلامتی مانند Face2Gene و حتی شرکت اپل برای باز کردن آیفون ایکس اشاره می‌کنیم.

۴- سیستم اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی

کاربرد ویژه‌ی این سیستم در صنعت مالی و بانکداری‌ست. در این صنعت چندین تراکنش در طول روز انجام می‌شود. هوش مصنوعی توانایی تشخیص تراکنش‌های تقلبی را دارد. اگر تراکنشی قبلا انجام شده یا در حال انجام باشد، هوش مصنوعی آن را شناسایی می‌کند. سیستم اتوماسیون هوش مصنوعی دارای نرم‌افزاری‌ست که از موتور جست‌وجو بهره می‌برد. این کارها براساس خدمات تلفنی و ایمیلی به‌طور خودکار انجام می‌شوند.

برای مثال، زمانی که فرد با بانک تماس می‌گیرد، ابتدا با چت ربات ارتباط برقرار می‌شود. چت رباتی درخواست را شناسایی کرده و پاسخ مناسب ارائه می‌کند. اگر توانایی پاسخ‌گویی نداشته باشد، فرد را به اپراتور انسانی وصل می‌کند.

۵- پیشنهاد آگهی تبلیغاتی و محصول

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و پیشنهاد محصول توانسته این حوزه را به یک رده بالاتر بکشاند. زمانی که فرد شروع به جست‌وجوی وب برای خرید محصولی می‌کند، الگوریتم‌ها با اسکن انبوهی از تبلیغت، مرتبط‌ترین تبلیغی را که می‌تواند موردتوجه فرد قرار گیرد، به او نشان می‌دهند.

غول‌های فناوری مانند گوگل و آمازون از این‌گونه انتخاب تبلیغ و پیشنهاد محصول بهره می‌برند، چراکه برای بازاریابی محصولات خود به تبلیغات متکی هستند.

۶- رتبه‌بندی مقاله‌ها و یافتن سرقت ادبی

رتبه‌بندی دستی مقاله‌های دانشجویان کار بسیار زمان‌بری‌ست. علاوه بر این، بررسی کپی بودن هر محتوا دشوار و غیرممکن به‌نظر می‌رسد. از این‌رو، برای رتبه‌بندی مقاله و یافتن موارد سرقت ادبی و کپی بودن محتوا به کمک نیاز داریم. 

یکی از بهترین پروژه‌های هوش مصنوعی، سیستم رتبه‌بندی مقاله‌هاست. استاد به کمک این سیستم به‌راحتی می‌تواند مقاله‌های دانشجویان را در مدت زمان بسیار کم رتبه‌بندی کند. همچنین با اسکن محتوای آنلاین، کپی بودن محتوا و سرقت ادبی به‌سادگی آشکار می‌شود. 

۷- پیش‌بینی‌کننده‌ی خرید

همه‌ي سوپرمارکت‌ها با انبوهی از محصولات مازاد روبه‌رو می‌شوند. مدیریت پیگیری میزان خرید هر محصول کار راحتی به‌حساب نمی‌آید. این‌جاست که سیستم پیش‌بینی‌کننده‌ی خرید رو می‌شود. با خلق الگوریتم‌های دقیق می‌توانیم میزان فروش را براساس داده‌های گسترده‌ی موجود در اینترنت، پیش‌بینی کنیم. 

سخن پایانی

اگر به پروژه‌های هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید، امروز بهترین زمان است که وارد این حوزه شوید. هوش مصنوعی به کمک افراد و کسب‌وکارها آمده و زندگی را برای مردم ساده‌تر کرده. برای بهره بردن از این دانش، بهتر است مهارت‌هایی مانند زبان‌های برنامه‌نویسی، الگوریتم‌های ماشین لرنینگ، ابزار تحلیل داده و شبکه‌های عصبی مصنوعی داشته باشید. همچنین می‌توانید ایده‌ی ناب خود را به دست کارشناسان بسپارید تا به مدرن‌ترین روش عملی شود. 

ما در پیشگامان لوتوس کنار شما هستیم تا پروژه‌های هوش مصنوعی پیشنهادی شما را محقق کنیم. با ما تماس بگیرید!

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما