برنامه نویسی

طراحی سایت (Web Designing) چیست قسمت دوم

تیم فنی
تیم فنی

المان‌های طراحی وبسایت:


1) Layout: قالب‌بندی مهم‌ترین بخش و گام نخست برای طراحی یک وبسایت به شمار می‌رود؛ زیرا نحوه قرار گرفتن محتوای یک سایت(متن، عکس، ویدیو و...) همگی بستگی به این بخش دارد. قالب‌بندی باید ساده، شیک و کاربرپسند باشد تا کاربر را هرچه بیشتر جذب خود کند و کار با سایت را برای آن‌ها آسان سازد. همچنین این قالب‌بندی باید به گونه‌ای باشد که با تمامی دستگاه‌ها سازگاری داشته باشد؛ زیرا بسیاری از کاربران دسترسی به کامپیوتر نداشته و کارهای خود را با موبایل انجام می‌دهند. 
2) Images: شامل عکس‌ها، آیکون‌ها و چیزهای گرافیکی دیگر است که در جهت توضیحات تکمیلی و جذاب‌سازی وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب این فایل‌های گرافیکی، طراح باید مرتبط بودن موضوع را در نظر گرفته و ذوق کافی به خرج دهد. 
3) Visual Hierarchy: سلسله مراتبی است که محتوای سایت طبق آن به کاربر نمایش داده می‌شود. یک طراح این سلسله مراتب را براساس یک الگوی تاییدشده قبل از شروع طراحی، پیاده‌سازی می‌کند. طراحی این سلسله مراتب به UX بسیار وابسته است. برای مثال اینکه چه آیکون یا فیچری در کجا قرار گیرد که بهترین حس را به کاربر بدهد یا کدام فیچر در کجا قرار گیرد و ترتیب صفحات چگونه باشد، همگی در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند.  
4) Color Scheme: انتخاب رنگ باید به گونه‌ای باشد که با رنگ لوگو هماهنگی داشته باشد. برای انجام این کار بهتر است یک پالت رنگی برای طراحی در نظر بگیریم که دارای مونوکروماتیک(Monochromatic یا پرده‌های مختلفی از یک رنگ) و آنالوگ(Analogous یا همان رنگ‌هایی با طیف نزدیک به هم) باشد. همچنین طراحان برای انتخاب رنگ‌هایی که می‌خواهند در طراحی خود استفاده کنند از UX نیز بهره می‌گیرند تا رنگ‌هایی که مخاطبان در زمینه کاری مورد نظرشان بیشتر با آن‌ها ارتباط می‌گیرند را شناسایی کنند. 
5) Typography: انتخاب فونت یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای طراحی سایت است، زیرا کاربر مدام در حال تماشای آن در صفحات مختلف است و باید به گونه‌ای باشد که آن را خسته نکند و به اندازه کافی باعث ایجاد جذابیت شود. برای این کار طراحان معمولا از چند فونت مختلف استفاده می‌کنند تا چشم کاربر یکنواختی را تجربه نکند. برای انتخاب این فونت‌ها سایت‌های بسیاری هستند که می‌توانند متناسب با زمینه مورد نظر شما فونت‌هایی را پیشنهاد بدهند مانند سایت Dafont.com که دسته‌بندی‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلف دارد.
6) Readability:  یکی دیگر از فاکتورهای مهم در رابطه با ایجاد جذابیت برای مخاطب که مرتبط به فونت سایت است، خوانایی آن است. خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند در مدت کوتاهی به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا کنند؛ در نتیجه خوانا بودن فونت به گونه‌ای که برای خوانده شدن نیاز به تغییر سایز صفحه نباشد و یا آنقدر بزرگ نباشد که مدام به اسکرول(Scroll) کردن صفحه نیازی نباشد.
7) Navigation: لینک‌های مرتبط کننده بخش‌های مختلف یک سایت به یکدیگرند که بسته به طراحی ساختار پیج ممکن است هر کجای وبسایت قرار گیرد و مانند دکمه‌ای هستند که با کلیک بر روی آن‌ها به صفحه دیگری از پیج خواهیم رفت. 
8) Content: تمامی اطلاعات موجود بر روی یک سایت، محتوای سایت نامیده می‌شود. این بخش، محوری‌ترین و اساسی‌ترین موضوع یک سایت است چون در قدم اول محتوای یک سایت است که باعث جذب مخاطب می‌شود. محتوا باید ساده، خلاصه‌، کاربردی و جذاب باشد تا مخاطب را مجذوب خود کند.
9) Mobile: نسخه ریسپانسیو برای یک وبسایت از جهات مختلفی مهم است. جذب مخاطبانی که به کامپیوتر دسترسی ندارند، بالا رفتن سرعت سایت در هنگام استفاده از موبایل و تاثیر این مباحث در رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحات گوگل از طریق الگوریتم "First Index"، همگی به مهم بودن این مسئله اشاره دارند.

تفاوت و تعامل طراحان سایت و توسعه‌دهندگان سایت:


یک طراح وبسایت طرح اولیه را با توجه به تمام مواردی که ذکر شد آماده می‌کند و سپس برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی آن، طرح را به برنامه‌نویس می‌دهد. از این جای کار به بعد، این برنامه‌نویسان هستند که باید با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف قسمت‌های مختلف ساختار وبسایت از جمله بک‌اند(Back End) و فرانت(Front) را طبق طرح اولیه پیاده‌سازی کنند. 

وظایف اصلی طراحی سایت:


وظایفی متعددی بر عهده طراحی وبسایت است. این وظایف عبارتند از:
1) SEO(Search Engine Optimization): سئو روشی برای ارتقاء شانس دیده شدن وبسایت در صفحات نخستین گوگل است. دقت در کدنویسی به گونه‌ای که برای خزنده‌های گوگل به راحتی قابل خواندن باشند بسیار مهم است. دقت در انجام و درنظرگیری فاکتورهای بهبود سئو بسیار مهم هستند زیرا با رعایت آن‌ها شانس دیده شدن سایت شما بیشتر می‌شود و در نتیجه کسب‌وکار پر رونق‌تری در انتظار شماست.
2) رضایتمندی کاربران: ساده‌سازی طراحی سایت و کاربرپسند بودن آن در جذب مخاطبین بسیار مهم است که این وظیفه بر عهده طراحان وبسایت است.
3) ارائه نسخه ریسپانسیو: هم در سرچ گوگل و هم رضایتمندی مخاطب بسیار تاثیرگذار است.
4) برندینگ: جا افتادن نام و لولگوی تجاری در بین مردم امری بسیار مهم و ضروری برای هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود و از آن‌جایی که بستر اینترنت محدودیت‌های تبلیغات به روش‌های سنتی را ندارد و مردم نیز گرایش بسیار زیادی به این بستر دارند، در نتیجه تبلیغات و برندینگ در این حوزه در قالب طراحی وبسایت بسیار حائز اهمیت است.
5) بهره وری: این بخش اشاره به تمامی اقداماتی دارد که باعث بهبود کیفیت یک وبسایت می‌شود. این اقدامات عبارتند از: کدنویسی به گونه‌ای که بارگذاری صفحات با سرعت بالاتری انجام شوند، عملکرد صحیح لینک‌ها، عکس‌ها، آیکون‌های گرافیکی متحرک و... . 
6) UX(User Experience Optimization): طراحان وبسایت با استفاده از آنالیز رفتاری کاربران با صفحات مختلف، آن‌ها را بهینه‌سازی می‌کنند تا بیشترین میزان تعامل را بتوانند از مخاطبین خود دریافت کنند.
7) تبدیل : یک طراحی خوب و مناسب با کاربری آسان باعث می‌شود مخاطبین شما در قدم اول جذب سایت شده و در قدم دوم تبدیل به مشتری شوند.
8) بهبود بخشیدن فروش: تنوع محصولات و مناسب بودن خدمات باعث می‌شود افراد بیشتری با سلایق متفاوت برای رفع نیازهای خود جذب وبسایت شما شوند و در نتیجه جامعه مخاطبین شما بزرگ‌تر شود.

پیشگامان لوتوس
شرکت پیشگامان لوتوس در سال ۱۳۹۸ فعالیت حرفه‌ای خود را در تمام زمینه‌های چرخه‌ی نرم‌افزاری در کلاس جهانی آغاز کرد و در همین مدت کوتاه توانست اعتماد مشتریان را در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار جلب کند. این شرکت پروژه‌های گوناگون داخلی و خارجی را در حوزه‌های مختلف تکنولوژی اعم از طراحی سایت، اپلیکیشن موبایل، واقعیت‌افزوده، واقعیت‌مجازی و... با بهترین کیفیت طراحی و به اجرا در آورده است. و می‌توان اغراق کرد که یکی از پیشگامان این حوزه به شمار می‌رود.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما