دنیای مجازی

واقعیت افزوده در شهر هوشمند

تیم فنی
تیم فنی

با کاربرد واقعیت افزوده در شهر هوشمند آشنا شوید

توسعه‌دهندگان شهر هوشمند به‌دنبال راه‌حل‌های دیجیتال متنوعی برای توانمندسازی این شهرها هستند. استفاده از هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، اینترنت اشیا و البته واقعیت افزوده از گزینه‌های جذاب در این زمینه هستند.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR در زمینه‌های متنوعی می‌تواند ایفای نقش کند تا شهروندان شهر هوشمند زندگی راحت‌تری را تجربه کنند. 

واقعیت افزوده در شهر هوشمند

از مدت ها پیش سخن از شهر هوشمند بر سر زبان‌ها بوده، باوجود انقلاب صنعتی چهارم، شهرت آن بیشتر هم شده. شهر هوشمند قرار است محیطی خلق کند که در آن شهروندان به‌شکل موثرتر و با راحتی بیشتر با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. 
گام اصلی به‌سوی آفرینش شهرهای هوشمند، ایجاد راه‌حل‌های هوشمند است. به همین دلیل، دولت‌ها، برنامه‌ریزان شهری، مهندسان و کارشناسان فنی تلاش می‌کنند فناوری‌های دیجیتال مدرن را توسعه دهند، مانند بیگ دیتا (Big Data)، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و البته واقعیت افزوده.
در ادامه‌ی این نوشته از بلاگ «پیشگامان لوتوس‌» می‌بینیم که چگونه شهر هوشمند با استفاده از واقعیت افزوده توسعه می‌یابد و جذاب‌تر می‌شود.

نقش AR در تابلوی هدایت مسیر

تابلوهای هدایت مسیر هم در کیفیت رفت‌وآمد ساکنان یک شهر تاثیر می‌گذارند و هم در کیفیت سفر مسافران و گردشگران.  سیستم‌های متداول تابلوهای هدایت مسیر، امکان ارتباط متقابل ندارد و گاهی درک آنها راحت نیست. از طرف دیگر، باوجود اپلیکیشن‌های مختلفی که روی گوشی هوشمند وجود دارد، افرادی زیادی هستند که ترجیح می‌دهند مسیر خود را با کمک اپ پیدا کنند. استفاده از این اپلیکیشن‌ها خیلی راحت نیست. رانندگی و چک کردن هم‌زمان مسیر از روی نقشه‌ی اپلیکیشن، برای همه آسان به‌نظر نمی‌رسد، تمرکز راننده را برهم می‌زند و وقت‌گیر است.
 از این‌رو، AR می‌تواند باعث بهتر شدن تجربه‌ی کاربران شود. به‌جای این که کاربران با نقشه‌های پیچیده سر و کار داشته باشند، AR به کمک آنها می‌آید و با اسفتاده از دوربین موبایل، اطلاعت موردنظر را به محیط واقعی کاربر اضافه می‌کند. تابلوی هدایت مسیر مجازی در خیابان‌های واقعی ظاهر می‌شود. کافی‌ست کاربر به مسیر خود نگاه کند و نشانه‌های راهنما را دنبال کند. 

AR در راه‌سازی و مهندسی ترابری

افرادی که در راه‌سازی و مهندسی بزرگ‌راه نقش دارند، مسوول هرگونه مشکل و تصادف به‌شمار می‌روند. آنها باید اطلاعات شرایط کنونی جاده، ساختار و زیرساخت را بدانند تا مناسب‌ترین راه‌حل‌ها را ارائه کنند.
در شهر هوشمند ناحیه‌ی کاری هوشمند ساخته می‌شود که تکنولوژی کنترل ترافیک دقیقی دارند و اطلاعات به‌روز و به‌موقع ارائه می کنند. این تکنولوژی دیگر نیازی به کارکنان انسانی برای بستن جاده و نشان دادن پرچم قرمز به رانندگان ندارد. از طرف دیگر، امنیت تیم کاری که در بزرگ‌راه و جاده کار می‌کند، تضمین می‌شود. 
تیم مهندسی و کارگرانی که برای نگهداری یا تعمیر جاده‌ها مشغول کار هستند، باوجود ابزار و حمایت درست، امنیت خواهند داشت. تکنولوژی واقعیت افزوده موجب صرفه‌جویی در بودجه و منابع انسانی می‌شود. با کمک AR می‌توان زیرساخت‌های مسیر را که با چشم دیده نمی‌شوند، مشاهده کرد. 
AR از دیتای سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information System) یا GIS به‌شکل نقشه‌، طراحی و مدل‌های سه‌بعدی بهره می‌برد تا اطلاعاتی درمورد زیرسخت‌های هر مکان شامل لوله‌کشی آب، کابل‌کشی برق یا لوله‌های گاز ارائه کند.

راهنمای توریستی

این روزها بیشتر افراد ترجیح می‌دهند بدون کمک تور سفر کنند. چراکه استقلال بیشتری دارند، کم‌تر هزینه می‌کنند و فرصت بیشتری برای معاشرت با ساکنان محلی پیدا می‌کنند. اما سفر کردن مستقل مشکلات خودش را دارد. بودن در محلی غریبه که چیزی از آن نمی‌‌دانیم، می‌تواند حسابی گیج‌کننده باشد. 
شهرهای هوشمند از تکنولوژی بهره می‌برند تا تجربه‌ی به‌یادماندنی برای مسافران خلق کنند. جاذبه‌های توریستی در شهر هوشمند بهتر معرفی می‌شوند و معروف‌ترند. گردشگران تنها با اسکن کردن QR کد و دانلود اپلیکیشن‌های ویژه‌ی واقعیت افزوده خواهند توانست تجربه‌ی دلپذیری از گردش خود کسب کنند. توریست‌ها بدون نیاز به تورهای محلی، از امکانات یک‌پارچه برای بازدید از مکان‌های توریستی بهره می‌برند.
علاوه بر این، شهرهای هوشمند به گردشگران پیشنهاد می‌کنند نقشه‌های مبتنی بر AR نصب کنند تا اطلاعات به‌موقع و درست دریافت کنند. Arloopa مثال خوبی برای راهنمای AR به‌شمار می‌رود، تکنولوژی نوآورانه‌ای که به کمک مسافران مستقل در شهرهای هوشمند می‌آید. Arloopa راهنمای واقعیت افزوده‌ای‌ست که با استفاده از آواتار سه‌بعدی به زبان‌های مختلف تور مجازی ایجاد می‌کند. این راهنما تعطیلی ندارد و در مکان‌های گردشگری مختلف به‌کار می‌آید.

سخن پایانی

برجسته‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی واقعیت افزوده در تلاش هستند تا مناسب‌ترین راهکارها را دراختیار شهرهای هوشمند قرار دهند. این تکنولوژی به قدرت پردازش دیتای بالایی نیاز دارد تا بتواند شهرهای هوشمند را قدرتمندتر کند. همگام کردن دیتای دیجیتال با محیط واقعی یکی از چالش‌های مهندسان به‌شمار می‌رود. اگر به‌درستی انجام نشود، تجربه‌ی کاربری ضعیفی برجای می‌گذارد. 
تکنولوژی 5G نقش بسیار مهمی در عملی کردن AR برای شهرهای هوشمند بازی می‌کند. 5G با داشتن پهنای باند بیشتر، امکان ارائه‌ی راهکارهای مبتنی بر وقعیت افزوده را در مقیاس بالا فراهم می‌کند.

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما