اینترنت

الگوریتم‌های گوگل (Google Algorithms) چیست

تیم فنی
تیم فنی

الگوریتم‌های گوگل             Google Algorithms


گوگل هر ساله بارها الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند؛ اما در بیشتر مواقع این آپدیت‌ها اساسی نیستند و فقط جزئیات کوچکی از آن‌ها دست‌خوش تغییرات می‌شود. در بین این حجم زیادی از تغییرات کوچک، گاهی اوقات تغییرات اساسی و پایه‌ای نیز اعمال می‌شود. این تغییرات اهمیت احاطه داشتن بر SEO را مطرح می‌کند.
در این مقاله به شرح نحوه عملکرد الگوریتم‌های گوگل خواهیم پرداخت.
 

هشت الگوریتم مهم گوگل:
 

1) پاندا(Panda): در سال‌های ابتدایی شروع به کار گوگل، این موتور جستجو هیچ شباهتی به شکل فعلی خود نداشت و تنها نتایج عبارت دقیقی که کاربر جستجو می‌کرد را نمایش می‌داد؛ از این‌رو برخی افراد شروع به قراردادن کلمات کلیدی و بدون محتوا در سایت خود کردند تا از این طریق ورودی بیشتری به سایت خود داشته باشند. در همین حین گوگل متوجه این سواستفاده افراد شد و در سال 2011 برای اولین بار از الگوریتم پاندا رونمایی کرد و تا به امروز آپدیت‌های بسیاری را بر روی آن انجام داده است ولی ماهیت و کار اصلی آن تغییری نکرده‌است. وظیفه اصلی این الگوریتم تشخیص محتواهای ضعیف و جریمه کردن آن‌هاست، منظور از این محتوای ضعیف هرگونه محتوای کپی‌شده و نامربوط است. همچنین این الگوریتم استفاده بیش از حد و غیرمعقول از یک کلمه در سایت را تشخیص می‌دهد و آن را مورد جریمه قرار می‌دهد. منظور از جریمه پایین آمدن سئو سایت است؛ هنگامی که الگوریتم‌های گوگل محتوای یک سایت را بی‌کیفیت تشخیص دهند، سایت شما دیگر در صفحات اولیه سرچ گوگل نمایش داده نمی‌شود.
2) پنگوئن(Panguin): دو فاکتور اصلی در سئو یک سایت به ترتیب محتوای مناسب و بک‌لینک است و به طورکلی بک‌لینک‌های مناسب باعث اعتباربخشی به سایت شما می‌شوند. از این رو برخی افراد شروع به ایجاد بک‌لینک‌های پولی و غیرطبیعی برای سایت خود کردند تا بتوانند به روند رو به رشد سئو سایت خود سرعت بخشند. از این رو گوگل برای شناسایی و جلوگیری از سایت‌هایی با بک‌لینک‌های مناسب در سال 2012 از الگوریتمی به نام پنگوئن رونمایی کرد که کار آن شناسایی همین لینک‌های نادرست در سایت‌ها و جریمه آن‌هاست. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن بهتر است برای پیدا کردن لینک‌های ضعیف از ابزارهای کنترل بک‌لینک‌ها به صورت مداوم استفاده کنید و از ساخت لینک‌های غیرواقعی و خریداری شده جلوگیری کنید و تمام سعی خود را انجام دهید تا لینک‌های خارجی مرتبط و معتبر برای خود ایجاد کنید.


3) مرغ مگس‌خوار(Hummingbird): این الگوریتم در سال 2013 رونمایی شد و کار اصلی این الگوریتم درک مفهومی محتواها و عبارات کلیدی ست. برای مثال ممکن است شما عبارتی خاص را سرچ کنید اما در کمال تعجب مشاهده کنید که گوگل صفحاتی را به شما نمایش داده‌است که در آن‌ها عبارتی که شما سرچ کرده‌اید نیست؛ این نمایش بخاطر همین الگوریتم است. خزنده‌های گوگل با بررسی محتواهای مختلف و بررسی کلمات کلیدی از جمله مترادف‌ها، متضادها و یا کلمات مرتبط دیگر با موضوع، آن‌ها را شناسایی کرده و به عنوان محتوای مرتبط با یکسری عبارت خاص تشخیص می‌دهد. از عملکرد این الگوریتم می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از کلمات نزدیک به موضوع مورد بحث در متن مقالات، وبلاگ‌ها و... بسیار در سئو سایت موثر و مهم است.
4) کبوتر(Pigeon): الگوریتم کبوتر در سال 2014 معرفی و آغاز به کار کرد. وظیفه اصلی این الگوریتم جستجوی محلی است. این الگوریتم آدرس و مکان‌های جغرافیایی را که از آن‌ها سرچ صورت گرفته را تشخیص می‌دهد و در بین نتایج نمایش داده‌شده سعی می‌کند نتایج نزدیک‌تر را نیز نمایش بدهد. این الگوریتم کمک بسیار شایانی به کسب‌وکارهای محلی و نوپا می‌کند تا بتوانند در بین کاربرانی که در منظقه جغرافیایی نزدیک‌تری هستند، دیده شده و مشتریان مناسبی پیدا کنند. برای راه‌اندازی و بهره‌گیری از این الگوریتم، باید اکانت بیزنسی گوگل خود را راه‌اندازی کنید و آدرس خود را به گوگل معرفی کنید تا بتوانید در نتایج جستجویی منطقه‌ای وارد شوید.
5) موبایل(Mobile): در سال 2015 گوگل به صورت رسمی الگوریتم موبایل را به هسته مرکزی خود اضافه کرد تا شرایط را برای کاربرانی که به کامپیوتر دسترسی ندارند یا ترجیح می‌دهند کارهای اینترنتی خود را با تلفن همراه و تبلت انجام دهند، آسان کند. قبل از بکارگیری این الگوریتم، صفحات سایت‌ها فقط در سایز استاندارد برای کامپیوترها طراحی می‌شد؛ از این رو نمایش این صفحات در صفحه نمایش تلفن‌های همراه برای استفاده کاربر بسیار دشوار بود و سرعت بارگذاری را به شدت کاهش می‌داد؛ پس از رونمایی از این الگوریتم توسط گوگل و مورد توجه قرار گرفتن فرم ریسپانسیو برای آن، شرکت‌های طراحی سایت، به این بخش نیز توجه بیشتری کردند؛ زیرا در صورت رعایت نکردن آن مورد جریمه گوگل قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از قالب‌های ریسپانسیو سرعت بارگذاری صفحات را در هنگام استفاده از موبایل بسیار بهبود می‌بخشد که خود به صورت جداگانه باعث رضایتمندی بیشتر کاربران سایت نیز می‌شود.


6) رنک برین(Rank Brain): در سال 2015، گوگل با رونمایی از این الگوریتم انقلابی را در بین الگوریتم‌های خود برپا کرد. تا قبل از این تمامی الگوریتم‌های گوگل به صورت دستی کدنویسی می‌شدند، اما با پیشرفت فناوری هوش‌مصنوعی، گوگل از این فناوری در الگوریتم رنک‌برین استفاده کرد. در این حالت موتور گوگل مانند هوش انسان شده و هر روزه با یادگیری و تحلیل، پیشرفته‌تر می‌شود. پایه و اساس این الگوریتم، الگوریتم مرغ مگس‌خوار است و تلاش می‌کند تا درک مفاهیم و محتواهای مربوط به یکدیگر را بهینه‌سازی کند. همچنین این الگوریتم وظیفه فوق‌العاده دیگری را نیز بر عهده دارد که حدس کلمات است. برای مثال حتما برای شما پیش آمده که کلمه‌ای را اشتباه تایپ کرده باشید و بعد فشردن دکمه سرچ مشاهده کرده باشید که گوگل فرم صحیح آن کلمه را به شما نمایش می‌دهد و حتما با عبارت "Did You mean … ?" مواجه شده‌اید. این دقیقا کاری است که این الگوریتم انجام می‌دهد. کاملا واضح است که انجام این‌ کار به صورت دستی هیچگاه امکان‌پذیر نیست، زیرا میلیاردها میلیارد احتمال برای اشتباه نوشتن عبارت‌های مختلف به زبان‌های مختلف وجود دارد و می‌توان گفت این کار تنها با بکارگیری هوش‌مصنوعی و یادگیری خودکار سیستم در طول زمان میسر شده‌است. علاوه بر این کارها، کارهای دیگری از جمله بهینه‌سازی الگوریتم‌های دیگر و درک ارزش محتوای مختلف را نیز انجام می‌دهد.
7) مدیک(Medic): این الگوریتم در سال 2018 منتشر شد تا از انتشار محتواهای جعلی و دروغین در زمینه‌هایی که از حساسیت بیشتری برخوردارند(مانند سلامت، قوانین، اقتصاد، مباحث آموزشی و...) جلوگیری کند. این الگوریتم معیارهای جدید را برای رتبه‌بندی سایت‌ها به موتور گوگل اضافه کرد. اصطلاح EAT که ترکیبی از سه کلمه: تخصص، اعتبار و اعتماد است با این الگوریتم به وجود آمد تا اهمیت این سه کلمه را در موضوعات مختلف نشان دهد. مثلا در زمینه جستجوی نام دارو که بسیار حساس است، گوگل به سئو و محتوای سایت اهمیت کمتری می‌دهد و به جای آن اعتبار خود سایت و شرکت موسس آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده از بک‌لینک‌ها و محتوایی با منابع معتبر می‌تواند به اعتباربخشی سایت شما توسط این الگوریتم کمک شایانی کند.
8) برت(Bert): این الگوریتم در سال 2019 و با زمینه بررسی زبان‌های طبیعی یا همان NLP (Natural Language Processing) و درک واقعی از زبان‌های مختلف آغاز به کار کرد. تجربه خوب کاربری از محتوای سایت شما برای کاربران باعث می‌شود این الگوریتم سایت و محتوای شما را به عنوان یک محتوای ارزشمند شناسایی کند. برای این کار باید فقط به مخاطب و ایجاد فضای مناسب برای آن‌ها توجه کنید. 

الگوریتم‌های نامبرده مهم‌ترین الگوریتم‌هایی هستند که گوگل از آن‌ها برای تشخیص محتوای مناسب و رتبه‌بندی سایت‌ها برای نمایش آن‌ها در صفحات مختلف استفاده می‌کند؛ اما این 8 مورد تنها بخشی از تعداد زیادی الگوریتمی است که گوگل از آن‌ها بکارگیری می‌کند. برای مثال الگوریتمی مانند رقص(Dance) نیز وجود دارد که به سایت‌های نوپا این اجازه را می‌دهد که به صورت رندوم در صفحات اصلی و بالاتر دیده شوند؛ هدف از این کار هم حمایت از سایت‌های جدید از طرف گوگل و هم اعتبارسنجی محتوای آن‌ها و بررسی میزان استقبال کاربران از محتوای سایت‌های جدید است. الگوریتم‌های گوناگون دیگری نیز با کاربردهای مختلف وجود دارند که مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی گوگل آن‌ها را به صورت رسمی تایید نکرده و به همین خاطر در این مقاله فقط سعی شد از آن‌هایی نام برده شود که فعالیت مشخص و مورد تایید رسمی دارند.

 

قصد انجام پروژه خاصی را دارید؟

اگر می‌خواهید وب‌سایتی منحصربه‌فرد، متناسب با نیازهای خاص خودتان داشته باشید، یا اگر گمان می‌کنید داشتن یک اپلیکیشن موبایلی اهداف کسب‌و‌کارتان را محقق می‌کند، یا اگر هنوز نمی‌دانید چه محصولی برای پیاده‌سازی ایده‌تان به کار می‌آید، با ما تماس بگیرید. شرکت نرم‌افزاری پیشگامان لوتوس با مشاوره و طراحی محصول ایده‌آل، شما را در مسیر رشد کسب‌و‌کارتان همراهی می‌کند.

با ما تماس بگیرید

مشاوره با ما