دنیای مجازی

پورتال واقعیت افزوده مبتنی بر وب، ورود به دنیای جادویی با تلفن همراه

تیم فنی
تیم فنی

پورتال واقعیت افزوده مبتنی بر وب، ورود به دنیای جادویی با تلفن همراه

پورتال واقعیت افزوده یکی از دستاوردهای فناوری در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود. این ویژگی جدید هم در واقعیت افزوده مبتنی بر اپ وجود دارد و هم در AR مبتنی بر وب. ببینیم دقیقا پورتال واقعیت افزوده چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد.

پورتال واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR  دنیای بی‌انتهایی از امکانات را به‌همراه دارد. کاربر با کمک این تکنولوژی تصویری را که کامپیوتر تولید کرده، در دنیای واقعی می‌بیند. کاربر به‌کمک هدست AR یا از راه موبایل به دنیای AR راه پیدا می‌کند. در چند سال گذشته برندهای معروفی سراغ این تکنولوژی رفته‌اند تا راحت‌تر محصولات خود را بفروشند؛ مانند ایکیا که با کمک این فناوری محصولات خود را به خانه‌ی کاربران می‌آورد؛ خریداران برند لوازم آرایشی سفورا با AR لوازم آرایشی را امتحان می‌کنند. بازی معروف پوکمون گو را هم حتما به‌خاطر دارید. در نوشته‌های پیشین پیشگامان لوتوس به‌طور کامل نوشته‌ایم که واقعیت افزوده چیست و در چه زمینه‌هایی به‌کار می‌رود. در این مقاله، به نقش پورتال واقعیت افزوده مبتنی بر وب می‌پردازیم.

پورتال واقعیت افزوده چیست؟

کاربران از دوربین موبایل می‌توانند دروازه‌ای را ببینند که آنها را به دنیای مجازی و غیرواقعی می‌برد. پورتال AR می‌تواند مکان‌های واقعی را نشان دهد یا دنیای تخیلی که کاملا هنر دیجیتالی به‌حساب می‌آید. این پورتال می‌تواند به‌اندازه‌ی اتاق کوچک یا استادیوم فوتبال باشد. 

پورتال واقعیت افزوده محصول درهم‌آمیختن واقعیت مجازی و AR است. کافی‌ست جادوی پشت قابلیت انسداد (Occulusion) واقعیت افزوده را بشناسیم. انسداد به این معنی‌ست که شی مصنوعی پشت وسیله‌ی واقعی پنهان می‌شود. برای مثال ممکن است کاربر بتواند با تکان دادن صحنه، یک موجود کامپیوتری را پشت یک وسیله‌ی واقعی پنهان کند. در پورتال‌های AR بخش بیرونی پورتال باید شفاف باشد تا مدل‌های پشت آن رندر نشوند.

 تفاوتی ندارد از ARCore استفاده می‌شود، از ARKit، 8th Wall یا هر پلتفرم دیگری. کدها تفاوت اندکی با هم دارند، اما در همه‌ی آنها فرضیه‌ی اصلی یکسان است. پورتال AR در مدل سه بعدی یا cube map ساخته می‌شود.

واژگان مورداستفاده در پورتال واقعیت افزوده 

برای این‌که ببینیم در پورتال AR چه اتفاقی رخ می‌دهد و کاربر چگونه آن را تجربه می‌کند، خوب است با چند اصطلاح آشنا شویم:

پورتال AR فعال: کاربر باید به‌شکل فیزیکی وارد پورتال شود.

پورتال AR غیرفعال:  پورتال به‌شکل خودکار فضای اطراف کاربر را می‌بندد.

پنجره AR: کاربر به‌صورت فیزیکی وارد فضا نمی‌شود و تنها می‌تواند درون آن را ببیند. کاربرد آن در مواردی‌ست که تصویر روی دیوار می‌افتد.

چند بعدی بودن: قابلیت محتوای سه‌بعدی.

پنجره AR مبتنی بر زمین: زمانی‌که پورتال با زمین یا میزی که کاربر اسکن می‌کند، هم‌سطح است و کاربر پنجره‌ی AR را پایین می‌بیند. 

درگاه پورتال AR: درگاهی که کاربر را از دنیای واقعی به فضای دیجیتال می‌رساند.

کاربردهای متداول پورتال‌های مبتنی بر وب کدامند؟

۱- خرده‌فروشی (در محل فروشگاه)

تماشا کردن ویترین فروشگاه‌ها با پنجره‌ AR که در ویترین نصب شده، حال‌وهوای دیگری دارد. این بهترین فرصت برای خرده‌فروشی‌ست تا رهگذران را پشت ویترین فروشگاهش میخکوب کند. در این تجربه، هر کسی می‌تواند در موقعیت‌های رویایی مانند قدم زدن در کنار مدل‌ها، تماشای تولید لباس‌ها یا مواردی از این دست قرار گیرد.

۲- خرده فروشی (از خانه)

کم‌کم محدودیت‌های کووید ۱۹ برداشته شده و مردم راحت‌تر از قبل می‌توانند خرید حضوری در فروشگاه‌ها را تجربه کنند. اما دنیای دیجیتال مارکتینگ از فرصت خرید آنلاین نمی‌گذرد. پورتال AR گزینه‌ای عالی برای بردن خریدار به اتاق‌های مجازی و روبه‌رو شدن با محصول است. خریدار محصول مجازی را به‌شکل سه‌بعدی مشاهده می‌کند، اما درنهایت محصول واقعی را می‌خرد.

۳- هتل‌ و ریزورت

یکی دیگر از کاربردهای این پورتال شگفت‌انگیز در هتل‌ها و ریزورت‌هاست. مشتری بالقوه دید ۳۶۰ درجه به مکان‌های مختلف اقامتگاه پیدا می‌کند و راحت‌تر تصمیم می‌گیرد. AR بسیار موثرتر از ویدیو و عکس عمل می‌کند. قیمت دوربین‌ها رو به‌کاهش است و کیفت آنها روز‌به‌روز بالا می‌رود. از این رو، هتل‌ها راحت‌تر محتوای تصویری تولید می‌کنند و مشتری‌ها را به‌سوی خود می‌کشانند.

۴- باغ‌وحش و موزه

باغ‌وحش‌ها و موزه‌ها به حضور هر چه بیشتر بازدیدکنندگان نیاز دارند. با استفاده از این نوع پورتال‌های مدرن، می‌توانند به مردم نشان دهند چه صحنه‌ای منتظر آنهاست. محتواها با دوربین ۳۶۰ درجه تهیه می‌شود و مدل‌سازی‌ها سه‌بعدی هستند. تابلوها و اشیای موزه جان می‌گیرند و اکوسیستم باغ‌وحش پیش چشم کاربران ترسیم می‌شود. 

نکته‌های مهم در طراحی پورتال AR

۱- بدون وقفه

درصورتی‌که از پورتال فعال بهره می‌بریم و لازم است کاربر به‌شکل فیزیکی وارد پورتال شود، از UX استفاده کنیم و مطمئن شویم کاربر در ورودی متوقف نمی‌شود. از آن‌جا که دوربین کار سخت تشخیص محل کاربر را انجام می‌دهد و باید تشخیص دهد کاربر داخل پورتال است یا بیرون آن، توقف کاربر می‌تواند در کار دوربین اختلال ایجاد کند. 

۲- راه بازگشت به خانه

 اگر از پورتال فعال استفاده می‌کنیم، از قبل تصمیم بگیریم که مایلیم درگاه پنهان یا آشکار باشد. یعنی کاربر بتواند محل فیزیکی آن را ببیند. درگاه باید بتواند جادوی پورتال را برجسته‌تر نشان دهد و کاربر بتواند وارد آن شود یا از آن بیرون برود. 

۳- حرکت و فعالیت

پورتال فعال را به‌ترتیبی طراحی و انتخاب کنیم که لازم باشد کاربر بلند شود و درون پورتال حرکت کند. 

۴- سرزمین عجایب

بهتر است زمانی که کاربر از در پورتال رد می‌شود، با طراحی افکت صوتی یا انیمیشنی او را تشویق کنیم و بر انتقال از دنیای واقعی به دنیای دیجیتال تاکید کنیم.

۵- ایمنی و راحتی

هنگام طراحی پورتال فعال به محیطی که کاربر وارد آن می‌شود، توجه می‌کنیم و از لحاظ مانع احتمالی و امن بودن، آن را بررسی می‌کنیم. این نکته به‌ویژه هنگامی مهم می‌شود که کاربر وارد محیط بیرون از خانه شده و در فضاهای عمومی تردد می‌کند، مانند استادیوم یا پیاده‌رو. در این صورت مواردی مانند چراغ راهنمایی و وضعیت پیاده‌رو بررسی می‌شود.

۶- حرکت از نو

همواره دکمه‌ی ری‌ست دردسترس است تا درصورتی که کاربر مسیر را گم کرد، بتواند از نو آغاز کند.

۷- تجربه‌ی کامل

از UX دو بعدی یا سه بعدی بهره می‌بریم تا کاربر را تشویق کنیم بعد از ورود به پورتال،‌ اطرافش را بررسی کند.

۸- تشویق کاربر

از ارتباط متقابل در پورتال بهره می‌بریم تا کاربر تجربه‌ای به‌یاد ماندنی و ماندگار کسب کند.

۹- افکت صوتی

افکت‌های صوتی بسیار تاثیرگذارند. صحنه بدون وجود آنها زنده نیست. البته لازم است دکمه‌ای برای بی‌صدا کردن هم طراحی شود. 

۱۰- اهمیت درگاه

درگاه مهم‌ترین بخش پورتال به‌حساب می‌آید. بهتر است سه‌ بعدی طراحی شود و سبک جذابی داشته باشد. معرفی آن با انیمیشن جذاب صورت می‌گیرد.

۱۱- بازگشت به تصویر

زمانی‌که از دنبال کردن تصویر در پنجره‌ AR  استفاده می‌شود، در طراحی کاربری دکمه‌ی بازگشت لازم داریم. اگر دنبال کردن تصویر با مشکل مواجه شد،‌ کاربر خواهد دانست چقدر از تصویر فاصله دارد. 

۱۲- سلفی 

خوب است کاربر امکان سلفی گرفتن و به اشتراک گذاشتن آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشد.

سخن پایانی

تکنولوژی AR در زمینه‌های مختلفی توانسته تحول ایجاد کند. پورتال واقعیت افزوده یکی دیگر از گزینه‌ها برای جذب و سرگرم کردن کاربر یا فروش آسان‌تر محصول و خدمات است.

هر کسب‌وکاری می‌تواند مشتریان را برای ورود به بازار خود تشویق کند. کافی‌ست مشارکت کاربران را با دعوت به دنیای واقعیت مجازی بالا ببرند و او را به حضور در محل یا خرید محصول تشویق کنند.

چنان‌چه به پروژه‌های واقعیت افزوده علاقه‌مند هستید یا مایلید پروژه‌های IT و توسعه موبایل خود را به مجموعه‌ی کاردانی بسپارید، با کارشناسان ما در «پیشگامان لوتوس» تماس بگیرید.

 

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما